Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg er ung ufør og gravid. Noen som vet rettighetene mine når baby kommer mtp det økonomiske?

Anonymkode: cacb1...bd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har uføretrygden din. 

Anonymkode: 595a3...dae

• Liker 16
Skrevet

Jeg tror du da har rett på engangsstønad. Altså du mottar trygden din og så får du en engangsutbetaling på noen og 40tusen.

Tror jeg.

Anonymkode: 13fc4...f3b

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som satsene på engangsstønad har økt til noen og 60tusen forresten.

• Liker 1
Skrevet

"

Foreldrepenger og uføretrygd.

Uføretrygd gir ikke opptjening til foreldrepenger. Hvis du arbeider ved siden av uføretrygden, så kan du ha rett på foreldrepenger ut i fra inntekten du har i arbeid.

Mor mottar uføretrygd:
Hvis mor mottar uføretrygd, og ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så kan mor søke om engangsstønad på 61 120 kr.

Far kan da ha rett på 10 uker med foreldrepenger. Disse ukene må søkes om og tas ut innen 46/56 uker etter fødsel.

Far mottar uføretrygd:
Hvis far mottar uføretrygd, og ikke har opptjent rett til foreldrepenger, så kan mor søke om å overta fedrekvoten på 10 uker.

Engangsstønad, foreldrepenger og fedrekvote kan søkes om på dette skjemaet: http://fb.st/sm217v

Spørsmål knyttet til foreldrepenger og uføretrygd? Spør i vei under 1f642.png:)

Del gjerne innlegget 1f642.png:)

Hilsen fra oss på NAV Foreldrepenger.

"

Anonymkode: b36bf...b1e

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har uføretrygden din. 

Anonymkode: 595a3...dae

Ååå så bitter. Æsj 

Anonymkode: e88ff...c94

Skrevet

Du får barnetrygd på kr 970,- i måneden (skattefritt), i tillegg til engangsstønaden på 61 000 som er nevnt ovenfor. Jeg tror du kanskje får litt skattelette også når du har født barn, pga omsorg/du blir forsørger. Sjekk dette med skatteetaten.no, send en email eller ring og spør.

• Liker 2
Skrevet

Mener dere virkelig at man både fortsetter å få utbetalt trygd hver mnd, OG mottar engangsstønad? 

Hva er logikken bak det? 

Anonymkode: c9bea...4d9

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere virkelig at man både fortsetter å få utbetalt trygd hver mnd, OG mottar engangsstønad? 

Hva er logikken bak det? 

Hvorfor skal man IKKE få det?

Anonymkode: 271bb...bfe

• Liker 3
Skrevet

Har lurt på dette jeg også faktisk. Bare vi planlegger dette. Og er ufør. Vil ikke trenge meg på hennes innlegg:lol:

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Jeg er ung ufør og gravid. Noen som vet rettighetene mine når baby kommer mtp det økonomiske?

Anonymkode: cacb1...bd6

Du kan fortsatt bli arbeidstaker, og hvis du vil kan du få jobb hvor du vil selv. Men får håpe for Guds skyld du har en mann.

Anonymkode: ce367...712

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fortsatt bli arbeidstaker, og hvis du vil kan du få jobb hvor du vil selv. Men får håpe for Guds skyld du har en mann.

Anonymkode: ce367...712

Så ufølsomt av deg! Hva vet du om hennes arbeidskapasitet? Vet lite om dette. Men om far er i arbeid, ville jeg undersøkt hvor mye permisjon han kan ta. Eventuelt om han kan overta mødrekvoten dersom mor er syk, og ikke kan ta seg av barnet alene....avhenger jo selvfølgelig om far er inne i bildet....

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jo ingen andre som får, så jeg synes også det høres litt rart ut. Engangsstønad er for de som ikke har tjent nok til å få foreldrepenger, da får du en engangssum, og ingen annen inntekt (unntatt barnetrygd). Jobber du får du en viss prosent av din tidligere lønn, samme gjelder f.eks. AAP. Men uføre får dobbelt opp altså? I mitt hode hadde det vært mer logisk med like regler som for de som får AAP, uten at jeg vil uføre vondt av den grunn.

Anonymkode: aff96...043

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at de som jobber får utbetalt 100/80% av inntekten sin i en periode, samtidig må aller fleste ta en periode ulønnet for å få dette til å gå opp med barnehagestart, så det reelle tallet er nok godt under 80% inntekt for de fleste. De får ikke noe ekstra. De som ikke har inntekt får et engangsbeløp å klare seg på. Imens får de uføre både 100% av inntekten sin i ubegrenset tid OG engangsbeløpet? De har da mulighet til å ha barnet hjemme så lenge de ønsker/behøver uten noen økonomisk konsekvens. 

Mulig det finnes noen logikk her som jeg ikke har tenkt på, men for meg virker dette veldig urettferdig. 

(Uføre har vel også mulighet for redusert betaling i barnehage, og noe barnetillegg i trygden?)

• Liker 10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker jo at de som jobber får utbetalt 100/80% av inntekten sin i en periode, samtidig må aller fleste ta en periode ulønnet for å få dette til å gå opp med barnehagestart, så det reelle tallet er nok godt under 80% inntekt for de fleste. De får ikke noe ekstra. De som ikke har inntekt får et engangsbeløp å klare seg på. Imens får de uføre både 100% av inntekten sin i ubegrenset tid OG engangsbeløpet? De har da mulighet til å ha barnet hjemme så lenge de ønsker/behøver uten noen økonomisk konsekvens. 

Mulig det finnes noen logikk her som jeg ikke har tenkt på, men for meg virker dette veldig urettferdig. 

(Uføre har vel også mulighet for redusert betaling i barnehage, og noe barnetillegg i trygden?)

Jeg tror virkelig ikke at det å være ung ufør er noe å være misunnelig på (beklager ts).

Sånn i det store og det hele så kommer man vel mye bedre ut av det med å være i en ordinær jobb. For ikke å snakke om stigmatisering mange sikkert opplever som "naver"...

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror virkelig ikke at det å være ung ufør er noe å være misunnelig på (beklager ts).

Sånn i det store og det hele så kommer man vel mye bedre ut av det med å være i en ordinær jobb. For ikke å snakke om stigmatisering mange sikkert opplever som "naver"...

Det handler ikke om sjalusi, jeg står nok i en mye bedre  økonomisk situasjon enn TS uansett, og har ingen grunn til å være sjalu.

Her snakker vi om hva man mener er rett fordeling av velferdsgoder. En gode eller stønad man mottar må både være nødvendig, ha et formål og være rettferdig utdelt der behovet er størst. Statskassa har begrensede ressurser som skal fordeles, så man kan jo ikke bare sponse hva som helst ukritisk med argumentet «en i ordinær jobb kommer bedre ut av det uansett» 

For meg virker dette som en veldig rar prioritering av pengene som skal deles ut, men som sagt kan der jo være en logikk bak dette som jeg ikke vet/har tenkt på.

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om sjalusi, jeg står nok i en mye bedre  økonomisk situasjon enn TS uansett, og har ingen grunn til å være sjalu.

Her snakker vi om hva man mener er rett fordeling av velferdsgoder. En gode eller stønad man mottar må både være nødvendig, ha et formål og være rettferdig utdelt der behovet er størst. Statskassa har begrensede ressurser som skal fordeles, så man kan jo ikke bare sponse hva som helst ukritisk med argumentet «en i ordinær jobb kommer bedre ut av det uansett» 

For meg virker dette som en veldig rar prioritering av pengene som skal deles ut, men som sagt kan der jo være en logikk bak dette som jeg ikke vet/har tenkt på.

Misunnelig var kanskje feil begrep..

Nå vet ikke jeg satsene man fører ved ung ufør men jeg vil tro (utifra det jeg har lest og hørt) at de fleste har mindre å rutte med enn om man hadde vært i ordinært arbeid. Og det er jo ikke selvforskyldt. 

Jeg ser også poenget ditt om man tenker at de mottar full lønn i tillegg til denne engangsstønaden og attpåtil kan være hjemme så lenge man vil. Men full lønn for disse som det gjelder antar jeg er mye lavere enn min lønn. Og hjemmeværende mor/far har vel også sine baksider om man har fysiske og/eller psykiske plager.

Men dette blir stort sett synsing fra min side.

Skrevet

En ting jeg ikke skjønner logikken i er at AAP gir rett til foreldrepenger og uføretrygd ikke gjør det. Ofte får man det samme i AAP som man vil få i uføretrygd. Her lønner det seg å få barn før man går over på uføretrygd. 

En annen ting i disse likestillingstider er at det er mor som må opparbeide rettigheter til foreldrepenger. Selv om far jobber fullt, vil han likevel bare kunne ta ut fedrekvoten. 

Anonymkode: b4289...f3c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke skjønner logikken i er at AAP gir rett til foreldrepenger og uføretrygd ikke gjør det. Ofte får man det samme i AAP som man vil få i uføretrygd. Her lønner det seg å få barn før man går over på uføretrygd. 

En annen ting i disse likestillingstider er at det er mor som må opparbeide rettigheter til foreldrepenger. Selv om far jobber fullt, vil han likevel bare kunne ta ut fedrekvoten. 

Anonymkode: b4289...f3c

far kan ta fellesperioden også ;)

Anonymkode: 0de90...0ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...