Gå til innhold

Kremfløte som gikk ut 12/12. Kan den brukes til krem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget litt vel sent at jeg har en uåpnet kremfløte som gikk ut 12/12. Det er den originale og ikke den laktosefri. Kan den fortsatt være brukandes som krem til dessert i morgen? Eller er den klar for søpla? 

Anonymkode: 0177a...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må åpne den, lukte på den og se om den lar seg piske til krem. Dette kan desverre ikke jeg hjelpe deg med. Jeg er ikke kremfløtesynsk :ler:

Anonymkode: eb16e...4e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukt og smak på den. Det er det enkle svaret. :)

Nå på vinteren virker det som om melkeprodukter "tåler" mer. Kjølekjeden fra bonde via meieri til butikk blir ikke så lett brutt i minusgrader. Melkekontainere blir ikke stående å vente i solsteika, på å bli lastet og losset. Så det jeg har merket er at melk som kanskje bare holder noen dager over stempel på sommeren, kan holde mer enn ei uke på vinteren.

Jo mindre fett produktet inneholder, desto lengre levetid. Lettmelka lever lengre enn helmelka. Det er ingen magi som gjør at på slaget midnatt etter stempeldato, så boing, er den sur. Dårlig oppbevaring kan gjøre den dårlig før stemplet, og kald ubrutt oppbevaring gir den ekstra levetid. Bruk derfor stempelet kun som en grov veileder, og bruk nesa, synet og smaksløkene.

Når det er sagt, så ville kun en faktor avgjøre et sånt spørsmål for meg. Lukter den greit i dag, kan kremen brukes i dag. Lukter den greit i dag, og kremen skal brukes om to dager, ville jeg ventet til klokken 14, og dratt på søndagsåpen dagligvare (førjulstid) eller bensinstasjon. Men fløten hadde ikke blitt kastet. Ikke om den var akkurat begynt å bli litt skjemt, heller. Da hadde jeg heller helt den på et syltetøyglass og ristet den til den ble smør, saltet den, og brukt hjemmekinnet smør til julefrokosten... Eller pisket den til krem i mikseren, og bare fortsatt å piske til den blir smør, men da mister en litt av sjarmen, synes jeg...

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...