Gå til innhold

Har dere en form for angst/fobi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sosial angst. Før hadde jeg panikkangst også, men den har begynt å forsvinne med årene. Har også fryktelig sterk angst for å dra til gynekolog, da tanken på at en fremmed skal fikle med meg høres forferdelig ut.

Av fobier har jeg sterk emetofobi: fobi for å kaste opp, og en veldig mild megalofobi: redd for veldig store ting.

Velger å kalle sistnevnte en fobi, siden det er det som det spør etter i hovedinnlegget. Men til dagligdags kaller jeg det heller en rar og unehagelig følelse som kommer av å være i nærheten av veldig store ting, da en fobi vanligvis er noe som skaper sterke reaksjoner - og for meg personlig er dette relativt mildt. Jeg klarer jo å tvinge meg selv til å gå under et gigantisk, mørkt, skummelt tre (situasjon hentet fra virkeligheten, samme tre som gjorde at jeg oppdaget denne "fobien" min) men får jeg valget går jeg langt unna uten å i det hele tatt se på det. Den samme følelsen får jeg i byer der det er veldig store/høye bygninger, i nærheten av gigantiske skip, osv.

Anonymkode: 3ea8a...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk vite at jeg hadde angstanfall av legen i går. Ble helt stum. Hatt 2 store anfall den siste uka. Skjønner fortsatt ikke hva som skjer med kroppen min. Anfallet skjedde plutselig når jeg sto og snakket med noen venner. Ble veldig redd og var helt sikker på at jeg kom til å dø. Jeg besvimte når jeg la meg ned i senga. Hadde veldig høy puls. Kunne kjenne at hjerte slo helt opp i halsen. Etter dette har jeg vært kvalm og skjelven i hele kroppen. Det stikker også i hjertet på venstre side og det kjennes ut som det brenner innvendig i brystet. Fryser også hele tiden. Skjelver på henda og innvendig i hele kroppen. I dag hadde jeg mattetentamen og greide ikke å sitte tiden ut engang siden jeg var veldig kortpustet og begynte å gråte. 

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Jeg har flere diagnoser og bl.a tilknyttet angst.

Det beste jeg gjør for meg selv er å IKKE fokusere på diagnosene, ikke google, omgåes mennesker som er fullstendig opphengt i sin egen psyke og som suger all energi av meg,  ikke oppsøke kolleger som er psykiatre/psykologer for å grave i mine diagnoser.

Det jeg og min psykolog gjør er kognitiv tilnærming og null fokus på selve diagnosene!

@Peonjenta Sier noe viktig. Så lenge det ikke plager deg nevnelig og belaster ditt liv og andres liv og helse, så la det være. Det ER naturlig å føle på både angst, uro og annet. Og selvfølgelig; om det blir en belastning så er utredning på sin plass. Men ikke la selve diagnosene definere deg og spise deg opp.

Gjest Citronella
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips til hvordan du kom deg ut av det?

Anonymkode: 4c793...61a

Eksponeringsterapi under kyndig veileding. Kognitiv terapi. Har du forsøkt noen av disse?

Skrevet

Jeg har generalisert angst og tendenser til panikkangst:\ Jeg har også hatt seplofobi(fobi for ting som mugner/råtner), men 4 år i hybelkollektiv fungerte som eksponeringsterapi så nå går det greit :fnise:

Anonymkode: 3ffaf...311

Skrevet

Edderkopper

Stå opp

Jobbe

Anonymkode: 9ba71...1ee

Skrevet

Jeg tror ikke det er en fobi/angstlidelse, men jeg er så redd for at flere jeg er glad i skal dø. Så jeg skyver de unna. For jeg orker ikke å miste flere. Jeg prøver ikke å bli kjent med nye. Og hver morgen når jeg leser aviser og ser at det har vært en dødsulykke på steder jeg vet hvor noen bor,  så får jeg helt panikk for at de/den jeg kjenner der er dø. Så bekymrer jeg meg for det helt til jeg ser at de poster noe på fb. eller sender melding. Da vet jeg at de er i live. Jeg har blitt helt obsessed av døden, jeg tenker på det hele jævla tiden. 

Anonymkode: 22767...1dd

Skrevet

Sosial angst og generalisert angst(eller heter det generell angst?)

Jeg har gått i terapi i 10 år og gruppe terapi for sosial angst hjalp meg masse. Fikk i hjemme oppgaver å eksponere meg for ting som jeg fikk angst av. Vi lagde en stige med skala fra 0 til 100. Og skrev inn ting som gav oss angst på laveste del, mellomsr og høyest på stigen. Så gjorde vi de som var lavest på stigen mange ganger, eks stå i kø på butikken. Ikke vente og ta en ekstra runde i butikken hvis det var kø. Miste noe med vilje når man stod i kø. For å se at det ikke er verdens undergang. Samme med å slå feil kode. Dette var da på mi stige. Alle hadde forskjellige ting. Også middels var å gå tur. Dette sliter jeg enda med. Liker ikke å høre at jeg puster. Eller at andre ser på meg og hører at jeg puster. 

Også høyest på stigen var å dra på pub å bestille en drink selv. Fikk bestandig venner til å gjøre det for meg. 

Så nå går slike ting mye bedre. 

Men den generelle angsten gjør så jeg ikke slapper av uansett hva jeg gjør. Sover dårlig, spiser mye for å døve angsten.

Også klarer jeg bare å jobbe 50%. 

Har høyde skrekk, og takler ikke slanger. Men heldigvis er det ikke noe jeg må forholde meg til.

Anonymkode: 929c9...ad9

• Liker 1
Skrevet

Generalisert angstlidelse.  

Anonymkode: 01183...546

Skrevet

Kompleks ptsd og ocd

Anonymkode: 41e98...76d

Skrevet (endret)
På 19.12.2017 den 14.22, AnonymBruker skrev:

Men ja, jeg mistenker at jeg har en angstdiagnose - men ''nekter'' å få den diagnostisert :fnise:

Anonymkode: 6c89d...ba3

Samme her. Mistenker sosial angst el. mtp. uroligheten og gråtinga jeg opplever før enkelte sosiale sammenkomster. Tør dog ikke få dette sjekka. 

Første gang det skjedde var i Mai. Etter den gang har det skjedd så og si hver helg. Kjenner en vag urolighet når jeg våkner, og når jeg skal starte å forberede meg (sminke, klær el.) så begynner jeg å skjelve og gråte ukontrollerbart med hjertet i halsen i 20-30 min. 

Utrolig nok fortsetter jeg å presse meg selv til tross for at jeg vet hvordan jeg kommer til å føle meg...

Har nylig betrodd meg til to venninner om dette, så jeg nærmer meg vel hjelpen jeg egnt. trenger...

Endret av Spiteful
Skrevet

Dødsangst og panikkangst. Heldigvis fått god hjelp da det tok over livet mitt, så er ikke så fryktelig plaget nå.

Skrevet

Tryphophobia.

Anonymkode: 49472...12b

Skrevet
På 19.12.2017 den 21.58, Citronella skrev:

Jeg har flere diagnoser og bl.a tilknyttet angst.

Det beste jeg gjør for meg selv er å IKKE fokusere på diagnosene, ikke google, omgåes mennesker som er fullstendig opphengt i sin egen psyke og som suger all energi av meg,  ikke oppsøke kolleger som er psykiatre/psykologer for å grave i mine diagnoser.

Det jeg siterer her er viktige poeng for meg også. En periode var jeg med i en Facebookgruppe for min spesifikke fobi, men for meg gjorde det bare vondt verre. De fleste innleggene bidro til å trigge angsten min, og er det noe jeg ikke trenger, så er det «hjelp» til å framkalle angstanfall. 

Anonymkode: 40a28...be1

Skrevet

Dere med angst hvordan fungerer dere i hverdagen, er dere i jobb? 

Anonymkode: 5c966...9ba

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere med angst hvordan fungerer dere i hverdagen, er dere i jobb? 

Anonymkode: 5c966...9ba

Jeg er for tiden sykemeldt (ikke bare angsten). Fungerer dårlig i hverdagen i utgangapunktet, men har gode og dårlige dager.

Skrevet

Angst for å besvime. Tåler heller ikke å se eller høre om blod. Har også mild agorafobi.

Anonymkode: 3f140...1b0

Skrevet

Det skal vel ikke så mye til for å få diagnosen angst for et eller annet, og fobi er jo noe du bare kan si du har. Derfor har vel så godt som alle en form for angst eller fobi.

Anonymkode: 09214...c3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...