Gå til innhold

Jeg kan ikke date noen når jeg er på aap!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er rett og slett for fattig til å date noen! 

Jeg har skrivd her inne tidligere uten å ha møtt noen at dette er hva jeg fryktet og jeg har rett: 

Jeg er kvinne og mottar minstesats på aap. Jeg lever trangt og maten jeg spiser er så som så. Havregrøt og nudler stort sett og det er helt greit, men det blir jo noe helt annet når jeg møter en mann og han overnatter! Har datet en mann over en mnd nå og tror jeg bare må avslutte det pga denne problemstillingen. Vi bytter på å besøke hverandre, men vi er mest hos meg og han overnatter, noen ganger to netter på rad. Da føler jeg selvfølgelig at kjøleskapet ikke må være så tomt som det pleier og at jeg må kunne tilby han noe annet enn havregrøt og nudler. Dermed må jeg kjøpe inn noe annet og matbudsjettet øker betraktelig, slik at jeg må lide for det i flere dager etterpå. Når man har besøk så sier det seg jo selv at gjesten forventer å få mat mens han er der! Det blir da både frokost, middag og kvelds. 

Nå nærmer det seg helg og han har spurt om han kan komme på besøk og overnatte. Jeg har rett og slett ikke råd til å ha han her i helgen! Jeg har ikke penger å bruke på mat til oss begge. Samtidig syntes jeg det er så pinlig å si dette! 

Er det andre som er i samme situasjon? Hva gjør dere? 

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke si til han at denne helgen ønsker du å overnatte hos han i hans leilighet? 

Anonymkode: a8fdb...aa2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye får du? Jeg spiste helt vanlig mat da jeg gikk på AAP. Hva bruker du ellers penger på?

Anonymkode: 6cfc2...8a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye får du? Jeg spiste helt vanlig mat da jeg gikk på AAP. Hva bruker du ellers penger på?

Anonymkode: 6cfc2...8a2

11.600. Er ekstra krise nå siden jeg ikke har frikort nå og må betale psykolog hver uke.. Faste utgifter på 9000. Psykolog er 340 hver uke.

Ts.

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de faste utgiftene? 

Har du søkt om bostøtte? 

Anonymkode: 35b50...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11.600. Er ekstra krise nå siden jeg ikke har frikort nå og må betale psykolog hver uke.. Faste utgifter på 9000. Psykolog er 340 hver uke.

Ts.

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Har du statlig bostøtte? Søk det i på Husbanken.no :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går også på AAP og lever i luksus i åtte-ni dager i måneden (det vil si variert kosthold). Kanskje vi burde date hverandre?

Anonymkode: 74d00...942

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dyr husleie har du? Jeg var "fattig" på aap en periode, inntill jeg endret prioriteringene mine. Jeg drakk ikke lenger for 700 kr hver gang jeg var ute på byen, men tok heller med meg lommelerke, og tok noen øl på vors. Tok ikke lenger taxi hjem, men buss eller syklet.
Når jeg endret prioriteringene mine hadde jeg plutselig "god råd". Man må bare handle smart, helst ukeshandle og holde seg til firstprice og spise det man har i skapet for den uken, ikke gå å handle hver dag det man får lyst til der og da.
Kutte ut å røyke sigg, sparte meg for litt under 1000 kr i måneden det også.

Kunne fint date på AAP , vi gjorde gratis aktiviteter, og de gangene vi var hos meg og jeg lagde mat lagde jeg billige ting som enchilladas og quesadillas av restkjøtt og restgrønnsaker, enten med tacolefse eller polarbrød (som er billig for mange og går an å lage minipizzaer på også), eller bønnegryte med noe kjøtt, potetbiter (som metter like godt som kjøtt og smaker det samme i grytesausen så man strengt talt ikke merker forskjell) og bønner, og chili con carne.

Hvis dt er sånn at han er mest hos deg og du føler litt på at han spiser opp kjøleskapet ditt, så si før dere spiser at dere må ut å handle for du har ikke rukket, så blir det naturlig at han betaler (siden du har stilt opp med gratis middag mange ganger) eller hvertfall spør om han skal spleise med deg. Hvis ikke så bare gjør det til den mest naturlige tingen selv, og fordel varene å si "tar udu det, så tar jeg dette, ja fint :)" så tar dere hver deres varer i kassa.

Husk forsåvidt å spør han hva slags intensjoner han har med deg, og pass på at du ikke bare forer på en snylter, men en som faktisk vil bli kjæreste med deg og som hvis han begynner å være mer hos deg (mer permanent) deler utgiftene og evn husleien  med deg og ikke bare vil snylte.

Anonymkode: 7bc0a...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at situasjonen er kjip, men han har nok full forståelse for at man har dårlig råd fra tid til annen. Regner med han er klar over situasjonen din også? Det burde gjøre det lettere å si at "har ikke råd til å ordne oss skikkelig middag etc. :/"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11.600. Er ekstra krise nå siden jeg ikke har frikort nå og må betale psykolog hver uke.. Faste utgifter på 9000. Psykolog er 340 hver uke.

Ts.

Anonymkode: 3ffd8...0a1


Da kvalifiserer du til sosialstøtte. Så lenge man har under 5200,- etter betalt husleie, så har man krav på resterende sum fra nav i sosialstøtte. Dvs om du bare har 2600,- til overs hver mnd, skal nav gi deg 2400 kr pr mnd i sosialstøtte.
Gjelder såklart ikke om du bor i en stor 3 roms og egentlig bare trenger en 1 roms, da vil de heller be deg flytte, eller om du har tv abonement som koster 800 kr og nedbetaler på en iphone pr måned osv . Da vil de heller si stopp abonementet og kjøp en billigere telefon.

Det er også mulig å søke om fritak av egenandel hos psykolog pga økonomisk situasjon, jeg fikk det et år. Snakk med psykologen din om dette.

Anonymkode: 7bc0a...bf2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er matbudsjettet ditt til vanlig da? 

Hva er det du pleier å kjøpe inn? 

Har du noen faste utgifter du kan kutte/redusere? 

Anonymkode: cac32...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke fortelle han at du har dårlig råd?

Det et vel ikke noe du klarer å skjule i lengden uansett?

Eller spør om han kan handle til taco e.l så ordner du frokost? Speilegg på brødskive med tomatbønner er mer enn bra nok!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke søkt på bostøtte, ikke en gang hørt om det. Har faste boutgifter på 9000. Bruker vanligvis 300 kr i uken på mat. Det som velter lasset spesielt denne mnd er psykolog timene. 

Han vet at jeg er fattig, men sitter ikke stort bedre i det selv,  tror det er derfor han helst vil være her.

Ts

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet han at du er på APP? Hvis han vet det: kanskje du kan si litt mer til han om hva det egentlig innebærer? Mange tror at folk har helt greit med penger på velferdsordninger som AAP og tenker derfor ikke på f.eks økonomiske begrensninger. Jeg ville blitt flau hvis jeg i vanvare hadde spist noen ut av huset og hadde selvsagt bidratt om jeg bare hadde visst det..

Anonymkode: 3df89...ed5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på husbanken.no og søk om bostøtte. Jeg har også minstesats aap, husleie på 8200 og bor i Oslo. Jeg får ca 3200 i bostøtte i måneden, beløpet avhenger av hvilken kommune du bor i, inntekter og utgiftene dine (som du må fylle inn i søknaden og dokumentere). 

Anonymkode: 0bc56...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke søkt på bostøtte, ikke en gang hørt om det. Har faste boutgifter på 9000. Bruker vanligvis 300 kr i uken på mat. Det som velter lasset spesielt denne mnd er psykolog timene. 

Han vet at jeg er fattig, men sitter ikke stort bedre i det selv,  tror det er derfor han helst vil være her.

Ts

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Du tror at det er derfor at han velger å snylte på deg?

Anonymkode: 2f02a...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frelsesarmeen gir ut poser med mat (pålegg, middager m.m.) jevnlig (en eller flere ganger pr uke) i flere byer i Norge.

Anonymkode: 2f02a...763

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror at det er derfor at han velger å snylte på deg?

Anonymkode: 2f02a...763

Jeg tror han kanskje er flau over å si at han ikke er rik selv.

Ts

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Økonomisk vanskeligstilte kan henvende seg til slumstasjoner samt velferds- og omsorgssentre der disse finnes (se høyre kolonne). De deler ut mat, klær og annen praktisk omsorg. Du kan også be om en samtale med noen som kan lytte. Ellers i landet kan man også henvende seg til menighetene (korpsene) for de samme tingene. Se "Der du bor"-knappen nedenfor for å finne ditt nærmeste korps. "http://www.frelsesarmeen.no/no/vart_arbeid/trenger_du_hjelp+/

Anonymkode: 2f02a...763

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror han kanskje er flau over å si at han ikke er rik selv.

Ts

Anonymkode: 3ffd8...0a1

Bruker han røyk eller snus?

Anonymkode: 2f02a...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...