AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #1 Del Skrevet 10. januar 2018 Tok første kjøretime i dag, etter ganske lite øvekjøring privat. Jeg kvalte bilen en del og hadde ikke helt kontrollen når jeg kjørte i litt fart og skulle svinge i f.eks kryss. Det var rett og slett fartstilpasning og flyt jeg var dårlig på. Jeg lurer på nøyaktig hvordan jeg bør tenke med tanke på bruk av clutchen, giringen og bremsen når jeg kommer mot et kryss? Selv så hadde jeg lagt meg til uvanen å trykke inn clutchen litt vel tidlig mens jeg bremset, for deretter å gire ned til 2gir litt sent uten å ha full oversikt over veien jeg skulle inn på. Ofte ble farten for stor eller for liten og jeg kvalte bilen fordi stresset ble stort midt i svingen. Jeg mener kjørelæreren sa at jeg burde bruke kun bremsen (ikke clutch) i god tid før svingen ned til passe fart, deretter clutch inn og gire til 2gir, og clutch ut med en gang. Høres det riktig ut? Anonymkode: 863d5...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #2 Del Skrevet 10. januar 2018 Det finnes ingen fasit. Du som er fersk må gjerne bremse tidligere og ha lavere fart enn en person som har kjørt jevnt i 20 år for eksempel. Dette er fordi reaksjonshastigheten din er dårligere fordi du av manglende erfaring ikke greier å danne deg et bilde av hva som kommer til å skje i trafikksituasjoner. Fartstilpasning kommer etterhvert. Husker mine 5 første øvelseskjøringer spesielt. Hadde full fart mot kryss og kastet bilen inn midt i krysset . Bra jeg øvelseskjørte der det ikke var noen andre de første gangene for å si det sånn. Du må forresten ikke slippe ut klutsjen før du har den farten som passer med det giret du skal ned i, for slipper du ut klutsjen uten at du har bremset ned nok vil bilen bremse ned for deg og da blir det ubehagelig. Dette kjenner du også etterhvert. Du har hatt 1 kjøretime. Det er liksom en grunn for at du lærer å kjøre i praksis, fordi det er ikke alt som kan læres teoretisk. Det må bare en masse timer til. Anonymkode: d56b9...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #3 Del Skrevet 10. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes ingen fasit. Du som er fersk må gjerne bremse tidligere og ha lavere fart enn en person som har kjørt jevnt i 20 år for eksempel. Dette er fordi reaksjonshastigheten din er dårligere fordi du av manglende erfaring ikke greier å danne deg et bilde av hva som kommer til å skje i trafikksituasjoner. Fartstilpasning kommer etterhvert. Husker mine 5 første øvelseskjøringer spesielt. Hadde full fart mot kryss og kastet bilen inn midt i krysset . Bra jeg øvelseskjørte der det ikke var noen andre de første gangene for å si det sånn. Du må forresten ikke slippe ut klutsjen før du har den farten som passer med det giret du skal ned i, for slipper du ut klutsjen uten at du har bremset ned nok vil bilen bremse ned for deg og da blir det ubehagelig. Dette kjenner du også etterhvert. Du har hatt 1 kjøretime. Det er liksom en grunn for at du lærer å kjøre i praksis, fordi det er ikke alt som kan læres teoretisk. Det må bare en masse timer til. Anonymkode: d56b9...8d2 Takk for svar. Jeg er nok litt typen som vil bli flinkest mulig fortest mulig, men hjelper å høre at det er jo bare sånn det er i begynnelsen. TS Anonymkode: 863d5...e40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #4 Del Skrevet 10. januar 2018 Kun bruk gass og litt håndbrekk, så kommer du raskest rundt svingene. Anonymkode: 1a76a...dc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #5 Del Skrevet 10. januar 2018 Hvis du ikke vet dette før du begynner på kjøretimer. Er jeg redd det ksn bli veeeldig dyrt. Hadde du aldri moped eller vært nysgjerrig på dette før? Anbefaler deg å se videoer på youtube som forklarer hva du skal gjøre og hva som egentlig skjer. Hva cøutch er osv. Nytter ikke å lese tekst her. Anonymkode: 297dd...d6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #6 Del Skrevet 10. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener kjørelæreren sa at jeg burde bruke kun bremsen (ikke clutch) i god tid før svingen ned til passe fart, deretter clutch inn og gire til 2gir, og clutch ut med en gang. Høres det riktig ut? Anonymkode: 863d5...e40 Brems først, så clutch også gire ned ja. Når du tar clutchen inn, triller bare bilen. Da kan du få liten kontroll på hastigheten. Anonymkode: 1500e...249 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 11. januar 2018 #7 Del Skrevet 11. januar 2018 Husk at du ikke skal trenge å gjøre det like effektivt som de du pleier å sitte på som har hatt lappen i mange år. Ta det i rekkefølgen som kjørelæreren har sagt, men du må nok bruke mye lenger tid på det enn noen med erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Del Skrevet 11. januar 2018 Slippe opp gassen så farten avtar i kjøring mot krysset, clutche og skifte til lavere gir 30-40 meter fra krysset (2 gir i kryss, 1 gir hvis du må stoppe bilen før du kjører ut i krysset f.eks ved kø eller trafikklys) og evn bremse så farten er kontrollert før du svinger. Anonymkode: 43d92...668 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tom Bäcker Skrevet 11. januar 2018 #9 Del Skrevet 11. januar 2018 Spør kjørelæreren når du har neste time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Del Skrevet 11. januar 2018 Du har bare hatt en kjøretime, det der kommer seg jeg har øvelseskjørt i mange år, men fikk ikke tatt lappen (grunnet økonomi) før nå (er 26). Har hatt lappen siden september. Jeg var i starten en skikkelig kløne. Å siden jeg ikke fikk øvelseskjørt regelmessig så kunne jeg kløne helg ekstremt når jeg først fikk kjørt nå derimot går det stort sett knirkefritt. Jeg kjenner bilen min å hvordan den beveger seg. Det vil du lære å ☺️ Anonymkode: 3dbcc...225 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Del Skrevet 11. januar 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Brems først, så clutch også gire ned ja. Når du tar clutchen inn, triller bare bilen. Da kan du få liten kontroll på hastigheten. Anonymkode: 1500e...249 Bedre å bremse med motoren. Gir ned og brems tilslutt. Anonymkode: 93deb...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #12 Del Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bedre å bremse med motoren. Gir ned og brems tilslutt. Anonymkode: 93deb...40a Tror ikke det er noe godt råd til en nybegynner. For å gire ned med motoren så må man inn med clutch og så gire og så bremse, jeg tror det er lettere å lære dette ved å bremse -> clutche -> gire. Evt. bremse mer og stoppe helt. Anonymkode: 50abc...e37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #13 Del Skrevet 11. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Tror ikke det er noe godt råd til en nybegynner. For å gire ned med motoren så må man inn med clutch og så gire og så bremse, jeg tror det er lettere å lære dette ved å bremse -> clutche -> gire. Evt. bremse mer og stoppe helt. Anonymkode: 50abc...e37 Godt poeng. Kanskje ikke det enkleste å begynne med. Anonymkode: 93deb...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå