Gå til innhold

Burde jeg melde ifra til BV?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jentungen mangler seng.. hva annet mangler? Hva mangler søsknene hennes?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte kanskje bv kunne sette inn tiltak og hjulpet til økonomisk.. jeg har selv vært under bv og vært fosterbarn så jeg har kjennskap til de selv, men det er jo ikke en bagatell når jenta blir mobbet og hun ikke får det hun trenger og ikke har en ordentlig soveplass..  men som sagt så har jeg ikke erfaring med å sende inn meldinger til de og jeg vet ikke om dette er noe de vil ta seriøst.. ts

Anonymkode: 2747a...48d

Barnevernet skal ta alle henvendelser seriøst, og de vurderer fra situasjon til situasjon hva de skal gjøre.

La de avgjøre om de skal gjøre noe eller ei.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ser ut som de sliter nok i fra før. Du vil bare fucke opp enda mer om du blander inn barnevernet.

Det høres ut som de er flinke til å greie seg selv.

Hvis jenta er så driftig at hun gjør dette. Kommer hun til å bli en flink og selvstendig kvinne med ben i nesa når hun blir stor.

Anonymkode: 2fc40...b53

Tja. Eller bare helt utslitt, får aldri ordentlig oppleve å være ungdom og mister mange venner og sosial utvikling. 

Anonymkode: d45bc...2fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun er under 18år så skal foreldrene forsørge henne. Det betyr at hun skal ha ting som mat, klær (selvfølgelig kan hun ikke kreve merkeklær), tak over hodet og en seng å sove i. 

Jeg er selv tante, og hadde dette vært mitt tantebarn så hadde jeg ringt BV. BV er ikke ute etter å ta ungene og lage et helvete. De er der for å hjelpe barnet og foreldrene.

Anonymkode: b3cd5...2f5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hva dere her inne egentlig tror BV holder på med. Tror dere virkelig de har tid til slike bagateller, de har nok med barn som opplever vold og overgrep. 

Anonymkode: 36397...37c

Det TS beskriver er omsorgssvikt. Så jo, det er noe for BV. Når forelderen har så dårlig råd at hen ikke klarer å gi barna bla seng, så er BV riktig innsats å kontakte. Hva blir neste som hun må skaffe selv? Det er jo bare snakk om tid til det blir enda verre ting. 

Anonymkode: 9f634...e61

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at faren(storebroren din) ikke har noe som helst kontakt? Det er ikke sånn at du kan snakke med han om dette? Kanskje de kunne fått til en ordning der barnebidraget spesifikt en mnd skulle gå til seng, og viktige ting til barnet. Hvis mor får barnetrygd, og mulig ekstra hvis hun ikke bor med far, og barnebidrag så skulle hun hatt råd til å gi barnet det hun trenger. 

Nå er det vanskelig å si at du må kontakte barnevernet. Det er ganske vanlig i den alderen der at man er uenig med foreldre, og noen begyner i den alderen å få sommerjobb, og tjener egne penger. Altså hvis mor har skaffet barnet ei seng, men barnet ikke ville ha den, har har ødelagt den med vilje, og mor og datter har blitt enig at barnet skal skaffe seng selv er ikke dette en sak for barnevernet. MEN hvis mor surrer bort penger som egentlig er øremerket til datteren, og hennes viktige behov så er det noe annet. Da svikter man barnet sitt. 

Så hvis du har bevis eller sterk mistanke om omsorgssvikt kan du ta kontakt med barnevernet.

Jeg kan huske selv på den alderen så likte jeg godt å gå på loppemarked, og også lage ting selv. Utenfra kunne det kanskje se ut som at foreldrene mine ikke hadde råd til klær, men det handlet mer om at jeg likte brukteklær, og likte å drive omsying av klær osv. Det er ikke noe galt i seg selv å kjøpe brukt eller få brukte ting gratis. Det er jo veldig populært i disse miljøtider, og kan spare mye penger. Men at hun burde ikke stå alene om dette. Mor burde hjelpe henne til å få fraktet sengen hjem osv. 

Anonymkode: 17e67...ab8

• Liker 4
Skrevet

Til ts.

Send meg gjerne en PM :) Bor i et av nabofylkene og har en datter hun kan arve pent brukte klær og utstyr av. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, snakk med din bror og dine foreldre. Hun er mye mer deres ansvar enn ditt! De må kunne følge opp litt.

Anonymkode: d2d2d...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sånn at faren(storebroren din) ikke har noe som helst kontakt? Det er ikke sånn at du kan snakke med han om dette? Kanskje de kunne fått til en ordning der barnebidraget spesifikt en mnd skulle gå til seng, og viktige ting til barnet. Hvis mor får barnetrygd, og mulig ekstra hvis hun ikke bor med far, og barnebidrag så skulle hun hatt råd til å gi barnet det hun trenger. 

Nå er det vanskelig å si at du må kontakte barnevernet. Det er ganske vanlig i den alderen der at man er uenig med foreldre, og noen begyner i den alderen å få sommerjobb, og tjener egne penger. Altså hvis mor har skaffet barnet ei seng, men barnet ikke ville ha den, har har ødelagt den med vilje, og mor og datter har blitt enig at barnet skal skaffe seng selv er ikke dette en sak for barnevernet. MEN hvis mor surrer bort penger som egentlig er øremerket til datteren, og hennes viktige behov så er det noe annet. Da svikter man barnet sitt. 

Så hvis du har bevis eller sterk mistanke om omsorgssvikt kan du ta kontakt med barnevernet.

Jeg kan huske selv på den alderen så likte jeg godt å gå på loppemarked, og også lage ting selv. Utenfra kunne det kanskje se ut som at foreldrene mine ikke hadde råd til klær, men det handlet mer om at jeg likte brukteklær, og likte å drive omsying av klær osv. Det er ikke noe galt i seg selv å kjøpe brukt eller få brukte ting gratis. Det er jo veldig populært i disse miljøtider, og kan spare mye penger. Men at hun burde ikke stå alene om dette. Mor burde hjelpe henne til å få fraktet sengen hjem osv. 

Anonymkode: 17e67...ab8

Veldig enig i dette. Har du snakket med mor? 

Anonymkode: 1714c...086

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ringt Barnevernet, ja. Når den eldste datteren mangler seng, så tenker jeg at det kan være mye annet som mangler der i huset og det er egentlig ganske skremmende å tenke på. Broren din er ikke aktuell å spørre etter penger, men hva med moren eller faren din? 

Anonymkode: 7f869...d7a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å faktisk spørre moren? Så enkelt ting kan løses hvis man er villig til å kommunisere! 

Anonymkode: 9a762...16d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå har jeg sett igjennom de siste svarene. jeg og broren min har ikke samme far og moren vår er død så vi er egentlig kun halvsøsken. Så det blir vanskelig å ta kontakt med foreldrene våre da faren til broren min ikke engasjerer seg noe. Jeg vet godt at hun jenta er ikke en jente som krever merkeklær og ødelegger ting, hun er veldig forsiktig med det hun eier og har. jeg kan henne en godt brukt pc for mange år siden og den har hun enda. Så hun er en jente som tar det hun får og behandler tingene sine bra. 

Jeg sendte henne en melding på facebook for noen min siden og fikk som svar at den gamle sengen hadde ikke madrass så hun sov rett på plankene med tepper under seg. Plankene hadde til slutt knekt da sengen var veldig gammel og godt brukt. Hun sier hun ofte har vondt i ryggen og at hun nå ønsker seg en seng med madrass. Jeg har lyst til å sende melding eller ringe moren, men jeg er litt usikker på hva jeg skal si. Jeg vil ikke gjøre situasjonen verre for jenta heller. 

Grunnen til at broren min ikke har så mye kontakt med jenta er at han fikk ikke vite at han var far før hun jeg er tante til var 4 år. Da hadde jenta en allerede en annen farsperson så moren ville ikke at jenta skulle bli forvirret med å få en far til. Hun har ikke den gamle farspersonen i livet sitt nå da mor har fått flere barn med flere forskjellige menn i ettertid og nye kjærester. Broren min vil veldig gjerne ha kontakt, men det er vanskelig for han når mor er vanskelig. Broren min sliter selv også da han er autist så han syntes det er vanskelig å kommunisere med henne. Broren min snakker sammen med hun en del på facebook, men hun er sjeldent på besøk. Kanskje 2-3 ganger i året.  

Dette har blitt en veldig vanskelig situasjon da broren min ikke er egnet som far og nå virker det som hun ikke får det hun trenger av moren. Jeg har ikke sett henne på 2 år da jeg bor i en annen by og da har jeg kun sett henne når hun har vært på besøk hos broren min, men vi snakker en del på facebook og hun sender meg ofte meldinger. En annen ting jeg har lagt merke til er at jeg ofte får meldinger av henne på facebook gjerne rundt 01-02 på natta og dette er i skoledagene. Jeg liker å sitte oppe lenge hvis jeg ikke skal noe neste dag, men siden hun går på skolen så syntes jeg det er rart hun er oppe så lenge. Det kan jo hende moren ikke vet at hun sitter på facebook så lenge om kvelden, men det skal jeg høre med moren om.

Kom gjerne med tips om hva jeg burde si når jeg skal kontakte moren. Som sagt vil jeg bare hjelpe og ikke gjøre vondt verre, men jeg vet at hun kan bli fornærmet når man legger seg oppi hennes saker. 

• Liker 2
Skrevet

Min sønns barn hadde ikke manglet noe basalt, det kan jeg love. Så, hvor er besteforeldrene her? Og, hvorfor må ikke mor selv svare på hvorfor datteren ikke har seng?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Min sønns barn hadde ikke manglet noe basalt, det kan jeg love. Så, hvor er besteforeldrene her? Og, hvorfor må ikke mor selv svare på hvorfor datteren ikke har seng?

Som jeg skriver i innlegget over så er moren min død, altså hennes bestemor. Jeg og broren min er kun halvsøsken. De andre besteforeldrene kjenner jeg såvidt (har bare møtt dem noen ganger når jeg var mindre) så jeg aner ikke om de hjelper til. Jeg vet at om mamma hadde levd så hadde hun hjulpet masse. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sendte henne en melding på facebook for noen min siden og fikk som svar at den gamle sengen hadde ikke madrass så hun sov rett på plankene med tepper under seg. Plankene hadde til slutt knekt da sengen var veldig gammel og godt brukt. Hun sier hun ofte har vondt i ryggen og at hun nå ønsker seg en seng med madrass. Jeg har lyst til å sende melding eller ringe moren, men jeg er litt usikker på hva jeg skal si. Jeg vil ikke gjøre situasjonen verre for jenta heller. 

TS - les dette høyt for deg selv og spør hva du hadde ønsket at noen gjorde for deg i denne situasjonen!

RING barnevernet I MORGEN!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Fireflies skrev:

TS - les dette høyt for deg selv og spør hva du hadde ønsket at noen gjorde for deg i denne situasjonen!

RING barnevernet I MORGEN!

ja, jeg vil såklart ta kontakt med barnevernet. Men syntes du jeg burde ringe moren først for å høre hva hun har å si? jeg er litt usikker på om jeg skal ta opp min bekymring med moren eller gå rett til barnevernet uten at moren vet. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, jeg vil såklart ta kontakt med barnevernet. Men syntes du jeg burde ringe moren først for å høre hva hun har å si? jeg er litt usikker på om jeg skal ta opp min bekymring med moren eller gå rett til barnevernet uten at moren vet. 

Helt ærlig, en mor som lar datteren sin sove på planker mener jeg faktisk ikke skal ha noe forvarsel på dette. Jeg personlig ville ringt, uten å varsle mor.

Dette er ganske grov omsorgssvikt.

• Liker 10
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skriver i innlegget over så er moren min død, altså hennes bestemor. Jeg og broren min er kun halvsøsken. De andre besteforeldrene kjenner jeg såvidt (har bare møtt dem noen ganger når jeg var mindre) så jeg aner ikke om de hjelper til. Jeg vet at om mamma hadde levd så hadde hun hjulpet masse. 

Jeg så hva du skrev - etterpå. Synd å høre om moren din, du er jo bare barnet selv ❤

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Kontormus skrev:

Jeg så hva du skrev - etterpå. Synd å høre om moren din, du er jo bare barnet selv ❤

Takk <3 jeg hadde ikke en bra barndom selv, jeg kom i fosterhjem etter mamma døde siden faren min ikke er egnet som far .. så jeg har ikke noe kontakt med han. så jeg vil gjerne at hun jeg er tante til skal få det så best som mulig og slippe å tenke på seng og andre nødvendige ting, men bare kunne være ungdom.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også du bør kontakte Barnevernet. Å sove rett på plankene er overhodet ikke greit. Selv ikke som straff dersom hun f.eks. hadde ødelagt madrassen med vilje eller noe slikt, men slik du beskriver denne jenta høres det ikke ut som om det er noe slikt som har skjedd.

Veldig leit å lese at du har hatt en vanskelig barndom, men du høres ut som en kjempesnill tante. Selv om du sjelden treffer jenta setter hun helt sikkert pris på at dere har kontakt på Facebook. Virker som om hun føler at du er en trygg og god voksen som hun stoler på. At hun har fortalt deg om sengen og slikt er kanskje en måte å indirekte be om hjelp på? 

Anonymkode: ca2d8...616

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...