Gå til innhold

Hvorfor skriver så mange på dialekt egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjør de det på skolen når de lærer å skrive eller har de typisk lagt det til seg senere på sosiale medier? Har lagt merke til at folk fra Rogaland og trøndere skriver dialekt. Jeg selv snakker Kristiansanddialekt, men skriver bokmål slik som andre sørlendinger. 

Det er så tungvint å lese dialekt og det virker ganske tungvint å skrive det også. Må liksom bruke ekstra tid hvis jeg skal skrive på min dialekt. 

Anonymkode: f41e3...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest C.Tramell

Det blir vel redningen for mange av de som sliter med rettskrivingen. Når det ikke finnes noen regler er det ingen som kan se at de skriver dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer mer når voksne skriver slik. Det blir bare helt feil. Om jeg skulle gjort det hadde det blitt innviklet,  for snakker flere forskjellige typer fra Agder pga blir lett påvirket. 

Anonymkode: 9ef20...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg gjør det er til søs på et facesvar el.  Her på forumet har man ikke lov til å skrive dialekt, ikke på skolen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å skrive på dialekt når man skriver til venner eller familie med samme dialekt, i uformelle situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver dialekt på sosiale medier når jeg hovedsaklig når ut til folk som kjenner meg, men aldri ellers. Det har alltid bare vært slik i min omgangskrets. Jeg ville følt at jeg var påtatt om jeg plutselig skulle skrive bokmål til mennesker som vet akkurat hvordan jeg snakker til vanlig. Kunne jo ha skrevet på nynorsk, men det blir så langt fra dialekta mi at det bare blir rart. Det ligger kanskje noe i det at uansett skriftform så blir det for fjernt fra egen talemåte for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor? Uansett hvor jeg ser det så hopper jeg blankt over  teksten. Få ting som irriterer meg mer faktisk. 

Anonymkode: 483b7...f6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter det ikke. Det er mye vanskeligere enn å rett og slett skrive riktig. Spesielt om man skriver på mobil hvor det kommer opp ordforslag. Da kan man ikke bruke ordforslagene, men må skrive hvert ord fullt ut. 

Jeg boikotter og svarer ikke folk om de skriver til meg på dialekt, og heldigvis har folk begynt å ta hintet. 

Anonymkode: db4b2...476

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver delvis på dialekt når jeg snakker med venner og familie, men sjeldent ellers. Jeg snakker trøndersk, og for meg er det ikke noe mer tungvindt å skrive på trøndersk enn det er å skrive på bokmål. Det går faktisk stort sett fortere. 

Anonymkode: c9e70...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 6er i norsk, så det er ikke pga jeg sliter med rettskriving.

Det går MYE raskere og er mer naturlig med dialekt. Skriver som regel bokmål til bokmålsfolk da, siden de sliter litt mer en vanlige folk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/12/2017 at 10:18 AM, C.Tramell said:

Det blir vel redningen for mange av de som sliter med rettskrivingen. Når det ikke finnes noen regler er det ingen som kan se at de skriver dårlig.

Selvfølgelig er det slik det har seg, da slipper de å forholde seg til skriveregler.  At folk snakker dialekt er selvfølgelig helt greit, men skriv da så folk har håp om å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, _BuseMannen_ said:

Jeg fikk 6er i norsk, så det er ikke pga jeg sliter med rettskriving.

Det går MYE raskere og er mer naturlig med dialekt. Skriver som regel bokmål til bokmålsfolk da, siden de sliter litt mer en vanlige folk :)

Det er deg det. Selv snakker jeg dialekt men ville virkelig ha problemer med å skrive det, og hvor naturlighetsperspektivet kommer inn lurer jeg virkelig på. Å skrive ka, kem, kor, og korssen strider jo mot all natur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, _BuseMannen_ skrev:

Jeg fikk 6er i norsk, så det er ikke pga jeg sliter med rettskriving.

Det går MYE raskere og er mer naturlig med dialekt. Skriver som regel bokmål til bokmålsfolk da, siden de sliter litt mer en vanlige folk :)

Folk som skriver bokmål er jo de som er vanlig? 

Anonymkode: f8f4c...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, filifjonka skrev:

Det er deg det. Selv snakker jeg dialekt men ville virkelig ha problemer med å skrive det, og hvor naturlighetsperspektivet kommer inn lurer jeg virkelig på. Å skrive ka, kem, kor, og korssen strider jo mot all natur...

Deg om det.

Det har absolutt ikke noe med rettskriving å gjøre. Og det vil jeg tro gjelder for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk som skriver bokmål er jo de som er vanlig? 

Anonymkode: f8f4c...b6c

De er mindre vanlige i min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skriver på dialekt (trøndersk) til nære venner og familie.

Alle andre, spesielt fremmede, kollegaer, sjefer eller lignende, skriver jeg alltid bokmål til. På forum og andre diskusjonssider blir det også bokmål.

Det har ingenting med å slite med rettskriving å gjøre for min del. Mener å huske jeg fkk 5. i norsk. Det er bare en vane, rett og slett.

Jeg tror grunnen til denne vanen er at når jeg fikk min første mobil, var det en selvfølge å skrive på trøndersk til hverandre. Dette var tidlig 2000-tall. Jo mer dialekt og jo mer forenklet mobilspråk (som d istedet for det), jo bedre og "tøffere" var det. Denne vanen henger fortsatt igjen når jeg skriver med familie og venner. Samtidig så synes jeg det er viktig å gi et bedre/mer profesjonelt inntrykk til andre, så da justerer jeg skriftspråket mitt ettersom hvem jeg snakker med.

Så begge måtene å skrive på er like naturlige for meg, så lenge målgruppen blir korret. Å skrive en melding på bokmål til pappa høres f.eks. helt sært ut for meg. Og å skrive en lappe til en kollega på trøndersk ville jeg aldri gjort.:fnise: 

Anonymkode: 158dd...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...