Gå til innhold

Lappen - manuell eller automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.12.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev:

23 år er en ganske gammel alder for å ta førerkortet. De aller fleste tar det når de er 18 år. Hun er 5 år på overtid.. Min erfaring er at jenter som venter endel år med å ta lappen er nervøse førere og kanskje bør velge automat så det blir mindre å tenke på for dem og tryggere. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Din erfaring ja.. Bare tull. 

Anonymkode: 165fc...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok enklere å ta lappen på automatbil enn manuellbil .Men det er sikkert ikke så veldig vanskelig med manuellbil heller, men du må nok bruke mer tid på å øvelseskjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det selges jo nesten ikke biler med manuell lengre. Ca. 20% av nybilsalget er elbiler (sterkt stigende), 20% ladbare hybrider (også stigende) og 15% vanlige hybrider. Av de gjenstående 45% har en stor andel automatgir. Tipper maks 20% av nye biler har manuelt gir, i all hovedsak kjipe småbiler. 

Det er nok rimelig "bankers" at automatkoden snart forsvinner ja, slik at alle kan kjøre med manuelt gir. Etter 2025 er det antageligvis helt slutt for nybiler med manuell, og da vil ikke kjøreskolene kjøpe inn slike og mange vil heller ikke ha tilgang til manuelt giret bil å øvelseskjøre med. Dermed blir det nok som i USA, kjør opp med automat og lær deg manuell på egenhånd om du ønsker. Vil tro det er mye enklere når man har kjørt noen år og har trafikforståelsen godt under huden. 

Selv har jeg ikke eid en manuelt giret bil på over 15 år, og ikke kjørt en på godt over 10 år tror jeg. Hadde aldri giddet å bry meg med å kjøre opp med manuell kasse om jeg skulle ta lappen i dag. Det er for spesielt interesserte, og evt. for de som skal kjøre veldig billige bruktbiler (men selv der er det null problem å finne gode eksemplarer med automatgir). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 15.17, isw skrev:

Kjøregleden kommer når man kjører bil med manuelt gir! Automatgir er bare kjedelig! Bra du valgte manuell.

Det er ikke annet enn personlig mening. Jeg elsker å kjøre - med automatgir, og har i privat sammenheng tilbrakt mange, mange mil bak rattet siden jeg tok lappen i august. Hvis jeg også skulle bodd et sted med mye køkjøring, hadde manuell vært helt uaktuelt. 

Dessuten finnes det eldre biler med automatgir for dem som ikke tror det er en mulighet. Både broren min og jeg har hver vår 17 år gamle bil med automatgir.

Har lappen for manuell, og føler meg tryggere med diesel enn bensin hvis jeg må kjøre manuell, automatgir er himmel for meg

For min del tok det lang tid å bli trygg på giringa, å forstå teorien bak det, og jeg var alltid jævlig redd for å kvele bilen, eller rulle bak på den som var bak meg ved bakkestart. Har kjørt gjennom flere land med manuell (diesel, må vite), og foretrekker fortsatt automat

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg godt om hvis du vurderer bruktbiler i noen ti-tusen-kroners-klassen. Mange av de har manuell kasse, men er som regel veldig gamle og mangler sikkerhetsutstyr som nye biler har. 

Utviklingen i sikkerhetsutstyr går ekstremt fort og forskjellene blant årsmodellene kan bety liv eller død med bare noen få års mellomrom.

Vil anbefale at du kjøper så ny bil som du klarer. Og jo nyere bil, desto mindre andel av de har manuell kasse. 

Anonymkode: 2ac7d...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Skal man ha bil som går på flytende drivstoff ville jeg f.eks sett på en noen år gammel Toyota Prius. Fra 60-70.000 og oppover får man fine eksemplarer som ikke er gått langt. Lavt forbruk, god sikkerhet, svært lite problemer og selvfølgelig ikke manuell kasse siden det er en hybrid. Disse tusler og går typisk på rett over en halvliter bensin på mila i årssnitt. 

For de som ikke trenger så lang rekkevidde og har litt mer kroner å rutte med er det bra med brukte Nissan Leaf elbiler å få fra ca. 100.000,- og oppover. Genial bil til småkjøring, f.eks for den som pendler 20-30km hver vei til jobb. 

Endret av -jk-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på utkikk etter bil for et par-tre måneder siden. I min budsjettklasse fantes det fryktelig lite med automatbiler og de som var med automat var gjerne eldre og/eller gått lengre. 

Jeg digger å kjøre med automat, men jeg digger enda mer å kjøre manuelt. Da kan jeg skyte fart fortere f.eks. (Kan ta mer sjanser i kryss og rundkjøringer bl.a)

Selv om jeg kjørte ny bil med automat i sommer så var det allikevel ikke den like kjapp på å gi fart som når jeg kjører manuell og girer selv.

For de som kjører mye i byen og kø så er det optimalt med automat. Jeg syns allikevel at det er mer givende å kjøre bil med manuelt gir. 

Anonymkode: 93c67...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fart ut i kryss og rundkjøringer er prioritet én er det bare en ting som gjelder, nemlig elbil ;) Selv den sprekeste bil med manuell kasse sliter med å holde følge med en liten og billig Leaf ut av et lyskryss. For ikke å snakke om en BMW i3 eller en Tesla. Du får bra trykk i korsryggen kun noen millisekunder etter at du har trykket pedalen i bunn. Nabobilen med manuell kasse har knapt begynt å slure på clutchen og såvidt bevege seg før du er helt over krysset...

Men i prisklasse <100.000,- er det dessverre lite å hente foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alle svar! :) 

Når det gjelder bilkjøp er det fremdeles et par år frem i tid og jeg har allerede et par titusner satt av til dette. Ønsker meg helst en relativt ny el- eller hybridbil, og kommer ikke til å gå for den første og billigste bruktbilen. Jeg er derfor ikke spesielt nervøs for å ikke finne en bil med automatgir i min prisklasse. Kjøreglede, som jeg ser flere av dere skriver om, er et nærmest uforståelig begrep for meg, selv om min far er enig i at lite er som å kjøre med manuelt. Men det kan så klart endre seg, vi får se :) 

TS

Anonymkode: c09a4...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til kjøreglede kommer det helt ann på. Skal du kjøre mye i by er det lite glede i manuell. Men med mindre du skal kjøre mye i by og/eller kø, er jeg enig i at manuell er morsomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Synes ts bør ta lappen på automatgir. Du har ventet sent med å ta lappen (23 år) og det vil være mer keitete å lære manuell. Automat vil gjøre det enklere for deg i din alder. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Når min bestemor som 70åring klarte å ta lappen med manuelt gir, så burde det være overkommelig for en 23åring :fnise:

Anonymkode: a06c9...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev:

23 år er en ganske gammel alder for å ta førerkortet. De aller fleste tar det når de er 18 år. Hun er 5 år på overtid.. Min erfaring er at jenter som venter endel år med å ta lappen er nervøse førere og kanskje bør velge automat så det blir mindre å tenke på for dem og tryggere. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Bullshit. Jeg tok lappen når jeg var i 30-årene og passer ellers ganske godt inn i beskrivelsen din, men å lære giring er så enkelt at om det skaper problemer bør man kanskje ikke sitte bak rattet i det hele tatt? Å velge kun automat fordi det er det eneste man har tilgang på er en ting, det kan jeg forstå, men å velge det bort fordi det er for vanskelig får meg bare til å lure. 

(Disclaimer: Jeg mener ikke at de som er redd det skal være for vanskelig å gire er dumme, jeg mener at de sannsynligvis kunne trenge en god porsjon selvtillit.)

Anonymkode: b0b1b...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte én gang. Ei venninne øvelsekjørte aldri. Var ikke et problem for oss. Noen folk kan slite litt med kjøreferdighetene. Mens andre tar det ganske fort, det gjorde jeg. Aldri trengt å øve eller lære meg noe som helst. Alt satt med en gang. Aldri kvelt bilen til nå (6 år siden jeg tok lappen) og tok bakkestart på strak arm på første dag. Eneste som jeg trengte å pugge var teorien. Ifølge min kjørelærer så er det ikke så uvanlig. Men du vet det ikke før du faktisk har kjørt. Jeg anbefaler manuell, for da får du 2 for 1. Ihvertfall snakk med kjørelærer og se hvor fort du tar ting. For det kan være at du ikke trenger øvelsekjøring på siden. 

Anonymkode: 8b4fa...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.12.2017 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Når min bestemor som 70åring klarte å ta lappen med manuelt gir, så burde det være overkommelig for en 23åring :fnise:

Anonymkode: a06c9...1e4

Er vel ikke overkommelighet det går på her? Er vel mer at det er totalt meningsløst 🤣

Anonymkode: 2bbe6...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...