Gå til innhold

Tyrkia i krig med Kurdistan.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her :

http://www.bbc.com/news/world-middle-east-42759944

Russland sier : Russia's foreign ministry says it is concerned by news of the offensive, and is urging restraint

Ganske komisk siden bla BBC har sikre kilder som sier at Tyrkiske generaler nylig har vært i Moskva for å fortelle om planene og å få godkjenning.

Anonymkode: ee81d...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grusomt. Forferdelig at det eneste folkevennlige demokratiet i Midtøsten blir invadert og forsøkt knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicathv skrev:

Grusomt. Forferdelig at det eneste folkevennlige demokratiet i Midtøsten blir invadert og forsøkt knust.

Ehm, hvilket folkevennelig demokrati i midtøsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Europa må ruste opp, det er dessverre ikke et valg lenger, og det ganske kraftig også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Nicathv skrev:

Grusomt. Forferdelig at det eneste folkevennlige demokratiet i Midtøsten blir invadert og forsøkt knust.

Mener du Tyrkia, Kurdistan eller Syria? 

Anonymkode: d7643...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterende at det vi ikke vil er det som skjer. Virkeligheten er alltid kjedelig... 

Anonymkode: d7643...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ExP skrev:

Ehm, hvilket folkevennelig demokrati i midtøsten?

 

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du Tyrkia, Kurdistan eller Syria? 

Anonymkode: d7643...0cf

Jeg snakker selvfølgelig om Democratic Federation of Northern Syria, også kjent som Rojava (Vest-Kurdistan).

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rojava

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Erdogan bare fikk 51% av stemmene sist. Det er bare litt over halvparten. Men hva er slternativet? Er en evt annen leder der bedre? 

Anonymkode: d7643...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener Erdogan bare fikk 51% av stemmene sist. Det er bare litt over halvparten. Men hva er slternativet? Er en evt annen leder der bedre? 

Anonymkode: d7643...0cf

Ja, selvfølgelig! Og det er mange valgmuligheter.

Av partiene som er representert i nasjonalforsamlingen liker jeg best HDP, (Folkenes demokratiske parti). Stikkord er sekularitet, sosialisme, likestilling og pluralisme. De er positive til kurderne, og har en kvinnelig og en mannlig med-leder. Erdoğan har kastet flere av parlamentarikerne fra dette partiet i fengsel, på ekstremt tynt grunnlag.

Det største opposisjonspartiet, CHP, et sosialdemokratisk, sekulært parti, (Det republikanske folkepartiet) er også bedre en Erdoğans religiøse, konservative høyreparti, AKP (Rettferdighets- og utviklingspartiet). AKP er norske FrPs søsterparti.

CHP var partiet til Atatürk.

Sist blant partiene som kom over Tyrkias udemokratiske høye sperregrense på 10% ved valget i 2015 har vi ultranasjonalistene i MHP (Nasjonalistbevegelsepartiet). En skummel gjeng fra ekstremhøyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nicathv skrev:

Ja, selvfølgelig! Og det er mange valgmuligheter.

Av partiene som er representert i nasjonalforsamlingen liker jeg best HDP, (Folkenes demokratiske parti). Stikkord er sekularitet, sosialisme, likestilling og pluralisme. De er positive til kurderne, og har en kvinnelig og en mannlig med-leder. Erdoğan har kastet flere av parlamentarikerne fra dette partiet i fengsel, på ekstremt tynt grunnlag.

Det største opposisjonspartiet, CHP, et sosialdemokratisk, sekulært parti, (Det republikanske folkepartiet) er også bedre en Erdoğans religiøse, konservative høyreparti, AKP (Rettferdighets- og utviklingspartiet). AKP er norske FrPs søsterparti.

CHP var partiet til Atatürk.

Sist blant partiene som kom over Tyrkias udemokratiske høye sperregrense på 10% ved valget i 2015 har vi ultranasjonalistene i MHP (Nasjonalistbevegelsepartiet). En skummel gjeng fra ekstremhøyre.

Takk for info. Men når er det nytt valg i Tyrkia? Men og herregud, det forteller sitt at en politiker bare kan kaste andre politikere i fengsel. De er jo uenige i Norge og, det blir som om Erna skulle kastet venstrepolitikere i fengsel ! 

Og hvorfor i hulese vil majoriteten i Tyrkia ha denne tullingen som sin leder? Vil de ha hele landet sitt i grøfta? 

Håper nå det blir en ny ordning snart

Anonymkode: d7643...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info. Men når er det nytt valg i Tyrkia? Men og herregud, det forteller sitt at en politiker bare kan kaste andre politikere i fengsel. De er jo uenige i Norge og, det blir som om Erna skulle kastet venstrepolitikere i fengsel ! 

Og hvorfor i hulese vil majoriteten i Tyrkia ha denne tullingen som sin leder? Vil de ha hele landet sitt i grøfta? 

Håper nå det blir en ny ordning snart

Anonymkode: d7643...0cf

Det er nytt valg senest om litt over halvannet år, i november 2019. I motsetning til i Norge, kan det i de fleste land i verden holdes valg før det har gått en hel parlamentsperiode.  Så det er mulig at det skjer før, hvis Erdoğan finner det poliisk opportunt. (F.eks skjedde dette i Storbritannia sist sommer, hvor Theresea May bommet veldig på timingen av valget, og tapte seter til Labours Jeremy Corbyn, istedenfor å få flere, som hun hadde beregnet skulle skje.)

Ja, det er fælt hva som skjer og har skjedd der de siste årene.

Erdoğan har stor støtte i befolkningen blant annet fordi han satset massivt på oppbygning av infrastruktur de første årene av dette århundret. Tyrkia har gått fra å være et tydelig tredje-verden-land til å ha skinnende nye motorveier, flyplasser osv. Det har vært en enorm utbygning. Et smart økonomisk trekk, noe annerledes enn det sentrums- og høyrepartiene som har styrt Europa og USA de siste tiårene har drevet med.

Hans (og hans partis) autoritære tendenser kunne alltid sees hvis man visste å følge med, men det er først de siste 3-4 årene det har tatt helt av med massefengslinger av politikere og journalister, tusenvis av lærere har blitt oppsagt av politiske grunner osv. Før den tid gjorde han faktisk forhandlinger med kurderne, tillot dem å snakke sitt eget språk osv. (Det var ulovlig å snakke kurdisk på 80- og 90-tallet.) Nå har han snudd. For et par års tid siden begynte han kjøre tanks inn i kurdiske byer i Tyrkia og knuse historiske og kulturelle sentra, ødelegge folks hjem i stor skala osv. Flere byer har vært (og er) som krigssoner, med kurdiske opprørere som okkuperer gater for å forsvare seg.

Han har spilt på religion, nasjonalisme og fremmedhat for å få støtte fra konservative, som det er mange flere av i Tyrkia enn i Norge. Samme taktikk som Putin i Russland, Republikanerne i USA, PiS i Polen og FrP i Norge. Og høyrepartier verden over. (Businessfolka i sentrum-høyre gjør ikke dette så mye. F.eks Høyre i Norge, Demokratene i USA eller Platform Obywatelska i Polen. De legger bare grunnen for hatefulle folk fra høyre ved å føre en politikk som stort sett gagner eliten.)

Endret av Nicathv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nicathv skrev:

Grusomt. Forferdelig at det eneste folkevennlige demokratiet i Midtøsten blir invadert og forsøkt knust.

:fnise:

Anonymkode: bca01...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Anonymkode: bca01...b3d

Les litt videre, så ser du at jeg ikke snakker om delen av Syria som Assad styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicathv skrev:

Les litt videre, så ser du at jeg ikke snakker om delen av Syria som Assad styrer.

Du tror ikke selv på det du skriver ikke sant? Hvis det er så demokratisk og folkevennlig hvorfor bor du ikke der da?

Anonymkode: bca01...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke selv på det du skriver ikke sant? Hvis det er så demokratisk og folkevennlig hvorfor bor du ikke der da?

Anonymkode: bca01...b3d

Fordi jeg bor i Norge, som i tillegg til å være demokratisk og folkevennlig, er trygt og rikt. Det er ikke DFNS. Og så kan jeg verken arabisk eller kurdisk. Og jeg er født her. Osv osv.

Fortell meg gjerne hva som gjør at DFNS er udemokratisk, siden du tydeligvis sitter inne med dyp kunnskap om området.

Endret av Nicathv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...