Gå til innhold

Skuffede barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mulig litt feilskrevet, men det var kun den yngste som gråt, eldste ble mutt og trist...

Men hvordan hadde du reagert på en slik gave til en 9 åring gutt fra en tante

Screenshot_20171229-212540.png

Anonymkode: ac5ff...647

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange prektige foreldre med særdeles veloppdragne barn her... 

skuffelse er en naturlig følelse, og ingen kan oppdra barn til å føle «rett» ut fra det vi voksne mener er rett. 

Mitt barn har også fått «feil» gaver, fra noen som absolutt burde visst bedre. Da var nok jeg mest skuffet og lei meg, og det handlet ikke om gaven, men om relasjonen :( 

i stedet for å hakke ned barn med «feil» reaksjon, så bør vel heller den voksne giveren ilegges litt ansvar? Å skuffe barn er ikke fint, å gi en gave til en tier tror jeg folk flest ikke er OK. Særlig når de mottar finere gaver selv. 

TS: nå avslutter DU dette gavebyttet, selv om de ønsker å fortsette. Hvorfor skal bare de få bestemme det? Så lenge de kjøper billiggaver til dine, og får dyrt tilbake, vil de jo fortsette til evig tid. Si at årets gaver var så bom, at du skjønner dere kjenner hverandre for dårlig til å fortsette. 

Anonymkode: a8b27...265

• Liker 3
Skrevet
På 28.12.2017 den 21.24, AnonymBruker skrev:

I kveld fikk mine barn presanger på etterskudd av et nært familiemedlem , forventningene var store som på juleaften, da de åpnet pakkene var det type leketøy som man får med Donald blad osv en til hver, å hver sin sjokolade, til familiemedlemmets barn fikk hver sine klesplagg av oss

Gleden ble snart snudd til skuffelse da dette var leketøy til en 5 åring å de sprang gråtende på rommene sine, nå sitter jeg her med skuffelsen å gråtende barn, frustrert over hvor smålige enkelte er mtp gaver

Bør jeg ta dette opp eller bare sette en meget lav standard til neste år ?

Skjønner ikke at det går an å lage en greie ut av dette i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Du må oppdra barna dine til å ikke være så bortskjemte. For en reaksjon de fikk. Dette er ikke gave fra de nærmeste, så de burde jo ikke ha skyhøye forventninger. Og at så store barn gråter og blir så lei seg, hjelpes meg.

Jeg har jo barn selv, som får rare gaver innimellom, og de har aldri blitt sure for en gave de har fått. 14 åringen fikk Barbie sminke av faren sin, men hun gråt ikke, ble ikke sur. Nå fikk 9 åringen Adidas deo og dusjsåpe, han vil jo ikke ha det, men han takker og later ut som han blir glad.

Man lærer barna sine folkeskikk, og ikke være materialistiske og bare bry seg om dyre gaver.

Anonymkode: 89475...a40

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår om de ble skuffet, men de trenger jo ikke å vise at de ble skuffet! Det er jo tanken som teller, ikke hvor mye det kostet.

Anonymkode: 843cd...c8b

• Liker 2
Skrevet

Selv om den som ga gaven har råd til noen sydenturer i året, betyr det ikke at h*n har råd til så mye annet. Hva om alle ekstra penger går til ferier, fordi dette er noe vedkommende eventuelt både trenger og har stor glede av? Hvis det står mellom å ta seg råd til siste sydenturen for året og å gi dyre julegaver til andres barn, så kan jeg skjønne at sydentur blir prioritert. Sydenturen gagner jo egne barn. 

Anonymkode: 7ea8d...664

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

i stedet for å hakke ned barn med «feil» reaksjon, så bør vel heller den voksne giveren ilegges litt ansvar? Å skuffe barn er ikke fint, å gi en gave til en tier tror jeg folk flest ikke er OK. Særlig når de mottar finere gaver selv. 

TS: nå avslutter DU dette gavebyttet, selv om de ønsker å fortsette. Hvorfor skal bare de få bestemme det? Så lenge de kjøper billiggaver til dine, og får dyrt tilbake, vil de jo fortsette til evig tid. Si at årets gaver var så bom, at du skjønner dere kjenner hverandre for dårlig til å fortsette. 

Anonymkode: a8b27...265

Skal voksne ilegges ansvar i å gi ANDRE sine barn fine gaver? Og hvorfor er ikke en gave til en unge til en tier ok?

Og ikke minst; hvordan vet du om TS har kjøpt en dyr gave? Hun sier hun kjøpte klær, men man får kjøpt barneklær til noen tiere på salg. Så tviler på at de har fått dyre merkeklær...

Anonymkode: f3360...551

• Liker 5
Skrevet
På 29.12.2017 den 1.36, Tulla1982 skrev:

Om dette i det hele tatt er sant, noe jeg tviler på. Vil jeg tro at vedkommende prøver å lære de bortskjemte barna dine en lekse. 

Tenkte det samme.

Jeg forstår at en gave ikke alltid faller i smak, men vet du hva? Da bør man faktisk snakke med barna når det der er realsjonen på en gave. Det sier ganske mye når barn opp til 12 (!!!) år, løper gråtende opp på rommet. Da er det på tide å ta grep, for utakknemelighet er ikke noe som bør oppmuntres av foreldrene. Da burde du sette deg ned sammen med barna dine TS, og fortelle dem at det kan være mange grunner til at man ikke synes en gave faller i smak. Altså at dere bør snakke om det, samt snakke om takknemelighet.

Da jeg var liten, takket jeg pent for en gave uansett hva det var. Nettopp fordi jeg synes det var hyggelig å bli tenkt på. Ikke dermed sagt at alt falt i smak, men takknemelighet viste jeg uansett hva det var. Kanskje du burde lære barna dine dette?

Dessuten har ikke giverens økonomi noe med saken å gjøre. Det eneste inntrykket jeg får av deg TS, er en viss grad av misunnelese på grunn av givers økonomi og reiser, samt en oppkonstruert forventning om at giveren MÅ gi dyre, flott og eksklusive gaver.
Det er ofte man må gi en gave, fordi det er forventet at man gjør det. Vi har noen sånne i familien, hvor vi har forsøkt å gi beskjed om at vi ikke trenger gave. Hvert år får vi noe billig ræl vi ikke trenger, men setter pris på tanken uansett. Å sitte med en sammenligning mellom hva en fadder gir opp mot en annen, samt google prisen, er bare smålig TS.

• Liker 4
Skrevet

Basert på reaksjonen og oppførselen til ungene dine, så synes jeg at en gave beregnet på en femåring var innafor.

Anonymkode: a5cfc...e9f

• Liker 5
Skrevet

Jeg har alltid sagt til min gutt at han må være glad for alt han får selv om ikke alt er slik som han gjerne kunne ha tenkt seg. 

Anonymkode: d2734...40d

Skrevet
På 28.12.2017 den 21.24, AnonymBruker skrev:

I kveld fikk mine barn presanger på etterskudd av et nært familiemedlem , forventningene var store som på juleaften, da de åpnet pakkene var det type leketøy som man får med Donald blad osv en til hver, å hver sin sjokolade, til familiemedlemmets barn fikk hver sine klesplagg av oss

Gleden ble snart snudd til skuffelse da dette var leketøy til en 5 åring å de sprang gråtende på rommene sine, nå sitter jeg her med skuffelsen å gråtende barn, frustrert over hvor smålige enkelte er mtp gaver

Bør jeg ta dette opp eller bare sette en meget lav standard til neste år ?

Hva var det du tenkte "å ta opp" med dette familiemedlemmet?

At vedkommende for svingende må se til å bruke mer penger på julegaver til dine barn fordi du har brukt en mye høyere sum på gavene til vedkommendes barn? 

Du snakker om å "hevne deg" med å legge deg på "en meget lav standard" neste år. Du virker hevngjerrig og sint fordi familiemedlemmet ikke brukte nok penger på gaver til dine barn. Det er en meget usjarmerende egenskap du viser her.

Enkel løsning på hele problemet: Bli enige om at dere slutte å kjøpe julegaver til hverandres barn. 

Anonymkode: 50e14...2b0

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på reaksjonen og oppførselen til ungene dine, så synes jeg at en gave beregnet på en femåring var innafor.

Anonymkode: a5cfc...e9f

:skratte::skratte::skratte:(enig)

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig litt feilskrevet, men det var kun den yngste som gråt, eldste ble mutt og trist...

Men hvordan hadde du reagert på en slik gave til en 9 åring gutt fra en tante

Screenshot_20171229-212540.png

Men du sier jo at de ikke bare fikk leken, de fikk sjokolade også. Et år fikk alle barna i familien min en liten melkesjokolade av Onkel. Ingen laget noe nummer ut av det.

Anonymkode: 3bf96...bfd

• Liker 3
Skrevet
På 29.12.2017 den 0.52, AnonymBruker skrev:

Ser ikke alle er enige i mine meninger, men jeg synes det er småligt allikevel, kan også nevnes vedkommende er fadder på det ene barnet mitt

Vedkommende har god økonomi å reise mye, bruker penger som bare det 4-5 turer til sydlige strøk i året osv, meg selv har ikke reist på ferie siste 4 år av økonomiske grunner, vedkommende var heller ikke her da pakkene ble åpnet

Googlet litt å fant ut den ene gaven kostet ca 1 usd på ebay, leke til en 5 åring, men 12 åringen pakket opp å spurte hvor gammel tro de at jeg er ? De andre gavene var som jeg antok av samme prisklasse

Du har rett ang ullsokker....

TS

Du har ikke noe med hva hun velger å bruke pengene sine på!

• Liker 4
Skrevet
På 29.12.2017 den 10.05, Guile skrev:

Latterlig med alle som skryter sånn av at ungene deres er såååå takknemlige for alt de får, enten det er iPad, sokker eller brukte bind. 

Nei, unger blir ikke glade for sokker, men noen (de fleste) har lært seg at de skal si takk og smile. Ellers blir mamma sur. 

Men takknemlige? Haha. 

I denne tråden, det er ikke innafor å løpe gråtende på rommet. Ta det opp med ungene. 

Samtidig, det er ikke innafor å gi søppel til under ti kroner heller, hvertfall ikke til store unger. Har du ikke råd til gave så er det helt greit, men da kan man gjøre noe annet. "Gavekort" på å få være med å bake? Mekke bil? Dra på loppemarked og titte? Hva som helst, unger liker gjerne å få være med voksne og å bli sett. 

Ta det opp med giveren. 

Hva med å faktisk respektere at noen faktisk ikke er glad i jul. Denne personen kan ha dårlig råd og har levd på kreditt helt til det sa stopp for alt vi vet. Kanskje personen har det vanskelig uten at noen vet det? Og rett og slett ikke orket gave-stress i år. Man sier takk for gaver uansett. Og er man ikke fornøyd fordi man føler at man gir mer enn man får kan man  heller gjøre en avtale om å ikke kjøpe gaver til hverandre neste år.

Det er faktisk ikke alle som har mulighet til å gi bort gavekort på å bake og slike ting heller av samme grunner jeg nevnte over. 

Anonymkode: c2243...817

• Liker 3
Skrevet

Vel. Da har man det godt når man reagerer sånn som dere TS! Og helt ærlig virker dere like bortskjemte både du og barna. 

Det kan være så mye du ikke vet om som gjør at de fikk de gavene de fikk. Personen har kanskje slett ikke så god råd som h*n utgir seg for? Kanskje har h*n det vanskelig på andre områder og dette var det h*n fikk til? 

Jeg er alene med min 5 åring 24/7. Vi har lite familie og dårlig råd. Og jeg synes jula er veldig tung mest pga forventinger fra andre rundt meg. Jeg og sønnen min har likevel koset oss mye. Og siden jeg synes å lage pakkekalender er veldig koselig å lage, da jeg alltid ønska meg det selv som liten pleier jeg helt siden i sommer å kjøpe små ting på tilbud til å ha i kalenderen. Jeg traff vel godt med de fleste gavene. Men ene dagen i fjor sa sønnen min at sånn ønska han seg ikke, så det ville han ikke ha. Uten å bli sint eller noe satt jeg meg ned med han og fortalte at det faktisk finnes noen som ikke får noe til jul, Og vi snakket litt om hvorfor. Og jeg fortalte om at på kjøpesenteret der vi bor kunne man kjøpe en en gave som blir levert til de som ikke har råd selv. Den dagen ble vi enig om at pantepengene som sønnen min pleier å få til sparebørsa skulle gå til å kjøpe en gave å gi bort til et barn som ellers ikke ville fått. Det ble en liten fin gave med lego for ca en 100-lapp. 

Dette synes gutten min var så stas og i år kom han på selv at han ville gjøre dette igjen. Det er faktisk det han husket best fra jula i fjor, ksnskje i år også. 

Men for all del barn har lov å bli skuffet. Men som foreldre har vi et ansvar å forklare dem at ikke alle har samme utgangspunkt i livet og at det kan være mange grunner til at ting er som de er. 

Anonymkode: c2243...817

• Liker 5
Skrevet

Saken her er vel at du anser giverens økonomi til å være så bra at du forventet en dyr gave. Hadde vedkomne vært blakk hadde du ikke reagert på samme måte. Uansett er det forkastelig. Barna dine er bortskjemte og det er du også. Hvordan i alle dager skal ungene dine vokse opp til takknemlige mennesker når du ikke evner det selv. Jeg har fått mange gaver opp igjennom årene som ikke har falt i smak. Feks en genser for 6-åringer når jeg var 12. Passet ikke i det hele tatt. Men jeg la meg ikke ned å gråt av dem grunn. Ei heller ble sur. Jeg tenkte over alt det andre fine jeg hadde fått. Takket for gaven gjorde jeg også. Normal folkeskikk kalles det...

Anonymkode: be505...5ad

• Liker 4
Skrevet

For noen grinete unger, og en vemmelig holdning du har. Bli glad for det du får.  Håper virkelig ungene dine skjerper seg. 

• Liker 1
Skrevet

har en 5 åring som har blitt glad UANSETT hva han får. Han blir like glad for ullsokker som for en stor legopakke. Han elsker gavekonseptet i seg selv, og vi har snakket masse om det å sette pris på at noen faktisk gir gaver, det er ikke alle som får gave. 

Han gir med glede fra seg egne leker til barn som ikke har like mye som han selv. 

Kanskje dine barn hadde hatt noe å lære av min 5 åring? 

Anonymkode: 47c12...066

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

har en 5 åring som har blitt glad UANSETT hva han får. Han blir like glad for ullsokker som for en stor legopakke. Han elsker gavekonseptet i seg selv, og vi har snakket masse om det å sette pris på at noen faktisk gir gaver, det er ikke alle som får gave. 

Han gir med glede fra seg egne leker til barn som ikke har like mye som han selv. 

Kanskje dine barn hadde hatt noe å lære av min 5 åring? 

Anonymkode: 47c12...066

Sånn er min 5-åring også, men jeg har en følelse av at det er litt enklere med 5-åringer enn litt større barn. ;)

Anonymkode: 52493...acc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...