Gå til innhold

Stor forskjell på skole no enn før..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

eg tenker at du syter. Da jeg begynte på skolen i 1985 var det også foreldre som ordnet avslutninger, 17.mai, felles turer og arrangementer for klassen, de koordinerte baking og kaffe og annet som var rundt. Kravet om å invitere alle jentene eller guttene i bursdag var der da også, noen få inviterte hele klassen. At noen velger å leie lokale er jo bare for å gjøre det enklere for seg selv, selv med liten plass inne kan man fint få plass til mange ved å være kreativ.

Dette stemmer ikke i den kretsen jeg bodde, og ikke har jeg hørt om det en gang. Dengang var det bare de beste vennene som ble invitert og ingen andre. Ofte bare en 5-6 stykker med litt kake og smågodt. Da mine barn var små var det akkurat det  samme, bare de beste vennene. Slik jeg ser det er dette noe som har bredt opp seg de siste 10 årene, for nå hører jeg skolebarnforeldre si det samme på jobben. Hvem som har funnet på dette tullet kan man bare undre seg over, det er helt idiotisk. Det er ikke slik dette fungerer når man blir ungdom og voksen, da er det ikke slik at man blir invitert til alle, man blir invitert og inviterer sine venner.

Slik dette fungerer nå, er det som å oppdra barna i en boble.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjører ikke 2timer hver vei hver dag for å gå på sånn skole. Jeg var ferdig kl.14 og kl.15 før. Ikke 1130,12, 1230 og 13..

Anonymkode: cfa79...efb

Det stemmer rett og slett ikke at barna gikk lengre på skolen før. Timetallet ble justert opp både i 1997 og i 2006. Du husker nok tilbake på sjette/syvende. De slutter fortsatt kl 14/15. 

Anonymkode: 1ef07...b63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

Dette stemmer ikke i den kretsen jeg bodde, og ikke har jeg hørt om det en gang. Dengang var det bare de beste vennene som ble invitert og ingen andre. Ofte bare en 5-6 stykker med litt kake og smågodt. Da mine barn var små var det akkurat det  samme, bare de beste vennene. Slik jeg ser det er dette noe som har bredt opp seg de siste 10 årene, for nå hører jeg skolebarnforeldre si det samme på jobben. Hvem som har funnet på dette tullet kan man bare undre seg over, det er helt idiotisk. Det er ikke slik dette fungerer når man blir ungdom og voksen, da er det ikke slik at man blir invitert til alle, man blir invitert og inviterer sine venner.

Slik dette fungerer nå, er det som å oppdra barna i en boble.

Jeg er over 50 år, og da jeg vokste opp var det vanlig å be alle jentene i klassen mens vi gikk på barneskolen. Det samme var det da mine egne barn som nå er i 20 årene. De ba også alle jentene/ guttene i klassen,  enten hjem, McDonalds, svømmehallen eller tur i skogen. Så dette er ikke noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Barna har lengre skoledager nå enn før, antall timer barn må ha på skolen ble justert opp i 1997 og 2006. Dette står i læreplanen og alle skoler i landet er nødt til å følge denne. 

Når det gjelder lekser så kan du ta dette opp med kontaktlærer, slik at ditt barn får mindre lekser. Dette skal tilpasses til det barnet ditt kan mestre.

Når det gjelder bursdager så er du ikke nødt til å invitere alle guttene/jentene på trinnet, som flere her nevner. Og ikke er du pålagt å feire på leid lokale, det er nok av aktiviteter ute som ikke koster så mye. Her gjør du det bare vanskelig for deg selv. Hvis det å ikke invitere alle eller at det er stort press i klassen om å feire bursdager på leid lokale kan du melde inn dette til kontaktlærer og ta det opp på neste foreldremøte. Dette kan til og med drøftes anonymt på et foreldremøte, hvis du ikke ønsker å stå frem. 

Når det gjelder avslutninger og arrangementer på skolen så har disse alltid eksistert. Og det er forventet at foreldre stiller opp, men det er snakk om 2-3 ganger i halvåret, jule - og sommeravslutning, samt kanskje 17. mai. Såpass er man nødt til å gjøre for barna sine. Det å få barn krever en del oppfølging, og som forelder er du nødt til å stille opp, for hvem ellers skal det? Du har valgt å få barn og da er du som har ansvaret, ingen andre. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Duftavsommerregn skrev:

Dette stemmer ikke i den kretsen jeg bodde, og ikke har jeg hørt om det en gang. Dengang var det bare de beste vennene som ble invitert og ingen andre. Ofte bare en 5-6 stykker med litt kake og smågodt. Da mine barn var små var det akkurat det  samme, bare de beste vennene. Slik jeg ser det er dette noe som har bredt opp seg de siste 10 årene, for nå hører jeg skolebarnforeldre si det samme på jobben. Hvem som har funnet på dette tullet kan man bare undre seg over, det er helt idiotisk. Det er ikke slik dette fungerer når man blir ungdom og voksen, da er det ikke slik at man blir invitert til alle, man blir invitert og inviterer sine venner.

Slik dette fungerer nå, er det som å oppdra barna i en boble.

Jeg begynte på barneskolen i 1996 og da var det krav om at enten inviterte du alle av samme kjønn eller hele klassen. Det var ikke akseptabelt å be bare 5-6 stykker og det var noe som ble sett på som mangel på folkeskikk. Noe som jeg mener at det fortsatt er i dag. Alle barn bør få føle at de hører til og risikoen ved at det bare inviteres de man har lyst på, er at noen opplever at de aldri blir invitert. Du kan mene at det er så tullete du bare vil at barn kan gråte over at de aldri får en invitasjon til en bursdag, men er det da ungene eller du som er den store idioten? :vetikke:

Anonymkode: f71db...2ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2018 at 10:39 AM, AnonymBruker said:

Forventes mye mer no enn før. Foreldre må ordne til avslutninger, 17.mai, og en haug med andre ting. Bursdager er leie lokale for å få med alle jenter eller gutter som da er 27stk. Ikke hjemmekoslig lite besøk som blir mer personlig for man vil jo invitere alle som andre gjør. Ikke alltid lett å gå i lag med noen heller. Fullt kaos og bare styr.. godt når det er over.. når begynner man å invitere mindre folk? Vil jo selvfølgelig at alle skal bli invitert hver gang og ikke føle seg utfor. Men føler 4500-5000 for 2barn sitt skolebesøk og alt styr og kaos som følger med er slitsomt. Er selv syk. Så ikke alltid så lett.men føles som ett press. Barna selv vil gjerne bare ha det her hjemme med noen. De er med 4-5stk i klassen sånn fast. Gruer meg hvert år. Godt det var over for denne gang. Og lekser er det en haug av.. skolen slutter tidlig. Så man blir jo avhening av sfo. Så mer lekser siden de er tidligere ferdig enn før i tiden?mer til oss foreldre?  Hvorfor ikke heldagsskole med innlagt aktivitet/utetid midt på dagen feks?  De som slutter på sfo sitter hjemme på ipad ol i flere timer før foreldrene kommer.

Klarer ikke barn i dag å finne på noe selv? Må de aktiveres av voksne? Når jeg var barn lekte vi ute. Helt uten voksen innblanding. Tenk det. 

Anonymkode: 403cb...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/21/2018 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Leilighet på 70kvm med 27barn?seriøst?

Og foreldrene ordnet ikke til noe før der vi gikk på skole. Aldri. Og ordne ting er greit. Men litt mer enn 3sanger er jo greit. Tenker på de med angst osv som sliter enormt med å gå på sånne ting. Noe man ikke forstår om man aldri har hatt det.

Anonymkode: cfa79...efb

Kanskje man ikke skulle fått barn da, hvis man sliter så veldig med angst?

Anonymkode: 403cb...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2018 at 11:45 AM, AnonymBruker said:

Kjører ikke 2timer hver vei hver dag for å gå på sånn skole. Jeg var ferdig kl.14 og kl.15 før. Ikke 1130,12, 1230 og 13..

Anonymkode: cfa79...efb

Når jeg gikk i 1. klasse var jeg ferdig kl 11 (8.30 til 11), (hvis jeg da ikke begynte kl 11.30 og var ferdig kl 14.) Før ungdomsskolen var det helt vanlig å slutte kl 12-13 enkelte dager. Det var ikke noe problem å finne på noe selv hjemme da. 

 

Anonymkode: 403cb...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2018 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

Snakker ikke om meg. Men en venninne som gruer seg hver gang.og jeg forstår henne veldig godt. (Ang angst). Besøk snakket jeg om meg og mine barn. Ja har alltid stått på og invitert alle. Men det blir for mye. Og ene gangen jeg inviterte halvparten var både foreldre og barn misfornøyd.. så er ikke noe lett.

Anonymkode: cfa79...efb

Herregud for noe syting.

Anonymkode: 403cb...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/21/2018 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Leilighet på 70kvm med 27barn?seriøst?

Det er ikke nøvendig å invitere 27 stk.

Anonymkode: 403cb...d9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/22/2018 at 12:16 AM, AnonymBruker said:

Jeg begynte på barneskolen i 1996 og da var det krav om at enten inviterte du alle av samme kjønn eller hele klassen. Det var ikke akseptabelt å be bare 5-6 stykker og det var noe som ble sett på som mangel på folkeskikk. Noe som jeg mener at det fortsatt er i dag. Alle barn bør få føle at de hører til og risikoen ved at det bare inviteres de man har lyst på, er at noen opplever at de aldri blir invitert. Du kan mene at det er så tullete du bare vil at barn kan gråte over at de aldri får en invitasjon til en bursdag, men er det da ungene eller du som er den store idioten? :vetikke:

Anonymkode: f71db...2ff

Helt naturlig at man inviterer de beste vennene. Såpass må barn tåle. De ender opp som persilleblad sånn som de blir dullet med i våre dager. Ikke rart så mange får psykiske problemer.

Anonymkode: 403cb...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt naturlig at man inviterer de beste vennene. Såpass må barn tåle. De ender opp som persilleblad sånn som de blir dullet med i våre dager. Ikke rart så mange får psykiske problemer.

Anonymkode: 403cb...d9c

Så du synes det er greit at noen aldri blir bedt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke å invitere alle? Er jo bare hvis man inviterer flesteparten utenom noen stk det blir ille. Er ikke så lenge siden jeg vaks opp og da var det helt greit å invitere 4-5 venner og ha hjemmebursdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.1.2018 den 11.50, AnonymBruker skrev:

Er alene med barna. Og ingen hjelp å få. 27barn i selskap og mye penger hver gang. Ikke forsvarlig å ha ansvar for 1klassinger og eldre alene... mat.kaker.ordne til. Rydde. Og ha barn selv. Og få lokalet rett før eller sent om kvelden dagen før.

Anonymkode: cfa79...efb

Gå sammen med flere i klassen og feir sammen? Her har det kun vært fellesfeiringer i 1.klassen. Vi feirer ute eller leier gymsal på skolen billig. Tre-fem elever på en gang. Lettvint og økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Rararara skrev:

Gå sammen med flere i klassen og feir sammen? Her har det kun vært fellesfeiringer i 1.klassen. Vi feirer ute eller leier gymsal på skolen billig. Tre-fem elever på en gang. Lettvint og økonomisk. 

Sikkert, men ikke spesielt personlig. Blir jo mer som en lekedag enn bursdag. Ikke mye oppmerksomhet på bursdagsbarnet når det er fem av dem. For ikke å snakke om stor engangsutgift med gaver til alle sammen..

På baseskoler der trinnet ikke er inndelt i klasser går det rett og slett ikke an å forvente at alle skal invitere alle/alle av samme kjønn. Jeg er mer for å invitere noen få, gode venner til en skikkelig bursdag enn gedigne samlebånds-bursdager der ingen egentlig vet (eller bryr seg om) hvem som har bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Sikkert, men ikke spesielt personlig. Blir jo mer som en lekedag enn bursdag. Ikke mye oppmerksomhet på bursdagsbarnet når det er fem av dem. For ikke å snakke om stor engangsutgift med gaver til alle sammen..

På baseskoler der trinnet ikke er inndelt i klasser går det rett og slett ikke an å forvente at alle skal invitere alle/alle av samme kjønn. Jeg er mer for å invitere noen få, gode venner til en skikkelig bursdag enn gedigne samlebånds-bursdager der ingen egentlig vet (eller bryr seg om) hvem som har bursdag.

Ja er helt enig! Og det blir hysteri om man ikke inviterer alle. Forstår at det skal gjøre at alle blir invitert og ingen føler seg utenfor. Men hvor mange år skal man holde på? Har desverre ingen andre som kan feire samtidig. Så blir meg med 27barn i en gymsal alene. Kaos og ikke så veldig personlig og koslig. Selv vil barna bare ha noen. Blir så mye med alle. Og det forstår jeg. Syns det var mye bedre når de gikk i bhg og kunne ha det hjemme. De lekte og koste seg og det var stas på bursdagsbarnet. 

Anonymkode: cfa79...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, tirben said:

Så du synes det er greit at noen aldri blir bedt?

Ja, sånn er livet. Det må barn lære å takle.

Anonymkode: 403cb...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å slutte 11, 12, 13 hver dag. Hvis barna dine slutter 11 noen dager så må det være noen dager de også slutter senere enn 13. På skolen her er de på skolen mellom 08.30 og 13.15 hver dag (2. klassinger), og jeg vil tro at barneskolene i Norge har samme timeantall.. 

Det er heller ikke nødvendig å invitere 27 barn. Nå er altså mitt barn halvveis i 2. klasse, og det er kun to ganger hun har vært invitert i selskaper hvor det også var gutter/hele klassen. Alle de andre gangene har det vært rene jentebursdager. 

Anonymkode: 44ad7...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva med å alliere seg med noen? 

Plutselig kjenner du noen som har lokaler dere kan låne, og plutselig ønsker noen å hjelpe deg litt. Hadde noen spurt så hadde jeg hjulpet til for å være hyggelig og for å bli kjent.

Anonymkode: 1c4ad...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2018 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte seg til. Må følge opp egne barn! Er jo du som har valgt å få disse barna, kan ikke forvente at alle andre skal ta ansvar for å følge dem opp. Å få barn er frivillig. 

Anonymkode: d5948...364

Tenker det samme. Det er grunn for at noen av oss har valgt bort barn (enn så lenge for mun del) Fordi vi skjønner at barnet ikke alltid vil forbli en baby, men vil komme til å vokse opp med allt dette innebærer av aktiviteter, forpliktelser, arrangementer og sosialt samvær. 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...