AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #41 Skrevet 3. januar 2018 Start heller en Spleis Anonymkode: 933c4...7cb 2
Gjest chisandra Skrevet 3. januar 2018 #42 Skrevet 3. januar 2018 Her må det hjelp inn, og det høres ut som barnevernet er riktig instans, siden det er fraværende familie.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #43 Skrevet 3. januar 2018 Høres ut som denne jenta ikke får den oppfølgingen hun trenger. Sove rett på planker ikke forsvarlig. Som sagt i et tidligere innlegg er det ikke noe galt å kjøpe ting brukt, men hvis datteren ikke får hjelp til å frakte sengen hjem, ikke har madrass i sengen, fravær av far, og andre ting som bekymrer så kontakter du barnevernet. Du må ikke sende bekymringsmelding. Du kan først ringe de å spørre om råd. Hvis du ikke har kontakt med moren til tantebarnet vil det kanskjelig vanskelig å ta opp slike ting med henne. Lykke til. Anonymkode: 17e67...ab8
slagelse Skrevet 4. januar 2018 #44 Skrevet 4. januar 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg er tante til ei jente som går første året på ungdomsskolen. vi har ikke så veldig mye kontakt, kun litt på facebook. Hun har ikke kontakt med faren sin som er storebroren min. I lenger perioder har jeg sett at hun har lagt ut forespørsler på "kjøp, salg og bytte" sider om at hun trenger ditt og datt og spør om noen som gir bort. Det har vært alt fra kommoder til klær. Jeg vet at moren har dårlig råd da jeg har hatt litt kontakt med moren før. Moren bytter også kjæreste veldig ofte og hun jeg er tante til har 2 yngre søstre med en annen far. Problemet er at i lenger tid så har jeg sett at hun ønsker seng på disse facebook sidene. helst gratis og helst en seng med overmadrass. Nå la hun ut igjen og skrev at det hastet. Jeg tok derfor kontakt med henne på facebook og spurte om hun ikke hadde seng. Svaret jeg fikk var at hun hadde ikke seng og at den hun hadde før var så ødelagt at hun måtte kaste og at hun fikk veldig vondt i ryggen av å ligge på den. Jeg skrev at "mamma kjøper sikkert seng til deg, det er veldig mange billige senger på ikea". Da fikk jeg som svar om at hun måtte skaffe seng selv.. Jeg skulle mer enn gjerne hjulpet henne med å kjøpe seng, men jeg er bare 20 år og student så jeg har veldig lite penger i måneden. Jeg vet at broren min betaler barnebidrag hver måned, men jeg vet ikke om han hjelper til noe mer økomomisk. Broren min har gjeldsordning selv så han har dårlig råd også. Det er jo foreldres plikt å ordne seng til barna og jeg blir jo veldig bekymret når jeg får vite at hun må ordne dette selv. Jeg tenkte kanskje å melde ifra til barnevernet, så kanskje de kan hjelpe økonomisk. men hva tenker dere? jeg har aldri gjort det før og vet ikke om dette er grunnlag for bekymringsmelding. Beklager for evt skrivefeil og for at dette ble veldig langt. Anonymkode: 2747a...48d Nei. De kan skaffe ting billig og gratis via finn eller facebookgrupper. Å ta Barnevernet inn i bildet vil raskt kunne bety en undersøkelsessak som er krevende for en familie. Det er mange som erfarer at barna blir tatt på slike grunnlag og tynnere . Tenk på barnet . Endret 4. januar 2018 av slagelse
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #45 Skrevet 4. januar 2018 Det er barnevernet som burde avgjøre om de kan hjelpe med tiltak i hjemmet eller ikke. Anonymkode: 2bbcf...830 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #46 Skrevet 4. januar 2018 11 timer siden, Fireflies skrev: Ja, for barn som må ordne matrielle ting er ikke barnevernet sin sak i det hele tatt..... BV er for både de som opplever vold, overgrep, og omsorgssvikt som i manglende matrielle nødvendigheter. Som seng, og nødvendige klær. I teorien ja. Men med tanke på alt som skjer i de tusen hjem såp har de faktisk nok med litt mer alvorlig saker. Anonymkode: 36397...37c
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #47 Skrevet 4. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! jeg er tante til ei jente som går første året på ungdomsskolen. vi har ikke så veldig mye kontakt, kun litt på facebook. Hun har ikke kontakt med faren sin som er storebroren min. I lenger perioder har jeg sett at hun har lagt ut forespørsler på "kjøp, salg og bytte" sider om at hun trenger ditt og datt og spør om noen som gir bort. Det har vært alt fra kommoder til klær. Jeg vet at moren har dårlig råd da jeg har hatt litt kontakt med moren før. Moren bytter også kjæreste veldig ofte og hun jeg er tante til har 2 yngre søstre med en annen far. Problemet er at i lenger tid så har jeg sett at hun ønsker seng på disse facebook sidene. helst gratis og helst en seng med overmadrass. Nå la hun ut igjen og skrev at det hastet. Jeg tok derfor kontakt med henne på facebook og spurte om hun ikke hadde seng. Svaret jeg fikk var at hun hadde ikke seng og at den hun hadde før var så ødelagt at hun måtte kaste og at hun fikk veldig vondt i ryggen av å ligge på den. Jeg skrev at "mamma kjøper sikkert seng til deg, det er veldig mange billige senger på ikea". Da fikk jeg som svar om at hun måtte skaffe seng selv.. Jeg skulle mer enn gjerne hjulpet henne med å kjøpe seng, men jeg er bare 20 år og student så jeg har veldig lite penger i måneden. Jeg vet at broren min betaler barnebidrag hver måned, men jeg vet ikke om han hjelper til noe mer økomomisk. Broren min har gjeldsordning selv så han har dårlig råd også. Det er jo foreldres plikt å ordne seng til barna og jeg blir jo veldig bekymret når jeg får vite at hun må ordne dette selv. Jeg tenkte kanskje å melde ifra til barnevernet, så kanskje de kan hjelpe økonomisk. men hva tenker dere? jeg har aldri gjort det før og vet ikke om dette er grunnlag for bekymringsmelding. Beklager for evt skrivefeil og for at dette ble veldig langt. Anonymkode: 2747a...48d Ja, det bør du. Heller en gang for mye enn lite! Anonymkode: e4cc5...847 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #48 Skrevet 4. januar 2018 12 timer siden, Fireflies skrev: En 13-åring er henvist til å skaffe seg en seng og det er helt greit? TS, ring å snakk med BV, du trenger ikke gi noen navn eller noe første gangen. Hør hva de har å si. Det er hvertfall det en 13 åring sier. Hva som egentlig er sant her vet vi jo ingenting om. 13 åringer har gjerne en tendens til å overdrive. Anonymkode: 84650...3bd
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #49 Skrevet 4. januar 2018 Går det an å prate med bestemor? Kanskje hun vet noe mer, eller lettere for henne å ta kontakt med mor til tantebarnet? (Hun er eldre og har sikkert en del livserfaring. Og hun hjelper til med bidrag, det vet kanskje mor eller burde få vite) Enig at man ikke kan ligge på plankene(sengebunnen), da kan man jo like greit bare ligge rett på gulvet, som heller ikke er ok. Men at det er omsorgssvikt at barn ikke har en seng vet jeg nå ikke, om de f.eks. har en madrass å ligge på, burde da det være uproblematisk? Anonymkode: 60e13...6d1
slagelse Skrevet 4. januar 2018 #50 Skrevet 4. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør du. Heller en gang for mye enn lite! Anonymkode: e4cc5...847 Fordi at en 13 åring ikke har en seng? Familie og venner kan ordne dette uten at Barnevernet skal bruke faglige ressurser på det . Det går an å få tak i billige, gratis og gode senger. Sunn fornuft skal brukes . 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #51 Skrevet 4. januar 2018 Man får gratis senger på Finn. Ingen sak for barnevernet. Anonymkode: 04407...aa6 1
Gjest Sisti Skrevet 4. januar 2018 #52 Skrevet 4. januar 2018 9 minutter siden, slagelse said: Fordi at en 13 åring ikke har en seng? Familie og venner kan ordne dette uten at Barnevernet skal bruke faglige ressurser på det . Det går an å få tak i billige, gratis og gode senger. Sunn fornuft skal brukes . Men nå er tydeligvis ikke familie og venner i stand til å ordne dette. Et barn skal ikke være avhengig av at familie og venner dekker dets grunnleggende behov. FORELDRENE har dette ansvaret! Når foreldrene ikke er i stand til å ta det ansvaret så er det virkelig en sak for barnevernet, for da er det stor fare for at foreldrene ikke greier å dekke andre behov, heller. Du sitter jo egentlig bare der og sier at det ikke gjør noe at mor ikke kan ta vare på barnet sitt, for da kan heller familie eller venner ta vare på det. Hallo?! Sånn er det heldigvis ikke normalt å forvente i Norge.
Gjest chisandra Skrevet 4. januar 2018 #53 Skrevet 4. januar 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får gratis senger på Finn. Ingen sak for barnevernet. Anonymkode: 04407...aa6 Du synes ikke resten av ts sine innlegg indikerer at familien trenger mer hjelp enn ei seng?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2018 #54 Skrevet 4. januar 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får gratis senger på Finn. Ingen sak for barnevernet. Anonymkode: 04407...aa6 Og hvordan skal en 13-åring frakte sengen fra giver til seg selv? Anonymkode: 933c4...7cb 2
slagelse Skrevet 4. januar 2018 #55 Skrevet 4. januar 2018 44 minutter siden, Sisti skrev: Men nå er tydeligvis ikke familie og venner i stand til å ordne dette. Et barn skal ikke være avhengig av at familie og venner dekker dets grunnleggende behov. FORELDRENE har dette ansvaret! Når foreldrene ikke er i stand til å ta det ansvaret så er det virkelig en sak for barnevernet, for da er det stor fare for at foreldrene ikke greier å dekke andre behov, heller. Du sitter jo egentlig bare der og sier at det ikke gjør noe at mor ikke kan ta vare på barnet sitt, for da kan heller familie eller venner ta vare på det. Hallo?! Sånn er det heldigvis ikke normalt å forvente i Norge. Foreldre kan også ha svak økonomi selv om de er ressurssterke og kapable til å ta vare på sine barn. Jeg vet om en alenemor som klarte seg på minstepensjon mens hun forsørget sine barn. Det gikk veldig fint og barna er i dag voksne og takknemlige for sin mamma . Jeg vet godt hva jeg snakker om . Man kan få tak i billige, gode møbler. Også gratis. Ikke gå imot foreldre før du vet alle sider. Bare fordi at Barnevernet er en stor etat i statlig regi betyr ikke at de har rett eller gode grunner. God grunn er et utgått argument nå.
Benson Skrevet 4. januar 2018 #56 Skrevet 4. januar 2018 Det kalles en bekymringsmelding, og du er bekymret for barnet. Jeg ser ikke noe galt i ta kontakt med barnevernet. Da kan det hende at mor får hjelp også. 1
Gjest Sisti Skrevet 4. januar 2018 #57 Skrevet 4. januar 2018 20 minutter siden, slagelse said: Foreldre kan også ha svak økonomi selv om de er ressurssterke og kapable til å ta vare på sine barn. Jeg vet om en alenemor som klarte seg på minstepensjon mens hun forsørget sine barn. Det gikk veldig fint og barna er i dag voksne og takknemlige for sin mamma . Jeg vet godt hva jeg snakker om . Man kan få tak i billige, gode møbler. Også gratis. Ikke gå imot foreldre før du vet alle sider. Bare fordi at Barnevernet er en stor etat i statlig regi betyr ikke at de har rett eller gode grunner. God grunn er et utgått argument nå. Men en ressurssterk mor med svak økonomi ville greid å skaffe barnet seng selv, i stedetfor at barnet selv må ut på nettet eller spørre "familie og venner" om seng. Ergo er det et signal på at denne moren ikke er ressurssterk. Barnet skal ikke behøve å få tak i seng, det erfaringer foreldrenes ansvar. Et ganske enkelt ansvar, også. Tydelig signal om at noe kan være veldig feil i den familien.
slagelse Skrevet 4. januar 2018 #58 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, Sisti skrev: Men en ressurssterk mor med svak økonomi ville greid å skaffe barnet seng selv, i stedetfor at barnet selv må ut på nettet eller spørre "familie og venner" om seng. Ergo er det et signal på at denne moren ikke er ressurssterk. Barnet skal ikke behøve å få tak i seng, det erfaringer foreldrenes ansvar. Et ganske enkelt ansvar, også. Tydelig signal om at noe kan være veldig feil i den familien. For alt vi vet kan det allerede være ordnet . Er det en ting jeg har lært meg gjennom mitt liv så er det at man ikke skal dømme noen og foreta konklusjoner før man har alle sakens fakta på bordet. Jeg vet hvordan det er å bli dømt under situasjon med Barnevernet. La familien ordne dette selv.
Gjest Sisti Skrevet 4. januar 2018 #59 Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, slagelse said: For alt vi vet kan det allerede være ordnet . Er det en ting jeg har lært meg gjennom mitt liv så er det at man ikke skal dømme noen og foreta konklusjoner før man har alle sakens fakta på bordet. Jeg vet hvordan det er å bli dømt under situasjon med Barnevernet. La familien ordne dette selv. Det er ikke snakk om å dømme, men å si ifra til BV slik at de kan undersøke om det er grunn til bekymring. Ingen blir dømt på det grunnlaget. Vi er mange som vet hvor galt det kan gå når folk som burde bry seg fraskriver seg alt ansvar og sier "la familien ordne dette selv". Det kan gå grusomt galt. Det er dårlig gjort overfor barna. Det er feigt og slemt å gjemme seg bak sånt. Vær gjerne en sånt menneske du, men ikke oppfordre andre til det samme.
slagelse Skrevet 4. januar 2018 #60 Skrevet 4. januar 2018 2 minutter siden, Sisti skrev: Det er ikke snakk om å dømme, men å si ifra til BV slik at de kan undersøke om det er grunn til bekymring. Ingen blir dømt på det grunnlaget. Vi er mange som vet hvor galt det kan gå når folk som burde bry seg fraskriver seg alt ansvar og sier "la familien ordne dette selv". Det kan gå grusomt galt. Det er dårlig gjort overfor barna. Det er feigt og slemt å gjemme seg bak sånt. Vær gjerne en sånt menneske du, men ikke oppfordre andre til det samme. Det er faktisk mange som blir dømt på tynnere grunnlag enn det. Hvis barn skal bli tatt på grunnlag av en seng, så blir det for dumt . Jeg har stått rakrygget mot Barnevernet selv og vet hvilken krig det kan være og ofte er. Jeg unner ingen barn å måtte kjempe for å bli hørt. Det er mange i Norge som ikke vet hva det er. Kanskje ikke du heller? Privatlivets fred er viktig. Om familien har svak økonomi som jeg nevnte at kan være tilfelle, så betyr ikke det at det trenger å være noe galt . Det er mye du og jeg ikke vet her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå