AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #21 Skrevet 25. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: far kan ta fellesperioden også Anonymkode: 0de90...0ea Nei, fordi det er mor som må opparbeide rettigheter til foreldrepenger. Hva far tjener har ingenting å si. Fedre har ikke selvstendig opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger. Far er altså prisgitt mor sin arbeidsevne for å kunne få fra fellesperioden. Anonymkode: b4289...f3c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #22 Skrevet 25. januar 2018 Enig i at det ikke er noen logikk i regelverket ift uføretrygd vs AAP. Det er jo økonomisk mye mer gunstig å få barn mens man er uføretrygdet. I tillegg er de sikret en inntekt også på lang sikt, mens AAP er en tidsbegrenset ordning. Her synes jeg AAP og uføretrygd burde vært likestilt - enten får begge engangsstønad, eller ingen. Anonymkode: e5dc6...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #23 Skrevet 25. januar 2018 Som AAP mottager er det en rekke plikter som må oppfylles når man har ytelsen som i liten grad er gjennomførbart når man nettopp har fått barn (som å stille i tiltak/arbeid for eksempel. Det er i liten grad mulig å motta AAP og kun motta behandling). Som uføretrygdet har du ikke de samme kravene til arbeidsrettet aktivitet. Ved at AAP gir opptjening til foreldrepenger sikrer det at man kan fokusere på barnet. Den samme utfordringen vil man ikke ha på uføretrygd. Anonymkode: 595a3...dae
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #24 Skrevet 25. januar 2018 At trygd + engangstønad er mer gunstig enn aap + jobbutsikter tror jeg kun gjelder forsørgere som er 100 uføre. Disse har lite utsikter til å noen gang få bedret sine økonomiske kår, og jeg kjenner jeg unner barnet deres alle ekstra penger de kan få! Er delvis uføretrygdet, og jobber 40%. Tjener opp foreldrepengegrunnlag i jobben, og kommer derfor til å ha samme inntekt i permisjon som ellers. Greit nok det. Den eneste forskjellen økonomisk barnetrygd for to barn framfor ett. Det jeg synes er skikkelig synd er at siden jeg ikke har helse til å jobbe mer enn 40%, kan ikke far ta flere uker av permisjonen enn fedrekvoten uten at vi taper over halve lønna hans (Og det har vi ikke råd til, han er helt klart hovedforsørgeren). Jeg skulle helst ha gått tilbake til min stilling tidligere, og latt han ta mest mulig av fellesperioden. Frykter at det å gå hjemme i permisjon med baby kommer til å bli mye mer slitsomt enn å jobbe 40%. Her har vi utsatt lillebror i mange år i påvente av at jeg skulle bli friskere, noe jeg heldigvis har blitt. Friskere enn jeg er nå tror jeg ikke jeg kan håpe på å bli med det første (det er ikke uten grunn jeg ble uføretrygdet), og vi blir ikke yngre, så det er nå eller aldri. I værste fall blir jeg syk av dersom det blir for belastende, og da er jo heldigvis regelverket sånn at far i så fall kan overta fellesperioden, så uansett går det. (Men vil jo ikke ha tilbakefall!) Angrer på at vi ikke ble gravid for et par år siden. Jeg har mye mindre utbetalt på trygd og deltidsjobb enn det jeg fikk når jeg gikk på aap ved siden av jobben min. Helsa mi siste året på aap var omtrent som nå, så det hadde gått. Hadde vi fått barn da ville både lønn og aap blitt regnet med i foreldrepengegrunnlaget, samt blitt regnet som pensjonsgivende inntekt. I tillegg ville jeg fått barnetillegg for begge barna på aap, og ikke minst kunne fått forlenget tiden jeg kunne gått på aap med tiden jeg ville tatt foreldrepermisjon. Nå er kun lønnen min regnet som pensjonsgivende inntekt, så denne er nesten halvert etter at jeg gikk over fra aap til uføretrygd. Jeg får videre kun 60% av 85% av minstesats på uføretrygd (er gift og 60% ufør). Jeg får ikke barnetillegg på trygden, da denne på trygd i motsetning til på aap, er behovsprøvd og vår felles inntekt regnes som for høy (selv om den er langt under gjennomsnittet). Anonymkode: 29387...a11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #25 Skrevet 25. januar 2018 På kort sikt er det klart mest gunstig økonomisk med ufør + engangsstønad, jo. Klart at man på AAP på sikt kan gå tilbake til jobb, men mange ender jo som nettopp uføre på sikt. Det må ligge et helseproblem til grunn for å få AAP. Engangsstønaden skal vel sikre inntekt for mor i løpet av de permisjonsukene som er forbeholdt mor av medisinske årsaker? Er man ufør har man jo allerede inntekt i de ukene. Men samme kan det være for TS, hvis hun har rett på engangsstønad som ufør er det jo bare å huske å søke om den. Om noen på KG mener det ene eller det andre om prinsippet rundt engangsstønad er jo irrelevant. Anonymkode: e5dc6...8c8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #26 Skrevet 25. januar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Som AAP mottager er det en rekke plikter som må oppfylles når man har ytelsen som i liten grad er gjennomførbart når man nettopp har fått barn (som å stille i tiltak/arbeid for eksempel. Det er i liten grad mulig å motta AAP og kun motta behandling). Som uføretrygdet har du ikke de samme kravene til arbeidsrettet aktivitet. Ved at AAP gir opptjening til foreldrepenger sikrer det at man kan fokusere på barnet. Den samme utfordringen vil man ikke ha på uføretrygd. Anonymkode: 595a3...dae Som aap-mottaker tjener du opp rettigheter til foreldrepenger. Du søker altså foreldrepermisjon fra tre uker før termin som en hvilken som helst annen mottaker av pensjonsgivende inntekt. og har ingen slike plikter mens du er i permisjon. Anonymkode: 29387...a11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #27 Skrevet 25. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Men samme kan det være for TS, hvis hun har rett på engangsstønad som ufør er det jo bare å huske å søke om den. Om noen på KG mener det ene eller det andre om prinsippet rundt engangsstønad er jo irrelevant. Anonymkode: e5dc6...8c8 Sant det TS; Søk om engangstønad. Og søk om barnetillegg også når barnet er født. Det er ikke sikkert du kvalifiserer, da stønaden er kraftig redusert etter trygdereformen, og behovsprøvd opp mot husstandens samlede inntekt, men du har ingenting å tape på å søke. Anonymkode: 29387...a11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #28 Skrevet 25. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som aap-mottaker tjener du opp rettigheter til foreldrepenger. Du søker altså foreldrepermisjon fra tre uker før termin som en hvilken som helst annen mottaker av pensjonsgivende inntekt. og har ingen slike plikter mens du er i permisjon. Anonymkode: 29387...a11 Ja, det er mitt poeng også. Anonymkode: 595a3...dae
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #29 Skrevet 25. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er mitt poeng også. Anonymkode: 595a3...dae Ja, var ikke uenig. Er mange som tror at aap og uføretrygd er litt hipp som happ, så ville bare presisere forskjellen.Det er to helt ulike situasjoner og ytelser. Når det er sagt kan man på aap velge å ikke ta motta foreldrepenger om man ønsker det, og heller motta engangstønad og aap. Kan jo være aktulet om mor f.eks får aap under utdanning/fultidsstudier. Da kan far ta hele fellesperioden mens mor mottar aap dersom han har tjent opp rettigheter til foreldrepenger. Anonymkode: 29387...a11 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2018 #30 Skrevet 25. januar 2018 På 24.1.2018 den 15.26, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg er ung ufør og gravid. Noen som vet rettighetene mine når baby kommer mtp det økonomiske? Anonymkode: cacb1...bd6 Du kan lese på Nav.no. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn Du er ikke så ufør da at du ikke klarer å ta deg av barn? Da får du varsle barnevernet om ikke legen din eller helsesøster/jordmor varsler da. Anonymkode: 78795...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2018 #31 Skrevet 26. januar 2018 På 24.1.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev: Det er det jo ingen andre som får, så jeg synes også det høres litt rart ut. Engangsstønad er for de som ikke har tjent nok til å få foreldrepenger, da får du en engangssum, og ingen annen inntekt (unntatt barnetrygd). Jobber du får du en viss prosent av din tidligere lønn, samme gjelder f.eks. AAP. Men uføre får dobbelt opp altså? I mitt hode hadde det vært mer logisk med like regler som for de som får AAP, uten at jeg vil uføre vondt av den grunn. Anonymkode: aff96...043 De på AAP kan også få dobbelt opp. Det er valgfritt om man vil ha foreldrepenger eller engangsstønad (om man kvalifiserer til foreldrepenger). Så om tiltaket man går på er forenlig med fødsel og barseltid, så kan man fortsette på AAP og motta engangsstønad i tillegg. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg ikke skjønner logikken i er at AAP gir rett til foreldrepenger og uføretrygd ikke gjør det. Ofte får man det samme i AAP som man vil få i uføretrygd. Her lønner det seg å få barn før man går over på uføretrygd. En annen ting i disse likestillingstider er at det er mor som må opparbeide rettigheter til foreldrepenger. Selv om far jobber fullt, vil han likevel bare kunne ta ut fedrekvoten. Anonymkode: b4289...f3c Nei, her lønner det seg å få barn etter man går over på uføretrygd. 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig i at det ikke er noen logikk i regelverket ift uføretrygd vs AAP. Det er jo økonomisk mye mer gunstig å få barn mens man er uføretrygdet. I tillegg er de sikret en inntekt også på lang sikt, mens AAP er en tidsbegrenset ordning. Her synes jeg AAP og uføretrygd burde vært likestilt - enten får begge engangsstønad, eller ingen. Anonymkode: e5dc6...8c8 Begge kan få det. Så det er likestilt. Men de på AAP bruker opp AAP-tiden sin hvis de fortsetter på den (selvsagt). Det gir jo ingen mening i å få barn mens man er under avklaring, tiltak og ikke vet noe om fremtiden. Som ufør vet du ihvertfall hva du har å forholde deg til. Både på AAP og med uføretrygd kan man få begge deler. Men det krever selvsagt at man kan følge aktivitetsplanen man har under AAP. Noe de færreste kan med en nyfødt baby, med mindre aktiviteten er trening/behandling. Anonymkode: 9688d...f46
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #32 Skrevet 27. mars 2018 Hva er vits i å sette masse barn til verden når man ikke har helse til det ? Sånn som naboen til foreldrene mine. Pult på seg 5 ungen nå. Barn er krevende og burde ikke tas lett på. Kan man ikke jobbe burde man ikke få barn heller. Er selv sykmeldt og kunne ikke tenkt meg barn nå, pga helsa, økonomien(blir feil å snylte på staten som tydeligvis er populært blant mødre), og at jeg ikke har noen fast kjæreste som er glad i meg. Er i hvert fall en skam å bli alenemor og en far som ikke vil ha oss... Anonymkode: 7e959...d15
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #33 Skrevet 27. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vits i å sette masse barn til verden når man ikke har helse til det ? Sånn som naboen til foreldrene mine. Pult på seg 5 ungen nå. Barn er krevende og burde ikke tas lett på. Kan man ikke jobbe burde man ikke få barn heller. Er selv sykmeldt og kunne ikke tenkt meg barn nå, pga helsa, økonomien(blir feil å snylte på staten som tydeligvis er populært blant mødre), og at jeg ikke har noen fast kjæreste som er glad i meg. Er i hvert fall en skam å bli alenemor og en far som ikke vil ha oss... Anonymkode: 7e959...d15 Finnes mange av de som deg!! Kan være mange grunner til å være uføre. Man må ikke være konstant sengeliggende for å være ufør. Og de som er uføre har grunn til det, går ikke an å få til det uten å ha en skikkelig grunn med flere papirer av lege osv. Jeg er uføre pga fatiqe og skal strax ha et barn. Ja jeg er mye sliten, men jeg har en mann som er veldig behjelpelig og ikke en av de late mannfolka som jeg hører så mye om. Er noe annet å jobbe enn å få et barn, kan ikke sammenlignes. Jeg vil iallefall ikke gi opp livet mitt helt pga plagene jeg har. Vil jo også ha en familie og forhåpentligvis begynne å jobbe etterhvert igjen. Du bør trø varsomt om hva du sier om uføre! Så stygt sagt. Hater sånne fordomsfulle kjærringer som deg!! Anonymkode: 374a7...806 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #34 Skrevet 27. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes mange av de som deg!! Kan være mange grunner til å være uføre. Man må ikke være konstant sengeliggende for å være ufør. Og de som er uføre har grunn til det, går ikke an å få til det uten å ha en skikkelig grunn med flere papirer av lege osv. Jeg er uføre pga fatiqe og skal strax ha et barn. Ja jeg er mye sliten, men jeg har en mann som er veldig behjelpelig og ikke en av de late mannfolka som jeg hører så mye om. Er noe annet å jobbe enn å få et barn, kan ikke sammenlignes. Jeg vil iallefall ikke gi opp livet mitt helt pga plagene jeg har. Vil jo også ha en familie og forhåpentligvis begynne å jobbe etterhvert igjen. Du bør trø varsomt om hva du sier om uføre! Så stygt sagt. Hater sånne fordomsfulle kjærringer som deg!! Anonymkode: 374a7...806 Ja, det er forskjell! Et barn er MYE mer slitsomt. En jobb kan tilrettelegges, man får pauser og det er kun 8 timer om dagen. Et barn krever deg 24/7, uten hennsyn til dine behov, og kan ikke settes på pause når du er sliten. Det er en grunn til at det spøkes med at man «drar på jobb for å få slappet av» DU vil ikke sette livet DITT på vent, DU har ønske om familie. Mye fokus på deg... Hva med dette barnet da? Er du i stand til å gi barnet all den oppfølging som trengs? Hvordan vil det være for barnet å vokse opp med en mor som alltid er utslitt? Anonymkode: c9bea...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #35 Skrevet 27. mars 2018 På 24.1.2018 den 15.26, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg er ung ufør og gravid. Noen som vet rettighetene mine når baby kommer mtp det økonomiske? Anonymkode: cacb1...bd6 Du har uføretrygden din, den er din lønnsinntek. Du får barnetrygd til barnet. Hva med å undersøke økonomien i forhold til barn før du lager barn? Anonymkode: 0960c...e90
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #36 Skrevet 27. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er forskjell! Et barn er MYE mer slitsomt. En jobb kan tilrettelegges, man får pauser og det er kun 8 timer om dagen. Et barn krever deg 24/7, uten hennsyn til dine behov, og kan ikke settes på pause når du er sliten. Det er en grunn til at det spøkes med at man «drar på jobb for å få slappet av» DU vil ikke sette livet DITT på vent, DU har ønske om familie. Mye fokus på deg... Hva med dette barnet da? Er du i stand til å gi barnet all den oppfølging som trengs? Hvordan vil det være for barnet å vokse opp med en mor som alltid er utslitt? Anonymkode: c9bea...4d9 Det hadde vært krise for meg om jeg hadde blitt alenemor! Vi er to om saken og jeg kommer til å finne hver anledning til å slappe av på. I første omgang når babyen skal sove dopp, og i neste omgang når barnet er i barnehage og så skole osv. Mannen min er lærer og har fri hver eneste ferie når barnet har fri fra skole/barnehage. Jobber man så må man være tilstede å gi av seg selv 100% i min utdanning, hjemme slapper man mer av i hodet. Vårt barn skal ikke merke eller ta skade av at jeg plages med helsen, men samtidig skal vi ikke skjule dette heller, barnet vårt kommer til å få vite at jeg er sliten i perioder, og jeg tror at barnet også blir mere helstøpt som menneske av å vite at ikke alt er perfekt og da heller ikke at helsen er noe selvfølge, men dette kommer absolutt ikke til å ta mye av hverdagen eller å ha fokus på. Barnet vårt vil alltid komme først! Og vi velger å kun få et barn pga min helse. Og jeg vet at vårt barn får det mye bedre enn mange jeg vet om! Fra hun kommer til skal hun alltid komme først uansett hvor sliten jeg er, så skal det aldri gå utover henne. Mitt barn kan ha det mye bedre, enn et barn som har en frisk mor! jeg gidder ikke å forklare meg mer. Jeg vet vel best selv! En sak ingen har noe med. Men tåler ikke å se at uføre blir sånn hakket ned på! At noen får seg til å skrive at vi ikke blir noen god mor og at vi ikke tenker på barna! Jeg hadde aldri ville blitt gravid om jeg ikke visste at dette barnet får det bra! Anonymkode: 374a7...806 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #37 Skrevet 27. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært krise for meg om jeg hadde blitt alenemor! Vi er to om saken og jeg kommer til å finne hver anledning til å slappe av på. I første omgang når babyen skal sove dopp, og i neste omgang når barnet er i barnehage og så skole osv. Mannen min er lærer og har fri hver eneste ferie når barnet har fri fra skole/barnehage. Jobber man så må man være tilstede å gi av seg selv 100% i min utdanning, hjemme slapper man mer av i hodet. Vårt barn skal ikke merke eller ta skade av at jeg plages med helsen, men samtidig skal vi ikke skjule dette heller, barnet vårt kommer til å få vite at jeg er sliten i perioder, og jeg tror at barnet også blir mere helstøpt som menneske av å vite at ikke alt er perfekt og da heller ikke at helsen er noe selvfølge, men dette kommer absolutt ikke til å ta mye av hverdagen eller å ha fokus på. Barnet vårt vil alltid komme først! Og vi velger å kun få et barn pga min helse. Og jeg vet at vårt barn får det mye bedre enn mange jeg vet om! Fra hun kommer til skal hun alltid komme først uansett hvor sliten jeg er, så skal det aldri gå utover henne. Mitt barn kan ha det mye bedre, enn et barn som har en frisk mor! jeg gidder ikke å forklare meg mer. Jeg vet vel best selv! En sak ingen har noe med. Men tåler ikke å se at uføre blir sånn hakket ned på! At noen får seg til å skrive at vi ikke blir noen god mor og at vi ikke tenker på barna! Jeg hadde aldri ville blitt gravid om jeg ikke visste at dette barnet får det bra! Anonymkode: 374a7...806 Jeg tviler absolutt ikke på at uføre kan være gode foreldre, bare så det er sagt, men her jeg sitter på do, med en baby som ikke roer seg noe annet sted enn inntil meg, på fanget så håper jeg du er forberedt på at det å ha barn er MYE mer slitsomt enn de fleste fulltidsjobber. Anonymkode: dbfb7...f39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå