Gå til innhold

Holocaust benektelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

@Pentagram Det blir anslått at 9-11 millioner mennesker ble drept i holocaust, rundt 6 millioner av dem jøder. De fleste kroppene ble ikke brent i ovner, men samlet i en haug og brent på et åpent jorde, nettopp fordi de manglet ovner. Konsentrasjonsleirene ble ikke bygd for å være drapsleire. Planene og omfanget endret seg, så man kan ikke kun se på utbygging av leirene og feks. antall kremasjonsovner. De fleste ble heller ikke gasset i hjel, veldig mange døde av sult, utmattelse, sykdom, tortur eller ble henrettet på andre måter. De blir også telt med. Det var og de som ble henrettet utenfor konsentrasjonsleirene. 

Anonymkode: 7614c...77c

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

@Pentagram Det blir anslått at 9-11 millioner mennesker ble drept i holocaust, rundt 6 millioner av dem jøder. De fleste kroppene ble ikke brent i ovner, men samlet i en haug og brent på et åpent jorde, nettopp fordi de manglet ovner. Konsentrasjonsleirene ble ikke bygd for å være drapsleire. Planene og omfanget endret seg, så man kan ikke kun se på utbygging av leirene og feks. antall kremasjonsovner. De fleste ble heller ikke gasset i hjel, veldig mange døde av sult, utmattelse, sykdom, tortur eller ble henrettet på andre måter. De blir også telt med. Det var og de som ble henrettet utenfor konsentrasjonsleirene. 

Nemlig!

Man skal ikke lese mye krigshistorie før man vet at ett av de store logistiske problemene for tyskerne var at kremasjonsovnene hadde for liten kapasitet, og at man derfor tok i bruk enorme likbål i friluft. Det er mange overlevere som har bevitnet dette.

Og som det også påpekes - slett ikke alle døde i gasskamrene. Selv i såkalte vernichtungslager døde folk i hopetall av sult, mishandling, infeksjonssykdommer og ulykker - eller de ble rett og slett skutt.

Det fant også sted en god del regelrette massakre utenfor KZ-vesenet, der store mengder lik ble deponert i massegraver.

Holocaustfornekterne/-tvilerne viser bare igjen at de ikke tar med alle aspektene i regnestykkene sine. Da får de resultatene de ønsker. Forøvrig spiller det fint liten rolle om dødstallene justeres med en million eller to. Forbrytelsen er like grusom uansett.

Glem forresten ikke at tyskerne føret notidig oversikt over fangene sine. Ikke bare finnes oversikter over så godt som samtlige fanger helt frem til de siste måneder av krigen, men dødstallene sammenfaller også med anslagene til bl.a. leirkommandant Höss i Auschwitz.

Anonymkode: ad78a...ca3

• Liker 4
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være. Men dersom jeg skal spille djevelens advokat i denne tråden må jeg be deg om kilder som er enig i hva du skriver. At millioner av jøder på Auschwitz (mange fler enn halvparten i så fall) ikke ble gasset og kremert, men døde av sykdom/sult/annen henrettelse - samt tall på dette.  Jeg siterte en som hevdet at omtrent 2500 ble kremert hver dag, hvordan er det mulig? Samt, hvordan er det mulig dersom de fleste ikke ble gasset og kremert, men døde utenom?

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig!

Man skal ikke lese mye krigshistorie før man vet at ett av de store logistiske problemene for tyskerne var at kremasjonsovnene hadde for liten kapasitet, og at man derfor tok i bruk enorme likbål i friluft. Det er mange overlevere som har bevitnet dette.

Og som det også påpekes - slett ikke alle døde i gasskamrene. Selv i såkalte vernichtungslager døde folk i hopetall av sult, mishandling, infeksjonssykdommer og ulykker - eller de ble rett og slett skutt.

Det fant også sted en god del regelrette massakre utenfor KZ-vesenet, der store mengder lik ble deponert i massegraver.

Holocaustfornekterne/-tvilerne viser bare igjen at de ikke tar med alle aspektene i regnestykkene sine. Da får de resultatene de ønsker. Forøvrig spiller det fint liten rolle om dødstallene justeres med en million eller to. Forbrytelsen er like grusom uansett.

Glem forresten ikke at tyskerne føret notidig oversikt over fangene sine. Ikke bare finnes oversikter over så godt som samtlige fanger helt frem til de siste måneder av krigen, men dødstallene sammenfaller også med anslagene til bl.a. leirkommandant Höss i Auschwitz.

Du refererer heller ikke til kilder som motbeviser noe.

Adresser poengene konkret med kilder for å ha en ordentlig debatt.

Endret av Pentagram
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pentagram said:

Det kan godt være. Men dersom jeg skal spille djevelens advokat i denne tråden må jeg be deg om kilder som er enig i hva du skriver. At millioner av jøder på Auschwitz (mange fler enn halvparten i så fall) ikke ble gasset og kremert, men døde av sykdom/sult/annen henrettelse - samt tall på dette.  Jeg siterte en som hevdet at omtrent 2500 ble kremert hver dag, hvordan er det mulig? Samt, hvordan er det mulig dersom de fleste ikke ble gasset og kremert, men døde utenom?

Du refererer heller ikke til kilder som motbeviser noe.

Med tanke på både jeg og den andre ab bekrefter det historikere er enige om, ligger bevisbyrden hos deg. Vi har nettopp vist deg hvorfor regnestykket ditt ikke stemmer, og da bør du faktisk komme med noe som sansynliggjør teoriene dine. Du utelukker premisser, og da blir konklusjonen din ugyldig.

Hva er det som underbygger din påstand, og hvorfor er det viktig hva det nøyaktige tallet egentlig er?

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på både jeg og den andre ab bekrefter det historikere er enige om, ligger bevisbyrden hos deg. Vi har nettopp vist deg hvorfor regnestykket ditt ikke stemmer, og da bør du faktisk komme med noe som sansynliggjør teoriene dine. Du utelukker premisser, og da blir konklusjonen din ugyldig.

Hva er det som underbygger din påstand, og hvorfor er det viktig hva det nøyaktige tallet egentlig er?

Jeg forsøker å være en motpart i en tråd som ellers ville vart ên side. Jeg kommer med noen poenger som ofte brukes iht. tvil om "6 millioner". Du og ab har ikke konkret adressert dette, ikke henvist til kilder, og at to stykker er enig er ikke et argument. Du skal argumentere mot hva jeg skrev med kilder. Jeg har allerede kommet med det jeg hadde å bidra med. Du har ikke kommet noe konkret.

Jeg skal late som du ikke spurte om hvorfor det er viktig å vite antallet som døde i holocaust. Selvfølgelig er det viktig.

Endret av Pentagram
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker å være en motpart i en tråd som ellers ville vart ên side. Jeg kommer med noen poenger som ofte brukes iht. tvil om "6 millioner". Du og ab har ikke konkret adressert dette, ikke henvist til kilder, og at to stykker er enig er ikke et argument. Du skal argumentere mot hva jeg skrev med kilder. Jeg har allerede kommet med det jeg hadde å bidra med. Du har ikke kommet noe konkret.

Hvorfor skal jeg komme med noe konkret når jeg ikke hevder noe annet enn det som er konsensus i hele verden - også blant historikere, historieforskere og arkeologer?

Det er du som kommer med påstander som bryter med den gjengse forståelse av materien, med dokumenterte hendelser og vitneforklaringer i hopetall.

Du har presentert et regnestykke som utelater viktige premisser. Bevisbyrden ligger hos deg.

• Liker 6
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg komme med noe konkret når jeg ikke hevder noe annet enn det som er konsensus i hele verden - også blant historikere, historieforskere og arkeologer?

Det er du som kommer med påstander som bryter med den gjengse forståelse av materien, med dokumenterte hendelser og vitneforklaringer i hopetall.

Du har presentert et regnestykke som utelater viktige premisser. Bevisbyrden ligger hos deg.

Jeg har allerede kommet med mitt materiale. Å si "ikke alle døde i gasskamrene" som jeg heller ikke har hevdet,  er ikke å motbevise noe. Du skal referere til kilder fra historikere og forskere som har tall som motbeviser poengene jeg adresserte på side 1.

Kun og nevne "historikere og forskere", er ikke en kilde.

Heller ikke lat som alt som var i innlegget var et regnestykke.

Jeg ønsker gjerne poengene jeg adresserte motbevist ved kilder, som burde være enkelt å gjøre dersom kilder for det som er konsensus finnes i hopetall.

Endret av Pentagram
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Pentagram said:

Jeg har allerede kommet med mitt materiale. Å si "ikke alle døde i gasskamrene" som jeg heller ikke har hevdet,  er ikke å motbevise noe. Du skal referere til kilder fra historikere og forskere som har tall som motbeviser poengene jeg adresserte på side 1.

Kun og nevne "historikere og forskere", er ikke en kilde.

Heller ikke lat som alt som var i innlegget var et regnestykke.

Jeg ønsker gjerne poengene jeg adresserte motbevist ved kilder, som burde være enkelt å gjøre dersom kilder for det som er konsensus finnes i hopetall.

Når du argumenterer ut fra at antall døde ikke kan stemme fordi krematorieovnene ikke hadde kapasitet til så mange, men utelater at vi har solid dokumentasjon på at det heller ikke var slik det foregikk, da er argumentet ditt falsifisert, og vi står tilbake med det som det er konsensus om blant historikere, og som er almenkunnskap blant vanlige folk. Det er ikke nødvendig å kildebelegge det.

Du har derimot ikke vist til noen ting som stemmer. Dette er en tullediskusjon, og du tilfører den ingen ting. Dersom du ikke kan argumentere for ditt syn, burde du kanskje heller lese noen pålitelige historiekilder.

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du argumenterer ut fra at antall døde ikke kan stemme fordi krematorieovnene ikke hadde kapasitet til så mange, men utelater at vi har solid dokumentasjon på at det heller ikke var slik det foregikk, da er argumentet ditt falsifisert, og vi står tilbake med det som det er konsensus om blant historikere, og som er almenkunnskap blant vanlige folk. Det er ikke nødvendig å kildebelegge det.

Du har derimot ikke vist til noen ting som stemmer. Dette er en tullediskusjon, og du tilfører den ingen ting. Dersom du ikke kan argumentere for ditt syn, burde du kanskje heller lese noen pålitelige historiekilder.

Du har jo ikke motbevist noe som helst. Du referer til "solid dokumentasjon", men du fremlegger ikke dette. Hvordan skal jeg få noe ut i fra dette? Dersom kremaorieovnene ikke hadde kapasitet til så mange (som du mangler kilder for å hevde) så vil det jo ha vært enda færre som døde i mitt regnestykke (som jeg skrev var generøst for å gjøre det enkelt). Som bare forsterker mitt poeng om at de ikke kan ha gasset så mange på Auschwitz. Sier du at jeg hevder de gasset fler enn de gjorde? 657,000 er for mange? Jeg skrev at jeg opererte med generøse tall (dagens kremasjonstid, ingen pauser etc)

Dette kremasjonspoenget som jeg forsøker illustrere er som følger.

Det hevdes at 1-1.1 millioner jøder døde i Auschwitz. https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005189

Det kommer ikke frem hvor mange som døde ved å bli gasset.

Jeg ønsker kilder på følgende:

1)  Hvor mange ble gasset på Auschwitz?

2) En som skal ha jobbet på Auschwitz som jeg refererte hevdet at de kremerte 2500 om dagen. Hvordan er det mulig med utstyret de hadde tilgjengelig?

Matematikken tilsier at 2500 kremasjoner daglig er umulig.

Endret av Pentagram
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Pentagram said:

Du har jo ikke motbevist noe som helst. Du referer til "solid dokumentasjon", men du fremlegger ikke dette. Hvordan skal jeg få noe ut i fra dette? Dersom kremaorieovnene ikke hadde kapasitet til så mange (som du mangler kilder for å hevde) så vil det jo ha vært enda færre som døde i mitt regnestykke (som jeg skrev var generøst for å gjøre det enkelt). Som bare forsterker mitt poeng om at de ikke kan ha gasset så mange på Auschwitz. Sier du at jeg hevder de gasset fler enn de gjorde? 657,000 er for mange?

Det hevdes at 1-1.1 millioner jøder døde i Auschwitz. https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005189

2) En som skal ha jobbet på Auschwitz som jeg refererte hevdet at de kremerte 2500 om dagen. Hvordan er det mulig med utstyret de hadde tilgjengelig?

Dette er en tullediskusjon. Du må sette deg ned og lese noen seriøse historiebøker hvis du faktisk i fullt alvor tror på det du selv skriver. Dette fører ingen steder. Kom deg tilbake til skolebenken, og sett deg inn i det du vil diskutere. Det du skriver nå er bare tull, og du forholder deg ikke til svarene du har fått. Jeg gidder ikke å undervise deg. Søk seriøse kilder.

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en tullediskusjon. Du må sette deg ned og lese noen seriøse historiebøker hvis du faktisk i fullt alvor tror på det du selv skriver. Dette fører ingen steder. Kom deg tilbake til skolebenken, og sett deg inn i det du vil diskutere. Det du skriver nå er bare tull, og du forholder deg ikke til svarene du har fått. Jeg gidder ikke å undervise deg. Søk seriøse kilder.

Kan du ikke bare argumentere hvorfor jeg tar feil?

Jeg legger ved tall fra United States Holocaust Memorial Museum, 1-1.1 millioner jøder døde i Auschwitz.

Jeg spør deg hvor mange av disse som ble gasset samt å kildeføre hva du sier.

En som jobbet i Auschwitz sier 2500 kremasjoner daglig ble utført. Forklar meg hvordan dette er mulig med en håndfull kremasjonsovner. Du kommer med null argumentasjon og null kilder, du kan ikke bare referere til ting som tull. Hvis det er tull, er jobben din enda enklere.

Endret av Pentagram
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Pentagram said:

Kan du ikke bare argumentere hvorfor jeg tar feil?

Jeg legger ved tall fra United States Holocaust Memorial Museum, 1-1.1 millioner jøder døde i Auschwitz.

Jeg spør deg hvor mange av disse som ble gasset samt å kildeføre hva du sier.

En som jobbet i Auschwitz sier 2500 kremasjoner daglig ble utført. Forklar meg hvordan dette er mulig med en håndfull kremasjonsovner. Du kommer med null argumentasjon og null kilder, du kan ikke bare referere til ting som tull. Hvis det er tull, er jobben din enda enklere.

Du kan jo begynne med å forholde deg til at man kompenserte for ovnenes manglende kapasitet ved å brenne enorme mengder lik i friluft, Det har du til nå nektet å forholde deg til.

Tror du Auschwitz (mener du Auschwitz-Birkenau eller begge Auschwitz-leirene?) var den eneste utrydningsleiren? Tror du ikke folk døde i de regulære leirene? Eksisterte ikke Majdanek, Treblinka, Sobibor og alle de andre?

Jeg er i grunnen lite interessert i å diskutere med en som er så til de grader uopplyst som du synes å være.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

@Pentagram 

Her står det om Auschwitz spesielt. Det var ikke millioner av jøder som ble drept i denne leiren, det blir regnet at rundt 1,1 millioner mennesker ble drept her, de aller fleste jøder. Rundt 1 av 6 jøder som ble drept under holocaust døde i denne leiren, det var flere camper med ulike formål (https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005144).

https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005189

https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10008193 Her står det litt om ca. antall drepte og hvorfor det er så omtrentlige tall på antall døde. Herunder går også hvorfor det blir vanskelig å anslå hvordan menneskene døde. 

https://www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005059 Ghettoer som ble satt opp for jøder, hvor mange døde eller ble drept, eller sendt videre til leire. 

Sykdomsutbrudd, mangel på medisin, overbefolkning og underernæring.

https://www.ushmm.org/collections/the-museums-collections/collections-highlights/who-was-this-woman/typhus 

https://www.thoughtco.com/holocaust-article-guide-1779702

https://forskning.no/historie/2010/02/holocaust-dode-mennesker-brenner-raskt Her er det skrevet mer om beregning på kapasiteten for kremasjonen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

http://auschwitz.org/en/history/auschwitz-and-shoah/the-extermination-procedure-in-the-gas-chambers Her står det og spesifikt om Auschwitz og hvordan de brente likene i ikke bare ovner, men på jordet, eller begravet i massegraver frem til 1942. 

Som i linken min over fra forskning.no også sier, er at det er viktig å huske på årsaken til kremasjonen og at det ikke var det samme som årsaken til at vi i dag kremerer våre kjære. De brydde seg ikke om at asken fra forskjellige mennesker ble blandet eller om det ble gjort så godt som mulig - poenget var å bli kvitt de døde kroppene og unngå sykdomssmitte og lukt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

edit: skal gå igjennom linker som nettopp ble postet. Hadde vært fint med siteringer.

Endret av Pentagram
AnonymBruker
Skrevet

Du må kildeføre at "enorme mengder lik" ble brent i friluft. Jeg har ikke forholdt meg til dette, fordi det er første gang du nevner dette.

Jeg snakker om Auschwitz-leirene. Jeg har aldri sagt at det ikke fantes andre leire, men jeg har fokusert på Auschwitz i denne tråden. Vær snill ikke å late som jeg mener ing jeg ikke har uttalt.

Jeg forsøker å spille en motpart i denne tråden, som jeg har sagt flere ganger. Jeg ønsker å få kilder på det jeg tok opp som er vanlige argumenter fra holocaust-betvilere. Jeg har fått null kilder.

1) Du har adressert regnstykket, som du hevder var feil og ikke stort mer. Jeg skrev at selvfølgelig er det et grovt regnstykke. Poenget var at tallet som man kan kremere er forholdsvis ganske lavt i forhold til det totale dødstallet på Auschwitz.

2) Du har ikke adressert almanakken.

3) Du har ikke adressert røde kors-dokumentet.

4) Du har ikke adressert hvordan det er mulig å kremere 2500 daglig, slik en Auschwitz-arbeider hevder. Hvis disse kremasjonene inkluderer "lik som ble brent i friluft" vill da majoriteten av kremerte lik vært utenfor ovner.

5) Du har ikke kommet med kilder eller svar på hvor mange som ble gasset på Auschwitz. Som burde være enkelt å få svar på.

6) Du har ikke kildeført at enorme mengder lik ble brent i friluft. Evnt. tall på dette.

Du har ikke kommet med kilder på noe.

Disse store likbålene tok jeg opp i mitt første tilsvar til deg (innlegg #22. Da hadde allerede en annen ab nevnt det i innlegg #21, og jeg har referert til det igjen i innlegg #28). Det er ikke min skyld at du ikke klarer å lese hva jeg skriver. Dokumentene du legger ved, er ikke kommentert av deg, og det er ikke oppgitt noen kilde. Det er umulig å vite hva du mener med å legge dem der.

Det er en annen ab som nå har gitt deg litt å lese.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri innehatt en posisjon som sier "dette forekommer ikke", jeg ønsker gjerne å få kvantifisert ting og få kilder på dette. Linkene som ble gitt (blant annet den samme linken som jeg brukte) er for det meste generell informasjon. Det står om at lik ble brent utenfor ovner, men jeg vet ikke hvor mange eller hvor ofte dette var, og det virker som det ikke finnes tall nok.

Vedleggene jeg la ved var bare til lesning som jeg ønsket kommentarer på.

Men dette som fremkom i forskning-linken var veldig interessant

Sitat

PÅSTAND 3: Det ville ikke være mulig å brenne hundretusenvis av lik i Auschwitz på de 3-4 årene leiren fungerte som utryddelsesleir.

– Vi har ingen tall for den eksakte kapasiteten i kremasjonen. Alle tall ble destruert av den politiske ledelsen, umiddelbart før den evakuerte leiren.

– Men vi har til gjengjeld nøyaktige tall fra konsentrasjonsleiren som heter Mauthausen-Gusen. På mindre enn 20 timer kunne man i to ovnkamre brenne 47 mennesker.

Jeg har da vært ute etter svar som det er umulig å finne spesifikk informasjon på. Tallene jeg er ute etter fins ikke. Men dersom en annen konsentrasjonsleir kunne brenne 47 mennesker på 20 timer, syns jeg at jeg det er et godt referansepunkt å bruke. Da er jeg fornøyd. Jeg hevdet at man ikke kunne kremere så mange, så fort - som mange tror. Mange tror at de fleste ble gasset og brent i ovner, men realiteten er at en stor stor andel døde utenom der. Jeg tror mange tror at mange fler ble gasset og kremert enn det som egentlig ble, og at fler døde utenom enn det mange tenker.

Da er jeg fornøyd for min del, så får dere fortsette diskusjonen videre.

Endret av Pentagram
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at ting blandes litt her. Det er en ting å tro at noe ikke har funnet sted i det hele tatt og en annen ting å tro at noe har ikke funnet sted i like stor omfang som hevdet. Det har kommet mange interessante dokumenter og vitneuttalelser de siste årene som beskriver en litt annerledes virkelighet enn den som er offisielt vedtatt når det gjelder omfang og tall. Det betyr ikke at folk ikke døde og at ingen ble gasset, men disse nye bevisene peker mot en vesentlig lavere tall avdøde enn opprinnelig vedtatt. Det er lov å bruke huet før man uttaler seg og å ikke automatisk tro på alt man hører i første omgang. Det samme gjelder andre ting som ikke er offisielt vedtatt, men folk opplever selv på kroppen at de ikke stemmer helt med den offisielle versjonen. Som for eksempel at autisme ikke kan kureres. Jo, det kan det og det er mange i verden, i Norge inkludert, som har blitt funksjonsfriske med bl.a. riktig diet. Foreldrene til disse barna er åpne og står frem med navn og historie. Hva gjør Norge AS - forbyr legen som behandlet dem å praktisere. Norge AS vil ikke at folk blir friske kanskje?

Anonymkode: da072...11c

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innhold med opphavsrett.

Edie, mod.

Skrevet
6 hours ago, Pentagram said:

Du har jo ikke motbevist noe som helst. Du referer til "solid dokumentasjon", men du fremlegger ikke dette. Hvordan skal jeg få noe ut i fra dette? Dersom kremaorieovnene ikke hadde kapasitet til så mange (som du mangler kilder for å hevde) så vil det jo ha vært enda færre som døde i mitt regnestykke (som jeg skrev var generøst for å gjøre det enkelt). Som bare forsterker mitt poeng om at de ikke kan ha gasset så mange på Auschwitz. Sier du at jeg hevder de gasset fler enn de gjorde? 657,000 er for mange? Jeg skrev at jeg opererte med generøse tall (dagens kremasjonstid, ingen pauser etc)

Jeg er ikke en del av denne debatten, og har ikke lest eller undersøkt nok å ha en formening. Det sagt i en moderne crematorium, så tar prosessen 5-7 timer og for "biologisk avkast" tar 1-3 timer. Fra starten til at beslutningen har blitt tatt av vedrørende til slutt av prosessen tar som oftest ifra noen dager til uke ved bruk av kjølinga anlegg.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...