Gå til innhold

Speiltvillingene


Ny Bruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Clara80 skrev:

Hva med sykdom, diagnoser, usynlige funksjonshemmninger, vaner, uvaner, preferanser osv...er ikke det privat? Nå sikter jeg ikke til Stines barn, men snakker generelt. Selvfølgelig har barn også et privatliv, som de trenger hjelp av foreldrene til å ivareta. 

Det har jeg allerede påpekt at jeg syntes er over grensen. Det finnes forskjellige nivåer av denne eksponeringen. F. Eks AB, paprika, rannveig med fler er helt hensides. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Bustefisk skrev:

Det har jeg allerede påpekt at jeg syntes er over grensen. Det finnes forskjellige nivåer av denne eksponeringen. F. Eks AB, paprika, rannveig med fler er helt hensides. 

Hva med barnerom, fritidsaktiviteter, utvikling (vekst, språk, motorikk..osv), milepæler (bursdager, jul, dåp), personlighet (lynne, temperament, interesser osv) er ikke alt dette også privat? Er dette noe "hele verden" har krav på å vite? Er det ikke verdt å verne om?

Hvem har rett til å dele din livshistorie uten ditt samtykke? DET lurer jeg på.

Endret av Clara80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Clara80 skrev:

Hva med barnerom, fritidsaktiviteter, utvikling (vekst, språk, motorikk..osv), milepæler (bursdager, jul, dåp), personlighet (lynne, temperament, interesser osv) er ikke alt dette også privat? Er dette noe "hele verden" har krav på å vite? Er det ikke verdt å verne om?

Hvem har rett til å dele din livshistorie uten ditt samtykke? DET lurer jeg på.

Jeg har stort sett snakket om bilder her. Nei, det er ikke ok å dele alt av privat info som utvikling osv. Jeg ser derimot ikke problemet med å dele et bilde fra en dåp, fra en hyttetur eller et julebilde. Ei heller å fortelle at ungen har tatt sine første skritt.  Men når ungene blir større og det deles om skolevenner, aktiviteter, interesser osv, da blir det for mye. For nei, man skal ikke føle at man kjenner Bloggerbarna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fulgt speiltvillingenes blogg over tid så føler man at man kjenner familien ganske godt. Problemet er jo ikke et tilfeldig bilde fra en julaften eller en ferietur. Det er historien, dagboka, den røde tråden som tilslutt forteller en livshistorie. Slik som en blogg gjør. Det er ikke bilder uten tekst. Det er historien med bilder til. Noen tror at det utelukkende er BILDENE som er problemet. Det er bildene sammen med historiene som blir farlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Clara80 skrev:

Har man fulgt speiltvillingenes blogg over tid så føler man at man kjenner familien ganske godt. Problemet er jo ikke et tilfeldig bilde fra en julaften eller en ferietur. Det er historien, dagboka, den røde tråden som tilslutt forteller en livshistorie. Slik som en blogg gjør. Det er ikke bilder uten tekst. Det er historien med bilder til. Noen tror at det utelukkende er BILDENE som er problemet. Det er bildene sammen med historiene som blir farlig. 

Der er jeg helt enig, og det er jo nettopp det jeg sier. Det er forskjell på eksponering og EKSPONERING. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bustefisk skrev:

Der er jeg helt enig, og det er jo nettopp det jeg sier. Det er forskjell på eksponering og EKSPONERING. 

Hvorfor er eksponeringen til Stine ok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn har ingenting på bloggen til foreldra å gjere. Det går heller ikkje an å samanlikne det med bileta på veggen heime i eit låst hus, der er det begrensa kva man kan gjere med. 

Så lenge man legger ut bilete av ungane på nett er desse bileta fritt vilt for alle og ein kvar. Dersom ein i tillegg skildrar ungane i rosane ordlag ved eitkvart høve ein har, vert det skapt ein illusjon av perfeksjon som vil vere vanskeleg for ungane å leve opp til i framtida. For dersom "alle" veit at X har kjempegode karakterar, så det å få ein 4'ar vil då kunne opplevast som eit nederlag fordi X er jo eigentleg ein 6'ar-elev.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...