Gå til innhold

Hvorfor «flyter» planetene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller mer korrekt, hvordan.. solen holder jo planetene inntil seg av tyngdekraft. Men hvorfor «detter» ikke både solen og planetene ned? Om dere forstår hva jeg mener? Slik et eple vil fra treet f.eks. Hva er det som holder de oppe? 

Anonymkode: 10512...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er opp og hva er ned da mener du? 

Anonymkode: 5ff0e...4cb

Nei, det var et godt spørsmål.. 

Anonymkode: 10512...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opp og ned finnes  ikke i verdensrommet.

 

Anonymkode: 11943...ca7

Ikke på jorden heller. Det er et orienteringskonsept. Og jorden er jo i verdensrommet :)

Anonymkode: 500e8...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke på jorden heller. Det er et orienteringskonsept. Og jorden er jo i verdensrommet :)

Anonymkode: 500e8...828

Sikkert derfor det er så ubegripelig å ta inn over seg.. synes jeg hvertfall. Her på jorden har man jo hvertfall måter å kunne orientere hva som er «opp og ned» 

Anonymkode: 10512...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller mer korrekt, hvordan.. solen holder jo planetene inntil seg av tyngdekraft. Men hvorfor «detter» ikke både solen og planetene ned? Om dere forstår hva jeg mener? Slik et eple vil fra treet f.eks. Hva er det som holder de oppe? 

Anonymkode: 10512...f1d

Husk at jorden ikke er flat. :-)

Anonymkode: b6501...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert derfor det er så ubegripelig å ta inn over seg.. synes jeg hvertfall. Her på jorden har man jo hvertfall måter å kunne orientere hva som er «opp og ned» 

Anonymkode: 10512...f1d

Det er egentlig ikke så vanskelig å ta innover seg. Man må bare space litt ut.

Anonymkode: 500e8...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller mer korrekt, hvordan.. solen holder jo planetene inntil seg av tyngdekraft. Men hvorfor «detter» ikke både solen og planetene ned? Om dere forstår hva jeg mener? Slik et eple vil fra treet f.eks. Hva er det som holder de oppe? 

Anonymkode: 10512...f1d

Ved hjelp av Newtons lover. Enkelt forklart er det hastigheten deres som gjør at de ikke faller «ned» i sola. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orbital_mechanics

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken solen, planetene, galakser eller andre legemer i verdensrommet står stille på et fast punkt i verdensrommet. Alt er i bevegelse hele tiden, men opprettholder relative posisjoner i forhold til hverandre på grunn av gravitasjonskrefter. I orinsipet kan man si at alt som befinner seg i verdensrommet er i et konstant "fall" - om man da bare ser bort fra at begrepene oppmog ned ikke gir noen mening.

Anonymkode: 58ab4...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi snakker om rommet, denne er fantastisk: 

 

Anonymkode: 561cd...1cf

Jeg har sett den videoen før, utrolig fascinerende!

Anonymkode: 10512...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Eller mer korrekt, hvordan.. solen holder jo planetene inntil seg av tyngdekraft. Men hvorfor «detter» ikke både solen og planetene ned? Om dere forstår hva jeg mener?

Du mener hvorfor planetene ikke "detter" ned i sola?
Svaret er at de gjør faktisk det, de "faller" hele tiden inn mot sola, men: De beveger også på seg, slik at de "faller" i sirkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en satellitt faller nedover mot jorden beveger den seg samtidig framover. Slik at den hele tiden "bommer" på jorden, og fortsetter å falle rundt jordkloden. 

Dette kaller vi at satellitten går i bane rundt jorda. 

På samme måte er det med alle planetene og sola. De faller innover mot sola, men samtidig så beveger de seg framover. De går i bane rundt sola. 

Banene er elipser, som gjør at avstanden mellom sola og planetene varierer noe. 

Jorda er nærmest sola nå snart i januar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 29.12.2017 den 3.51, AnonymBruker skrev:
 

Eller mer korrekt, hvordan.. solen holder jo planetene inntil seg av tyngdekraft. Men hvorfor «detter» ikke både solen og planetene ned? Om dere forstår hva jeg mener? Slik et eple vil fra treet f.eks. Hva er det som holder de oppe? 

Anonymkode: 10512...f1d

 
I verdensrommet er alt i beveglelse hele tiden, verken planeter, solen eller galakser står stille på et fast punkt. Alt er i bevegelse hele tiden, men opprettholder relative posisjoner i forhold til hverandre på grunn av gravitasjonskrefter, altså virker alle faste legemer med en kraft på hverandre. Gravitasjonskreftene er de som trekker planetene inn mot sola, og gjør at planetene alltid faller litt og litt inn mot sola, men samtidig har de fart fremover slik at de ender i en bane rundt solen. Verdensrommet er et lufttomt område, som da er grunnen til at sola og planetene ikke faller og blir borte.
 

Anonymkode: 082ee...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...