Gå til innhold

Vegetarianere

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel enkelte gravide som må ta b12 sprøyte? Ikke veganere 😂😂😂

Anonymkode: 94c2e...b52

Sikkert enkelte gravide. 

Men alle veganere må få tett oppfølging av lege i forhold til om de skal få sprøyte med B12. Hvorfor benekter du det, er jo nærmest allmennkunnskap at mangel på B12-rik mat som kjøtt- og meieriprodukter over tid fører til B12 mangel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, QQbaby skrev:

Det har jeg overhode ingen interesse av. Trenger ikke å åpne en bok for og forstå at veganere lever på kaninfor.

Bare at de må ta B12 sprøyter viser jo hvor ufattelig lite fullkomment denne nye trenden er kostholdsmessig.

Men er vel mer naturlig å ta sprøyter enn spise en bit kjøtt 😂

Du vet at din b12 heller ikke er naturlig.Kua for b12 i sitt för,så jeg foretrekker da heller å ta det rett fra kilden enn via en død kropp.

Og hva mangler omgå så er veganere såpass obs på dette med b12 så i tar da vitaminer og unngår mangler. Som ikke veganer hadde jeg  b12 (pluss andre mangeler) som veganer har jeg pefekte(og vel så det) blodprøver

Anonymkode: 3d4c2...749

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, QQbaby skrev:

Sikkert enkelte gravide. 

Men alle veganere må få tett oppfølging av lege i forhold til om de skal få sprøyte med B12. Hvorfor benekter du det, er jo nærmest allmennkunnskap at mangel på B12-rik mat som kjøtt- og meieriprodukter over tid fører til B12 mangel.

Jeg er pesco veganer. Det er anbefalt å ta b12 VITAMINER! Ikke sprøyter. Og har man ikke mangel skal man hverfall ikke ta sprøyter!

Skrevet

Du vet at din b12 heller ikke er naturlig.Kua for b12 i sitt för,så jeg foretrekker da heller å ta det rett fra kilden enn via en død kropp.

Og hva mangler omgå så er veganere såpass obs på dette med b12 så i tar da vitaminer og unngår mangler. Som ikke veganer hadde jeg  b12 (pluss andre mangeler) som veganer har jeg pefekte(og vel så det) blodprøver

Får vel bare melde meg ut. For dere veganere er visst allvitende Guder som vet så mye bedre enn alle andre, og alt av forskning og fakta er visst bare sprøyt, for dere vet jo så sinnsykt mye bedre. Bare alle vi andre som er uvitende og blinde. Typisk slik med alle som er veganere. 

Skal forlate denne tråden, så kan du fortsette å føle deg så gudommelig som du bare vil.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og! D vutamin nivåene mine var helt sykt lave. Jeg tror det er fordi man passer mer på hva man får iseg om man er veganer.  

1 minutt siden, QQbaby skrev:

Får vel bare melde meg ut. For dere veganere er visst allvitende Guder som vet så mye bedre enn alle andre, og alt av forskning og fakta er visst bare sprøyt, for dere vet jo så sinnsykt mye bedre. Bare alle vi andre som er uvitende og blinde. Typisk slik med alle som er veganere. 

Skal forlate denne tråden, så kan du fortsette å føle deg så gudommelig som du bare vil.

Ja det er de. Og du kan også bli det! Kom over til den andre siden 😂 

Vis oss gjerne noe fakta, da går vi hvertfall noe spesifikt å motbevise. For det du sier over i tråden er feil, det hadde du visst om du leste om tema på nett. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg og! D vutamin nivåene mine var helt sykt lave. Jeg tror det er fordi man passer mer på hva man får iseg om man er veganer.  

Ja det er de. Og du kan også bli det! Kom over til den andre siden 😂 

Vis oss gjerne noe fakta, da går vi hvertfall noe spesifikt å motbevise. For det du sier over i tråden er feil, det hadde du visst om du leste om tema på nett. 

Det var vanskelig, et rask googlesøk, og så kan man få liste over risikogruppene for Vitamin B12 mangel, og der står visst veganere, for et sjokk. 

Der står det også at eneste kilde på B12 er gjennom animalske produkter, det vil si at alle på vegansk kosthold enten må ta sprøyter eller tabletter for å unngå B12 mangel.

http://www.b-vitaminmangel.no/risikogrupper/b-vitaminmangel-hos-veganere/

Men hva vet jeg, jeg er jo kun en dum uopplyst kjøttsausen som baserer meg på klare fakta.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er pesco veganer. Det er anbefalt å ta b12 VITAMINER! Ikke sprøyter. Og har man ikke mangel skal man hverfall ikke ta sprøyter!

Spiser du fisk er du ikke veganer.

• Liker 4
Skrevet

Det var vanskelig, et rask googlesøk, og så kan man få liste over risikogruppene for Vitamin B12 mangel, og der står visst veganere, for et sjokk. 

Der står det også at eneste kilde på B12 er gjennom animalske produkter, det vil si at alle på vegansk kosthold enten må ta sprøyter eller tabletter for å unngå B12 mangel.

Men hva vet jeg, jeg er jo kun en dum uopplyst kjøttsausen som baserer meg på klare fakta.

Men de fleste vanlig folk tar jo vitaminer?  Synes du virkelig det er så spesielt at veganere også må det? Det finnes 100 andre grunner til at folk må ta vitaminer, ikke bare at man er veganer.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser du fisk er du ikke veganer.

One who follows a diet that includes seafood like fish and shellfish but excludes all other animal products, including terrestrial meat, dairy products, fish, and animal by-products.

Om du skal krangle på terminologien så gir jeg opp allerede nå. Hva mener du jeg skal si til folk som spørr?

• Liker 1
Skrevet

Og igjen ja via animalske produkter fordi foret til kua er tilsatt b12.Uten det hadde du også vært i risokosonen. Og de setter opp det lisa utelukkende basert på a vi ikkke spiser animalier,men den lista sier ingen ting om at veganer HAR b12 mangel

Skrevet
One who follows a diet that includes seafood like fish and shellfish but excludes all other animal products, including terrestrial meat, dairy products, fish, and animal by-products.

Om du skal krangle på terminologien så gir jeg opp allerede nå. Hva mener du jeg skal si til folk som spørr?

Flåste. Lest definiajsoen på veganger du så ser du hvor dumt det blir. Du kan si du spiser fisk,men ikke kjøtt,egg,melk og honning.

• Liker 3
Skrevet

Flåste. Lest definiajsoen på veganger du så ser du hvor dumt det blir. Du kan si du spiser fisk,men ikke kjøtt,egg,melk og honning.

Så jeg skal legge ut i det vise å brede isteden for p skrive noe som er definert på 10000 sider på Internett? Sorry, men det gidder jeg ikke. Og jeg bruker hverken melk eller egg. Allergi. Det er grunnen til at jeg ikke kan spise så mye forskjellig. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal legge ut i det vise å brede isteden for p skrive noe som er definert på 10000 sider på Internett? Sorry, men det gidder jeg ikke. Og jeg bruker hverken melk eller egg. Allergi. Det er grunnen til at jeg ikke kan spise så mye forskjellig. 

Så med andre ord handler det heller ikke så mye om dyrevelferd,men heller om allergi.da blir det om mulig ennå mere flåsete,men for all del.Bare kall deg det du 

• Liker 2
Skrevet

Ingenting om de spiser nok kalorier til å opprettholde vekten de har fra før. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye går vegetarianere ned i vekt fordi de ikke spiser kjøtt? Bare lurer :)

Anonymkode: 5626f...75b

La på meg når jeg åt vegetarinansk...

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord handler det heller ikke så mye om dyrevelferd,men heller om allergi.da blir det om mulig ennå mere flåsete,men for all del.Bare kall deg det du 

Jeg kan da være det av flere grunner! Lol. 

Skrevet

Jeg er vegetarianer og må ikke ta b12 sprøyte. Og den nye trenden er bra, for tenk om vi ble drept for at dyrene skulle spise kjøtt? Så kommer folk å sier at trender er helt rar? Og at vi ble drept fordi vi beskyttet oss selv? Det gjør mennesker nå til dags....

Skrevet

Jeg er veganer på 12 året, var vegetarianer 6-7 år før det. Så det har ikke vært noe kjøtt i kroppen min på 18-19 år. Man trenger absolutt ikke å gå ned i vekt fordi man bytter til vegetarisk kost. Vegetarianere spiser jo både egg og melkeprodukter, mange vegetarianere bruker mye ost og fløte i matlagingen, så det er ingen grunn til at en vegetarianer skal gå ned i vekt. 

Som veganer kan man gå ned i vekt, siden man fjerner alt av animalsk opprinnelse. Kjøtt er kaloririkt, samme med fløte ost og egg. Det er kaloritett. Fjerner man de, så må de selvsagt erstattes. Det er det mange ferske veganere som ikke gjør; de fjerner kjøtt, ost og egg og fortsetter som før. Man må selvsagt erstatte det animalske med noe vegetabilsk. Lager jeg middag med pasta, så sørger jeg for at vi har en vegetabilsk proteinkilde til, gjerne fett òg. Tofu, bønner, kikerter, soyagranulat er noen matvarer jeg erstatter kjøtt med. Jeg trener tungt, det blir 3-4 styrkeøkter i uken. Vekten min er stabil og jeg har en god muskelmasse. Jeg er altså IKKE en underernært og tynn veganer. 

Anonymkode: e9c5b...f57

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegetarianer og må ikke ta b12 sprøyte. Og den nye trenden er bra, for tenk om vi ble drept for at dyrene skulle spise kjøtt? Så kommer folk å sier at trender er helt rar? Og at vi ble drept fordi vi beskyttet oss selv? Det gjør mennesker nå til dags....

Husk at leveren lagrer b12 i mange år før man plutselig er tom. Da tar det lang tid å bygge opp lagrene og man kan få varige mèn. Been there, done that. De fleste vegetarianere vil ikke få beskjed om b12 mangel fra legen sin de første årene, rett og slett fordi man ikke kan se det på blodprøven før det er nesten tomt. Ta b12! Det er lett og ikke noe særlig dyrt. Det holder med 4-5 spray 2-3 ganger i uken. Hilsen hun som gjorde den samme feilen. 

https://www.iherb.com/pr/Pure-Vegan-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/17795?ccode=NO&currcode=NOK&langcode=en-US&gclid=EAIaIQobChMI3aHH3OGn2AIVC40bCh3xGgZ_EAYYASABEgLNGvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at leveren lagrer b12 i mange år før man plutselig er tom. Da tar det lang tid å bygge opp lagrene og man kan få varige mèn. Been there, done that. De fleste vegetarianere vil ikke få beskjed om b12 mangel fra legen sin de første årene, rett og slett fordi man ikke kan se det på blodprøven før det er nesten tomt. Ta b12! Det er lett og ikke noe særlig dyrt. Det holder med 4-5 spray 2-3 ganger i uken. Hilsen hun som gjorde den samme feilen. 

https://www.iherb.com/pr/Pure-Vegan-B-12-Spray-500-mcg-1-fl-oz/17795?ccode=NO&currcode=NOK&langcode=en-US&gclid=EAIaIQobChMI3aHH3OGn2AIVC40bCh3xGgZ_EAYYASABEgLNGvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Dette!Jeg tar en tablett med høydose en gang i uka.Null stress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...