Gå til innhold

Har dere blitt mobbet pga rødt hår?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Så et innslag fra stop Model hvor en av deltakerne( britisk) fortalte om en oppvekst med mye mobbing da hun var «ginger». 

Jeg vet mye om mobbing men trodde ikke at hårfarge i seg selv var så mye å bli mobbet for. Leste at det var utbredt i ulike land. 

Har dere som har rødt hår opplevd diskriminering pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Relativt lite mobbing pga rødt hår, men mulig jeg slapp unna fordi de hadde så mange andre ting å ta meg for. Mobbing var det i hvertfall nok av.

Anonymkode: a26e2...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Relativt lite mobbing pga rødt hår, men mulig jeg slapp unna fordi de hadde så mange andre ting å ta meg for. Mobbing var det i hvertfall nok av.

Anonymkode: a26e2...f9d

Nå tenkte jeg på mobbing fra andre barn når jeg svarte dette. Voksne, derimot, har jeg opplevd mye stygge kommentarer om håret mitt fra. 

Anonymkode: a26e2...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andysowhat

Trodde alt var mobbing, spørs bare på hva som triggrer personen. Når jeg var liten så ble kompisen mobba for Terje ferje dro til Sverige, han kunne klikke i flere timer om du sa det et par ganger. 

 

Samme selv har jeg hatt triggrer. Så ser ikke helt hvorfor man ikke skal føle aeg mobbet for ginger greia. Er jo litt ekkelt at noen på står at du ikke har en sjel feks, bare fordi du har rødt hår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til jeg var 9 år ble jeg mye mobbet på skolen for mitt røde hår. Den skolen jeg gikk på da var liten, og jeg var omtrent den eneste med rødt hår. Like før jeg fylte 10 år flyttet vi til en annen kommune, og på den nye skolen var det flere rødhårede, også i klassen min, så der var det ikke noe mobbing pga rødt hår.

Ellers har jeg også dessverre opplevd mye stygge kommentarer pga mitt røde hår i voksen alder, og det er tragisk at enkelte voksne ikke har mer vett i huet enn at de må slenge dritt til noen bare fordi de ikke liker hårfargen deres..

Anonymkode: 22d82...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, andysowhat skrev:

Trodde alt var mobbing, spørs bare på hva som triggrer personen. Når jeg var liten så ble kompisen mobba for Terje ferje dro til Sverige, han kunne klikke i flere timer om du sa det et par ganger. 

 

Samme selv har jeg hatt triggrer. Så ser ikke helt hvorfor man ikke skal føle aeg mobbet for ginger greia. Er jo litt ekkelt at noen på står at du ikke har en sjel feks, bare fordi du har rødt hår...

Må si at det er virkelig ekkelt at det finnes enkelte som er så uopplyste og dumme at de faktisk tror på gamle myter om at rødhårede ikke har sjel.. Hvorfor skulle noen tro at rødhårede ikke har sjel mens de tror at folk med andre hårfarger har sjel? Hva er forskjellen, bortsett fra hårfargen? Tror i bunn og grunn at det dreier seg om at enkelte leter etter årsaker til å rotfeste sine fordommer mot f.eks. rødhårede i.

Anonymkode: 22d82...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.

Også fordi jeg er bleik med fregner.

Og dette av godt voksne folk. Jeg synes det er ganske sært av personer som er veldig opptatt av å ikke være rasister, likevel klarer å snakke negativt om både hår og hudfargen min.

Har man rødt hår og er bleik så er det visst helt greit å mobbe.

Anonymkode: 14ef7...6a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er rødhåret. Fikk slengt «ginger»-kommentarer fra fremmede allerede på toget fra flyplassen og inn til byen sist vi var i London. 

Anonymkode: ebe9f...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint med rødt hår. Det er ikke så mange som har det. Jeg syns også de med rødt hår, har så fine øyne. Særlig brune og grønne. Det er sjeldent, og vakkert. Jeg kunne ønske jeg hadde rødt hår. 😊

Anonymkode: 74231...a04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Også fordi jeg er bleik med fregner.

Og dette av godt voksne folk. Jeg synes det er ganske sært av personer som er veldig opptatt av å ikke være rasister, likevel klarer å snakke negativt om både hår og hudfargen min.

Har man rødt hår og er bleik så er det visst helt greit å mobbe.

Anonymkode: 14ef7...6a8

Opplever det samme som deg, og jeg synes det er utrolig trist at det finnes voksne mennesker som uten omsvøp skal slenge dritt til folk med rødt hår og blek hud med fregner. Tror noen bare er slik at de må ha noen å rakke ned på for å føle seg bedre selv..

Anonymkode: 22d82...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rødt hår og har aldri opplevd erting på grunn av det. Jeg har alltid vært fornøyd med det selv, og også akseptert at jeg ikke blir særlig brun om sommeren. Får ikke fregner heller, men er ganske lys i huden.

De eneste dumme kommentarene har vært fra voksne som skal si noe slikt som "jeg synes rødt hår er fint, jeg". Ja - og så?

 

Anonymkode: 2a2cd...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk spesielt på ungdommen kan være utrolig slemme. De pleier å vokse opp når de begynne på videregående og universitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Også fordi jeg er bleik med fregner.

Og dette av godt voksne folk. Jeg synes det er ganske sært av personer som er veldig opptatt av å ikke være rasister, likevel klarer å snakke negativt om både hår og hudfargen min.

Har man rødt hår og er bleik så er det visst helt greit å mobbe.

Anonymkode: 14ef7...6a8

Nei det er ikke riktig å mobbe pga at noen er «sjokoladebrun hud» eller noen med «rødt hår» eller folk med «langt blondt hår». Utrolig hva man kan bli mobbet for hvis man kommer utfor de rette folkene. Negere dra hjem, rødt hår og fregner er godt på maten når det regner, blondine bimboer, osv er visst ting dem sier. Det er mye mobberne klarer å finne opp når de setter i gang. 

Anonymkode: 73d93...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, hocane skrev:

Folk spesielt på ungdommen kan være utrolig slemme. De pleier å vokse opp når de begynned på videregående og universitet.

Vel, dessverre finnes det noen som fortsetter å mobbe de som skiller seg ut lenge etter at de er godt voksne og ferdig med utdannelse. Mobbing kjenner dessverre ikke noen alder.. 

Anonymkode: 22d82...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vel noen kommentarer. Men sluttet å bry meg om det, spesielt når jeg digger meg selv og er mitt største forbilde ;) 

Anonymkode: f0658...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er rødhåret. Hun har enda ikke blitt mobbet for håret sitt, kun komplimenter (fra absolutt alle hun treffer, luksusproblem, men hun er rimelig lei av all oppmerksomheten pga håret).

Anonymkode: ce3ed...3f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri blitt mobbet, men en og annen kommentar har det blitt oppgjennom årene. Men ikke noe jeg har brukt tid på. Er veldig fornøyd med hårfargen min, og får mye skryt for den. Barna mine har også rødt hår, men ingen blir ertet for det. Er en del andre barn på skolen deres med rødt hår også, så det er ikke så uvanlig. 

Anonymkode: d5de6...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aldri blitt mobbet, men en og annen kommentar har det blitt oppgjennom årene. Men ikke noe jeg har brukt tid på. Er veldig fornøyd med hårfargen min, og får mye skryt for den. Barna mine har også rødt hår, men ingen blir ertet for det. Er en del andre barn på skolen deres med rødt hår også, så det er ikke så uvanlig. 

Anonymkode: d5de6...1a8

Lurer på om diskriminering er utbredt i andre land? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Samboeren min er rødhåret. Fikk slengt «ginger»-kommentarer fra fremmede allerede på toget fra flyplassen og inn til byen sist vi var i London. 

Anonymkode: ebe9f...9e6

Er det noe historisk bak dette meg « ginger»? Hørt om hele familier med rødt hår som har blitt trakassert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...