Gå til innhold

Vanskelig mann, eller er det meg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann må skrive dato på åpnet  mat/drikke i kjøleskapet. Jeg må også skrive dato på det når jeg åpner noe, men husker ikke alltid det. Da blir mannen sint og sur. Vil kaste maten og helle ut juice. Selv om jeg sier at f. eks. juicen "ble åpnet for 3 dager siden", nekter han å drikke den, for regelen er at datoen må være der. Ellers får han problemer dersom jeg ikke er hjemme, og skal spise. Han syns det er helt håpløst at jeg bruker felles penger på mat som jeg ikke skriver dato på. 

Er så lei av at morgener blir ødelagt av at han blir sur og gretten fordi han har funnet noe i kjøleskapet uten dato skrevet på.

Er dette vanlig i andre familier??? Bør jeg bare skjerpe meg så jeg aldri glemmer å skrive dato på?

Anonymkode: d6661...e14

Helt uvanlig. Dette har jeg aldri hørt om. At mannen din har litt rare psykiske greier må du egentlig bare akseptere, men samtidig må han lære seg folkeskikk. Det er helt uakseptabelt å bli sur og sint når du ikke klarer å følge hans nykker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, ViljaH skrev:

Den blir ikke magisk dårlig akkurat på dagen. Produsent skriver "holdbar etter åpnet" med god margin, deres garanti. Den er i realiteten holdbar lenger, en uke.

Akkurat juice kan være problematisk, iallfall den som er sølvaktig belagt på innsiden av kartongen. Det kan skje noe kjemisk over tid som man kan bli syk av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det sånn at jeg nesten måtte skrive dato på pakken med kjøtt før jeg la den i fryseren. Dette var da ny innkjøpt kjøtt som ble delt i mindre porsjoner. 

Tok han flere ganger i å helle ut melk som gikk ut på dato to dager senere.. Han brukte samme unnskyldning hver gang «takler ikke dårlig mat» nei? Det gjør vel ingen, men melka går ikke ut på dato den 25.04.18 selv om det står det på kartongen. Jeg har drukket melk som var 14 dager på overtid og den var helt fin i smak, lukt og uten klumper.. 

ble kalt ekkel hvis jeg spiste noe som gikk ut på dato samme dag... Er jo ikke rart nordmenn kaster mye mat hvis alle husstander har en slik person.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Tusen takk for svar, alle sammen.

Jeg begynner å lure på meg selv av og til, det var grunnen til at jeg måtte spørre her. Helt enig med de dere skriver, at det er tvangstanker. Han mener at det er meg, selvsagt.

 

 Vi er to voksne og to små barn i familien, så det er ikke store mengder mat i kjøleskapet heller.

 

Og ja, han er meget rigid på flere områder. Har lurt på i flere år om jeg gidder dette. 

Anonymkode: d6661...e14

Samlivskurs?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak er egentlig ikke dum, men han opptrer alt for rigid og tvangspreget. (Mulig jeg har jobbet litt for mye og lenge med internkontroll og kvalitetssikring som tente litt på ideen ;) ) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, I Grosny skrev:

Akkurat juice kan være problematisk, iallfall den som er sølvaktig belagt på innsiden av kartongen. Det kan skje noe kjemisk over tid som man kan bli syk av.

Hvis du har lukte- og smakssans så er det ikke problematisk, nei. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva jobber mannen din med? er han sykepleier?

jeg er sykepleier og er også besatt av dette. men blir ikke sur og lei, men liker å vite når ting er åpnet. det gir meg kontroll på hva jeg har og når det bør kastes. selv om jeg kan både se og lukte på det for å finn eit om det er dårlig.  er ikke alt jeg skriver på, men enkelte produkter. men om du ser den ikke har dato, er det jo bare å etterskrive dette.

 

jeg forstår dere begge. 

Anonymkode: 049de...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Her er det mange som ikke vet hva tvangstanker er. Det er ikke noe han ber om selv. Det er ikke hans feil. 

38 minutter siden, ViljaH skrev:

Den blir ikke magisk dårlig akkurat på dagen. Produsent skriver "holdbar etter åpnet" med god margin, deres garanti. Den er i realiteten holdbar lenger, en uke.

Ja jeg drikker også etter 4 dager av og til, men den blir ekkel når den har stått for lenge. 

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat der er det nok han som har problemet, ikke du. Har også en mann som nekter å spise mat når det har gått over "best før", men han kaller ikke meg ekkel fordi jeg gjør det. Vi skriver heller ikke dato på når ting er åpnet, aldri hørt om noen som gjør det før...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han trenger behandling for tvang. 

Anonymkode: 45561...6c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din er vanskelig og firkantet. Jeg aldri orket å være sammen med en som blir sur for sånne små filleting. Høres ut som han bør behandles for tvangstankene sine. Jeg har aldri skrevet dato på åpnede ting, men prøver å huske når juicer og sånt er åpnet. Ellers er nesen et fint verktøy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mann må skrive dato på åpnet  mat/drikke i kjøleskapet. Jeg må også skrive dato på det når jeg åpner noe, men husker ikke alltid det. Da blir mannen sint og sur. Vil kaste maten og helle ut juice. Selv om jeg sier at f. eks. juicen "ble åpnet for 3 dager siden", nekter han å drikke den, for regelen er at datoen må være der. Ellers får han problemer dersom jeg ikke er hjemme, og skal spise. Han syns det er helt håpløst at jeg bruker felles penger på mat som jeg ikke skriver dato på. 

Er så lei av at morgener blir ødelagt av at han blir sur og gretten fordi han har funnet noe i kjøleskapet uten dato skrevet på.

Er dette vanlig i andre familier??? Bør jeg bare skjerpe meg så jeg aldri glemmer å skrive dato på?

Anonymkode: d6661...e14

For det første holder mat og drikke seg lenge etter best før-dato. Det kan virke som om din mann har hatt en dårlig erfaring med gammel mat, eller at han har litt OCD...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hva jobber mannen din med? er han sykepleier?

jeg er sykepleier og er også besatt av dette. men blir ikke sur og lei, men liker å vite når ting er åpnet. det gir meg kontroll på hva jeg har og når det bør kastes. selv om jeg kan både se og lukte på det for å finn eit om det er dårlig.  er ikke alt jeg skriver på, men enkelte produkter. men om du ser den ikke har dato, er det jo bare å etterskrive dette.

 

jeg forstår dere begge. 

Anonymkode: 049de...4d0

Har vel ingenting å si at du er sykepleier, du har en tvangspreget handling over dette. 

Jeg er også sykepleier, men kan da bruke nesa og lukte om det er greit å spise det eller ikke. 

Anonymkode: 58b35...9f7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om "best før" dato, men når et produkt ble åpnet. Mange varer har da kort holdbarhet.

Din mann virker noe rigid, men jeg kan love deg at mange menn synes det samme om kvinner når det gjelder rutiner i hjemmet.

Dere har etablert en rutine med å skrive dato for åpning på matvarer. Du glemmer det noen ganger noe som medfører at han blir sur når mat og drikke blir kastet.

Så enten må du skjerpe deg eller ta et oppgjør med mannen din om disse rutinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss lukter og smaker vi. 

Juicen drikkes selv etter 1-2 uker. Smaken er litt forringet, men man blir ikke dårlig av juice. Egg spises ofte to uker etter best før dato, et råttent egg lukter du med en gang. Selv kylling og laks spises på "overtid".  

Holdbarhetsdato og dato for åpning av pakken har uansett ingenting å si. Hadde mannen din visst hvor ofte kyllingfilet, juice og lignende blir stående i romtemperatur i butikken i timesvis, hadde han hatt større bekymringer enn eget kjøleskap. 

Har aldri blitt matforgiftet. Selv på turer i utlandet og Asia med familien har ingen av oss blitt syke - kanskje fordi vi har lært oss å bruke sunn fornuft, luktesans og smak, i stedet for å være avhengig av en dato. 

Anonymkode: 3991a...5c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AvocadoMelon

Han er litt vanskelig men tenker at han sikkert har hatt dårlig erfaring med mat før og er litt besatt av det. 

Tenker at dere må snakke om hvorfor dette er så viktig for han, og du må kanskje bare respektere at dette er viktig for han og gjøre dette. Tenk hvis du hadde hatt noe som føltes viktig for deg og din mann ikke respektert hvor viktig det var for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg hadde latt han holde på, men jeg hadde ikke orket å delt matvarer med han. Enkelt nok.

Anonymkode: 8d2bf...0ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts igjen.  Han nekter å lukte eller smake på noe, for i det han har gjort det kan maten ikke spises.

Anonymkode: d6661...e14

Hvorfor kan ikke maten spises om han har luktet eller smakt på den?

Anonymkode: 25b61...34f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mann må skrive dato på åpnet  mat/drikke i kjøleskapet. Jeg må også skrive dato på det når jeg åpner noe, men husker ikke alltid det. Da blir mannen sint og sur. Vil kaste maten og helle ut juice. Selv om jeg sier at f. eks. juicen "ble åpnet for 3 dager siden", nekter han å drikke den, for regelen er at datoen må være der. Ellers får han problemer dersom jeg ikke er hjemme, og skal spise. Han syns det er helt håpløst at jeg bruker felles penger på mat som jeg ikke skriver dato på. 

Er så lei av at morgener blir ødelagt av at han blir sur og gretten fordi han har funnet noe i kjøleskapet uten dato skrevet på.

Er dette vanlig i andre familier??? Bør jeg bare skjerpe meg så jeg aldri glemmer å skrive dato på?

Anonymkode: d6661...e14

Han har tvangstanker eller asperger. Han bør søke hjelp når han ikke tør å drikke en juice dersom det ikke står en håndskrevet dato på kartongen. Det står nemlig en best før dato påstemplet all juicen som blir solgt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...