Gå til innhold

Kompliment <-> uønsket seksuell oppmerksomhet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis en fremmed mann kommer bort å sier ting som at han liker rumpa eller digger kroppen eller "skulle likt å ta deg bakfra" osv så er det uønsket seksuell oppmerksomhet. En mann man har hatt sex med eller er kjæreste med er det naturlig nok greit at han sier slikt. 

Anonymkode: 8f139...be1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på typen kompliment - og på situasjonen. 

Er jeg på jobb, ønsker jeg ikke å høre at jeg er sexy. Er jeg på byen, kan samme komplimentet være positivt. 

For endel år siden, hadde jeg en typisk "metoo-situasjon" sjef. Jeg var ung, og forholdsvis pen (sa de fleste). Min sjef var 30 år eldre enn meg. Privat, lite firma. Nei, han antastet meg aldri. Men etterhvert som tiden gikk, skiftet jeg klesstil og sminkestil. Orket ikke høre hvor "sexy" jeg var. Det gjorde meg kvalm. Jeg var på jobb - ikke på byen for å sjekke.

Så fra å kle meg vanlig i henhold til mote og sminke meg pent, gikk jeg gradvis over til kjempedigre gensere, joggesko og helt usminket. Da dalte etterhvert interessen hans. Men det er feil at det skal være slik. 

Anonymkode: 4a944...178

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Yme skrev:

Det er mange som ser på det som trakassering, selv om du ikke nødvendigvis gjør det.

Det er ikke trakassering dersom man får oppmerksomhet fra en mann man finner uattraktiv. Det er trakassering dersom man avviser oppmerksomheten fra mannen (noe man gjør dersom han ikke er attraktiv) og han likevel fortsetter uten å oppfatte/bry seg om avvisningen.

Avvisning trenger ikke være veldig tydelig, stort sett er det rent kroppsspråk til å begynne med. 

Anonymkode: 6b69b...32d

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaller det ikke trakassering å bli plystret etter, men heldigvis opplever jeg det sjeldent? Vi har ingen kultur for cat calling her i Norge og det er jeg glad for. Har blitt plytstret og "pus pus"-a til masse i utlandet. Når det skjer mange nok ganger er det plagsomt, og hvis du går alene og det for eksempel er om kvelden og en guttegjeng plystrer etter deg, kan det være veldig ubehagelig.

Anonymkode: 1f86e...cbe

Jeg er enig med deg.

Det som er en reell problemstiling er at menn som deg forsvarer trakassering og dekker over det med høflig flørting og at det er damene som er problemet! Det er en forferdlig mentalitet, for det er såklart ikke offeret som er problemet, sier du også det hvis noen blir rana eller voldtatt?  Vanlige folk vet godt hvordan de skal oppføre seg og at du forsvarer trakassering ved å skylde på urettferdige damer og attraktive menn er overgrepsmentalitet.

Tilnærming fra personer man ikke finner attraktive er ikke trakassering for kvinner heller, men MÅTEN tilnærmingen blir gjort er det som bestemmer om det er trakasserende eller høflig oppmerksomhet, og over skisserer vi forskjellen i flere eksempler, men du kommer allikevel med pissprat om hvordan du som ikke-utsatt mann tror ting er.

Anonymkode: 0f35e...79a

Det der er den største stråmannen jeg noen gang har sett :ler: 

Hvis du er interessert i å ha en samtale om dette, får du forholde deg til det som skrives. Jeg kommer nemlig ikke til å sitte her og forsvare meninger og utallesler du tillegger meg, som jeg faktisk ikke har.

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Yme skrev:

Det stemmer forhåpentligvis, men det er mange nok som reagerer på den måten, til at det blir store saker om hvor trakasserende det føles for damer når de går forbi en mann som for eksempel plystrer etter dem i 2 sekunder, når samme plystring hadde vært fullstendig velkommen om det var en heit, sexy Brædd Pitt som gjorde det.

Plystring er nedlatende, irriterende og uønsket samme faen hvem det er som plystrer. Hvilke menn tror helt ærlig at plystring er et kompliment?

Anonymkode: 6d3ba...167

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke trakassering dersom man får oppmerksomhet fra en mann man finner uattraktiv. Det er trakassering dersom man avviser oppmerksomheten fra mannen (noe man gjør dersom han ikke er attraktiv) og han likevel fortsetter uten å oppfatte/bry seg om avvisningen.

Avvisning trenger ikke være veldig tydelig, stort sett er det rent kroppsspråk til å begynne med. 

Anonymkode: 6b69b...32d

Det er jeg helt enig i.

• Liker 1
Skrevet

Er det en tiltrekkende mann så er det kompliment.

Er det en stygg mann så er det seksuell trakassering.

Anonymkode: 7e6d7...d8a

Skrevet

Plystring er nedlatende, irriterende og uønsket samme faen hvem det er som plystrer. Hvilke menn tror helt ærlig at plystring er et kompliment?

Jeg er enig i at det er merkelig å plystre etter folk, og jeg forstår ikke helt hva man ønsker å oppnå med det. Ønsker man å bli kjent med en person man syns er attraktiv, kan man heller snakke med dette mennesket på en høflig og normal måte.

• Liker 2
Skrevet

Ikke enig. 

Det kommer helt an på situasjonen. 

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt opptil flere ganger tidligere i tråden: Nei, det er ikke slik det fungerer, selv om mange menn liker å tro det selv. «I reject your reality.. osv.»

• Liker 5
Skrevet

Som nevnt opptil flere ganger tidligere i tråden: Nei, det er ikke slik det fungerer, selv om mange menn liker å tro det selv. «I reject your reality.. osv.»

Det er mange menn som bruker det der som en unnskyldning, ja, men det er en god del damer som faktisk oppfører seg sånn.

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har svart så langt ser ikke ut til å se denne distinksjonen: 

"Hei, skal vi ta en prat over et glass sammen?" sagt av en attraktivt utseende person er greit, sagt fra en mindre attraktiv person er det uønsket (seksuell) oppmerksomhet.

Anonymkode: 83b8a...79a

Jeg hadde aldri i verden tatt det som uønsket seksuell oppmerksomhet, med mindre det fulgte med en hånd på rumpa mi eller lignende. Det er for øvrig helt greit at man synes noe er uønsket oppmerksomhet, er man opptatt, ute på jentekveld eller man rett og slett ikke er interessert så vil jo den type forespørsel være uønsket. Det betyr ikke at man anser forespørselen som noe seksuelt. De fleste kvinner med normale sosiale antenner hadde ikke skreket metoo over den type henvendelse, samme hvor lite attraktiv mannen var.  

Anonymkode: a8a50...40f

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes plystring er innafor, så lenge den er ikke er akkompagnert med frekke bemerkninger. Har blitt plystret på flere ganger, tar det som et kompiment. Tenk på det som hunder som bjeffer når de ser deg. De er bare glade for å se seg. Plystre på meg alt dere vil, boys.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva man sier og hva man gjør er to forskjellige ting.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Attraktivt/stygt er SUBJEKTIVT. Alt handler om presentasjon. Det er dette som avgjør. Er du en pen mann, som lukter vondt og kler deg dårlig og er sur og ekkel, vil noe seksuelt ladet være frastøtende. Mens en ellers kanskje "stygg" mann vil bli i kontrast til den pene, bli positivt mottatt, hvis han har god hygiene, kler seg godt, er morsom og ellers innbydende.

Det er en selvfølge at det handler om å være frastøtende eller innbydende, samme som med damer. En hjemløs taus har ikke så mye sjanse med noen, ikke fordi hun nødvendigvis er stygg, men fordi hjemløshet er uattraktivt.

Anonymkode: 22df1...860

Skrevet

Forskjellen er hvor hot fyren er. Til mer seksuelt til mer må jenta like fyren

Skrevet (endret)

Dere som mener "trakassering" er snakk om menn uten sosiale antenner, har fullstendig misforstått. Noen få #metoo-situasjoner kan spores til dette, men langt de fleste skyldes manglende sosiale antenner hos kvinner. En oppegående kvinne skjønner hvilke signaler hun sender ut, og at signalene går til alle menn, ikke bare til de hun ønsker kontakt med. Hun skjønner at det derfor er opp til henne å oppklare misforståelser, og dette gjør hun høflig og respektfullt, fordi hun skjønner at det har kostet mannen å ta kontakt med henne.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva man sier og hva man gjør er to forskjellige ting.

:veslejenta:

Anonymkode: 29985...a3b

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For endel år siden, hadde jeg en typisk "metoo-situasjon" sjef. Jeg var ung, og forholdsvis pen (sa de fleste). Min sjef var 30 år eldre enn meg. Privat, lite firma. Nei, han antastet meg aldri. Men etterhvert som tiden gikk, skiftet jeg klesstil og sminkestil. Orket ikke høre hvor "sexy" jeg var. Det gjorde meg kvalm. Jeg var på jobb - ikke på byen for å sjekke.

Så fra å kle meg vanlig i henhold til mote og sminke meg pent, gikk jeg gradvis over til kjempedigre gensere, joggesko og helt usminket. Da dalte etterhvert interessen hans. Men det er feil at det skal være slik. 

Ja feil at det skal være slik.... Vi er mange som har opplevd dette så mye at vi bevisst unngår fine klær osv kun for å prøve å begrense det. Siden menn ikke tar ansvar for egen oppførsel, så må desverre vi ta ansvar for eget utseende og "kle oss ned" selvom det ikke er vi som gjør noe galt. Helt høl i huet at det skal være sånn! :(
Samfunnet trenger virkelig #metoo kampanjen, mildt sagt!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Horten Market skrev:

Dere som mener "trakassering" er snakk om menn uten sosiale antenner, har fullstendig misforstått.

Det er ikke det vi sier, vi sier at de som ikke ser forskjellen mangler sosiale antenner.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...