Gå til innhold

Lappen - manuell eller automat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Har aldri noen sinne sett en femten år gammel leiebil...

Jeg skrev 5-10 år. Og en del av de bilene som kjøpes inn av leiebilfirmaer per i dag er jo også manuelle. I tillegg kan det hende man behøver å låne bil, kjøre en firmabil osv. Kort sagt: Manuelle biler vil være her en stund til. Så er det selvfølgelig opp til den enkelte å bestemme om man ønsker automatlappen eller "full" lapp med de muligheter og begrensninger som vil eksistere litt til. 

Anonymkode: 6eaa6...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev 5-10 år. Og en del av de bilene som kjøpes inn av leiebilfirmaer per i dag er jo også manuelle. I tillegg kan det hende man behøver å låne bil, kjøre en firmabil osv. Kort sagt: Manuelle biler vil være her en stund til. Så er det selvfølgelig opp til den enkelte å bestemme om man ønsker automatlappen eller "full" lapp med de muligheter og begrensninger som vil eksistere litt til. 

Anonymkode: 6eaa6...0b7

Full lapp trenger du jo semi og buss og mc og snøscooter for. Du vet aldri når du får låne en buss med tilhenger! Så du må selvsagt ha hele lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod med samme dilemma da jeg skulle ta lappen.

Valgte manuell. Og angrer som en hund.

Det er 5 år siden og har ikke brukt en eneste bil med manuell girkasse siden kjøreskolebilen. 

Jeg har gjort et anslag og antar at jeg kunne spart minst 5000 kroner i kjøretimer om jeg hadde valgt å ta lappen på automat.

Anonymkode: 2ac7d...f9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg starter ikke med trafikalt grunnkurs før i slutten av januar, så jeg har noe tid på å tenke på det, men det hjelper å lese hva dere skriver her :)

Dette har ikke jeg hørt om, men det høres jo interessant ut. Har du noen kilde? Fant ikke så mye annet enn forumtråder lignende denne da jeg søkte.

TS

Anonymkode: c09a4...6ce

Det er bare synsing om fremtiden.

Selv dersom det om f eks tre år ikke lenger blir solgt nye biler med manuelt gir er det pr nå over 2 000 000 biler i Norge og mange med manuelt gir. Med europas eldste bilpark tar det noen år før de blir borte.

Du klarer deg helt sikkert med automat, men du gjør det mye enklere for deg selv om du tar fullt førerkort. Kjenner flere som i det siste ikke har foreldre med manuelt girede biler, men fått nok trening på giring hos trafikkskolen på de obligatoriske timene.

Det er ikke det tekniske du trener på i øvelseskjøringen men trafikkforståelse, plassering,.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Full lapp trenger du jo semi og buss og mc og snøscooter for. Du vet aldri når du får låne en buss med tilhenger! Så du må selvsagt ha hele lappen.

Du behøver jo ikke å spille dum, for du vet like godt som meg at det var "manuell" vs. "automat" med tanke på førerrett jeg snakket om. Pell deg heller vekk hvis du skal kverulere. 

Anonymkode: 6eaa6...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som er mest praktisk for deg nå.  Hvis du bare har mulighet til å øvelseskjøre med automat, så tar du sertifikatet på automat.  

Senere kan du ta på manuell.  Når du først kan kjøre bil og har fått erfaring med det, er det ikke så krevende å oppgradere hvis du skulle få behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme hva du øvelseskjøre med, men valgfriheten er større om du tar lappen på manuell,jeg  har automat på privatbil og manuell på arbeidsbilen, min sjef vil ikke kjøpe firmabiler med automat selv om flere har ønsket det

Anonymkode: 498ec...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ts bør ta lappen på automatgir. Du har ventet sent med å ta lappen (23 år) og det vil være mer keitete å lære manuell. Automat vil gjøre det enklere for deg i din alder. 

Anonymkode: 9f233...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 5.58, AnonymBruker skrev:

Jeg stod med samme dilemma da jeg skulle ta lappen.

Valgte manuell. Og angrer som en hund.

Det er 5 år siden og har ikke brukt en eneste bil med manuell girkasse siden kjøreskolebilen. 

Jeg har gjort et anslag og antar at jeg kunne spart minst 5000 kroner i kjøretimer om jeg hadde valgt å ta lappen på automat.

Anonymkode: 2ac7d...f9d

Hvorfor angrer du? Nå kan du jo begge deler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ts bør ta lappen på automatgir. Du har ventet sent med å ta lappen (23 år) og det vil være mer keitete å lære manuell. Automat vil gjøre det enklere for deg i din alder. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Phø. Jeg tok lappen med manuelt gir som 23 åring. Gikk helt strålende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2017 den 11.47, Kalevala skrev:

Gjør det som er mest praktisk for deg nå.  Hvis du bare har mulighet til å øvelseskjøre med automat, så tar du sertifikatet på automat.  

Senere kan du ta på manuell.  Når du først kan kjøre bil og har fått erfaring med det, er det ikke så krevende å oppgradere hvis du skulle få behov for det.

Da må hun vel kjøre opp to ganger? Hvem gidder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ts bør ta lappen på automatgir. Du har ventet sent med å ta lappen (23 år) og det vil være mer keitete å lære manuell. Automat vil gjøre det enklere for deg i din alder. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Hallo...Er en ung kvinne dette ikke gamle olga på 75

Anonymkode: 498ec...758

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo...Er en ung kvinne dette ikke gamle olga på 75

Anonymkode: 498ec...758

23 år er en ganske gammel alder for å ta førerkortet. De aller fleste tar det når de er 18 år. Hun er 5 år på overtid.. Min erfaring er at jenter som venter endel år med å ta lappen er nervøse førere og kanskje bør velge automat så det blir mindre å tenke på for dem og tryggere. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Maleficenta skrev:

Da må hun vel kjøre opp to ganger? Hvem gidder det?

Jeg kjenner noen som gidder det.    Hvis du ikke har tilgang på manuelt giret bil å øvelseskjøre med, kan det være en - om ikke optimal - så grei nok løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

23 år er en ganske gammel alder for å ta førerkortet. De aller fleste tar det når de er 18 år. Hun er 5 år på overtid.. Min erfaring er at jenter som venter endel år med å ta lappen er nervøse førere og kanskje bør velge automat så det blir mindre å tenke på for dem og tryggere. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Min kone tok det når hun var 23 av økonomiske grunner og hun hadde ikke hatt behov for sertifikat, min mor tok det 34 år gammel, i 8 mnd gravid med meg i magen, samme grunn hos henne også, min svigermor har aldri hatt lappen, før var det slik man tok det 18 år gammel, men det spiller litt inn hvor du bor, hadde jeg blitt født oppvokst bodd og jobbet i Oslo gryta, spørs det om jeg hadde brydd meg

Anonymkode: 498ec...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kalevala skrev:

Jeg kjenner noen som gidder det.    Hvis du ikke har tilgang på manuelt giret bil å øvelseskjøre med, kan det være en - om ikke optimal - så grei nok løsning. 

Det koster jo ekstra. Tar man lappen med manuell må man ikke på ny ta lappen med automat. Da har man lov å kjøre begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

23 år er en ganske gammel alder for å ta førerkortet. De aller fleste tar det når de er 18 år. Hun er 5 år på overtid.. Min erfaring er at jenter som venter endel år med å ta lappen er nervøse førere og kanskje bør velge automat så det blir mindre å tenke på for dem og tryggere. 

Anonymkode: 9f233...7f9

Det er jo kun pga aldersgrensen. Er ikke gammelt å ta lappen som 23 åring... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2017 den 3.04, Maleficenta skrev:

Da må hun vel kjøre opp to ganger? Hvem gidder det?

Man kan for eksempel kjøre opp på tilhenger med manuell etter hvert for å få kjøre med manuell bil. Så man trenger ikke nødvendigvis en ekstra oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Man kan for eksempel kjøre opp på tilhenger med manuell etter hvert for å få kjøre med manuell bil. Så man trenger ikke nødvendigvis en ekstra oppkjøring.

Ja legg på en ekstra utfordring for latmakken som allerede ikkw klarer å lære seg å gire etter 100 kjøretimer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2017 den 15.07, abrasiveRefraction skrev:

Du mener de neste tre årene. Før alle kan kjøre manuell. Kravet om å kjøre opp på manuell. il forsvinner snart.

Det er vanligvis mer enn to timer som går til å lære giring. Men noen er jo flinkere enn andre. Man kan jo starte på manuell og bytte.

Men det er ganske dumt å ta lappen på automat og så ville kjøre manuell senere om manuellkoden forsvinner. Da har man jo ikke peiling på hvordan man girer.

Forøvrig er jeg like gammel som TS og hadde ikke mange øvelseskjøringstimer hjemme. Likevel tok jeg lappen på manuell og brukte kun de obligatoriske kjøretimene. Kjøreskolelærer snakket om dato for oppkjøring 1 kjøretime. Det er nok en forskjell i trafikkforståelse for oss som er eldre enn 18 når vi tat lappen. Jeg skal kjøpe meg bil nå og de aller fleste biler i mitt prissjikte er manuelle biler. De færreste i denne fasen av livet har flere hundretusener å bruke på bil. 

Anonymkode: 165fc...3ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...