Gå til innhold

Ung, dårlig råd, men ønsker veldig å gifte oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og samboeren min har veldig lyst å gifte oss, fordi vi elsker hverandre. Så enkelt. I september i år fikk vi vært første barn og han elsker vi også. 

Vi har ikke noe god råd, da samboer sitter med gjeld fra tidligere og jeg er bare i mammapermisjon. Så vi har bare til hus og mat og det nødvendige. 

Jeg har tenkt på om det går an å gifte seg, og invitere folk til kirken til vielsen, men ikke ha fest da? Vi kan jo feire det senere når vi har råd å stelle litt istand. Eventuelt om det går an å ha bare en liten fest? Hvordan kan man gjøre det da? Hvordan blir det billig men bra?

Har så lyst å være mann og kone, men ja, vi er jo enda ung (jeg er jo bare 21 og han 25). Men det må vel være lov å gifte seg når man er ung? 

Er det helt uakseptabelt å ha fest i etterkant sånn som jeg tenker? Vi vil jo bare elske hverandre og være mann og kone. 

Trenger å konsultere med noen! Vil ikke at folk skal bli fornærmet og sånt... 

 

Anonymkode: c5eca...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke gratis å bli viet av ordføreren i kommunen hvor  dere bor? Ja, tingretten gjør det ikke lenger. Da kan dere kalle derr mann oh kone og ta selve festen senrre

Anonymkode: 0f1a2...26a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde personlig ventet til jeg hadde råd til å ha både vielse og fest samtidig, for hvis ikke blir det litt halvveis synes jeg. Man er jo like mye et par selv om man ventet med giftemålet noen år! Jeg tror jeg hadde angret etterpå hvis jeg tok et "halvt bryllup" bare fordi jeg ikke klarte vente. 

Når det er sagt kan dere selvsagt bare ha vielse og ikke noen fest etterpå. Eventuelt gå ut å spise en middag sammen, bare nærmeste familie. Det er nok ikke normalt å invitere veldig mange til kirken når man ikke spanderer en middag på dem etterpå, så da ser jeg for meg en ganske liten og intim vielse med de aller nærmeste. Jeg hadde nok heller ikke reist veldig langt for en times seremoni. 

Synes for øvrig at det er helt greit å ha festen senere hvis man ønsker det, men jeg hadde følt det ble helt feil for meg. Det er kanskje også mye å forvente at langveisfarende skal komme to ganger for å feire kjærligheten deres. Men det er kanskje ikke et problem for deg i det hele tatt, hvis alle bor nærme

Anonymkode: 5e277...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare gifte dere i hemmelighet? Hvis jeg skal ha et bryllup en dag, skal det være sjarmerende og smått, helst hemmelig.

Anonymkode: 59a19...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tilnærmet gratis å gifte seg :) Hvis giftemålet i seg selv er det viktigste og dere ikke har penger, så kan dere som du sier ta festen en gang dere har råd, så blir ringene eneste utgiften akkurat nå. Eventuelt kan dere ha festen hjemme eller låne boligen til noen med stor plass og invitere til korgfest hvor folk tar med mat istedenfor gave :) 

Ellers så kan dere lage en stor gryterett/lapskaus (som ikke blir så alt for dyrt) og servere den. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvis dere eller noen i nærmeste familie har hage, ha festen der om sommeren.. Trenger ikke bli dyrt med grillmat om dere begynner å kjøpe inn nå, og fryser ned..

Anonymkode: 956b2...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan dere gifte dere først og ha fest siden. Det er helt allrigth, bare pass på at alle inviterte vet at det er kun sermonien. 

Eller gjør festen liten, billig eller begge deler. Et av de beste bryllupene jeg var vært i var spleiselag. De hadde leid et billig klubbhus fra et idretslag og istedet for gaver ba de alle gjestene om å ta med seg en matrett eller kake. Det ble fantastisk mye deilig mat, og helt topp uformell stemning. Brudekjole kan kjøpes brukt, blomster kan plukkes ute i rett sessong, lag en knall spilleliste på spotify, du har sikkert en bekjent som klarer å ta noen dugelige bilder. Det behøver slett ikke koste mye! Det viktigste er tross alt menneskene, stemningen og kjærligheten :-)

Anonymkode: ae653...01b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig deilig med unge mennesker som vil være ektepar og ikke fokuserer på selve bryllupet. Det er jo ekteskapet som er viktig, ikke bryllupsfesten.
Ellers så kommer ab 01b over her, med masse gode tips.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan gifte dere uten stor fest. Om dere absolutt vil ha en fest, spar penger. Livet er ikke en luksus der man kan få alt man vil ha på dagen, noen ganger må man jobbe noen år for å få oppfylt drømmen.

Anonymkode: 4000f...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere uten fest, og ta festen når dere feirer 5 eller 10 års bryllupsdag.

Anonymkode: 6983b...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i tingretten, kostet ca 20 kr (1 times parkeringsavgift), ellers var det fullstendig gratis.

Brukte penklær vi hadde liggende, tok bilder selv, hadde ingen fest etterpå.

Å gifte seg kan gjøres tilnærmet gratis om man ønsker det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som et grillparty eller tapasparty. Be gjestene om ikke å gi dere gaver, men å ta med mat til festen. Ha festen hjemme hos noen, og lån et partytelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en gifter seg for bryllupets skyld er man allerede ute å kjører, så fint at dere har en annen motivasjon :) Det er heldigvis gratis å gifte seg så ikke la det stoppe dere at økonomien ikke er på topp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sandin skrev:

Ta det som et grillparty eller tapasparty. Be gjestene om ikke å gi dere gaver, men å ta med mat til festen. Ha festen hjemme hos noen, og lån et partytelt. 

Dårlig forslag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Dårlig forslag.

 

Det er det vel opp til bruden å bedømme. Jeg har sett dette fungere helt fint, der forloverne tok seg av organiseringen i forhold til hvem som tok med hva. For brudeparet ble bryllupet billigere, men det ble det også for gjestene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, Sandin skrev:

Det er det vel opp til bruden å bedømme. Jeg har sett dette fungere helt fint, der forloverne tok seg av organiseringen i forhold til hvem som tok med hva. For brudeparet ble bryllupet billigere, men det ble det også for gjestene.

Jeg hadde ikke som buden gjest likt å bli bedt om å ta med mat i bryllup, det viser brudeparet har glemt sin rolle som vertskap for sine gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2017 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg og samboeren min har veldig lyst å gifte oss, fordi vi elsker hverandre. Så enkelt. I september i år fikk vi vært første barn og han elsker vi også. 

Vi har ikke noe god råd, da samboer sitter med gjeld fra tidligere og jeg er bare i mammapermisjon. Så vi har bare til hus og mat og det nødvendige. 

Jeg har tenkt på om det går an å gifte seg, og invitere folk til kirken til vielsen, men ikke ha fest da? Vi kan jo feire det senere når vi har råd å stelle litt istand. Eventuelt om det går an å ha bare en liten fest? Hvordan kan man gjøre det da? Hvordan blir det billig men bra?

Har så lyst å være mann og kone, men ja, vi er jo enda ung (jeg er jo bare 21 og han 25). Men det må vel være lov å gifte seg når man er ung? 

Er det helt uakseptabelt å ha fest i etterkant sånn som jeg tenker? Vi vil jo bare elske hverandre og være mann og kone. 

Trenger å konsultere med noen! Vil ikke at folk skal bli fornærmet og sånt... 

 

Anonymkode: c5eca...a60

Eller så kan dere legge av en liten sum pr måned frem til dere har for eksempel 10.000 kr og arrangere et bryllup? Et bryllup trenger ikke koste noe egentlig. Det blir som man gjør det til selv tenker jeg. Både kostnader og selve bryllupet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

Jeg hadde ikke som buden gjest likt å bli bedt om å ta med mat i bryllup, det viser brudeparet har glemt sin rolle som vertskap for sine gjester. 

Ja, det er selvsagt lov å takke nei til invitasjon. For meg handler bryllup om å feire kjærligheten. Det betyr ikke at gjestene må grille pølsene sine på medbragte engangsgriller. Det kan gjøres stilfullt med kokk/serveringspersonale selv om alle bidrar med litt hver av mat. For min del tar jeg heller et slikt bryllup enn et med 150 gjester, dyr mat og drikke, en lang ønskeliste med upersonlige gaver der jeg vet at brudeparet har brent mastercardet sitt for å fremstå som vellykket. Sånn for å ta det andre ytterpunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sandin skrev:

Ja, det er selvsagt lov å takke nei til invitasjon. For meg handler bryllup om å feire kjærligheten. Det betyr ikke at gjestene må grille pølsene sine på medbragte engangsgriller. Det kan gjøres stilfullt med kokk/serveringspersonale selv om alle bidrar med litt hver av mat. For min del tar jeg heller et slikt bryllup enn et med 150 gjester, dyr mat og drikke, en lang ønskeliste med upersonlige gaver der jeg vet at brudeparet har brent mastercardet sitt for å fremstå som vellykket. Sånn for å ta det andre ytterpunktet.

Når folk er buden i bryllup og trekker i finstasen så skal de komme til dekket bord hvor vertene har tenkt på alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...