Gå til innhold

"Kan vi kontakte din nåværende arbeidsgiver"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du kjører på med personangrep. Så jeg vet jeg traff et sårt punkt hos deg. Bare påpekte det. 

Anonymkode: d363d...781

Den hårsåre her er nok deg, som ikke ser at ikke alle ledere er like :)  

For nei, det er faktisk mange ledere som godtar kollegers referanser, evt. prosjektledere (ikke linjeledere) eller andre man har samarbeidet tett med. Grunnen til det er at det dessverre ikke er alle ledere som greier å være profesjonelle når en nøkkelperson ser seg om etter en annen jobb. Som ansatt skjer det iblant at man blir "straffet" for å lete etter en annen jobb, og gjerne på måter som sjefen ikke kan bli tatt på. Dette kan være at man blir mer ignorert, man blir ikke invitert inn i prosjekter, man får ikke godkjent kurs osv. 

Selvfølgelig ønsker de fleste å bruke sin nærmeste linjeleder som referanse. Men man får jo et inntrykk av hvordan denne lederen er etter noen år i samme jobb, og dersom man får reell mistanke om at denne lederen kommer til å svartmale et uriktig bilde av en selv som arbeidssøker, så kan man naturlig nok ikke bruke nåværende leder som referanse. 

 

Anonymkode: 75019...213

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

men jeg tenker at hvis du 1. er på vei ut, og 2. vil skjule det for sjefen for å sikre posisjonen din likevel, så er du ikke veldig fair mot din nåværende arbeidsgiver. Du beskytter deg selv, og det er forståelig, men du lager samtidig et problem for arbeidsgiver. Det må vel være forståelig at en arbeidsgiver ønsker å satse på et stabilt kort?

Som potensiell ny arbeidsgiver så er det ganske interessant å se hvordan folk behandler sin nåværende. 

O

Anonymkode: 1d52b...baf

Man har jo en oppsigelsesperiode selv om man finner en ny jobb, og hvis den er så kort at arbeidsgiver får et kjempeproblem av at man slutter, må arbeidsgiver selv faktisk sørge for at ansettelseskontrakten gjenspeiler et riktig nivå, for eksempel ved å gi nøkkelmedarbeidere lenger oppsigelsestid, eller strukturere organisasjonen bedre. Man er ikke ustabil fordi man ser seg om etter noe nytt, og det er en del av yrkeslivet at folk bytter jobb. Hvis man som leder ikke kan ta det innover seg, og planlegge i forhold til at det nok skjer innen de rammer man har avtalt, er man ikke særlig god som leder. 

Og når man påstår at man behandler arbeidsgiveren sin dårlig fordi man ikke informerer dem om at man vurderer å finne noe annet og forøvrig forholder seg til arbeidskontrakten man har, vitner det om en eierholdning til arbeidstager som gjør at jeg ville ha vært veldig skeptisk til å jobbe for noen som det. 

Anonymkode: 9c377...371

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2018 den 22.47, AnonymBruker skrev:

Jeg var på et intervju på en jobb jeg gjerne vil ha som er et steg videre karrieremessig i en ny bedrift. Jeg har en jobb nå som jeg har hatt hele tiden (7 år) etter studietiden så har ikke mange relevante referanser som kan bekrefte hva jeg har gjort på jobb de siste årene annet enn nåværende.

Uansett jeg var på intervju,og de virket veldig ivrig på å ansette meg da jeg har en relevant bakgrunn, og kjemien med dem som intervjuet føltes god.

Så fikk jeg da spørsmålet til slutt "Kan vi kontakte din nåværende arbeidsgiver".

Jeg har et ok forhold til min leder og kolleger, men det er svært lite ønskelig for dem at en erfaren ansatt går over til en konkurrent. Hvordan løser man egentlig en slik situasjon, føler jeg faller mellom to stoler her. På den ene siden vil jeg ha jobben, men jeg vil ikke at dem skal ringe om det om jeg ikke er 100% sikker på at det blir et tilbud. Noen?

Anonymkode: 83815...b49

Ikke greit.

Da ødelegges jo dine muligheter der du er. Får du ikke nye jobben så blir du straffet ferd i er på lønnsøkning, kurs, goder.

Anonymkode: db9ec...e6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om referanser fra nåværende arbeidssted virker ekstremt uprofesjonelt. Får du dårlig omtale, kan ikke den potensielt nye arbeidsgiveren vite om det er fordi det er sant at du ikke presterer, eller fordi den nåværende ønsker å beholde deg. Omvendt ved positiv omtale.

Si nei, med begrunnelsen at du ikke ønsker å gjøre situasjonen din dårligere i nåværende bedrift, om et jobbytte likevel ikke blir aktuelt. Sier du ja, stiller du dårlig i lønnsforhandlinger med ny arbeidsplass, fordi de vet at du vil ha liten lyst til å fortsette på den gamle arbeidsplassen, etter å ha flagget at du er på vei ut.

Dette kan være en slags IQ-test.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg syntes også det er superkleint at ny potensiell arb giver ringer sjefen. Ikke har man noen kontroll på hva som blir sagt heller. Men det må til desverre. Det gir signaler i form av røde flagg å si nei, eller be de vente til nyjobben er så godt som i boks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs.Purdey said:

Jeg syntes også det er superkleint at ny potensiell arb giver ringer sjefen. Ikke har man noen kontroll på hva som blir sagt heller. Men det må til desverre. Det gir signaler i form av røde flagg å si nei, eller be de vente til nyjobben er så godt som i boks...

Ikke prøv deg. Du hadde uansett brukt andre metoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess
41 minutter siden, T-Rex skrev:

Ikke prøv deg. Du hadde uansett brukt andre metoder.

Skulle gjerne gjort, men d er ingen vei utenom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey said:

Skulle gjerne gjort, men d er ingen vei utenom

Da er vi enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg syntes også det er superkleint at ny potensiell arb giver ringer sjefen. Ikke har man noen kontroll på hva som blir sagt heller. Men det må til desverre. Det gir signaler i form av røde flagg å si nei, eller be de vente til nyjobben er så godt som i boks...

Nei, det må ikke til. Det kan ødelegge masse for den som kanskje ikke bor tilbudt jobben! 

Anonymkode: db9ec...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg oppgav referanser etter et intervju jeg hadde i dag. Oppgå lederen for jobben jeg hadde før denne (relevant jobb), nåværende leder og en kollega fra nåværende arbeid fordi vi har jobbet i et lite team over lang tid. Tenker at det er Ok at jeg oppga en kollega som referanse for min nåværende jobb fordi jeg også oppga lederen min. Ville ikke oppgitt kún kollegaen, det hadde vært rart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

I prioritert rekkefølge, slik oppgir du referanser:

* Leder
* Kollega som kjenner dine kvalifikasjoner - dog ikke venner
* Ingen referanse

Dersom søker jobb hos en konkurrent, vil det ikke være unormalt at man må gå på dagen - dog med lønn ut oppsigelsestiden. Jeg vil anta at konkurrenten forstår svært godt at dette ikke er noe man kan vifte med hos gammel arbeidsgiver. Og da er det svært naturlig at man ikke oppgir nærmeste leder som referanse før man blir innstilt for stillingen.

Men her er det også stor forskjell på hva slags stilling man søker. Jeg har for eksempel vært referanse for en linjeleder som ikke var min leder da vedkommende ikke ønsket å ha sin sjef som referanse. Helt greit det.

Og man kan si hva man vil om at ledere skal være profesjonelle. Men ansatte som er på vei til en konkurrent er faktisk et problem i noen bransjer. Man risikerer at uhederlige ansatte tar med seg sensitivt materiale til konkurrenten - jeg har kolleger som sier de ville gjort dette uten å blunke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 8.52, AnonymBruker skrev:

jeg er leder i det offentlige, og jeg har egentlig ikke noe valg. Vi må følge det s.k. kvalifikasjonsprinsippet, og uten de referansene vil sivilombudsmannen si at vi ikke har opplyst saken nok.

Det er klart dette varierer, men det er jo ikke noe unormalt i å be om en relevant lederreferanse, selv om noen ikke gjør det. 

Anonymkode: 1d52b...baf

Hvis du ikke jobber for sivilombudsmannen, bør du ta en ekstra titt på hva han faktisk gjør. ☺️

Anonymkode: 611cd...c3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde hørt så mye på de såkalte lederne her på KG, særlig de som er så langt ute på bærtur at de tenker at arbeidsøk er en engangsforseelse. 🙄

Anonymkode: 611cd...c3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke jobber for sivilombudsmannen, bør du ta en ekstra titt på hva han faktisk gjør. ☺️

Anonymkode: 611cd...c3d

jeg refererer til et faktisk vedtak, og nei, jeg jobber ikke der.

Anonymkode: 1d52b...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Enhver seriøs arbeidsgiver forstår at det som regel ikke er mulig å få en referanse fra nåværende arbeidsgiver. Man averterer ikke til nåværende sjef at man søker andre stillinger. I dagens arbeidsmarked søker de aller fleste på flere jobber, det er ikke gitt at man får napp, selv om man får flere intervjuer. Det kan ta tid, og ingen vil bli nedgradert eller skviset ut i nåværende jobb fordi de lukter at man er på vei ut. I min stilling jobber jeg også provisjonsbasert, og kan ikke økonomisk risikere å bli tatt av prosjekter i hele jobbsøkefasen. 

Selvsagt vekter en referanse fra en leder langt tyngre enn en kollega. Har man tidligere arbeidserfaring, er det lurt å velge en tidligere sjef. Har man ikke det og må velge en kollega, bør det være en medarbeider som står "over" deg, enten i form av mer ansvar eller lenger fartstid i firmaet. Uansett noe som utelukker en "kamerat", dvs. ikke en annen jente i firma på 28 (hvis det er din situasjon). Jeg oppga en seniorrådgiver i bedriften som har jobbet der i tiår og som jeg har utført oppgaver for. Det duger selvsagt fint, selv om det ikke var min umiddelbare "leder". 

Anonymkode: 8d502...274

Jeg må bruke min nåværende arbeidsgiver og leder  som referanse da jeg ikke har noen andre arbeidsgivereinnenfor yrket mitt. 

Men er det fryktelig dumt å si til leder at jeg har søkt ny jobb? 

Anonymkode: 2966b...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må bruke min nåværende arbeidsgiver og leder  som referanse da jeg ikke har noen andre arbeidsgivereinnenfor yrket mitt. 

Men er det fryktelig dumt å si til leder at jeg har søkt ny jobb? 

Anonymkode: 2966b...fd3

Du kan bruke en kollega, du MÅ ikke bruke lederen din. Jeg ville aldri sagt til en nåværende leder at jeg søkte jobb, med mindre jeg var 100% sikker på at jeg kom til å få jobb rimelig kjapt. Du risikerer å miste oppgaver, opplæring, kurs, og alt annet fordi de ikke vil satse noe som helst på deg lenger, siden de vet du er på vei ut. Og du risikerer uproffe ledere som blir sure og behandler deg som dritt resten av tiden du jobber der, slik at du MÅ få deg ny jobb for å overleve. 

Anonymkode: 1c6e5...5f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...