Gå til innhold

Vegetarianere

Fremhevede innlegg

Skrevet
19 timer siden, QQbaby skrev:

De fleste veganere er underernærte. Så om du ikke allerede har en BMI på grensen til undervekt så vil nok kiloene rase av ved en så fattig kost som veganerkost er.

For noe tull.

Anonymkode: 41788...9e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til vegansk kost, og synes det er rart at folk kan mene at dette er idealet i følge. 

Veldig mye av det veggiser spiser er basert på prosessert soya i en eller annen form, samt at det brukes raffinerte planteoljer som  er prosessert med varme og strippet for naturlige vitaminer og mineraler gjennom denne prosessen. Videre brukes det f.eks. planteolje-basert margarin som er laget ved å "herde" vegetabilsk fett. Det gjøres ved å varme det opp til veldig høye temperaturer slik at det umettede fettet omdannes til mettet fett og transfett. Alt dette er prosesser man historisk ikke har hatt tilgang til. 

Videre så må man, som andre har vært inne på, være mer bevisst på hva man spiser for å unngå mangelsykdommer og ta kosttilskudd for at man skal få i seg det man trenger. Alt dette burde jo være tankevekkere om at vi ikke var laget for å kun spise vegetabilsk kost, når man må ty til slike unaturlige prosesser for å holde seg frisk. Naturelt kjøtt er helt naturlig, uprosessert, og inneholder både naturlige proteiner og fett uten at man trenger høyprosessert olje eller soya. Naturligvis finnes det mye uprosessert vegetabilsk som man heller kan spise, og selvfølgelig finnes det mye prosessert dritt som er av animalsk opprinnelse, men kjøttetere har tilgang til begge deler.

Det jeg tror folk glemmer når de sitter på stranden og nyter det fine været og synes livet er helt topp, er at naturen egentlig ikke er en flott og vakker plass med sol, blå himmel, fjorder og fjell. Det er en illusjon vi lever i nå mens det er fred i vår del av verden. Livet er egentlig en rå og brutal verden basert på kamp og krig. Evolusjonen er bygget på at den sterkeste overlever. I naturen er det "spis eller bli spist" som gjelder. Det er alltid krig et sted i verden og en endelig kamp om makt, hersking og undertrykkelse av andre. Man skal ikke se lengre enn rett under kledningen på huset der man har nedstøvet spindelvev med 100.000-vis av døde fangede insekter og masse død og fordervelse. Det er et lite innblikk av den "egentlige" verden vi lever i, i miniatyrskala. Spis eller bli spist.

Sett i sammenheng med det så er ikke human slakt av dyr så forferdelig som veggiser skal ha det til, relativt sett. Jeg sier ikke at dyrene lever noe luksusliv, men de har i det minste folk som ser til at de er friske, at de blir ernært, at veterinær kan tilkalles hvis dyr blir syke osv. Avliving skjer kjapt og humant fremfor en vanlig smertefull død der man dør langsomt av sykdom eller av å kave og kjempe for livet mot et annet dyr som skal spise deg slik som i naturen.

Veganere og vegetarianere har nok en ok filosofi, men det er ikke ideelt fra et kostholdsperspektiv, noe man ser på alle de unaturlige prosessene som må støtte opp under et vegansk kosthold.

Anonymkode: e8b5e...dda

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig skeptisk til vegansk kost, og synes det er rart at folk kan mene at dette er idealet i følge. 

Veldig mye av det veggiser spiser er basert på prosessert soya i en eller annen form, samt at det brukes raffinerte planteoljer som  er prosessert med varme og strippet for naturlige vitaminer og mineraler gjennom denne prosessen. Videre brukes det f.eks. planteolje-basert margarin som er laget ved å "herde" vegetabilsk fett. Det gjøres ved å varme det opp til veldig høye temperaturer slik at det umettede fettet omdannes til mettet fett og transfett. Alt dette er prosesser man historisk ikke har hatt tilgang til. 

Hoveddelen av kostholdet til veganere er ikke prosessert oljer og soya. Det blir litt som å si at mange som spiser kjøtt spiser mye kjøttdeig og pølser, så du vet ikke hvorfor det er et ideelt kosthold. De som er overvektige og har mest diabetes og hjertesykdom i samfunnet vårt er de som spiser kjøtt. Det er ikke automatisk et bra eller sunt kosthold.

Alle ulike kosthold har sine ulemper og fordeler, og man kan alltid velge hvor mye dårlig og bra man spiser. Man må faktisk ikke spise soya eller oljer i det hele tatt om man ikke vil. 

Noen vegenaere råwfood eller wholefood eller hva det heter, der man ikke spiser oljer. Det er vel for øvrig ikke enighet innen forskningsmiljøet om at oljer er negativt, uten at jeg skal gå innpå det. 

Videre så må man, som andre har vært inne på, være mer bevisst på hva man spiser for å unngå mangelsykdommer og ta kosttilskudd for at man skal få i seg det man trenger. Alt dette burde jo være tankevekkere om at vi ikke var laget for å kun spise vegetabilsk kost, når man må ty til slike unaturlige prosesser for å holde seg frisk. Naturelt kjøtt er helt naturlig, uprosessert, og inneholder både naturlige proteiner og fett uten at man trenger høyprosessert olje eller soya. Naturligvis finnes det mye uprosessert vegetabilsk som man heller kan spise, og selvfølgelig finnes det mye prosessert dritt som er av animalsk opprinnelse, men kjøttetere har tilgang til begge deler.

Bevisstheten handler hovedsaklig om at man må legge opp hele kostholdet på en ny måte. Hadde vegansk livsstil vært dominerende i Norge hadde vi kunnet og brukt mange oppskrifter og matvarer som lett dekker behovene våre. Men slik som det er nå må man gjerne lære seg selv mye fra scratch. Men når man først kan det er det egentlig lett å få i seg alt uten å tenke så mye på det. Selvsagt, om du skal ha det mest optimale kostholdet må du gjerne være bevisst på hva du spiser, om du er veganer eller ei. Som sagt, mange feite spiser kjøtt, du er ikke automatisk sunn og sterk fordi du spiser kjøtt, samme med veganere

Det er ikke som om de som spiser kjøtt automatisk får i seg alt de trenger heller, man ser jo stadig norske helsemyndigheter gå ut og anbefale at barn eller mennesker må spise mer slik og sånn. Nordmenn får i seg for lite jod, for eks, og man anbefaler salt med tilsatt jod. Det tilsettes også jod i kraftforet til kuer, slik at det skal bli mer jod i melken. Så kjøttspisere tar i noen tilfeller kosttilskudd gjennom dyrene de spiser. 

Det jeg tror folk glemmer når de sitter på stranden og nyter det fine været og synes livet er helt topp, er at naturen egentlig ikke er en flott og vakker plass med sol, blå himmel, fjorder og fjell. Det er en illusjon vi lever i nå mens det er fred i vår del av verden. Livet er egentlig en rå og brutal verden basert på kamp og krig. Evolusjonen er bygget på at den sterkeste overlever. I naturen er det "spis eller bli spist" som gjelder. Det er alltid krig et sted i verden og en endelig kamp om makt, hersking og undertrykkelse av andre. Man skal ikke se lengre enn rett under kledningen på huset der man har nedstøvet spindelvev med 100.000-vis av døde fangede insekter og masse død og fordervelse. Det er et lite innblikk av den "egentlige" verden vi lever i, i miniatyrskala. Spis eller bli spist.

Men mennesker utvikler seg gradvis intellektuelt der man forstår at det å skade andre påfører smerte og lidelse, og vi ser globalt sett er det mindre krig i verden enn det var før. Samme med å skade dyr, vi var mer brutale mor dyr før, men vold og skade mot dem går gradvis ned. At det finnes krig ute i verden er ingen unnskyldning for at vi selv kan skade andre mennesker og dyr, fordi vi lever i en brutal verden. En gutt på skolen blir mobbet? Det er menneskets evolusjon som kvitter seg med de svakeste. Nei, mennesker har utviklet en resonneringsevne der vi kan tenke langsiktig og vurdere lidelse i andre skapninger

Skal også sies at dersom vi levde i en verden der det var lite mat hadde nok mange veganere spst kjøtt for å overleve om de måtte, akkurat som mennesker hadde drept andre mennesker om de måtte det for å overleve. Men så lenge vi lever i et fredelig samfunn der vi ikke trenger å skade andre mennesker eller dyr, så ser jeg heller ikke hvorfor vi skal gjøre det fordi det skjer i andre deler av verden. 

Tror også mange veganere som gruppe er mer bevisst på lidelse rundt i verden, mange av de er også bevisst på at klærne de kjøper er etiske, og at de ikke kjøper for mange ting som kan forsøple naturen på lang sikt. Osv. Veganere er ikke veganere fordi de er naive, tvert imot. 

Sett i sammenheng med det så er ikke human slakt av dyr så forferdelig som veggiser skal ha det til, relativt sett. Jeg sier ikke at dyrene lever noe luksusliv, men de har i det minste folk som ser til at de er friske, at de blir ernært, at veterinær kan tilkalles hvis dyr blir syke osv. Avliving skjer kjapt og humant fremfor en vanlig smertefull død der man dør langsomt av sykdom eller av å kave og kjempe for livet mot et annet dyr som skal spise deg slik som i naturen.

Veganere og vegetarianere har nok en ok filosofi, men det er ikke ideelt fra et kostholdsperspektiv, noe man ser på alle de unaturlige prosessene som må støtte opp under et vegansk kosthold.

Anonymkode: e8b5e...dda

Å drepe og/ eller skade dyr når det er unødvendig er ikke ok. Å skade mennesker når det ikke er nødvendig er ikke ok. Tror ikke veganere trenger noe "dypere" grunn enn dette. Å vite at dyr blir drept er ikke en bra følelse. Om du visste det ble drept 50 000 hunder hver dag uten at man trengte drepe dem, hadde ikke du syntes det var kjipt? Flere kastrerer kattene sine nå, fordi de synes det er kjipt at mange kattunger og voksne katter må dø fordi det ikke finnes hjem til dem. Mennesker er som regel empatiske vesener som ikke vil at dyr skal dø, men når det gjelder kjøtt er det så mye tradisjon, vaner og følelser knyttet til egen mat at man lukker følelsene og ikke tenker på de husdyrene det gjelder.

Mens hadde de stått og sett på at en ku ble boltet i hodet hadde de snudd seg vekk og ikke syntes det var noe. Vet til og med noen som sier de ikke orker tenker på dyrene kjøttet er, for da hadde de ikke orket å spise det. En gang var jeg på besøk og et barn gav navn til en flue som fløy rundt. Tanten som eide huset klarte ikke drepe fluen for nå hadde hun for mye sympati med den. Hun spiser kjøtt...

De fleste mennesker som plukker opp en hjemløs hund vil forsøke ta vare på den eller adoptere den bort, ikke drepe den. Men når det gjelder husdyr har vi ikke noe problem med at dyr dør hele tiden, selv om de ikke må. 

Spoiler

Anonymkode: 23120...df3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer (eller pesciterianer, hvis det het når en spiser fisk) i 10 uker. Har gått ned 8 kg. Men jeg tror ikke det er fordi jeg har sluttet å spise kjøtt. Eller, det hjelper jo på at jeg ikke spiser salami og kjøttdeig, men at jeg ikke spiser kylling eller rent oksekjøtt tenker jeg har nada med vektnedgangen å gjøre. Det som derimot har skjedd, er at jeg har begynt å spise mindre. Det har egentlig skjedd av seg selv, så jeg aner ikke om det å slutte å spise kjøtt har gjort noe med apetitten min, eller om det er helt tilfeldig. Vektnedgangen begynte i alle fall en uke eller to etter at jeg sluttet å spise kjøtt. Jeg tror faktisk hovedårsaken er at jeg har blitt mer bevisst på hva jeg putter i meg på generell basis. Altså jeg har sluttet helt å spise meg stappmett, jeg spiser mer grønnsaker, jeg kjøper omtrent aldri sjokolade eller potetgull. Jeg ville slutte å spise kjøtt både fordi jeg ikke likte tanken på å spise dyr som har levd i bås eller en hall hele livet for så å bli slaktet, men også fordi jeg så en del dokumentarer om dette med kjøttfritt liv og fysisk og psykisk helse. Totalt sett var det dermed et valg jeg tok for å bli sunnere, både psykisk og fysisk. Det har ført til flere kostholdsendringer etter hvert som igjen har gjort at jeg gikk ned i vekt. 

Det er det jeg tror er årsaken til at mange opplever å gå ned i vekt når de legger om kostholdet til vegetarisk. At det ikke bare er kjøttet som kuttes ut, men gjerne en del andre usunne matvarer også. 

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Blod, mod

Skrevet
På 25.12.2017 den 23.04, QQbaby skrev:

De fleste veganere er underernærte. Så om du ikke allerede har en BMI på grensen til undervekt så vil nok kiloene rase av ved en så fattig kost som veganerkost er.

Og dette har du kilder på? Makan til drøye påstander du kommer med. Jeg har vært veganer i flere år og kiloene har på ingen måte rast ned - nettopp fordi dette ikke er en "fattig kost". 

Anonymkode: dd1b6...232

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...