Rozárka Skrevet 29. desember 2017 #21 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke alle er enige i mine meninger, men jeg synes det er småligt allikevel, kan også nevnes vedkommende er fadder på det ene barnet mitt Vedkommende har god økonomi å reise mye, bruker penger som bare det 4-5 turer til sydlige strøk i året osv, meg selv har ikke reist på ferie siste 4 år av økonomiske grunner, vedkommende var heller ikke her da pakkene ble åpnet Googlet litt å fant ut den ene gaven kostet ca 1 usd på ebay, leke til en 5 åring, men 12 åringen pakket opp å spurte hvor gammel tro de at jeg er ? De andre gavene var som jeg antok av samme prisklasse Du har rett ang ullsokker.... TS Anonymkode: ac5ff...647 Du googlet gaven? Nå har jeg aldri... Mener du seriøst at du skal lage istand en konflikt i familien pga at dine grådige barn ikke fikk det de ønsket seg? Skal du sørge for å benytte julepresangene som våpen, for å ramme noen du er sur på, fordi de ikke ga deg bra nok ting til barna til jul? Det ser ut for meg ut som at det er deg som har lært barna denne adferden med å springe furtent på rommet og gråte. Der sitter du altså og googler prisen på gaver, istedet for å oppdra dem. Beklager at jeg sier det, men for noen stygge fakter. 24
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #22 Skrevet 29. desember 2017 Jeg tror det kan være lurt å avklare forventninger rundt gaver. Både med ungene (men det gjør du sikkert ) men mest med familiemedlemmet ditt. Hva gaven koster spiller ingen rolle, så lenge det er en god tanke bak. Der gaven matcher interesser hos mottaker. Det er ikke alle som bryr seg så mye om gaver og da er det ikke viktig for de hva de gir bort. Så det er ikke nødvendigvis verre enn det, selv om det kan oppleves sårt hvis man selv har brukt tid, krefter og penger på å finne en fin gave og så får man en "pliktgave" tilbake. Som man opplever at det ikke ligger noe annet bak enn at de måtte gi deres barn noe også. Jeg skjønner at det er lett å føle seg mindre betydningsfull og glemt da. Og det er ekstra sårt og vondt når det er ungene våre. For slik jeg leser innleggene dine, virker det ikke som det kun er pengeverdien på gaven som er viktig, men det at det ikke er noen tanke bak, som kan telle.... Og enda vondere gjør det sikkert at den ubetenksomme gaven kommer fra et familiemedlemm dere har valgt som fadder til barnet deres, det betyr vel at dette er en viktig person for dere og som dere vil skal bety noe i livet til barnet deres? Og som dere vil at barnet deres skal bety mye for Det er lett å bli fornærmet og hevngjerrig da. Har hatt en lignende problemstilling denne julen selv, der et ubetenksomt familiemedlem bare har rasket med seg noe i butikken. Og endt opp med å gi ungen en gave som ikke kan brukes (pga. allergi) og som må gå i søpla hvis ikke jeg tar kontakt med vedkommende å spør hvor varen er kjøpt. Har flere år på rad fått gaver av disse menneskene som ikke matcher i det hele tatt, feil aldersgruppe, feil klesstørrelse, feil kjønn osv. Det kjipe med dette for meg er at jeg bruker tid på å finne noe som ungene deres kan bli glad for og sette pris på, også får man gaver tilbake som det åpenbart var en "plikt" å gi. Det er fryktelig lett å tenke de slemme tankene om at neste år skal jeg ta igjen. Jeg gjør selvsagt ikke det, for det er barn det er snakk om. De kan ikke noe for at foreldrene er tankeløse. Jeg har tidligere prøvd å foreslå at vi kutter ut gavene til hverandre, da vi ikke sees noe særlig, men det ville ikke de. Heldigvis klarte vi å bli enige om maks sum. Etter nok en sånn gave, tenkte jeg vi skulle foreslå at vi kjøpte noe selv å legge under treet fra dem og de gjorde det samme fra oss. Helt til jeg så denne tråden og jeg måtte tenke igjennom hva ungene mine har fått ut av de ubetenksomme gavene. Her i huset har de ikke gitt uttrykk for noe særlig skuffelse, men forundret og overrasket har de blitt flere ganger. Vi har benyttet anledningene til å snakke om forventninger til gaver, at ikke alle gaver passer til alle, at vi noen ganger må bytte ting selv om de er gaver, at noen gaver får vi ikke brukt med en gang, at det er tanken som teller, at det kan skje feil i butikkene osv. Så egentlig har de gitt oss mange anledninger til å øve på å takle at noe ikke svarer til forventningene, og det er ganske verdifullt i seg selv. Anonymkode: dcd13...4d3 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #23 Skrevet 29. desember 2017 Er gaven slim? Dette har det vært mye oppstyr om rundtom, og media har flere ganger skrevet at det passer for barn opp til 15-16 år. Jeg ble selv overrasket da niesene mine på 9 og 13 ønsket seg dette da jeg trodde det var for 5-åringer. Anonymkode: ae495...d9f 1
aghj Skrevet 29. desember 2017 #24 Skrevet 29. desember 2017 Skjønner skuffelsen din. Hvis dette familiemedlemmet helt tydelig har god råd, kanskje bedre enn din egen familie og i tillegg er fadder, så blir det litt stusselig å gi leke som tilsvarer noe fra et Donald Blad. Det finnes dårlige gaver, alt er ikke bra bare fordi det er en gave. Jeg hadde snakket med ungene om dette og om viktigheten av å takke og å late som man blir glad i det minste. Og lagt lista på samme nivå neste jul ettersom du selv ikke har så veldig god råd. 1
ukjentjente Skrevet 29. desember 2017 #25 Skrevet 29. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I kveld fikk mine barn presanger på etterskudd av et nært familiemedlem , forventningene var store som på juleaften, da de åpnet pakkene var det type leketøy som man får med Donald blad osv en til hver, å hver sin sjokolade, til familiemedlemmets barn fikk hver sine klesplagg av oss Gleden ble snart snudd til skuffelse da dette var leketøy til en 5 åring å de sprang gråtende på rommene sine, nå sitter jeg her med skuffelsen å gråtende barn, frustrert over hvor smålige enkelte er mtp gaver Bør jeg ta dette opp eller bare sette en meget lav standard til neste år ? Anonymkode: ac5ff...647 Det er oppdragelsen av ungene dine som er problemet, ikke den som ga gaven. De har det jammen vondt 😢😢😢 4
Gjest Optimo Skrevet 29. desember 2017 #26 Skrevet 29. desember 2017 Latterlig med alle som skryter sånn av at ungene deres er såååå takknemlige for alt de får, enten det er iPad, sokker eller brukte bind. Nei, unger blir ikke glade for sokker, men noen (de fleste) har lært seg at de skal si takk og smile. Ellers blir mamma sur. Men takknemlige? Haha. I denne tråden, det er ikke innafor å løpe gråtende på rommet. Ta det opp med ungene. Samtidig, det er ikke innafor å gi søppel til under ti kroner heller, hvertfall ikke til store unger. Har du ikke råd til gave så er det helt greit, men da kan man gjøre noe annet. "Gavekort" på å få være med å bake? Mekke bil? Dra på loppemarked og titte? Hva som helst, unger liker gjerne å få være med voksne og å bli sett. Ta det opp med giveren.
Gjest steinbukk79 Skrevet 29. desember 2017 #27 Skrevet 29. desember 2017 15 minutter siden, Guile skrev: Latterlig med alle som skryter sånn av at ungene deres er såååå takknemlige for alt de får, enten det er iPad, sokker eller brukte bind. Nei, unger blir ikke glade for sokker, men noen (de fleste) har lært seg at de skal si takk og smile. Ellers blir mamma sur. Men takknemlige? Haha. I denne tråden, det er ikke innafor å løpe gråtende på rommet. Ta det opp med ungene. Samtidig, det er ikke innafor å gi søppel til under ti kroner heller, hvertfall ikke til store unger. Har du ikke råd til gave så er det helt greit, men da kan man gjøre noe annet. "Gavekort" på å få være med å bake? Mekke bil? Dra på loppemarked og titte? Hva som helst, unger liker gjerne å få være med voksne og å bli sett. Ta det opp med giveren. Jeg leser TS har skrevet i et innlegg at vedkommende har bedre økonomi en henne og er attpåtil fadder på det ene barnet, vet det er mange som sitter på ebay, wish etc for å finne ting til pakkekalendere til barna, da kan du ofte ende opp med skvip til 1 dollar, sikkert greit nok i en pakkekalenderen til egne barn, men å gi det bort i julepresang til nære familiemedlem hadde jeg ikke hatt samvittighet til, tror nok de fleste mødre hadde reagert om deres modne datter på 13 fikk en "fake my little pony" hest til jul av en tante som er fadder på henne
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #28 Skrevet 29. desember 2017 Jeg hadde vært rasende om mitt barn hadde visst en sånn åpenlys utakknemlighet. Jeg hadde hentet han tilbake og tvunget han til å si unnskyld for den uforskammede oppførselen Greit at man reagerer på gaven og syns den er teit, men du viser det ikke til gavemottakeren. At familiemedlemmet har god økonomi, ja, hva så? Du skal være takknemlig over det du får, ikke over hva som står på prislappen. En 12-åring skal vite hvordan man oppfører seg og når et så gammelt barn reagerer på den måten så er det oppdragelsen som er problemet, ikke gaven. Anonymkode: be873...85f 7
OPIgirl Skrevet 29. desember 2017 #29 Skrevet 29. desember 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen drittunger! Lømler! Utakknemlige beist! Fantepakk! Fysj! Anonymkode: e5479...54b Det går faktisk an å dempe seg litt. Å kalle ungene ved slike navn du her gjør, sier mer om deg selv enn om ungene. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #30 Skrevet 29. desember 2017 Jeg tror, skyt meg om jeg tar feil, at tidspunktet kan bety noe også. Den gavehaugen og fine tingene på julaften også er det et helt år til neste gang. Men så får de vite at de skal få noen gaver til, som er forsinka. Gavene stilte nok opp mot alle gavene på julaften og ble dermed ekstra skuffende pga det. Hvor gamle er de? Anonymkode: ffa79...894
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #31 Skrevet 29. desember 2017 Husker da jeg var 14 år og fikk barbiedokke av oldemor til jul. Jeg takket pent. Det måtte jeg gjøre. Ikke alle velger å tenke så mye gjennom julegavene de gir, men at de i det hele tatt gir er jo hyggelig. Syns du og ungene dine overreagerer. Pass på å ikke bli for materialistiske. Anonymkode: df8eb...e7c 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #32 Skrevet 29. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror, skyt meg om jeg tar feil, at tidspunktet kan bety noe også. Den gavehaugen og fine tingene på julaften også er det et helt år til neste gang. Men så får de vite at de skal få noen gaver til, som er forsinka. Gavene stilte nok opp mot alle gavene på julaften og ble dermed ekstra skuffende pga det. Hvor gamle er de? Anonymkode: ffa79...894 Presiserer at giver av gavene var ikke til stede da pakkeåpningen ble gjort Barna er 9 og 12, å vedkommende er fadder på det eldste, gaven var av typen leke for en 5-6 åring å koster fra 1-10 kr på ebay, å gikk i stykker med en gang Kan sies at faddere fra annet hold kom med flotte klær som barnet var stor fornøyd med Anonymkode: ac5ff...647
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #33 Skrevet 29. desember 2017 Jeg forstår at barna ble skuffet, og det er lov. Men at de ble så skuffet og lei seg at de sprang gråtende inn på rommet, det er så langt ute at det finnes ikke ord. Her må du lære ungene dine en ting eller to. Du har virkelig en bit å gå i oppdragelsen her. Anonymkode: 3bf96...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #34 Skrevet 29. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Presiserer at giver av gavene var ikke til stede da pakkeåpningen ble gjort Barna er 9 og 12, å vedkommende er fadder på det eldste, gaven var av typen leke for en 5-6 åring å koster fra 1-10 kr på ebay, å gikk i stykker med en gang Kan sies at faddere fra annet hold kom med flotte klær som barnet var stor fornøyd med Anonymkode: ac5ff...647 Det spiller faktisk ingen rolle hva gavene kostet osv. Det er den voldsomme overreaksjonen hos barna dine folk reagerer på. Og det gjør ungene fordi du reagerer som du gjør og har feilet litt når det kommer til forventninger og hvordan man reagerer på skuffelser. En gang når jeg var liten fikk jeg en gave jeg synes var for liten og for lite verdt. Jeg har glemt gaven, men jeg glemmer aldri faren min og hans reaksjon på min oppførsel. Jeg lå gråtende på rommet ja, men det var ikke fordi gaven var for liten, det kan jeg love deg. Anonymkode: 3bf96...bfd 10
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2017 #35 Skrevet 29. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke alle er enige i mine meninger, men jeg synes det er småligt allikevel, kan også nevnes vedkommende er fadder på det ene barnet mitt Vedkommende har god økonomi å reise mye, bruker penger som bare det 4-5 turer til sydlige strøk i året osv, meg selv har ikke reist på ferie siste 4 år av økonomiske grunner, vedkommende var heller ikke her da pakkene ble åpnet Googlet litt å fant ut den ene gaven kostet ca 1 usd på ebay, leke til en 5 åring, men 12 åringen pakket opp å spurte hvor gammel tro de at jeg er ? De andre gavene var som jeg antok av samme prisklasse Du har rett ang ullsokker.... TS Anonymkode: ac5ff...647 Hva så om vedkommende har god økonomi og reiser flere ganger i året? Det er denne personen sine penger, det er ikke slik a man MÅ gi dyre fine gaver til familiemedlemmer. Det virker nesten som om du er misunnelig på vedkommende, og mener han/hun bør sponse din familie. Selv om personen er fadder for barnet ditt, er det ikke slik at en fadder er tvunget til å gi gaver. Fadderen skal gi barnet ditt opplæring i den kristne tro, så kanskje du skal ønske deg det til neste jul Barna dine trenger virkelig å lære seg normal folkeskikk, for å løpe på rommet og begynne å grine over en julegave er ikke ok! Og det at du googler gaven, du er like dårlig oppdratt som ungene dine!!! Anonymkode: f3360...551 6
Mr. Kilmister Skrevet 29. desember 2017 #36 Skrevet 29. desember 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: I kveld fikk mine barn presanger på etterskudd av et nært familiemedlem , forventningene var store som på juleaften, da de åpnet pakkene var det type leketøy som man får med Donald blad osv en til hver, å hver sin sjokolade, til familiemedlemmets barn fikk hver sine klesplagg av oss Gleden ble snart snudd til skuffelse da dette var leketøy til en 5 åring å de sprang gråtende på rommene sine, nå sitter jeg her med skuffelsen å gråtende barn, frustrert over hvor smålige enkelte er mtp gaver Bør jeg ta dette opp eller bare sette en meget lav standard til neste år ? Anonymkode: ac5ff...647 Når du som mor ikke forstår og kan oppdra barna dine bedre bør du kanskje gjøre akkurat det. 1
Sphynx Skrevet 29. desember 2017 #37 Skrevet 29. desember 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke alle er enige i mine meninger, men jeg synes det er småligt allikevel, kan også nevnes vedkommende er fadder på det ene barnet mitt Vedkommende har god økonomi å reise mye, bruker penger som bare det 4-5 turer til sydlige strøk i året osv, meg selv har ikke reist på ferie siste 4 år av økonomiske grunner, vedkommende var heller ikke her da pakkene ble åpnet Googlet litt å fant ut den ene gaven kostet ca 1 usd på ebay, leke til en 5 åring, men 12 åringen pakket opp å spurte hvor gammel tro de at jeg er ? De andre gavene var som jeg antok av samme prisklasse Du har rett ang ullsokker.... TS Anonymkode: ac5ff...647 Da har du eventuelt lært hva du kan gi i prisverdi til denner personens barn, neste år
*nordby* Skrevet 29. desember 2017 #38 Skrevet 29. desember 2017 Ts, legg ut bilde av gavene, så kan vi avgjøre om gavene var gode nok eller ei Og ps, mye som selges på ebay er billige kopier av langt dyrere produkter!
Raven Emerald Skrevet 29. desember 2017 #39 Skrevet 29. desember 2017 (endret) Ryddet for spekulasjoner. Raven Emerald, mod. Endret 29. desember 2017 av Raven Emerald
ukjentjente Skrevet 29. desember 2017 #40 Skrevet 29. desember 2017 Synes bare det er utrolig skremmende at du har en 12 (!!) åring som reagerer med tårer pga en gave. Haha!! En ring når man er fem men.. Hadde bare ledd meg ihjel om 13åringen i familien vår hadde reagert slik. Og i tillegg presterer du å sutre over økonomien til vedkommende som ga gaven?! Fordi man har god råd så er man ikke forpliktet til å bruke disse på gaver til grådige unger. 11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå