Gå til innhold

Speiltvillingene

Ny Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte

Hun "bruker" ikke barna på samme måte som feks Caroline Berg Eriksen. De blir ikke utnyttet i økonomisk øyemed, tror det er derfor hun slipper billigere unna med eksponering av barna sine.

Har en helt annen måte å skrive på, bruker barna som "kleshengere" når hun har sydd klær, informasjonen som kommer fra bloggen hennes er mer akseptabelt enn hos de største bloggene.

Hun selger ikke seg selv og familien på samme utspekulerte måte, derfor tror jeg man ser på henne med litt andre øyne.

Selv om det egentlig er like ille, så føler jeg også at det ikke er så galt, merkelig nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
På 29.6.2018 den 8.25, skruf skrev:

Jeg tror at årsaken til at denne bloggeren ikke får noe særlige reaksjoner på at hun legger ut bilder av ungene er pga hun er ikke gjennomsponset og bruker ikke ungene til reklame og inntektskilde sånn som f.eks CBE og pilotfrue (pilotfrue har riktignok ikke lagt ut bilder av den nyfødte enda, men alt rundt utstyr og barnerom til ungen er sponset)

De gangene hun bruker ungene som reklame er når hun viser frem klær hun har sydd selv.

Speiltvillingene er generelt lite sponset, og hun har heller ikke et kvalmende forbruk slik som visse andre toppbloggere. Hun er flink til å lage ting selv, både klær og interiør. 

Generelt fremstår hun som en veldig jordnær blogger. 

Leste dette etter jeg skrev mitt innlegg, sorry for det, skulle tro jeg kopierte deg, men det gjorde jeg altså ikke  :)

Men vi er ganske enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Leste dette etter jeg skrev mitt innlegg, sorry for det, skulle tro jeg kopierte deg, men det gjorde jeg altså ikke  :)

Men vi er ganske enige. 

Jeg er imponert over hvor kreativ hun er; bygger, snekrer, maler, syr... 

Ta f.eks bryllupet; der andre bloggere er sponset opp og ned i mente så designet og sydde hun brudekjolen sin (og den var råfin!), brudepikekjolene, lagde alt av dekorasjoner selv osv osv 

Huset likedan; ikke mye sponset. Ja, hun har lagt ut bilder av barnerommet, men bildene er ikke for å reklamere for sponsede leker, barneseng, tapet. Hun legger ut bilder der hun viser at hun har snekret senger, skrivepulter, snekret og malt dukkehus. 

Synes også det var fint å lese om hvor åpen hun var under siste svangerskapet, komplikasjonene og faren for å miste. Ikke alle har rosenrøde svangerskap der det trenes intenst for å gå minst mulig opp i vekt. For så å legge ut sixpack-bilde 4 dager etter fødselen. Eller bruke annonseringen om at barnet har kommet til verden som reklame for ny samarbeidspartner. Mange, meg inkludert, har vanskelige risikosvangerskap der fokuset er på at den lille skal holde seg inne lenge nok til å overleve 

Generelt så promoterer hun et lavt forbruk og gjenbruk. Og hvis det kan inspirere andre til å gjøre det samme så er det bra for miljøet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Hun "bruker" ikke barna på samme måte som feks Caroline Berg Eriksen. De blir ikke utnyttet i økonomisk øyemed, tror det er derfor hun slipper billigere unna med eksponering av barna sine.

Har en helt annen måte å skrive på, bruker barna som "kleshengere" når hun har sydd klær, informasjonen som kommer fra bloggen hennes er mer akseptabelt enn hos de største bloggene.

Hun selger ikke seg selv og familien på samme utspekulerte måte, derfor tror jeg man ser på henne med litt andre øyne.

Selv om det egentlig er like ille, så føler jeg også at det ikke er så galt, merkelig nok :) 

Jeg skal være enig i at hun har en koselig blogg, og at hun er svært kreativ, men.....Hun bruker barna på samme måte. Hun får spons på klær og sko, hun også, og jeg skjønner faktisk ikke forskjellen på henne og andre bloggere. Senest i forrige uke avbildes alle tre barns i dresser fra Polarn O.P, de fikk julekjoler til barna derfra, og reklamerte for Polarn O. Pyret til jul hvor alle barna er avbildet bl.a., hun reklamerte for BiC Kids og avbildet barna i adventskalenderen,

Hun har selv skrevet et innlegg den 10.10.2018 som heter Eksponering av barn.... så hun er da tydelig på at hun gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, Macimba skrev:

Jeg skal være enig i at hun har en koselig blogg, og at hun er svært kreativ, men.....Hun bruker barna på samme måte. Hun får spons på klær og sko, hun også, og jeg skjønner faktisk ikke forskjellen på henne og andre bloggere. Senest i forrige uke avbildes alle tre barns i dresser fra Polarn O.P, de fikk julekjoler til barna derfra, og reklamerte for Polarn O. Pyret til jul hvor alle barna er avbildet bl.a., hun reklamerte for BiC Kids og avbildet barna i adventskalenderen,

Hun har selv skrevet et innlegg den 10.10.2018 som heter Eksponering av barn.... så hun er da tydelig på at hun gjør det.

I know... fortsatt føles det litt mer koselig og akseptert i mitt hode at hun gjør det enn andre. Kan ikke noe for det ;) Vet jo at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel at denne bloggen er mennesklig og personlig.

Endret av Fullrulle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Macimba

Så da er det egentlig ikke så farlig med eksponering av barn, da?  Når mor er likanes er det sltså greit å eksponere ungene.

I  min verden er eksponering eksponering uansett hvem mor og far er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg følgjer ikkje så godt med på Speiltvillingane, mykje pga eksponeringen av ungane. Sånn eg ser det er all eksponering unødvendig, då ungane ikkje har noko begrep om kva det innebærer og dermed ikkje kan gi eit velbegrunna samtykke. Hadde ho endå holdt seg til å kun avbilde ungane som modeller for kleda ho har sydd, hadde det kanskje vore meir spiselig for meg. Men dessverre har ho skrive langt meir om ungane enn eg er komfortabel med å vite. 

Eg trur ein av grunnane til at ho ikkje blir "tatt" på same måte som CBE, MTM og andre typiske mammabloggere er at ho har ein heilt anna måte å blogge på. Gode tekstar, mykje DIY og at ho ikkje frontar eit massivt forbruk. Og heller ingen spydige kommentarar til følgjarane sine. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba

Norge Rundt står på i bakgrunnen her, og det var et innslag med en jente som spilte dukketeaterfor en gjeng barnehageunger - der var jammen meg den ene tvillingen til Speiltvillingene svært aktiv. 

Det er skremmende at jeg kjenner hennes barn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Macimba skrev:

Så da er det egentlig ikke så farlig med eksponering av barn, da?  Når mor er likanes er det sltså greit å eksponere ungene.

I  min verden er eksponering eksponering uansett hvem mor og far er.

Helt enig. Det er ikke noe "drama" i Stines liv, hun holder skittentøyvasken privat, og viser et lykkelig familieliv, dog litt mer jordnært og gjenkjennelig enn f.eks CBE. Men synes ikke det er NOEN unnskyldning. Alle tre ungene hennes er til salgs.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at dette med hvordan bloggere eksponerer barn kommer mye an på hvordan bloggeren opptrer i det hele. 
Så er det en viss forskjell på eksponeringen også. Jeg er ikke den som er totalt i mot et bilde eller to av barn på en blogg, men når det kommer til å utlevere deres personliv, hobbyer, vennskap, sykdommer (utover "ungen er forkjøla" altså) der går grensa for min del. 
Stine er en av mine favorittbloggere. Det er alltid koselig å stikke innom bloggen hennes. Hun startet jo bloggen nettopp pga familieliv og tvillinger, så folk blir ikke sjokkert over at det er bilder av barna på en familieblogg. Men det er en koselig familieblogg. Det henges ikke ut ekser, svigerforeldre, tidligere barnefedre, naboer, familie etc etc. Det er null drama. Og disse barna er fortsatt små. 
Jeg mener det er STOR forskjell i å dele familiebilder av et par 6åringer og en baby, enn å brette ut om snart tenåringer og alt dramaet rundt dem med familie, eventuelt barnevern, sykdommer osv. Grunnen til at noen blir mer godtatt enn andre er nettopp dette. Jeg er heller ikke den som ser det største problemet i at en mammablogger får sponset en vogn eller noen parkdresser som blir avbildet i bruk. Men er det en ting Stine er utrolig flink til, er det å ikke få reklamen til å se ut som reklame. Når hun reklamerer for noe, så skriver hun et helt normalt blogginnlegg som virker personlig og ekte samtidig som hun faktisk får til en god reklame. Det syntes jeg gjør henne til en god blogger, og at hun tar jobben sin mer seriøst enn mange andre, som bare pøser på med reklameinnlegg uten personlig preg overhodet. 

Det eneste jeg sitter igjen med når jeg har besøkt denne bloggen er at de er en fantastisk fin familie, med et flott hjem. Jeg blir nesten litt sjalu, for min drøm er å bo på småbruk :P 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bustefisk skrev:

Jeg tror nok at dette med hvordan bloggere eksponerer barn kommer mye an på hvordan bloggeren opptrer i det hele. 
Så er det en viss forskjell på eksponeringen også. Jeg er ikke den som er totalt i mot et bilde eller to av barn på en blogg, men når det kommer til å utlevere deres personliv, hobbyer, vennskap, sykdommer (utover "ungen er forkjøla" altså) der går grensa for min del. 
Stine er en av mine favorittbloggere. Det er alltid koselig å stikke innom bloggen hennes. Hun startet jo bloggen nettopp pga familieliv og tvillinger, så folk blir ikke sjokkert over at det er bilder av barna på en familieblogg. Men det er en koselig familieblogg. Det henges ikke ut ekser, svigerforeldre, tidligere barnefedre, naboer, familie etc etc. Det er null drama. Og disse barna er fortsatt små. 
Jeg mener det er STOR forskjell i å dele familiebilder av et par 6åringer og en baby, enn å brette ut om snart tenåringer og alt dramaet rundt dem med familie, eventuelt barnevern, sykdommer osv. Grunnen til at noen blir mer godtatt enn andre er nettopp dette. Jeg er heller ikke den som ser det største problemet i at en mammablogger får sponset en vogn eller noen parkdresser som blir avbildet i bruk. Men er det en ting Stine er utrolig flink til, er det å ikke få reklamen til å se ut som reklame. Når hun reklamerer for noe, så skriver hun et helt normalt blogginnlegg som virker personlig og ekte samtidig som hun faktisk får til en god reklame. Det syntes jeg gjør henne til en god blogger, og at hun tar jobben sin mer seriøst enn mange andre, som bare pøser på med reklameinnlegg uten personlig preg overhodet. 

Det eneste jeg sitter igjen med når jeg har besøkt denne bloggen er at de er en fantastisk fin familie, med et flott hjem. Jeg blir nesten litt sjalu, for min drøm er å bo på småbruk :P 

Enig i resonnementet ditt, men ikke enig i at denne type eksponering er greit overhode. Ungene har fått brettet ut hele barndommen sin på nett, og selv om det er en "pen" historie så gir det ikke Stine retten til å ta fra dem retten til privatliv og deres digitale identitet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Clara80 skrev:

Enig i resonnementet ditt, men ikke enig i at denne type eksponering er greit overhode. Ungene har fått brettet ut hele barndommen sin på nett, og selv om det er en "pen" historie så gir det ikke Stine retten til å ta fra dem retten til privatliv og deres digitale identitet.

Nei men akkurat der får vi bare være enige i å være uenige. I all tid har foreldre delt bilder av barna sine. Riktignok ikke på nett, men i posten og ikke minst de utallige bildene i album og ikke minst på veggen. Jeg kan aldri huske at noen av mine venner noen gang tok ned barnebildene fra veggen da de fikk besøk som ungdommer. Nå er det mer normalt å ha bildene på facebook enn på veggen. De færreste blir fllaue over helt normale barne- og familiebilder fra da de var 0-10 år. 10 + derimot, når man begynner å bry seg mer om hvordan man ser ut, plus nærhet i tid osv, det kan være litt annerledes. 
Jeg forstår riktignok de som er imot eksponeringen også. Men der får man jo nesten bare vente og se hva de som er barn i dag har å si når de vokser opp :) Så sant det stort sett kun handler om flotte bilder, ser jeg ikke problemet. Når det går over til utlevering av privatliv til det grove og uheldige bilder, da blir det noe annet. 

Må legge til en ting til. Når man er 6 år har man i det store og hele ikke et privatliv eller en digital identitet. Den skaper man selv når man er stor nok til å opptre i sosiale medier på egenhånd. Og jeg tror ikke bilder fra 6'årsalderen har så mye å si for hvem man blir når man blir større. Om foreldrene fortsetter å dele i alle år er det selvfølgelig noe annet.. Men jeg håper og tror ar Stine er klar over dette, og velger  eksponere barna mindre og mindre de kommende årene. 

Endret av Bustefisk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man sammenligner bildet på nett med fotografier på veggen så har vi ikke så mye å snakke om.

Og JO - man har et privatliv fra den dagen man er født. Man har rett til beskyttelse, også digital.

Endret av Clara80
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Clara80 skrev:

Når man sammenligner bildet på nett med fotografier på veggen så har vi ikke så mye å snakke om.

Og JO - man har et privatliv fra den dagen man er født. Man har rett til beskyttelse, også digital.

Jeg antok at du forstod den sammenlikningen, sånn i forhold til tiden vi lever i. Kan selvfølgelig ikke sammenliknes sånn i det hele. Poenget var at jeg aldri har opplevd noen har vært flaue av sine egne barnebilder. Det tror jeg heller ikke dagens 0-7åringer vil være, til tross for at de ligger på nett. Så sant det er nettopp bare det, fine barnebilder. 

Og når jeg mener at man ikke har et privatliv i en alder av 6, så mener jeg et privatliv i form av et liv utenom foreldre.. Altså når man er såpass gammel at man styrer mye av livet sitt selv. Private forhold, hemligheter med venner, etc. Når man er 6 år er det mamma og pappa som styrer livet ditt. Dermed ikke et "privatliv". 

Endret av Bustefisk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bustefisk skrev:

Jeg antok at du forstod den sammenlikningen, sånn i forhold til tiden vi lever i. Kan selvfølgelig ikke sammenliknes sånn i det hele. Poenget var at jeg aldri har opplevd noen har vært flaue av sine egne barnebilder. Det tror jeg heller ikke dagens 0-7åringer vil være, til tross for at de ligger på nett. Så sant det er nettopp bare det, fine barnebilder. 

Og når jeg mener at man ikke har et privatliv i en alder av 6, så mener jeg et privatliv i form av et liv utenom foreldre.. Altså når man er såpass gammel at man styrer mye av livet sitt selv. Private forhold, hemligheter med venner, etc. Når man er 6 år er det mamma og pappa som styrer livet ditt. Dermed ikke et "privatliv". 

Hele resonnementet ditt viser at du ikke har fått med deg noe av diskusjonen rundt bloggerbarn og generelt rundt eksponering av barn i SoMe. Vil anbefale deg en tur innom tråden kalt «Bloggerbarna».

Syns du ikke at disse barna har samme rett på privatliv som barna som blir brukt på reklamebloggen til cbe.no?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
41 minutter siden, Mars09 skrev:

Hele resonnementet ditt viser at du ikke har fått med deg noe av diskusjonen rundt bloggerbarn og generelt rundt eksponering av barn i SoMe. Vil anbefale deg en tur innom tråden kalt «Bloggerbarna».

Syns du ikke at disse barna har samme rett på privatliv som barna som blir brukt på reklamebloggen til cbe.no?

At jeg ikke er enig betyr ikke at jeg ikke har fått det med meg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bustefisk skrev:

At jeg ikke er enig betyr ikke at jeg ikke har fått det med meg :)

Hva med sykdom, diagnoser, usynlige funksjonshemmninger, vaner, uvaner, preferanser osv...er ikke det privat? Nå sikter jeg ikke til Stines barn, men snakker generelt. Selvfølgelig har barn også et privatliv, som de trenger hjelp av foreldrene til å ivareta. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brettet jo ut absolutt alt rundt det siste svangerskapet også. Det er litt mer enn å legge ut noen bilder. Vi vet alt om alle barna. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macimba
1 time siden, Jolanda skrev:

Hun brettet jo ut absolutt alt rundt det siste svangerskapet også. Det er litt mer enn å legge ut noen bilder. Vi vet alt om alle barna. 

Ja, og jeg kommet ikke til å forstå at hennes eksponering er ok mens andre sin ikke er det. Ungene hennes er ekstremt eksponert på bloggen. 

. At hun er flink til å sy, har mange dyr, bor på gård burde ikke være formildene. Eksponering er eksponering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...