Gå til innhold

Kompliment <-> uønsket seksuell oppmerksomhet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på... hva mener DU er forskjellen på å gi kompliment, det å prøve seg på noen og når blir det uønsket seksuell oppmerksomhet?

For meg kunne samme kommentaren vært smigrende fra en person, men ubehagelig fra en annen for eksempel.

Lenge siden jeg har vært på sjekkeren da, siden jeg er godt etablert, men husker da kua var kalv🤣 

Må jo være vanskelig å vite når man tråkker over grensa? 

Kjør debatt😀

Anonymkode: f498d...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du sier til kjæresten din: Jeg elsker rumpa di. Så er det et kompliment. 

Om du sier til datteren din: Jeg elsker rumpa di. Så er det sykt. 

Samme kommentar, men hvem som sier det er helt avgjørende. For å vite hvem som kan si hva så må man ha hva som kalles normale sosiale antenner. 

Anonymkode: b8212...61a

• Liker 9
Skrevet

Kompliment fra fremmede: Jeg syns du ser så søt ut / hei du virker interessant så har lyst til å prate med deg, vil du prate med meg?
Uønsket seksuell oppmerksomhet fra fremmede: *plystre* ooooh digge pupper du har!!! / hey sexy lady / *klå på rumpa* oi hehe søta slapp av da, ta det som et kompliment at jeg vil pule deg da!

Det er IKKE vanskelig å vite når man tråkker over grensa, skjønner man ikke forskjellen har man problemer med sosial IQ og folkeskikk og bør gå noen kurs evn utredes for asperger.

Anonymkode: 0f35e...79a

• Liker 12
Skrevet

De som har svart så langt ser ikke ut til å se denne distinksjonen: 

"Hei, skal vi ta en prat over et glass sammen?" sagt av en attraktivt utseende person er greit, sagt fra en mindre attraktiv person er det uønsket (seksuell) oppmerksomhet.

Anonymkode: 83b8a...79a

• Liker 2
Skrevet

Har man normal sosial intelligens er det ikke vanskelig å forstå hva som er akseptabel oppmerksomhet mot kvinner og hva som ikke er akseptabelt.

Menn som ikke klarer å forstå hva som er ok eller ikke, mangler normale sosiale antenner, og bør derfor holde seg helt unna slike situasjoner med damer til de (om mulig) har trent opp den sosiale intelligensen sin.

De fleste menn har heldigvis normal sosial intelligens, men menn som ikke har det innser det dessverre ikke selv. Det er skummelt.

Anonymkode: 6d3ba...167

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Hei, skal vi ta en prat over et glass sammen?" sagt av en attraktivt utseende person er greit, sagt fra en mindre attraktiv person er det uønsket (seksuell) oppmerksomhet.

Du er åpenbart en av de som mangler sosiale antenner. Det er ikke seksuell trakassering å spørre om man skal ta en prat over et glass. Og det har ingenting å si om personen er attraktiv eller ikke om oppmerksomheten regnes som et kompliment eller uønsket seksuell oppmerksomhet, det har med oppførselen å gjøre.

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er åpenbart en av de som mangler sosiale antenner. Det er ikke seksuell trakassering å spørre om man skal ta en prat over et glass. Og det har ingenting å si om personen er attraktiv eller ikke om oppmerksomheten regnes som et kompliment eller uønsket seksuell oppmerksomhet, det har med oppførselen å gjøre.

Skulle akkurat til å skrive det samme selv. Det er så skremmende med slike menn, de mangler rett og slett kognitive evner!

Anonymkode: 6d3ba...167

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er tull og noe en del menn har funnet på for å sverte metoo. Ingen andre bryr seg. Alle andre klarer seg. Deres eget problem hvis dere tror det handler om gjensidig attraksjon.

Anonymkode: 1f86e...cbe

• Liker 7
Skrevet

Uønsket seksuell oppmerksomhet handler som regel om at vedkommende ikke bryr seg om å gjøre deg ukomfortabel - dvs. fortsetter å utvise seksuell interesse selv om vedkommende ikke gjengjelder det, eller t.o.m. er synlig ukomfortabel. I slike sammenhenger er det tydelig at formålet ikke er å gi et kompliment, eller engang å komme noen vei med det hele (de vet de ikke er attraktive for noen kvinner), men å demonstrere noe og nedverdige deg.

Dette inkluderer bl.a. tilrop fra en passerende bil, å stirre på deg mens man slikker seg om leppene, stønne inn i øret ditt når de passerer deg på gaten osv.

Det skal sies; slike ting forekommer sjelden, og nesten utelukkende fra ikke-vestlige menn. De prøver seg ikke engang, de har bare et grusomt kvinnesyn og får et behov for å uttrykke det når de ser vestlige kvinner som lever bedre liv enn de har.

Norske menn har jeg nesten aldri hatt problemer med, og krysser de grenser så er det mens de er kraftig beruset. Og selv da er det av en litt annen art. 

Anonymkode: 4c8eb...526

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er tull og noe en del menn har funnet på for å sverte metoo. Ingen andre bryr seg. Alle andre klarer seg. Deres eget problem hvis dere tror det handler om gjensidig attraksjon.

Det er en reell problemstilling som fantes lenge før metoo-kampanjen.

Mange damer oppfører seg på den måten at om 2 menn, en de finner attraktiv, og en de ikke finner attraktiv, gjør nøyaktig samme approach, kan den mindre attraktive mannen sin tilnærming bli sett på som trakasserende, mens den attraktive mannen som oppfører seg helt likt, blir godtatt og likt.

Menn liker heller ikke tilnærminger fra damer de ikke finner attraktive, men det blir ikke sett på som trakassering.

Endret av Yme
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Yme skrev:

Mange damer oppfører seg på den måten at om 2 menn, en de finner attraktiv, og en de ikke finner attraktiv, gjør nøyaktig samme approach, kan den mindre attraktive mannen sin tilnærming bli sett på som trakasserende.

Menn liker heller ikke tilnærminger fra damer de ikke finner attraktive, men det blir ikke sett på som trakassering.

Nei, det blir ikke sett på som trakassering. Man bare liker det ikke fordi man ikke finner mannen attraktiv. Så man blir nedlatende.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir ikke sett på som trakassering. Man bare liker det ikke fordi man ikke finner mannen attraktiv. Så man blir nedlatende.

Det er mange som ser på det som trakassering, selv om du ikke nødvendigvis gjør det.

Skrevet
Akkurat nå, Yme skrev:

Det er mange som ser på det som trakassering, selv om du ikke nødvendigvis gjør det.

De fleste gjør IKKE det. Og det er mer regel enn unntak.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal sies; slike ting forekommer sjelden, og nesten utelukkende fra ikke-vestlige menn. De prøver seg ikke engang, de har bare et grusomt kvinnesyn og får et behov for å uttrykke det når de ser vestlige kvinner som lever bedre liv enn de har.

Norske menn har jeg nesten aldri hatt problemer med, og krysser de grenser så er det mens de er kraftig beruset. Og selv da er det av en litt annen art. 

Anonymkode: 4c8eb...526

Utenom plystring, så har jeg helt motsatt erfaringer enn deg. Opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet og trakassering fra hovedsaklig norske menn. Utenlandske håndhilser og går hvis jeg ikke er interessert, mens mange norske grafser på rumpa når jeg går forbi, og kroppen, fortsetter å klenge og prate hvis jeg ikke vil, senest sist gang jeg var ute så måtte jeg mer enn fem ganger be en norsk mann fjerne seg og slutte å beføle meg, til slutt grep både kameraten hans og de ansatte inn.

• Liker 3
Skrevet

De fleste gjør IKKE det. Og det er mer regel enn unntak.

Det stemmer forhåpentligvis, men det er mange nok som reagerer på den måten, til at det blir store saker om hvor trakasserende det føles for damer når de går forbi en mann som for eksempel plystrer etter dem i 2 sekunder, når samme plystring hadde vært fullstendig velkommen om det var en heit, sexy Brædd Pitt som gjorde det.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det kommer an på hva komplimenten er (stor forskjell på "så pen du er" og "jeg har lyst til å råknulle deg") og hva anledningen er (stor forskjell på jobb og ute på byen). Og det kommer an på hvor godt man kjenner hverandre og på alder på avsender vs mottaker. Er det stor aldersforskjell, eller mottaker er mindreårig mens avsender er voksen, er det upassende. Og til slutt vil én person oppfatte noe positivt mens en annen oppfatter det samme negativt.

Ingen klare regler altså... Det er dessverre slik det sosiale livet er!

Skrevet
Akkurat nå, Yme skrev:

Det stemmer forhåpentligvis, men det er mange nok som reagerer på den måten, til at det blir store saker om hvor trakasserende det føles for damer når de går forbi en mann som for eksempel plystrer etter dem i 2 sekunder, når samme plystring hadde vært fullstendig velkommen om det var en heit, sexy Brædd Pitt som gjorde det.

Jeg kaller det ikke trakassering å bli plystret etter, men heldigvis opplever jeg det sjeldent? Vi har ingen kultur for cat calling her i Norge og det er jeg glad for. Har blitt plytstret og "pus pus"-a til masse i utlandet. Når det skjer mange nok ganger er det plagsomt, og hvis du går alene og det for eksempel er om kvelden og en guttegjeng plystrer etter deg, kan det være veldig ubehagelig.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Yme skrev:

Mange damer oppfører seg på den måten at om 2 menn, en de finner attraktiv, og en de ikke finner attraktiv, gjør nøyaktig samme approach, kan den mindre attraktive mannen sin tilnærming bli sett på som trakasserende, mens den attraktive mannen som oppfører seg helt likt, blir godtatt og likt.

Det som er en reell problemstiling er at menn som deg forsvarer trakassering og dekker over det med høflig flørting og at det er damene som er problemet! Det er en forferdlig mentalitet, for det er såklart ikke offeret som er problemet, sier du også det hvis noen blir rana eller voldtatt?  Vanlige folk vet godt hvordan de skal oppføre seg og at du forsvarer trakassering ved å skylde på urettferdige damer og attraktive menn er overgrepsmentalitet.

Tilnærming fra personer man ikke finner attraktive er ikke trakassering for kvinner heller, men MÅTEN tilnærmingen blir gjort er det som bestemmer om det er trakasserende eller høflig oppmerksomhet, og over skisserer vi forskjellen i flere eksempler, men du kommer allikevel med pissprat om hvordan du som ikke-utsatt mann tror ting er.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Yme skrev:

Nei, ærlig talt! Så du tror at en jente syntes det er fullstendig velkomment å bli voldtatt av Brad Pitt enn en mindre attraktiv Ola Nordmann?????

Trakassering er trakassering, ufin oppførsel er ufin oppførsel og overgrep er overgrep uansett hvordan personen som gjør det ser ut.

Du beviser akuratt det jeg skrev over, du innehar en stygg overgrepsmentalitet og det er menn som deg som bør føle seg truffet av #metoo kampanjen og ENDRE HOLDNINGENE dine!

• Liker 4
Skrevet

Det som er en reell problemstiling er at menn som deg forsvarer trakassering og dekker over det med høflig flørting og at det er damene som er problemet! Det er en forferdlig mentalitet, for det er såklart ikke offeret som er problemet, sier du også det hvis noen blir rana eller voldtatt?  Vanlige folk vet godt hvordan de skal oppføre seg og at du forsvarer trakassering ved å skylde på urettferdige damer og attraktive menn er overgrepsmentalitet.

Tilnærming fra personer man ikke finner attraktive er ikke trakassering for kvinner heller, men MÅTEN tilnærmingen blir gjort er det som bestemmer om det er trakasserende eller høflig oppmerksomhet, og over skisserer vi forskjellen i flere eksempler, men du kommer allikevel med pissprat om hvordan du som ikke-utsatt mann tror ting er.

Menn er også utsatt for seksuell trakassering, så ikke avfei på den måten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...