AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #1 Skrevet 3. januar 2018 Hei! jeg er tante til ei jente som går første året på ungdomsskolen. vi har ikke så veldig mye kontakt, kun litt på facebook. Hun har ikke kontakt med faren sin som er storebroren min. I lenger perioder har jeg sett at hun har lagt ut forespørsler på "kjøp, salg og bytte" sider om at hun trenger ditt og datt og spør om noen som gir bort. Det har vært alt fra kommoder til klær. Jeg vet at moren har dårlig råd da jeg har hatt litt kontakt med moren før. Moren bytter også kjæreste veldig ofte og hun jeg er tante til har 2 yngre søstre med en annen far. Problemet er at i lenger tid så har jeg sett at hun ønsker seng på disse facebook sidene. helst gratis og helst en seng med overmadrass. Nå la hun ut igjen og skrev at det hastet. Jeg tok derfor kontakt med henne på facebook og spurte om hun ikke hadde seng. Svaret jeg fikk var at hun hadde ikke seng og at den hun hadde før var så ødelagt at hun måtte kaste og at hun fikk veldig vondt i ryggen av å ligge på den. Jeg skrev at "mamma kjøper sikkert seng til deg, det er veldig mange billige senger på ikea". Da fikk jeg som svar om at hun måtte skaffe seng selv.. Jeg skulle mer enn gjerne hjulpet henne med å kjøpe seng, men jeg er bare 20 år og student så jeg har veldig lite penger i måneden. Jeg vet at broren min betaler barnebidrag hver måned, men jeg vet ikke om han hjelper til noe mer økomomisk. Broren min har gjeldsordning selv så han har dårlig råd også. Det er jo foreldres plikt å ordne seng til barna og jeg blir jo veldig bekymret når jeg får vite at hun må ordne dette selv. Jeg tenkte kanskje å melde ifra til barnevernet, så kanskje de kan hjelpe økonomisk. men hva tenker dere? jeg har aldri gjort det før og vet ikke om dette er grunnlag for bekymringsmelding. Beklager for evt skrivefeil og for at dette ble veldig langt. Anonymkode: 2747a...48d 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #2 Skrevet 3. januar 2018 Nei, det fins masse grupper på Facebook for de som trenger ting, og det er mange som gir bort ting på finn.no. Ved å kontakte BV så pleier det å bli et ormebol;) Anonymkode: 88b68...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #3 Skrevet 3. januar 2018 Dette er ingen sak for BV.. Anonymkode: 8fbe7...aaf 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #4 Skrevet 3. januar 2018 At en ungdomsskole elev skal måtte ordne sin egen seng synes jeg er langt over grensen; dette er foreldrens ansvar! Jeg synes definitvt du burde ta en telefon til BVT og høre hva de har å si. Jeg tenker om hun ikke engang har seng, hva annet skorter det på? Anonymkode: 6cc00...531 35
Fireflies Skrevet 3. januar 2018 #5 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det fins masse grupper på Facebook for de som trenger ting, og det er mange som gir bort ting på finn.no. Ved å kontakte BV så pleier det å bli et ormebol;) Anonymkode: 88b68...fcd En 13-åring er henvist til å skaffe seg en seng og det er helt greit? TS, ring å snakk med BV, du trenger ikke gi noen navn eller noe første gangen. Hør hva de har å si. 18
Fireflies Skrevet 3. januar 2018 #6 Skrevet 3. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ingen sak for BV.. Anonymkode: 8fbe7...aaf Hvem er det en sak for da? At ett barn må skaffe seg selv en seng? 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #7 Skrevet 3. januar 2018 Det er klart at det er en sak for BV om barnet må skaffe seg seng og andre nødvendige ting selv. Veldig dårlig økonomi er en bv ting. Så ring bv og fortell dem hva du vet. Du kan være anonym om du ønsker det. Anonymkode: 9f634...e61 8
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #8 Skrevet 3. januar 2018 Nei, dette er ingen grunn til bekymringsmelding eller å tro at jenta er utsatt for omsorgssvikt. -hvis broren din har gjeldsordning er det slettes ikke sikkert han betaler barnebidrag i det hele tatt, fordi bidraget faller bort og erstattes av statlig og lavere bidrag om far er betalingsudyktig. -mor og datter kan være uenig om hvorvidt den gamle senga er god nok. Anonymkode: cefe7...b4b 1
Kvinne87Rogaland Skrevet 3. januar 2018 #9 Skrevet 3. januar 2018 Stakkars jente! Om det ikke er vanskelig nok å være på ungdomsskolen fra før, så skal hun bli kjent som hun som tigger etter gratis ting på facebook! Det kan bli veldig belastende for ei jente på den alderen, hvor ungdommene er på sitt verste med overfladiskhet, status og baksnakking. Hadde blitt bekymra hvis en 14-åring ikke hadde seng og fått beskjed at hun må skaffe den selv. Hva i all verden bruker mora bidraget på? Det burde vært hun som søkte etter seng på facebook, hun er da ansvarlig for at barnet skal ha det det trenger!!! 15
Nåleputa Skrevet 3. januar 2018 #10 Skrevet 3. januar 2018 Det er rundt 848 gratis senger på finn. Kan du hjelpe henne å finne noen i nærområdet? Hvor bor jenta? Send meg pm. 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #11 Skrevet 3. januar 2018 Takk for alle svar! som sagt så har hun lagt ut på facebook flere ganger at hun trenger andre ting som klær, klesskap og sånne ting. men at hun trenger seng har hun lagt ut om mange ganger. Jeg vet at broren min betaler barnebidrag da han har jobb og det er ofte bestemor hjelper han med å betale barnebidraget. Hun bor på et veldig øde sted og jeg fant ingen senger på finn der hun bor bare overmadrasser.. jeg syntes det bare er veldig merkelig at hun må skaffe nødvendige ting selv og tigge på facebook grupper. hun har selv blitt mobbet i mange år og jeg tror ikke dette gjør mobbingen noe bedre.. jeg vil prøve å hjelpe henne med seng, men jeg tenker at det er kanskje mer til denne situasjonen enn at hun trenger seng også.. det virker som hun ikke får klær eller andre ting hun trenger heller da hun ofte spør etter klær og sko gratis på face... Anonymkode: 2747a...48d 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #12 Skrevet 3. januar 2018 Det ser ut som de sliter nok i fra før. Du vil bare fucke opp enda mer om du blander inn barnevernet. Det høres ut som de er flinke til å greie seg selv. Hvis jenta er så driftig at hun gjør dette. Kommer hun til å bli en flink og selvstendig kvinne med ben i nesa når hun blir stor. Anonymkode: 2fc40...b53 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #13 Skrevet 3. januar 2018 Hvor i landet bor hun ts? Anonymkode: d94c2...371
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #14 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor i landet bor hun ts? Anonymkode: d94c2...371 oppland Anonymkode: 2747a...48d
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #15 Skrevet 3. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: oppland Anonymkode: 2747a...48d Takk. Det er på motsatt side av landet i forhold til meg. Er det noen andre fra Oppland her som kan hjelpe til? Anonymkode: d94c2...371 1
Fireflies Skrevet 3. januar 2018 #16 Skrevet 3. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut som de sliter nok i fra før. Du vil bare fucke opp enda mer om du blander inn barnevernet. Det å la ett barn bli etterlatt til seg selv er å fucke ting opp. TS, seriøst. Kontakt barnevernet anonymt og hør hva de sier om saken. Ikke la en gjeng BV-hatende mennesker her på KS avgjøre hva du skal gjøre eller ei. Når noen på 13 år ber om en seng fordi mamma ikke har råd, så bør noen kontaktes! 18
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #17 Skrevet 3. januar 2018 Lurer litt på hva dere her inne egentlig tror BV holder på med. Tror dere virkelig de har tid til slike bagateller, de har nok med barn som opplever vold og overgrep. Anonymkode: 36397...37c 2
Fireflies Skrevet 3. januar 2018 #18 Skrevet 3. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lurer litt på hva dere her inne egentlig tror BV holder på med. Tror dere virkelig de har tid til slike bagateller, de har nok med barn som opplever vold og overgrep. Anonymkode: 36397...37c Ja, for barn som må ordne matrielle ting er ikke barnevernet sin sak i det hele tatt..... BV er for både de som opplever vold, overgrep, og omsorgssvikt som i manglende matrielle nødvendigheter. Som seng, og nødvendige klær. 12
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #19 Skrevet 3. januar 2018 Jeg ville først pratet med moren, å hørt hva som kom ut av den samtalen... Evt vurdert BV etterpå dersom jeg fremdeles var bekymret. Anonymkode: b22d7...9ea 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2018 #20 Skrevet 3. januar 2018 Jeg tenkte kanskje bv kunne sette inn tiltak og hjulpet til økonomisk.. jeg har selv vært under bv og vært fosterbarn så jeg har kjennskap til de selv, men det er jo ikke en bagatell når jenta blir mobbet og hun ikke får det hun trenger og ikke har en ordentlig soveplass.. men som sagt så har jeg ikke erfaring med å sende inn meldinger til de og jeg vet ikke om dette er noe de vil ta seriøst.. ts Anonymkode: 2747a...48d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå