Gå til innhold

Lappen - manuell eller automat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 23 år har jeg endelig startet veien for å ta lappen, og er nødt til å bestemme meg for om jeg skal ta lappen for automat eller manuell gir. Jeg er selvfølgelig fullt klar over at å ta lappen med manuell gir er veldig mye mer praktisk og vil lønne seg i lengden, problemet mitt er at jeg ikke kjenner noen jeg kan øvelseskjøre privat med som har manuell. Alle familiemedlemmer, venner og kolleger har automat.

Jeg har et greit førerkortbudsjett som tillater meg å ta mange kjøretimer, men er det realistisk å kun øvelseskjøre privat med automat, ta kjøretimer med manuell, og bestå oppkjøring med manuell?

Setter pris på innspill!

Anonymkode: c09a4...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar helt feil i at å ta lappen på manuell vil lønne seg i lengden. Om noen få år vil automatkoden forsvinne og da vil du kunne kjøre alt. Trenger du kjøre manuelt de neste 3-5 år?

Det meste av øvelseskjøringen kan godt gjøres på automat. 90% et likt uansett. 

Mange elever øvelseskjører ikke privat. De fåe også lappen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fullt mulig :) Det du trenger mest når du øvelseskjører er jo trafikkforståelse, den er lik uansett hvordan bil du har. Giring er ikke vanskelig, så om du har råd til å legge inn noen timer ekstra for å lære deg giring, vil det absolutt lønne seg, selvom de fleste nye biler i dag har automat.. Plutselig står du med en leiebil med manuell, og da er det kjipt å ikke kunne kjøre den...

Anonymkode: ceba9...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er fullt mulig :) Det du trenger mest når du øvelseskjører er jo trafikkforståelse, den er lik uansett hvordan bil du har. Giring er ikke vanskelig, så om du har råd til å legge inn noen timer ekstra for å lære deg giring, vil det absolutt lønne seg, selvom de fleste nye biler i dag har automat.. Plutselig står du med en leiebil med manuell, og da er det kjipt å ikke kunne kjøre den...

Man kan velge når man bestiller.

Blir like dumt som å si han trenger å ta lappen til semi i tilfelle han plutselig må flytte en lastebil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Man kan velge når man bestiller.

Blir like dumt som å si han trenger å ta lappen til semi i tilfelle han plutselig må flytte en lastebil.

Ikke alle steder man kan det. Jeg hadde leiebil i sommer, dekket av forsikringen, fikk ikke velge noe som helst, sto bare en manuell bil der å ventet på meg når jeg kom for å hente den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer raskt å kjøre med manuell, og du kommer til å være glad resten av livet for at du tok disse to ekstra timene og lære deg å kjøre med manuell..

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, isw skrev:

Du lærer raskt å kjøre med manuell, og du kommer til å være glad resten av livet for at du tok disse to ekstra timene og lære deg å kjøre med manuell..

Du mener de neste tre årene. Før alle kan kjøre manuell. Kravet om å kjøre opp på manuell. il forsvinner snart.

Det er vanligvis mer enn to timer som går til å lære giring. Men noen er jo flinkere enn andre. Man kan jo starte på manuell og bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle steder man kan det. Jeg hadde leiebil i sommer, dekket av forsikringen, fikk ikke velge noe som helst, sto bare en manuell bil der å ventet på meg når jeg kom for å hente den.

Man kan gi beskjed til forsikringsselskapet om hvilken bil man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell giring er enkelt. Dersom du øvelseskjører med automat, så gjør vel ikke det noe. Du får da øvelse med begge deler om du velger å ta oppkjøring på manuell. Manuell giring går faktisk veldig automatisk etter hvert.

Jeg har ingen tro at på at automatgir blir normen 'om få år'.

Med manuell har du også langt mer å velge mellom når du selv skal kjøpe en bil, samme dersom du skal leie eller låne av andre.

Anonymkode: 99fc0...4eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte bare med automatgir da det var det som var tilgjengelig. Trengte kun en ekstra kjøretime for å lære meg manuell. Sjeleglad for at jeg kjørte opp på manuellgir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirah skrev:

Jeg øvelseskjørte bare med automatgir da det var det som var tilgjengelig. Trengte kun en ekstra kjøretime for å lære meg manuell. Sjeleglad for at jeg kjørte opp på manuellgir. 

Kjøregleden kommer når man kjører bil med manuelt gir! Automatgir er bare kjedelig! Bra du valgte manuell.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kjøretimer med manuell men vi har bil med automat som jeg øvelseskjørte med hjemme. Cluet er jo mest og bli trygg i trafikken og forstå reglene osv, så brukte jeg de ekstra kronene det kostet og lære meg manuell, så det går helt fint. Glad jeg brukte litt ekstra tid på og lære meg manuell, tror ikke det er noe du kommer til og angre på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! Jeg starter ikke med trafikalt grunnkurs før i slutten av januar, så jeg har noe tid på å tenke på det, men det hjelper å lese hva dere skriver her :)

15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Du mener de neste tre årene. Før alle kan kjøre manuell. Kravet om å kjøre opp på manuell. il forsvinner snart.

Det er vanligvis mer enn to timer som går til å lære giring. Men noen er jo flinkere enn andre. Man kan jo starte på manuell og bytte.

Dette har ikke jeg hørt om, men det høres jo interessant ut. Har du noen kilde? Fant ikke så mye annet enn forumtråder lignende denne da jeg søkte.

TS

Anonymkode: c09a4...6ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt manuell, rett og slett fordi da har flere valgmuligheter om du skal kjøpe bruktbil. Det kan også hende du må bruke firmabil i ulike sammenhenger. Dessuten er du mer fleksibel om du må låne bil av venner/familie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Man kan gi beskjed til forsikringsselskapet om hvilken bil man trenger.

Men det er ikke nødvendigvis biler med automat ledige. Spesielt på mindre steder, så er det et begrenset antall leiebiler i poolen, og om de bare har manuell igjen, så er det jo dumt å legge begrensninger på eget førerkort. I tillegg vil det være andre situasjoner det også er nyttig å fortsatt kunne kjøre manuelt, alt fra at man låner bil, til firmabiler osv. Selv om det aller meste som selges er manuelt nå, så vil man fortsatt ha en del manuelle biler i bilparken i en 5-10 år fremover. 

Anonymkode: 6eaa6...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, isw skrev:

Kjøregleden kommer når man kjører bil med manuelt gir! Automatgir er bare kjedelig! Bra du valgte manuell.

Jeg er på mange måter enig med deg. Det er mye mer kjøreglede i en bil med manuell. Akkurat nå har jeg en automat, men det er mer tilfeldig. Bruktbilen oppfylte alle mine "krav" minus manuellgir og da ble det bare sånn :) Samboeren min har manuel og alle jobb bilene så jeg hadde hatt et "problem" om jeg ikke kunne kjørt manuell. Jeg og min samboer bytter veldig ofte biler da bilene har litt forskjellige bruksområder (min kan trekke tungt, hans har mye lasteplass) og det ville vært fryktelig tungvint om jeg måtte blitt hjemme de dagene han hadde hatt behov for min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke nødvendigvis biler med automat ledige. Spesielt på mindre steder, så er det et begrenset antall leiebiler i poolen, og om de bare har manuell igjen, så er det jo dumt å legge begrensninger på eget førerkort. I tillegg vil det være andre situasjoner det også er nyttig å fortsatt kunne kjøre manuelt, alt fra at man låner bil, til firmabiler osv. Selv om det aller meste som selges er manuelt nå, så vil man fortsatt ha en del manuelle biler i bilparken i en 5-10 år fremover. 

Anonymkode: 6eaa6...0b7

Har aldri noen sinne sett en femten år gammel leiebil...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...