Gå til innhold

Pappa vil selge barndomshjemmet mitt og hytta, mamma vil ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jeg enig i. Det er kjempe mye jobb å holde et hus, det er alltid noe som må gjøres. Så det er ikke så rart at man ønsker å flytte til noe lettere når man blir eldre. Det dessverre ofte sånn at den som ikke står med denne byrden ikke vil forstå. 

Anonymkode: 99419...cb5

Tror du også kan ha noe rett her!

Men det er også sånn at det er noe han vil "rømme bort fra" og som derfor vil fortsette å plage han om de flytter. Kan ikke gå nærmere inn på det da det lett gjenkjennes.

Anonymkode: 090c9...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Apis skrev:

Hva konkret er argumentasjonen til din far for og selge?

Kan ikke gå nærmere inn på det siden den da lett gjenkjennes. Blir det for vanskelig å svare av den grunn så lar dere være. Jeg har fått en del svar her nå så jeg er fornøyd. Takk! 

Anonymkode: 090c9...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er slik: et ektepars felles hjem kan ikke selges uten at begge samtykker. Dette er uavhengig av hvem som faktisk står som eier på skjøtet. Når det gjelder hytta, er det avhengig av hvem som står som eier(e). Hvis f eks kun han står som eier så kan han selge uten samtykke. Likevel vil hun ha krav på halvparten av verdien. Nå får jeg ut fra at de har vanlig felleseie. 

Kilde: ekteskapsloven. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke gå nærmere inn på det siden den da lett gjenkjennes. Blir det for vanskelig å svare av den grunn så lar dere være. Jeg har fått en del svar her nå så jeg er fornøyd. Takk! 

Anonymkode: 090c9...6d6

Sånn umiddelbart tenker jeg dette er en diskusjon mellom to likeverdige personer, som må finne ut av hva de vill med livet sitt,  det er jomikke uvanlig at eldre folk ønsker og flytte inn i en leilighet, det er heller ikke uvanlig at de ønsker at barn skal overta barndomshjem og hytte, så mitt råd er at dere barn gjør det klart at dere ønsker og overta hus og hytte så det også blir en del av diskusjonen rundt følelser, økonomi og evt forskudd på arv etc...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Testosteron skrev:

Det står ikke i noen lov at man ikke kan selge andres eiendeler uten deres samtykke. Eller jo! Det står sikkert noe om det i straffeloven. Det er bedrageri. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#§372 

Dessuten skjønner jo enhver idiot som vil kjøpe en eiendom, at når en eiendom er registrert i grunnboka på to personer, så må begge eierne signere på skjøtet. 

Det står i ekteskapsloven §32. Den paragrafen gjelder uansett hvor mange navn som står på skjøtet; man har nemlig ikke lov å selge boligen man bruker som primærbolig med sin ektefelle, punktum. 

Bedrageri er det nok ikke.

Endret av Anette.94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at det er lett å se hva som kan bli hans løsning hvis du sier "haha, du kan ikke selge så lenge dere er gift".

Anonymkode: a54c3...835

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut til å være en fastlåst situasjon, der faren din ser en løsning på sine utfordringer ved å selge, mens moren din tvert i mot mener at problemene starter ved et slikt salg. 

Jeg tenker to ting:

1.
Har faren din hatt dette ønsket lenge? Flere år?   Hvis ikke kan du eller moren din kanskje foreslå at de legger avgjørelsen på is i f.eks. et år.   De kan sette en dato der de skal snakke om det igjen. Tid gjør ofte at en ser annerledes på ting. Mye kan skje både på ytre og indre plan i løpet av et år. 

2. 
Har faren din tidligere satt i gang store omveltninger i livet? Er det et personlighetstrekk hos ham? Eller en del av en psykdom? 
Eller er dette aller første gang han ønsker å snu om på livet.  Uansett tenker jeg at punkt 1 kan hjelpe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om begge må være enige, så skjønner jeg at dette er vanskelig for din mor. Men ha forståelse for at det er vanskelig for din far også. Har dere tenkt over hvordan han har det i huset de bor i nå? Er det bare din mor det skal tas hensyn til? Skal ikke begge ha det bra? Hva bidrar din mor til i huset? Huslån, vedlikehold osv?

Anonymkode: 5b904...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anette.94 skrev:

Det står i ekteskapsloven §32. 

Nei. Det gjør det ikke. Ekteskapsloven § 32 inneholder ingen regel om at man ikke kan selge andres eiendeler uten deres samtykke. Det står at gifte personer ikke kan selge fast eiendom som de eier, og som brukes som ektefellenes felles bolig, med mindre ektefellen gir sitt samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvis f eks kun han står som eier så kan han selge uten samtykke. Likevel vil hun ha krav på halvparten av verdien. Nå får jeg ut fra at de har vanlig felleseie. 

Kilde: ekteskapsloven. 

Det står ingen steder i ekteskapsloven at ektefellen har krav på halvparten av salgssummen når han selger noe han eier alene. Likedeling er først aktuelt ved skilsmisse eller dødsfallsskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om begge må være enige, så skjønner jeg at dette er vanskelig for din mor. Men ha forståelse for at det er vanskelig for din far også. Har dere tenkt over hvordan han har det i huset de bor i nå? Er det bare din mor det skal tas hensyn til? Skal ikke begge ha det bra? Hva bidrar din mor til i huset? Huslån, vedlikehold osv?

Anonymkode: 5b904...b31

Du er garantert en mann som kan spørre på den måten. TS' mor har sikkert bidratt rikelig på samme måte som de aller fleste husmødre i hennes aldersgruppe har gjort i alle år, nemlig å holde huset i stand med alt det "usynlige" som menn flest ikke regner som arbeid, slik som for eksempel ukentlig grundig rengjøring, årlig storrengjøring, holde orden og mye annet. Utvendig arbeid (sammen med mannen kanskje) som beising av huset osv.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Testosteron skrev:

Det står ingen steder i ekteskapsloven at ektefellen har krav på halvparten av salgssummen når han selger noe han eier alene. Likedeling er først aktuelt ved skilsmisse eller dødsfallsskifte.

Ja det er riktig. Ved felleseie eier man halvparten av felles formue, men man har jo ikke noe behov for å dele før man evt går ut av ekteskapet. Jeg syntes bare at denne situasjonen virket så usikker at det ikke skulle forundre meg om at ekteskapet gikk dukken hvis mannen velger å f eks selge hytta mot damas vilje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Arabella skrev:

Du er garantert en mann som kan spørre på den måten. TS' mor har sikkert bidratt rikelig på samme måte som de aller fleste husmødre i hennes aldersgruppe har gjort i alle år, nemlig å holde huset i stand med alt det "usynlige" som menn flest ikke regner som arbeid, slik som for eksempel ukentlig grundig rengjøring, årlig storrengjøring, holde orden og mye annet. Utvendig arbeid (sammen med mannen kanskje) som beising av huset osv.

Jeg snakker ikke om hvem som har mest. Men hvis huset krever mer vedlikehold enn mannen har helse til å klare og konen heller ikke klarer, eller det er så dyrt at de rett og slett ikke har råd til å sitte med huset pga at det kun er mannen som har jobb. Da spiller det ingen rolle at konen gjør alt inne. Greier han det ikke, så greier han det ikke. Han blir ikke magisk kvitt alle byrder og problemer bare fordi han får servert mat hver dag og har et hus som alltid er rent og et klesskap fyllt med rene klær til enhver tid. Og, jo, jeg er kvinne.

Anonymkode: 5b904...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om hvem som har mest. Men hvis huset krever mer vedlikehold enn mannen har helse til å klare og konen heller ikke klarer, eller det er så dyrt at de rett og slett ikke har råd til å sitte med huset pga at det kun er mannen som har jobb. Da spiller det ingen rolle at konen gjør alt inne. Greier han det ikke, så greier han det ikke. Han blir ikke magisk kvitt alle byrder og problemer bare fordi han får servert mat hver dag og har et hus som alltid er rent og et klesskap fyllt med rene klær til enhver tid. Og, jo, jeg er kvinne.

Anonymkode: 5b904...b31

TS' mor kan sikkert være yrkesaktiv og ha inntekt, for alt vi vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det vi ikke vet. Det var derfor jeg spurte TS

Anonymkode: 5b904...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...