AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #161 Del Skrevet 12. februar 2018 Jeg hører ikke forskjell når jeg sier kj eller sj. Så jeg har plagdes med å lære å si slike ord korrekt. Jeg har også angst, så jeg ungår å si de ordene. Er 28 år og mange som er eldre enn meg reagerer hvis jeg sier feil. Så de vil at jeg skal si det på nytt. Da sier jeg rett, så kan det gå en stund og jeg må bruke et slikt ord i en setning og jeg sier det feil. Skikkelig ekkelt at folk bryr seg så om det. For jeg hører ikke når jeg sier rett eller feil. Anonymkode: a3ba4...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. februar 2018 #162 Del Skrevet 12. februar 2018 (endret) Eikenøtt skrev (På 13.2.2018 den 0.23): Men selv om du ikke HØRER forskjell så er lyden helt annerledes, og lages annerledes i munnen din. Med andre ord; et speil og et par minutter med øving hver dag og du kunne sagt kjøtt som man skal. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 12. februar 2018 #163 Del Skrevet 12. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: er det som på engelsk med this, som er nær, og that, som er der borte? Nei. This–these svarar vel til nynorsk denne–dette–desse, medan that–those svarar til nn. den–det–dei. I grammatikken kallast desse proksimale demonstrativar og distale demonstrativar, der proksimal tyder at personen eller tingen ein viser til er ganske nær i rom og tid, medan distal er fjernare. Dette gjeld båe dei norske skriftspråka (og engelsk), men fleire dialektar på Austlandet (og kanskje andre med?) har dobbelt sett med distale demonstrativar, som blir bruka etter om det er deiktisk eller anaforisk referanse. Deiktisk referanse er når ein peikar på noko, eller noko er kjent i situasjonen. Ein kan peike på eit hus eit stykke borte og spørje: Veit du kven som bur i detta huset (= det huset (der))? Anaforisk referanse er når det ein viser til noko som er nemnt før i teksten. T.d.: "Eg høyrde at Olav skal selje huset sitt, men det huset har ikkje eg råd til". Her må ein bruke den–det–dei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #164 Del Skrevet 13. februar 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: 7 hours ago, Rossin said: Da synes jeg virkelig synd på barna dine, som har en foresatt med slike holdninger. Du kunne for så vidt ha gått til rektor, men den eneste løsningen hadde til syvende og sist vært å flytte barnet til en annen skole. Skulle du ha gjennomført dette, så hadde du sikkert fått en liten barnevernsmelding etter deg på kjøpet. Er det mulig!?? Det skal du ikke se bort fra, langt fra alle sinnssyke blir sperret inne. Men meldingen ville jo kjapt ha havnet i skuffen. Anonymkode: a94b5...992 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #165 Del Skrevet 13. februar 2018 På 23. januar 2018 den 19.51, AnonymBruker skrev: Klarer ikke uttale "kj" lyden. Er fra Bergen og det er vel ingen som sier "kj" her utenom noen gamle gubber som snakker sånn overtydelig erkebergensk. Ser for meg typen Aldri fått noen kommentarer utenom fra min far som er utlending og sikkert har fått prentet forskjellen inn i hodet på norskkurs for 40 år siden Anonymkode: 2debc...fca Jeg er fra Bergen og de eneste jeg vet om som ikke klarer så snakke skikkelig (altså uttale kj-lyden korrekt) er små barn og psykisk utviklingshemmede. Du må ha en merkelig omgangskrets om du mener at ingen i Bergen klarer å uttale ordene korrekt. Anonymkode: 4b862...41b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #166 Del Skrevet 13. februar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører ikke forskjell når jeg sier kj eller sj. Så jeg har plagdes med å lære å si slike ord korrekt. Jeg har også angst, så jeg ungår å si de ordene. Er 28 år og mange som er eldre enn meg reagerer hvis jeg sier feil. Så de vil at jeg skal si det på nytt. Da sier jeg rett, så kan det gå en stund og jeg må bruke et slikt ord i en setning og jeg sier det feil. Skikkelig ekkelt at folk bryr seg så om det. For jeg hører ikke når jeg sier rett eller feil. Anonymkode: a3ba4...d2b Det er fordi du ikke bryr deg du ikke høre forskjell. Anonymkode: 4efb7...b73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 13. februar 2018 #167 Del Skrevet 13. februar 2018 Alle dere som hører så dårlig - hvordan gjør dere når dere skal lære et nytt språk? Blir uttalen helt på lykke og fromme siden dere hverken kan høre eller si annet enn lyder dere kan fra før? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #168 Del Skrevet 13. februar 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er fra Bergen og de eneste jeg vet om som ikke klarer så snakke skikkelig (altså uttale kj-lyden korrekt) er små barn og psykisk utviklingshemmede. Du må ha en merkelig omgangskrets om du mener at ingen i Bergen klarer å uttale ordene korrekt. Anonymkode: 4b862...41b Hehe. Ja kanskje vi er langt fra hverandre i alder eller noe annet da. Jeg har en ganske normal omgangskrets, består hovedsakelig av voksne uten psykisk utviklingshemming. Anonymkode: 2debc...fca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #169 Del Skrevet 18. februar 2018 Her var det mye harselering mot mennesker med «talefeil» Ubehagelig å lese at voksne mennesker driver på slik. Språket vårt endrer seg, og /sj/-lyden er nå godt etablert i ord som før ble uttalt med /kj/ i store deler av landet hos både barn og ungdom (og noen voksne). Det regnes IKKE som en talefeil. Hilsen lærer og logoped som ikke lærer barn /kj/-lyden mer. Det er bortkastet tid. Barnet kan lære å uttale lyden, men vil sannsynligvis ikke ta den i bruk i talen på sikt uansett. Anonymkode: 2d7be...487 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #170 Del Skrevet 18. februar 2018 Dette handler for de fleste kun om koketteri og latskap. Første gang jeg hørte denne talemåten var da en klassevenninne plutselig begynte å ta den i bruk siste året på barneskolen, Hun var søt, me. ganske tett i pappen, og opplevde på den tiden en tiltagende popularitet hos guttene. Godt mulig den «søte», tilgjorte lille «talefeilen» bidro til at hun oppnådde den oppmerksomheten hun ønsket seg. Hun la den heldigvis av seg innen vi begynte på videregående. Anonymkode: 1834d...ebe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #171 Del Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette handler for de fleste kun om koketteri og latskap. Første gang jeg hørte denne talemåten var da en klassevenninne plutselig begynte å ta den i bruk siste året på barneskolen, Hun var søt, me. ganske tett i pappen, og opplevde på den tiden en tiltagende popularitet hos guttene. Godt mulig den «søte», tilgjorte lille «talefeilen» bidro til at hun oppnådde den oppmerksomheten hun ønsket seg. Hun la den heldigvis av seg innen vi begynte på videregående. Anonymkode: 1834d...ebe Tillegg: dette var tidlig på 80-tallet Anonymkode: 1834d...ebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2018 #172 Del Skrevet 19. februar 2018 På 10.2.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det irriterende med mennesker som ikke snakker "rent"? Høres ut som sånn her fullblods og skittenblods-rasisme-ting som i Harry Potter. Jeg er fra Sogn og Fjordane. Har noen venninner som også får fnatt av folk som sier sjole og sjøtt. Jeg klarer å si forskjellig, og hører forskjellen, men jeg sier mye sh-lyden. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette plager folk? Nå er jeg 25 år og jeg ser ingen grunn til å jobbe med å snakke annerledes enn det jeg gjør. Tror til og med jeg sier shino. Det er det som faller naturlig og joda det er sikkert feil, men hvorfor er det et problem? Folk snakker jo så forskjellig uansett basert på dialekter og sosiolekter. Anonymkode: c9ded...433 Folk som sier shino og shirke klarer jeg ikke ta seriøst. Blir for barnslig prat for meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
femme_folle Skrevet 19. februar 2018 #173 Del Skrevet 19. februar 2018 1 minutt siden, Peonjenta skrev: Folk som sier shino og shirke klarer jeg ikke ta seriøst. Blir for barnslig prat for meg. Klarer ikke å ta folk som henfaller til anglisismer alvorlig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 19. februar 2018 #174 Del Skrevet 19. februar 2018 33 minutter siden, femme_folle skrev: Klarer ikke å ta folk som henfaller til anglisismer alvorlig! Nei vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 19. februar 2018 #175 Del Skrevet 19. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye harselering mot mennesker med «talefeil» Ubehagelig å lese at voksne mennesker driver på slik. Språket vårt endrer seg, og /sj/-lyden er nå godt etablert i ord som før ble uttalt med /kj/ i store deler av landet hos både barn og ungdom (og noen voksne). Det regnes IKKE som en talefeil. Hilsen lærer og logoped som ikke gidder å gjøre jobben sin. Det er bortkastet tid. Barnet kan lære å uttale lyden, men vil sannsynligvis ikke ta den i bruk i talen på sikt uansett. Anonymkode: 2d7be...487 Rettet litt i innlegget ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #176 Del Skrevet 19. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye harselering mot mennesker med «talefeil» Ubehagelig å lese at voksne mennesker driver på slik. Språket vårt endrer seg, og /sj/-lyden er nå godt etablert i ord som før ble uttalt med /kj/ i store deler av landet hos både barn og ungdom (og noen voksne). Det regnes IKKE som en talefeil. Hilsen lærer og logoped som ikke lærer barn /kj/-lyden mer. Det er bortkastet tid. Barnet kan lære å uttale lyden, men vil sannsynligvis ikke ta den i bruk i talen på sikt uansett. Anonymkode: 2d7be...487 Enig, og dette har vært sagt mange ganger tidligere i tråden, og det har vært postet lenker til flere artikler som viser til det samme. Så kan man jo spørre seg om alle som fortsatt hisser seg opp over dette, og kommer med diverse hjemmesnekra teorier om talefeil og koketteri, rett og slett har problemer med leseforståelsen? Anonymkode: 62f33...cff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2018 #177 Del Skrevet 19. februar 2018 Jeg har aldri klart å lært meg KJ-lyden, selv om både foreldrene mine, lærere samt logoped har prøvd å hjelpe meg. Det handler ikke om latskap for min del. Jeg synes det er så flaut at jeg prøver å unngå KJ-ord så langt det lar seg gjøre.. Anonymkode: d04b5...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #178 Del Skrevet 7. oktober 2018 På 23.1.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev: Hører ikke forskjell omtrent, og har problemer med å si kj-lyden, ja. Kommer fra Bergen, ingen som bryr seg. Anonymkode: ef9dc...0d9 Men altså, i Bergen har de alltid snakka litt rart og med det mener jeg at folket der gjerne vil snakke penere en resten av landet. Foretrekker nok Hordalands dialekt, bare det ikke er fra Bergen. Anonymkode: a58d0...fb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia_1991 Skrevet 7. oktober 2018 #179 Del Skrevet 7. oktober 2018 Må jo bare si tusen takk, til alle dere godt voksne personer som med dette innlegget har lært meg at jeg er både lat, psykisk utviklingshemmet, dum, rar, useriøs, og ja alt annet dere har klart å lire utav dere.. det er ikke rart unger idag mobber, lurer på hvor dem har det ifra?! Hadde vært trist om noen fant en liten feil med dere, å lagde en sak utav det.. er dere virkelig SÅ MYE bedre enn alle andre mennesker? Er dere så feilfrie at det gir deg rett til å hakke ned på andre mennesker.. Forumet er jo egentlig aldersgrense, men er veldig glad for at ikke 13/14år gamle meg ikke leste dette, da hadde jeg nok ikke vært her idag. Takk for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2018 #180 Del Skrevet 7. oktober 2018 40 minutter siden, Pia_1991 skrev: Må jo bare si tusen takk, til alle dere godt voksne personer som med dette innlegget har lært meg at jeg er både lat, psykisk utviklingshemmet, dum, rar, useriøs, og ja alt annet dere har klart å lire utav dere.. det er ikke rart unger idag mobber, lurer på hvor dem har det ifra?! Hadde vært trist om noen fant en liten feil med dere, å lagde en sak utav det.. er dere virkelig SÅ MYE bedre enn alle andre mennesker? Er dere så feilfrie at det gir deg rett til å hakke ned på andre mennesker.. Forumet er jo egentlig aldersgrense, men er veldig glad for at ikke 13/14år gamle meg ikke leste dette, da hadde jeg nok ikke vært her idag. Takk for meg! Altså, det jeg skrev var ikke adressert til deg personlig, men hadde med inlegget å gjøre. Du må bare akseptere at folk har forskjellige meninger og ikke synes likt om alt. Klarer du ikke det, har du kanskje ikke noe på et forum å gjøre? For tydeligvis ble du skikkelig fornærma. Good Luck! Anonymkode: a58d0...fb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå