Gå til innhold

Til dere som er vegetarianere eller innenfor det "spektrumet"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og en ting til, for siste gang: Jeg har ikke sagt noe som helst i tråden om hvordan noen skal LEVE.

Jeg uttaler meg om BEGREPSBRUK,  og konsekvenser av det for gruppen vegetarianere.

Anonymkode: 75a96...ead

Det har absolutt ingen konsekvenser for "gruppen vegetarianere" Vet du hvorfor? Det dreier seg ikke om en liten gruppe spesielle mennesker. Det dreier seg om millioner av mennesker verden over. Et kosthold. En holdning til livet og miljøet på planeten.Jeg kommer ikke til å kaste bort mere energi på å svare deg, når jeg ser hvordan du avviser andre som ikke snakker deg etter munnen. Selv om de har brukt tid og energi på å svare i tråden. Ganske uforskammet, må jeg si.

Og du. Du kan slå av caps lock og la være å skrike til folk med den. Det bidrar ikke akkurat positivt til inntrykket man får av deg, når du  både er ufin og skriker til folk. Jeg skjønner behovet for å poste som Ab...:filer: Du får ikke akkurat folk med deg, når du skriver til dem på denne måten. Da lukker man ørene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det har absolutt ingen konsekvenser for "gruppen vegetarianere" Vet du hvorfor? Det dreier seg ikke om en liten gruppe spesielle mennesker. Det dreier seg om millioner av mennesker verden over. Et kosthold. En holdning til livet og miljøet på planeten.Jeg kommer ikke til å kaste bort mere energi på å svare deg, når jeg ser hvordan du avviser andre som ikke snakker deg etter munnen. Selv om de har brukt tid og energi på å svare i tråden. Ganske uforskammet, må jeg si.

Og du. Du kan slå av caps lock og la være å skrike til folk med den. Det bidrar ikke akkurat positivt til inntrykket man får av deg, når du  både er ufin og skriker til folk. Jeg skjønner behovet for å poste som Ab...:filer: Du får ikke akkurat folk med deg, når du skriver til dem på denne måten. Da lukker man ørene.

Å begå personangrep er ikke heller noe kvalitetstegn. 

Begrepsbruk. Begrepsbruk.

Var det bedre? :

Det er flere som har forklart i tråden hvorfor det er et problem for vegetarianere at stadig flere identifiserer seg med begrepet men samtidig spiser feks fisk eller til og med kylling på restaurant. Det undrer meg at folk svarer i tråden uten å ta de innleggene med i betrakning, uten andre argumenter enn at ingen må komme her og komme her og fortelle dem hva de får spise for å kalle seg vegetarianere. Jeg synes det er en underlig trend.

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hocane skrev:

Forstår at veggiser velger å spise kjøtt på julaften. Må være veldig awkward og sært å måtte ha egen mat mens alle andre spiser kjøtt.

Jeg spiser ikke kroppsdeler fra et dødt dyr uansett når på året det er og det føles overhode ikke akward

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2018 den 11.32, Tøytigern skrev:

Hva med oss?

Jeg "jukser" ikke. Jeg er bare ingen fanatiker. Dessuten er det sunt med animalsk protein i kosten for menneskedyr. Uansett hva man ellers måtte mene. Ja, jeg spiser vesentlig plantekost og jeg er opptatt av dyrevelferd. Men det er ikke din jobb å være innpisker for meg og fortelle meg at jeg er tilnærmet umoralsk og dobbelmoralist i dine øyne om jeg spiser et kyllinglår eller fisk i ny og ne. Det er igrunnen ikke noe du kan klage på, all den tid du spiser kjøtt selv.

Kanskje det var en idé å slutte å moralisere over andre og konfrontere dem med at de bryter regler du ikke lever etter selv?

Nå tror jeg det går ganske klart fram av HI at dette ikke er ment som noen som helst moralsk dom over hva folk spiser, men et spørsmål om definisjoner. Så lenge du spiser kjøtt eller fisk, er du pr. definisjon ikke vegetarianer, uansett hvor sjelden du spiser det. Man kan kanskje kalle det for flisespikkeri eller pirk, men slike "småting" skaper misforståelser om hva vegetarisme er, og bidrar til å gjøre det vanskeligere å være vegetarianer. De fleste vet at en allergiker eller diabetiker har spesifikke krav til hva de spiser, og slik ønsker vegetarianere også å ha det.

 

Endret av Roci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Tøytigern said:

Mener du det er en egen regelbok for folk som helst vil spise grønnsaker og ikke bidra til å øke dyreplageriet i kjøttproduksjons-industrien? Det er ikke som at det kalkunbrystet jeg spiser på jualften er en kalkun som ikke ville vært dau, uansett...

Å ønske å spise planter er ikke en religion med en bibel man lever etter og en gud som straffer deg hvis du synder.

Jeg spiser nøyaktig det jeg ønsker, når jeg ønsker det. Det vil si at jeg spiser grønnsaker til alle døgnets måltider og så godt som aldri har kjøtt i huset. Ok?

Hva med osten min? Får jeg lov til å spise den eller blir jeg kastet ut av menigheten, da? Er det tillatt med melk i teen eller ødelegger jeg for alle andre veggiser på jorden? 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så opptatt av regler. Det virker som dere har pugget en regelbok og hvis noen ikke gjør det dere har pugget, får de ikke lov til å være med...

Men om du av og til spiser kjøtt, hvorfor skal du kalle deg for vegetarianer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Roci skrev:

Nå tror jeg det går ganske klart fram av HI at dette ikke er ment som noen som helst moralsk dom over hva folk spiser, men et spørsmål om definisjoner. Så lenge du spiser kjøtt eller fisk, er du pr. definisjon ikke vegetarianer, uansett hvor sjelden du spiser det. Man kan kanskje kalle det for flisespikkeri eller pirk, men slike "småting" skaper misforståelser om hva vegetarisme er, og bidrar til å gjøre det vanskeligere å være vegetarianer. De fleste vet at en allergiker eller diabetiker har spesifikke krav til hva de spiser, og slik ønsker vegetarianere også å ha det.

 

Men det påvirker da virkelig ikke dem hva jeg velger å spise. De kan ønske å ha det sånn at de ikke vil ha fisk. Men de kan ikke forlange at andre som er vegetarianere ikke spiser animalske proteiner en skjelden gang. Neste gang jeg kommer kan det hende jeg ikke vil ha fisk eller egg... Da er det mitt valg å ikke spise dette.

Poenget er, som jeg har sagt før, ikke hva man ikke vil ha, men en holdning til levende liv og miljøvern. Det er denne holdningen som danner bakgrunnen for hele begrepet. Det er dette folk hører, når man sier man er vegetarianer. "Åja, så han vil ikke skade dyr." De som klager i tråden er da vel voksne mennesker som kan si neitakk til fisk, hvis noen spør dem om de vil ha det? Jeg synes det er pirk å si jeg ikke får kalle meg vegetarianer, når jeg spiser vegetarmat hver dag hele året, selv om jeg unntaksvis inntar fisk en gang i lysåret eller sier jatakk til litt kalkun på julaften. Eller spiser kjøtt hvis det ikke finnes annen mat og jeg kommer til å gå sulten hvis jeg velger å unnlate å spise noe.  Det går ikke ut over alle andre at jeg sier jatakk til å spise litt animalske proteiner iblant. For det er meg, individuelt, som gjør det. Ikke alle andre. De kan gjøre nøyaktig som de vil. Jeg er et selvstendig individ og har ikke meldt meg inn i en gruppe som har kostrestriksjoner. Vegetarianere har ønsker om en type kost. Men ingen restriksjoner som er offentlig opplest og vedtatt.

Og nei, det skader ikke veggiser at jeg har tatt imot fisk. Ingen veggis blir syk av animalske proteiner, hvis det finnes kjøttbuljong i maten. De får bare si neitakk til å ta imot fisk og stå for at de ikke vil ha dette, selv om andre har spist det.Og si fra at de ikke vil ha kjøttbuljong eller gelantin i maten sin. Hvis ikke er de ikke voksne nok til å leve en slik livsstil.

Det er i tilfelle den som serverer fisk til vegetarianeren på resturant som har gjort en feil, og da sender man maten tilbake og ber om å få ren plantekost. Man betaler for det man vil ha servert. Det gjør alle andre, også. Om noen gir en person med diabetes brus med sukker eller serverer brød med gluten til en med cøliaki, ja da er det de som har gjort en feil. For da lyttet de ikke til den personen som skulle spise maten. Jeg kan feks også si neitakk til asparges, uten at noen kan pålegge meg å spise det fordi andre vegetarianere har spist dette...

Skal folk ikke få lov til å kalle seg miljøvernere heller, da, hvis de tar fly og bruker plastposer? Det er i praksis dette dere sier. Dere går også langt i å antyde at man får lov til å kalle seg veganer selv om man ikke har internalisert livsfilosofien, fordi de mener det kun er maten de spiser som dette gjelder...

 

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Duckie skrev:

Men om du av og til spiser kjøtt, hvorfor skal du kalle deg for vegetarianer?

Det har jeg forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg slutte å skrive, for jeg har forstått at det ikke er velkomment å "være så ivrig til å skrive i tråden" hvis man ikke sier det andre vil at svaret skal være... Så da vil jeg faktisk ikke bruke mere energi på å skrive noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å begå personangrep er ikke heller noe kvalitetstegn. 

Begrepsbruk. Begrepsbruk.

Var det bedre? :

Det er flere som har forklart i tråden hvorfor det er et problem for vegetarianere at stadig flere identifiserer seg med begrepet men samtidig spiser feks fisk eller til og med kylling på restaurant. Det undrer meg at folk svarer i tråden uten å ta de innleggene med i betrakning, uten andre argumenter enn at ingen må komme her og komme her og fortelle dem hva de får spise for å kalle seg vegetarianere. Jeg synes det er en underlig trend.

Anonymkode: 75a96...ead

Jeg har ikke skrevet noen personangrep, bare for å klargjøre dette for deg. Begrepsbruken jeg støtter meg på er selve overbygningen for vegetarisme. Det har jeg forklart flere ganger. De "folkene" du viser til som har svart i tråden er meg og en til. Og jeg forstår at det ikke var meningen at vi skulle delta.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tøytigern said:

Poenget er, som jeg har sagt før, ikke hva man ikke vil ha, men en holdning til levende liv og miljøvern. Det er denne holdningen som danner bakgrunnen for hele begrepet. Det er dette folk hører, når man sier man er vegetarianer. "Åja, så han vil ikke skade dyr." De som klager i tråden er da vel voksne mennesker som kan si neitakk til fisk, hvis noen spør dem om de vil ha det? Jeg synes det er pirk å si jeg ikke får kalle meg vegetarianer, når jeg spiser vegetarmat hver dag hele året, selv om jeg unntaksvis inntar fisk en gang i lysåret eller sier jatakk til litt kalkun på julaften. Eller spiser kjøtt hvis det ikke finnes annen mat og jeg kommer til å gå sulten hvis jeg velger å unnlate å spise noe.  Det går ikke ut over alle andre at jeg sier jatakk til å spise litt animalske proteiner iblant. For det er meg, individuelt, som gjør det. Ikke alle andre. De kan gjøre nøyaktig som de vil. Jeg er et selvstendig individ og har ikke meldt meg inn i en gruppe som har kostrestriksjoner. Vegetarianere har ønsker om en type kost. Men ingen restriksjoner som er offentlig opplest og vedtatt.

Definisjonen på en vegetarianer er jo nettopp det at de ikke spiser kjøtt eller fisk. Jeg ser ikke poenget med å kalle seg det om man faktisk av og til spiser kjøtt eller fisk.

Og jo, det går utover andre når begreper vannes ut. En vegetarianer burde kunne opplyse om at den er det og dermed kunne forvente at det ikke blir servert kjøtt eller fisk. I de fleste tilfeller kan det nok gå greit fordi man kan spesifisere, men om man for eksempel får servert et måltid i forbindelse med et seminar er det greit at de som styrer med maten vet hva de har å forholde seg til. Jeg har opplevd at vegetarianere har fått servert både fisk og kylling fordi enkelte mener at det ikke er kjøtt og fordi de kjenner vegetarianere som spiser sånt. Jeg synes det er respektløst å blande inn kjøttprodukter i vegetarmat, men jo mer akseptert det blir å gi vegetarianere hva som helst gjør jo folk det i god tro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.1.2018 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Å begå personangrep er ikke heller noe kvalitetstegn. 

Begrepsbruk. Begrepsbruk.

Var det bedre? :

Det er flere som har forklart i tråden hvorfor det er et problem for vegetarianere at stadig flere identifiserer seg med begrepet men samtidig spiser feks fisk eller til og med kylling på restaurant. Det undrer meg at folk svarer i tråden uten å ta de innleggene med i betrakning, uten andre argumenter enn at ingen må komme her og komme her og fortelle dem hva de får spise for å kalle seg vegetarianere. Jeg synes det er en underlig trend.

Anonymkode: 75a96...ead

Det er et stort problem for vegetarianere at flere og flere ønsker å spise vegetarisk...? Jaha. Så det er altså ikke ønskelig at flere velger å spise på en måte som du mener er mest bærekraftig og etisk?  Fordi de bruker ord du sier ikke er tillatt så mener du altså at det er uønsket at folk vil spise vegetarisk... Det synes jeg at er underlig.

Forresten har du konstruert et problem. Det er ikke tilfelle at "folk flest" ikke vet at enkelte veggiser er strengere med hva de spiser enn andre. Det er heller ikke uønsket at flere spiser vegetarisk og nærmer seg vegetarianisme. 

Jeg tror ditt problem er at du ønsker å være del av en eksklusiv klubb. Hverken mer eller mindre.

Endret av Rozárka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Spiser man litt kjøtt så er man verken vegetarianer eller veganer.Jeg er veganer og nei jeg jukser aldri.Og veganisme handler om mere enn kosthold.Det er en livsstil

Anonymkode: f580b...a13

Det er nettopp det. Man lever en livsstil og tenker et sett med tanker. Men noen er faktisk ikke fanatiske. Noen klarer også å si at "Nei, selv om andre har spist fisk, så vil ikke jeg spise det av xyz grunner. Jeg er nøyere enn dem. " Kan ikke skjønne at det er et problem.

Når man lever som vegetarianere og spiser som vegetarianere hele året, men spiser proteiner fra kjøtt så skjelden at det ikke er en del av den normale kosten, da er man faktisk vegetarianer. I 2017 spiste jeg kjøttpålegg en gang og en skive kalkun 6 mnd etter. Ellers intet kjøtt. Så, neei. Jeg er jo ikke vegetarianer.... :ironi:

Selvfølgelig er jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rozárka skrev:

Det er et stort problem for vegetarianere at flere og flere ønsker å spise vegetarisk...? Jaha. Så det er altså ikke ønskelig at flere velger å spise på en måte som du mener er mest bærekraftig og etisk?  Fordi de bruker ord du sier ikke er tillatt så mener du altså at det er uønsket at folk vil spise vegetarisk... Det synes jeg at er underlig.

Forresten har du konstruert et problem. Det er ikke tilfelle at "folk flest" ikke vet at enkelte veggiser er strengere med hva de spiser enn andre. Det er heller ikke uønsket at flere spiser vegetarisk og nærmer seg vegetarianisme. 

Jeg tror ditt problem er at du ønsker å være del av en eksklusiv klubb. Hverken mer eller mindre.

Har du problemer med leseforståelsen? Hvor i innlegget mitt klarte du å lese inn den påstanden der?

Problemet er at begrepet "vegetarianer" vannes ut når det brukes feilaktig, dvs når folk presenterer seg vegetarianere i offentligheten samtidig som de takker ja til menyer og måltider der kjøtt eller fisk inngår. Neste gjest på samme restaurant som faktisk ER vegetarianer slik det defineres i normal dagligtale risikerer dermed å få servert kjøtt eller fisk tross at vedkommende har gitt beskjed om diett på forhånd. Det er ikke en oppkonstruert problemstilling, men noe vegetarianere opplever jevnlig, noe det også rapporteres om i tråden, hvis du faktisk hadde giddet å lese den.

PS: Jeg er ikke med i noen eksklusiv klubb forresten, hvor tok du det fra? Ikke at det har noen som helst relevans, men jeg er altså ikke hverken vegetarianer eller veganer eller pescetarianer selv. Jeg spiser derimot i prinsippet alt. Men er like fullt i stand til å engasjere meg i en prinsipiell problemstilling selv om den ikke angår mitt personlige koshold. ;) 

Anonymkode: 75a96...ead

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du problemer med leseforståelsen? Hvor i innlegget mitt klarte du å lese inn den påstanden der?

Problemet er at begrepet "vegetarianer" vannes ut når det brukes feilaktig, dvs når folk presenterer seg vegetarianere i offentligheten samtidig som de takker ja til menyer og måltider der kjøtt eller fisk inngår. Neste gjest på samme restaurant som faktisk ER vegetarianer slik det defineres i normal dagligtale risikerer dermed å få servert kjøtt eller fisk tross at vedkommende har gitt beskjed om diett på forhånd. Det er ikke en oppkonstruert problemstilling, men noe vegetarianere opplever jevnlig, noe det også rapporteres om i tråden, hvis du faktisk hadde giddet å lese den.

PS: Jeg er ikke med i noen eksklusiv klubb forresten, hvor tok du det fra? Ikke at det har noen som helst relevans, men jeg er altså ikke hverken vegetarianer eller veganer eller pescetarianer selv. Jeg spiser derimot i prinsippet alt. Men er like fullt i stand til å engasjere meg i en prinsipiell problemstilling selv om den ikke angår mitt personlige koshold. ;) 

Anonymkode: 75a96...ead

Jeg aksepterer at du sier dette, men det betyr ikke at jeg synes du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Rozárka skrev:

Det er nettopp det. Man lever en livsstil og tenker et sett med tanker. Men noen er faktisk ikke fanatiske. Noen klarer også å si at "Nei, selv om andre har spist fisk, så vil ikke jeg spise det av xyz grunner. Jeg er nøyere enn dem. " Kan ikke skjønne at det er et problem.

Når man lever som vegetarianere og spiser som vegetarianere hele året, men spiser proteiner fra kjøtt så skjelden at det ikke er en del av den normale kosten, da er man faktisk vegetarianer. I 2017 spiste jeg kjøttpålegg en gang og en skive kalkun 6 mnd etter. Ellers intet kjøtt. Så, neei. Jeg er jo ikke vegetarianer.... :ironi:

Selvfølgelig er jeg det.

Fanatisk fakisk. Ja deg om det.

Ja da kall det vegetaraianer du.Det er meg revende likegyldig. Det er ingen verna tittel,men per def så er du ikke så lenge du bevisst tar en valg om å spise deler av et dødt dyr

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fanatisk fakisk. Ja deg om det.

Ja da kall det vegetaraianer du.Det er meg revende likegyldig. Det er ingen verna tittel,men per def så er du ikke så lenge du bevisst tar en valg om å spise deler av et dødt dyr

Anonymkode: f580b...a13

Nei, det er ingen vernet tittel. Det er heller ikke et kostholdsregime som må beskyttes mot "utvanning."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Rozárka skrev:

Nei, det er ingen vernet tittel. Det er heller ikke et kostholdsregime som må beskyttes mot "utvanning."

Men hvorfor har du behov for å kalle deg for noe du ikke er?Det er det jeg har problemer med å forstå

Anonymkode: f580b...a13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 18.26, Rozárka skrev:

Når man lever som vegetarianere og spiser som vegetarianere hele året, men spiser proteiner fra kjøtt så skjelden at det ikke er en del av den normale kosten, da er man faktisk vegetarianer. I 2017 spiste jeg kjøttpålegg en gang og en skive kalkun 6 mnd etter. Ellers intet kjøtt. Så, neei. Jeg er jo ikke vegetarianer.... :ironi:

Selvfølgelig er jeg det.

Nei, du er ikke det. 

Vegetarianism /vɛɪˈtɛəriənɪzəm/ is the practice of abstaining from the consumption of meat (red meat, poultry, seafood, and the flesh of any other animal), and may also include abstention from by-products of animal slaughter.[1][2][3][4]

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...