Gå til innhold

Islam; må mannen også være jomfru?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste bloggen til hun som giftet seg med en tyrker. Turkish delight heter den. De kunne ikke sove sammen før de var gift. Så da lurer jeg på, er det slik at mannen også må være jomfru?

når jeg likevel nevner Islam, hvor er det vanlig at også menn giftes bort? Leste en gang om en kvinne som forelsket seg i en muslimsk mann. Det endte i tårer fra begges side da begge var forelsket, men de visste at de ikke ville se hverandre igjen fordi han måtte gifte seg med en kvinne som familien hadde valgt. Er det slik i alle muslimske land? Jeg vet at enkelte land er også veldig delt, hvor deler av landet er mer eller mindre strengt. 

Anonymkode: 8bab5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menn må ikke være jomfru. De kan kose seg så mye de vil. Det henger jo sammen med at menn skal spre genene sine. 

Anonymkode: 6ab00...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste bloggen til hun som giftet seg med en tyrker. Turkish delight heter den. De kunne ikke sove sammen før de var gift. Så da lurer jeg på, er det slik at mannen også må være jomfru?

når jeg likevel nevner Islam, hvor er det vanlig at også menn giftes bort? Leste en gang om en kvinne som forelsket seg i en muslimsk mann. Det endte i tårer fra begges side da begge var forelsket, men de visste at de ikke ville se hverandre igjen fordi han måtte gifte seg med en kvinne som familien hadde valgt. Er det slik i alle muslimske land? Jeg vet at enkelte land er også veldig delt, hvor deler av landet er mer eller mindre strengt. 

Anonymkode: 8bab5...e10

Det å være jomfru i islam er kulturelt og helsemessig betinget og ikke religiøst.

Det å ha sex utenom ekteskap er religiøst betinget dom og et forhold mellom deg og den en har hatt sex med som vil være gjenstand for dom i det neste liv.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i Islam kan verken kvinner eller menn ha sex utenom ekteskap. Men hvem som følger dette er opp til hver enkel person. 

Anonymkode: c898c...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kulturer hvor arrangert eller tvunget ekteskap er vanlig gjelder dette selvsagt begge kjønn. Foreldrene til en mann vil jo heller ikke at sønnen deres skal gifte seg med hvem som helst. Begge familier velger partneren de mener er den beste for sitt barn. At sønner gifter seg "nedover" i klassene er jo heller ikke ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, funginger skrev:

I kulturer hvor arrangert eller tvunget ekteskap er vanlig gjelder dette selvsagt begge kjønn. Foreldrene til en mann vil jo heller ikke at sønnen deres skal gifte seg med hvem som helst. Begge familier velger partneren de mener er den beste for sitt barn. At sønner gifter seg "nedover" i klassene er jo heller ikke ideelt.

Vet dere i hvilke land det er vanlig å gifte bort mannen?

Anonymkode: 8bab5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sammen med en tyrker og han kunne ha sex, men hadde et renselsesrituale i dusjen etterpå! Som fjernet synden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, aiba skrev:

Var sammen med en tyrker og han kunne ha sex, men hadde et renselsesrituale i dusjen etterpå! Som fjernet synden

Hvordan følte du det at han måtte vaske bort synden??? Følte du deg ikke litt som, synd da? Var han snill mot deg ellers?

Anonymkode: 8bab5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
12 minutter siden, aiba skrev:

Var sammen med en tyrker og han kunne ha sex, men hadde et renselsesrituale i dusjen etterpå! Som fjernet synden

Jasså ? :-) javel .

Og der lå du og ventet til " renselsesserimoien " var over ?

Det ble noe tragikomisk over dette.  Unnskyld at jeg sier det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

De skal vel begge være jomfru .

Har liksom en følelse av at menn ikke tar det så høytidlig ...

Det er familiene som ofte organiserer ekteskap mellom to de mener passer sammen , og hva som er smart mtp økonomi osv. Tvangsekteskap er noe annet , og regner jo med at en mann blir like tvunget som en kvinne ? Han sitter vel ikke bare der som en dott og vil ta hvem som helst han heller ?

Tvangsekteskap er jo en form for mishandling spør en meg .

At familie tar jobben med å finne en passende partner kunne jeg tenke meg ble praktisert blant norske også . Så slapp en tenke mer på det . Men , en måtte ikke ta den første beste liksom . Jupp . Skulle overlatt det til familie . De ville fortalt mye penere ting om en , enn hva en prøver på fks Tinder selv . Hadde vært greit og enkelt å overlate den biten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, NotNaomi skrev:

Jasså ? :-) javel .

Og der lå du og ventet til " renselsesserimoien " var over ?

Det ble noe tragikomisk over dette.  Unnskyld at jeg sier det .

Han lærte meg ritualet og sa ‘now you are muslim. You will enter Paradise’

Endret av aiba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, aiba skrev:

Han lærte meg ritualet og sa ‘now you are muslim. You will enter Paradise’

Ok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.12.2017 den 5.38, AnonymBruker skrev:

De skal egentlig, men i praksis bryr de seg sjeldent.

Anonymkode: 6d463...01a

Forskjellen er jo at man ikke kan merke på menn om de har hatt sex eller ikke. Det kan man jo strengt tatt ikke med sikkerhet på kvinner heller, men mange tror jo på myten om at alle jomfruer blør første gang de har sex ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aiba skrev:

Var sammen med en tyrker og han kunne ha sex, men hadde et renselsesrituale i dusjen etterpå! Som fjernet synden

Dette tror jeg strengt tatt muslimer skal gjøre etter sex selv om det er "lovlig" sex innenfor ekteskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Dette tror jeg strengt tatt muslimer skal gjøre etter sex selv om det er "lovlig" sex innenfor ekteskapet.

Har du noen link? Det er jo intressant. Ser de virkelig på sex som synd?? Denne religionen fascinerer meg...

Anonymkode: 8bab5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen link? Det er jo intressant. Ser de virkelig på sex som synd?? Denne religionen fascinerer meg...

Anonymkode: 8bab5...e10

De ser ikke på sex innenfor ekteskapet som synd. Men man er visst "uren" etter sex, på samme måte som kvinner er "urene" under mensen. Og da har de et spesielt vaskerituale for å bli "rene" igjen. Slik jeg har forstått det.

Jeg skriver fra mobilen, så vanskelig med link. Men søk på "ghusl". 

Endret av Thyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Thyra skrev:

De ser ikke på sex innenfor ekteskapet som synd. Men man er visst "uren" etter sex, på samme måte som kvinner er "urene" under mensen. Og da har de et spesielt vaskerituale for å bli "rene" igjen. Slik jeg har forstått det.

Gjelder dette bare for mannen? Eller er begge urene etter sex? 

Anonymkode: 8bab5...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen link? Det er jo intressant. Ser de virkelig på sex som synd?? Denne religionen fascinerer meg...

Anonymkode: 8bab5...e10

Hei. Vi ser ikke på sex som synd innenfor ekteskapet.. så lenge man ikke har analt samleie. Vi må likevel dusje etter samleie, menstruasjon, eller når man blir ny muslim. Ikke bare dusjer man kroppen, men tror også mye ligger psykisk. 

Anonymkode: ae4d0...d59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Thyra skrev:

Dette tror jeg strengt tatt muslimer skal gjøre etter sex selv om det er "lovlig" sex innenfor ekteskapet.

Skal de ikke lese opp et vers fra Koranen også, som renselse? En jeg kjenner lå med en tyrker og han sa masse fra Koranen om Allah og gudene vet hva. 

Anonymkode: d80d9...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...