Gå til innhold

Veldig mange "tiggerannonser" på finn.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte på "jul hjelp" og fikk opp hele 110 annonser.

Tror dere mye av dette er svindel? Uansett, selv om mange har beskjedne ønsker som puslespill og bamse, så er det litt drøyt som enkele gjør å ønske seg ting som iphone, ipad, playstation etc. Kanskje tryggest å gi til Frelsesarmeen?

Anonymkode: 1ad32...1be

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett gjennom flere av de annonsene, og har virkelig et ønske i år om å kunne støtte en familie med mat og et par gaver til barna. Men ser samtidig at det er flere som ønsker å være "anonym" og at man bare setter over penger gjennom et kontonummer, som jeg synes blir litt feil. Forstår også selvsagt at det føles som en skam for mange og at de ønsker selvsagt å holde situasjonen skjult. Skroller selvsagt raskt forbi også dem som ber om dyre gaver (slik de over nevner). 

Det er selvsagt dumt for dem som faktisk TRENGER hjelp, og det blir ødelagt av folk som bare ønsker "gratis" penger ved å legge ut falske annonser. 

Anonymkode: d6a13...fa0

• Liker 19
Skrevet

Garantert mye svindel, ja. Sikkert mange som ønsker seg vippeextentions og Restylane og bruker pengene på det. De ødelegger veldig for de som virkelig trenger hjelp og det er fryktelig trist. :( 

• Liker 8
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søkte på "jul hjelp" og fikk opp hele 110 annonser.

Tror dere mye av dette er svindel? Uansett, selv om mange har beskjedne ønsker som puslespill og bamse, så er det litt drøyt som enkele gjør å ønske seg ting som iphone, ipad, playstation etc. Kanskje tryggest å gi til Frelsesarmeen?

Anonymkode: 1ad32...1be

Noe er svindel, noe er mennesker med dårlig økonomisk forståelse i hverdagen, noe er fugleungeoppførsel -man sitter og gaper og venter på å få maten dalende ned fra oven og noe er kanskje trengende folk som har havnet i uløkka. 

Det er en annen tråd på forumet der folk har fått toppe makrellbokser, brukte truser og sanitetsbind innpakket som julegaver. Jeg tror dette er fra folk som har sett seg mektig lei på fugleungeoppførsel og tigging. Men jeg støtter ikke fremgangsmåten. Den er nemlig av en slik karakter at jeg ikke ville hatt fantasi til å tenke tanken og ikke ville fornedre meg selv til å sette tanken ut i livet. Der går grensen. Men folk som tigger offentlig bør være obs på at de setter seg selv, sine barn og sin familie i en gapestokk. 

Det kan nok være mange med et større behov for hjelp enn dem som offentlig tigger men som har større terskel for å be om hjelp enn tiggerne og som jobber intenst for å skjule sin elendighet.

Anonymkode: 27470...111

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror ikke på at det er svindel - det er utrolig mange ekstremt fattige i samfunnet. Det er veldig vanskelig ang jobb, som innvandrer, som sosialklient, som arbeidsledig. Helt grusomt!!!! Skulle ønske folk fikk mere hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, LISJ skrev:

Jeg tror ikke på at det er svindel - det er utrolig mange ekstremt fattige i samfunnet. Det er veldig vanskelig ang jobb, som innvandrer, som sosialklient, som arbeidsledig. Helt grusomt!!!! Skulle ønske folk fikk mere hjelp. 

Nei, det er nok ikke så mange ekstremt fattige i samfunnet vårt.  At ikke alle har råd til dyre gaver til barna sine gjør ikke folk ekstremt fattige.

• Liker 35
Skrevet
9 minutter siden, LISJ skrev:

Du bør se litt på hvem som er bak mange av de annonsene som florerer på finn. Jeg har så langt ikke sett en eneste annonse fra innvandrere. Mange tror i tillegg at de legger ut annonser anonymt, men så glemmer de at det er mulig for folk flest, og helt lovlig, å klikke seg inn på profilene deres for så å finne eventuelle andre aktive annonser de har. Der kan det lett poppe opp både bosted og hva de ellers ønsker å kjøpe eller eier og skal selge. Da blir tiggerannonsene deres i mange tilfeller direkte usmakelige. 

• Liker 15
Skrevet (endret)

Jeg vet om ei som tigger på face for at folk ska sponse bryllupet hennes neste år på.  Fikk sjokk da jeg hørte det.

Nei man vet virkelig ikke hvem man gir til på Finn,  det kan være folk som sparer til designerveske til 30 K eller til ny rumpe.  

I hvilken kategori ligger disse annonsene under?   Finner de ikke. 

Endret av Peonjenta
  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg vet om ei som tigger på face for at folk ska sponse bryllupet hennes neste år på.  Fikk sjokk da jeg hørte det.

Nei man vet virkelig ikke hvem man gir til på Finn,  det kan være folk som sparer til designerveske til 30 K eller til ny rumpe.  

I hvilken kategori ligger disse annonsene under?   Finner de ikke. 

Hvis man søker etter f.eks "hjelp til jul" på gruppen torget ønsket kjøpt så mener jeg at det skal ligge endel der. 

Skrevet

Over 200 annonser.... alle annonsene sier omtrent det samme så kan ikke være lett å velge.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør se litt på hvem som er bak mange av de annonsene som florerer på finn. Jeg har så langt ikke sett en eneste annonse fra innvandrere. Mange tror i tillegg at de legger ut annonser anonymt, men så glemmer de at det er mulig for folk flest, og helt lovlig, å klikke seg inn på profilene deres for så å finne eventuelle andre aktive annonser de har. Der kan det lett poppe opp både bosted og hva de ellers ønsker å kjøpe eller eier og skal selge. Da blir tiggerannonsene deres i mange tilfeller direkte usmakelige. 

Hvordan får du til det, når det står «anonym» på de aller fleste?

Anonymkode: 70a2a...9be

Skrevet

Tror det er mye svindel. Min erfaring er at de som roper høyest om hjelp, er de som ikke trenger det. De som virkelig hadde trengt det, er de som holder kjeft og. 

Jeg har vært fattig, og sultet, for skammen var alt for stor til at jeg skulle tigge penger.

Er en del facebook grupper hvor man kan gi bort, eller få ting, og mange der som tigger, og skriver om hvor fattige de er. Så har de åpen facebook profil, og der ser man at de var i Thailand for 3 mnd siden, Kreta for 6 mnd siden, bilde av barna med hver sin ipad, iphone osv. Huff, så fattige.

Så det beste er nok å gi til frelsesarmeen eller lignende steder.

Anonymkode: 6cd37...0d9

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du til det, når det står «anonym» på de aller fleste?

Anonymkode: 70a2a...9be

Jeg leste bare 3-4 stykker og i den ene hadde hun satt inn et mobilnummer.

Skrevet

Det mest skremmende er at folk ikke har bedre vett enn at de legger ut hele kontonummeret sitt. Snakk om å be om å bli sbvindlet! 

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har ei som bor noen hus bortenfor meg som ba om hjelp i fjor, og det var ihvertfall høyst reelt. Hun fikk hjelp også, litt på Finn og litt fra oss rundt. Det ordnet seg 👏🏻

Vær forsiktig med å sitte på høye hester og dømme. Dere kan komme i uoversiktlige og vanskelige livssituasjoner selv. 

Skrevet
2 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg har ei som bor noen hus bortenfor meg som ba om hjelp i fjor, og det var ihvertfall høyst reelt. Hun fikk hjelp også, litt på Finn og litt fra oss rundt. Det ordnet seg 👏🏻

Vær forsiktig med å sitte på høye hester og dømme. Dere kan komme i uoversiktlige og vanskelige livssituasjoner selv. 

Skjønner at noen av annonsene er ekte men hvordan kan man vite at min ikke betaler for andre nye ræv?

• Liker 6
Gjest chisandra
Skrevet
Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Skjønner at noen av annonsene er ekte men hvordan kan man vite at min ikke betaler for andre nye ræv?

Nei, du kan så si...tror man bare må følge magefølelsen sin hvis man ønsker å hjelpe. Men det er klart, alle kan legge inn annonse. Blir bare litt lei av folk som tror absolutt alle har urent mel i posen. 

Skrevet
6 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg tok kontakt med ei med to barn, og skrev at jeg ønsket veldig gjerne å hjelpe henne med mat i jula, men gjerne ved å handle inn for henne og komme hjem til henne med varene. Kanskje hjelpe til med litt pynting eller bare være litt sosial hvis hun føler seg alene og sliten. Kanskje skape litt julestemning? Usikker hvilken reaksjon jeg blir å få, siden det sikkert ikke er alle som synes det er gøy å være i den situasjonen at fremmede kommer rekende inn i huset med mat osv... samtidig vil jeg også vite at jeg "ikke betaler for andres nye ræv" :P 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...