Gå til innhold

Samboer som absolutt driter i seg selv og egen helse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleide være sånn selv 

 

levde på burgere og cola

 

til slutt grep Gud inn og fikk meg til å innse konsekvensene og jeg endret kosthold

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som er motbydelig.

Anonymkode: c987b...b69

På akkurat dette området, ja. 

1 time siden, Mr. Kilmister skrev:

Nei du, du får la han leve som han vil, ellers så kan det hende at han faktisk går fra deg. Rart du syntes han er motbydelig, men at du likevel elsker han.

Hvis han fortsetter å leve sånn som dette, så kommer jeg til å gå fra han. Jeg syns det er motbydelig å ikke ta vare på seg selv når man VET at man er ekstra disponert for en haug med sykdommer. I tillegg synes jeg det er frekt og respektløst å dra å kjøpe seg burger når jeg har laget middag fordi han ''har ikke lyst på den maten''. I tillegg til det økonomiske aspektet...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg. Du omtaler han som både kvalmende og motbydelig og du har noen vanvittige standarder. Er det liksom deg det er synd på fordi han ikke har selvrespekt? Prøv med litt empati i steden for.

Anonymkode: b5745...f1b

Hvordan er standardene mine vanvittige, som ønsker en sunn mann som lever lenge? Jeg sier ikke at han bare skal leve på salat og vann - men øl, cola og burger/pizza/baconpølse hveeeeer dag? Jeg sier disse vanene hans er kvalmende og motbydelig. Hadde jeg syntes hele mannen var ekkel - hadde jeg jo gått fra han for lengst. Jeg sier heller ikke at det er synd på meg, men hvordan kan jeg ha empati med en mann som er genetisk disponert for høyt blodtrykk, kolesterol, KOLS, slag, mange ulike typer kreft og mer til - og likevel velger å leve slik?

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Kjøp han en elektronisk sigarett? Jeg brukte sånn 4000 kroner på litt esigarettgreier og nå kan jeg få nikotin uten å røyke.

Å bli laget mat for er vel en selvfølge? Jeg forventer middag når jeg bor sammen med noen.

At han slipper barn er neppe noe som bekymrer han nevneverdig.

Håper du er ironisk her. Hvis ikke så syns jeg det er litt hårreisende at du mener dette. 

1) Han må selv ønske å slutte å røyke. 

2) Nei, overhode ikke

3) Det vet du ingenting om

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er å enten godta eller forlat situasjon. Er så mye å endre på at jeg hadde ikke orket en gang. 

Var han sånn da dere datet og? Isåfall var du blindt forelska 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Hadde heller ikke orket å leve med en slik person. 

Anonymkode: 20b71...c77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han fortsetter å leve sånn som dette, så kommer jeg til å gå fra han. Jeg syns det er motbydelig å ikke ta vare på seg selv når man VET at man er ekstra disponert for en haug med sykdommer. I tillegg synes jeg det er frekt og respektløst å dra å kjøpe seg burger når jeg har laget middag fordi han ''har ikke lyst på den maten''. I tillegg til det økonomiske aspektet...

Da syntes jeg du burde dra med en gang. Du er jo helt hysterisk.

Endret av Mr. Kilmister
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt. Har det startet nå nylig? Har han det bra ellers?

Ville vært bekymret for alkoholinntaket om det var meg. 

Anonymkode: 9daa9...bb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
18 minutter siden, Mr. Kilmister said:

Da syntes jeg du burde dra med en gang. Du er jo helt hysterisk.

Jeg synes ikke vedkommende er spesielt hysterisk. Personen finner seg jammen i mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På akkurat dette området, ja. 

Hvis han fortsetter å leve sånn som dette, så kommer jeg til å gå fra han. Jeg syns det er motbydelig å ikke ta vare på seg selv når man VET at man er ekstra disponert for en haug med sykdommer. I tillegg synes jeg det er frekt og respektløst å dra å kjøpe seg burger når jeg har laget middag fordi han ''har ikke lyst på den maten''. I tillegg til det økonomiske aspektet...

Hvordan er standardene mine vanvittige, som ønsker en sunn mann som lever lenge? Jeg sier ikke at han bare skal leve på salat og vann - men øl, cola og burger/pizza/baconpølse hveeeeer dag? Jeg sier disse vanene hans er kvalmende og motbydelig. Hadde jeg syntes hele mannen var ekkel - hadde jeg jo gått fra han for lengst. Jeg sier heller ikke at det er synd på meg, men hvordan kan jeg ha empati med en mann som er genetisk disponert for høyt blodtrykk, kolesterol, KOLS, slag, mange ulike typer kreft og mer til - og likevel velger å leve slik?

Anonymkode: b44b9...dfa

Vel, Ts. Du vet jo alt svaret. Vi alle vet svaret, vi lærer det ganske så tidlig i livet: du er den eneste personen du kan endre. Altså er han den eneste personen som kan endre seg selv. Du kan ikke endre han. 

Du har to valg: bli og finne fred med han som han er. Eller gå. 

Du behøver ikke like noen av de alternativene. Men det er unødvendig å late som du reellt tror det finnes noen annen mulighet. Vi er rasjonelle voksne, tross alt. (Ikke alle i tråden, men noen av oss).

Anonymkode: e35ea...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Ts jeg skjønner godt frustrasjonen din! Jeg hadde ikke orket å leve sammen med et menneske som hadde den livsstilen der. Røyke så sinnsykt mye og sånne mengder cola?! + alt det andre. :hakeslepp:

Det er både destruktivt og umodent i mine øyne. Jeg hadde gått. 

Anonymkode: c6403...29d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg synes ikke vedkommende er spesielt hysterisk. Personen finner seg jammen i mye.

Skulle tro han var døden nær slik ho beskriver helsa hans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mr. Kilmister skrev:

Skulle tro han var døden nær slik ho beskriver helsa hans...

Det kan han fort være. Han er snart 30, og de fleste av hans næreste slektninger har dødd av sykdom i 40-50-åra. Det er grunn til å ta grep, tenker jeg. Han snakker som sagt om barn - men jeg har ikke tenkt å bli alenemor for en 10-åring om noen år. Det blir jeg fort når han ikke gidder å prøve en gang.

Takk for alle svar, råd og kommentarer! TS

Anonymkode: b44b9...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg si at jeg skjønner godt at du er frustrert. Du bryr deg tydeligvis om samboeren din og vil selvfølgelig at han skal ha et så godt liv som mulig. Det han holder på med nå kan få store konsekvenser på sikt for helsen hans. 

Det jeg reagerer mest på er alkoholkonsumet hans. Du sier at han ikke er alkoholiker, men det du beskriver høres for meg ut som det litt motsatte. At han rett og slett også har et alkoholproblem. Tenker at dette vel er det du må ha mest fokus på så det ikke blir et større problem enn det det er nå. Vil ikke høres ut som noe Mr. pekefinger her, men av egen erfaring så kjenner jeg igjen problemstillingen og det ble ikke bedre med tiden for vedkommende jeg tenker på 

Lykke til. 

Anonymkode: c9bc1...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klart største problemet her er alkoholinntaket. Du skriver at han ikke er alkoholiker, men å drikke 10 pils alene en mandag (og gjøre det samme alle dager han har fri) er rimelig langt over grensen for å være alkoholiker.

Det du bør gjøre er å kreve en legeundersøkelse, hvor en del parametre som blodtrykk, PEth (blodprøve som viser alkoholinntak), kolesterol, leverprøver, blodtrykk, lungeundersøkelse, osv. gjøres. Da får samboeren din en objektiv indikasjon på om livet hans er skadelig eller ikke. Han er sikkert typen som ikke går til lege, men du har all grunn til bekymring. Jeg ville ikke giddet å leve sammen med noen som tar livet av seg på denne måten. Hva med barn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Kjøp han en elektronisk sigarett? Jeg brukte sånn 4000 kroner på litt esigarettgreier og nå kan jeg få nikotin uten å røyke.

Å bli laget mat for er vel en selvfølge? Jeg forventer middag når jeg bor sammen med noen.

At han slipper barn er neppe noe som bekymrer han nevneverdig.

Du forventer middag når du bor sammen med noen? Hvorfor i helvete lager ikke du middag noen gang? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde gått fra ham. Hvorfor jobber han ikke? Og seriøst, når folk faktisk lager mat til ham og han nekter å spise fordi han "ikke liker" - er han tre år? Hvordan klarer du å ha sex med en så barnslig mann? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må også legge til at dette går ut over meg økonomisk også, siden han bruker alle pengene sine på bensinstasjonmat, øl, røyk og cola. Jeg må betale nesten alt av faste utgifter, det eneste han betaler er det som er lagt inn som fast trekk i nettbanken. 

Anonymkode: b44b9...dfa

Da må han få seg en jobb i friukene sine. 

Anonymkode: de6cf...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også disponert for å være i tillegg til at jeg har litt dårlig selvkontroll og synes det er kjedelig å trene. Men slik din sambo lever, virker jo helt hinsides og må være fryktelig abtennende. Selv jeg klarer å ta meg selv i nakken, trene litt og iallfall komme meg ut i frisk luft i løpet av en fridag. Om han ikke allerede er deprimert, kommer han til å bli det, i tillegg til alle de fysiske risikoene du peker på. Skjønner godt at du blir gæren. Tror dessverre ikke sjansen er stor for at du får til å endre ham, men det er jo kanskje verdt et forsøk. Her ville jeg faktisk krevd endring og gått om jeg ikke hadde fått det. Den som har fri bør lage middag - bli enige om ukesmeny som inneholder noe usunt og noe sunt. I tillegg ville jeg krevd tak på alkoholkonsumet,  og minst en time ute av huset uten bil per dag- gå en tur og etterhvert jogge. Forklar at de ikke kan leve med noen som leker med sin egen helse på den måten og fortell ham at du mister lysten på ham seksuelt. Om han ikke bryr seg nok til å komme deg litt i møte, er han ikke verdt det. 

Anonymkode: cf117...878

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Jeg hadde gått fra ham. Hvorfor jobber han ikke? Og seriøst, når folk faktisk lager mat til ham og han nekter å spise fordi han "ikke liker" - er han tre år? Hvordan klarer du å ha sex med en så barnslig mann? 

Han jobber - men ordninger hvor han er lenger tid på jobb for så å være en lengre tid hjemme. Han er i 100% jobb, men er hjemme tre uker om gangen :) 

ellers takk for alle svar og råd! TS

Anonymkode: b44b9...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...