Gå til innhold

Hvorfor er ikke 50/50 standard?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 16.12.2017 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Fordi man får mer bidrag og mer støtte fra staten om man skjevfordeler .. 

hvordan vet jeg det? - jo fordi ressurssterke foreldre går nesten utelukket for 50-50.

Anonymkode: 386bb...97c

Ressurssterke foreldre flytter ikke langt fra barnet for så å kreve at barnet pendler, snakker dritt om normal grensesetting som mor utøver eller er misunnelig på at andre mennesker har mer penger enn dem. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, skjønner hvorfor hun sparket deg ut.  Egentlig burde du søke hjelp for sinnheten din. 

Anonymkode: e0c7d...c71

Skrevet

Jeg er enig Ts. Jeg ser mange mødre som ikke er egnet dessverre. Når det gjelder en psykisk lidende, rusavhengig eller andre alvorlige tilstander ved far eller mor burde det vært automatikk i at den friske får hovedansvar. Så langt har vi ikke kommet.

Far må fremdeles kjempe seg gjennom systemet hvis han er villig til å ta på seg ansvaret. Far kan være en like god forelder som mor. Jeg kan forøvrig forstå når barna er under 2 år, der begge er egnet at mor får hovedansvaret. Det er best for barnet. I slike tilfeller har jeg sett noen opprivende 50-50 delinger for mor og barn. De trenger mamma når de er så små. 

Det viktigste er hva som er bra for barnet. 

• Liker 2
Skrevet
På 16.12.2017 den 8.31, AnonymBruker skrev:

Kan noen fortelle meg hvorfor 50/50 ikke er standard i dagens likestilte 2017? Hvorfor tviholder dere kvinner på ungene når dere vet at fedre er minst like gode til å ta vare på barn?

Anonymkode: 468a0...dd1

Dette er ikke lenger aktuelt for oss, siden vi fremdeles bor sammen, og barna våre er voksne.

Men vi hadde en avtale om at hvis vi mot formodning skulle skilles, skulle jeg ha hovedomsorgen for barna våre.
Dette fordi han reiste så mye med jobben da barna var små, at jeg var tryggheten og stabiliteten, han var "moroforelderen".
Han var klar over at hvis han skulle hatt delt omsorg var han klar over at han måtte endre foreldrestil, sette grenser, være en oppdrager, mens han trivdes best med å være den som "konspirerte med barna" om å tøye grensene når mamma var borte, som kunne spise is til middag i stedet for den fisken jeg hadde gjort klar til dem før jeg dro.

Anonymkode: 55da1...b90

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke lenger aktuelt for oss, siden vi fremdeles bor sammen, og barna våre er voksne.

Men vi hadde en avtale om at hvis vi mot formodning skulle skilles, skulle jeg ha hovedomsorgen for barna våre.
Dette fordi han reiste så mye med jobben da barna var små, at jeg var tryggheten og stabiliteten, han var "moroforelderen".
Han var klar over at hvis han skulle hatt delt omsorg var han klar over at han måtte endre foreldrestil, sette grenser, være en oppdrager, mens han trivdes best med å være den som "konspirerte med barna" om å tøye grensene når mamma var borte, som kunne spise is til middag i stedet for den fisken jeg hadde gjort klar til dem før jeg dro.

Fortsettelse:

Ved å være samværsforelder kunne han fortsette være "moroforelderen" når han hadde barna, og det passet ham best.  (Det var greit for meg, siden dette var noe barna var vant med fra de var små)

Samtidig var avtalen at han skulle ha mulighet til å besøke/ha besøk av barna også utenfor samværsperiodene.

Vi hadde også barn som var veldig vare for endringer, og som hadde det best med faste rutiner.  Det var også en faktor da vi gjorde avtalen.

Poenget mitt er at alle familier må gjøre det som er best for dem selv.  Noen foreldre og barn takler 50/50 greit, andre gjør det ikke.

• Liker 2
Skrevet
På ‎16‎.‎12‎.‎2017 den 10.25, AnonymBruker skrev:

TS: Jeg var/er en skikket far, men ble steamrolled i forhandlingene av sjarmerende og ikke minst manipulerende mor. Jeg fikk ikke 50/50 fordi jeg flyttet for langt fra de to, og at FVK mente det ville være en 'unødig belastning' å trekke guttungen ut av sitt nærmiljø!

Bullshit! Han kunne da fort blitt godt kjent og fått nye venner hos meg. Men mor spilte på alle de riktige strenger og da hadde en ærlig sjel som meg null sjangs. Drittkjerring.

Det kommer vel litt an på hvor langt du har flyttet da. Om du har flyttet ut av skolekretsen til barnet så er det jo ikke så veldig mye å diskutere egentlig.

Anonymkode: 3802c...7fc

• Liker 2
Skrevet
På 16.12.2017 den 8.52, AnonymBruker skrev:

Som AB sier, mange faktorer avgjør! I min omkrets har det f.eks vært en overvekt av menn som har hatt barna mest, hvorpå kvinner har vært helgemamma. Hos en var det fordi far eide hjemmet til barnet, og foreldrene ønsket ikke at barnet skulle flytte fra hjemmet sitt samt at mor ikke hadde råd til stor nok bolig. De ønsket heller ikke 50/50 fordi barnet trenger stabilitet da det er sensitivt og responderer dårlig på denne typen løsninger. 

Dette er et eksempel.. det må jo kunne gå an å forstå at det handler om barna IKKE de voksne!

Anonymkode: 79848...0da

Og det uthevede her er nettopp grunnen til at mannen og jeg har 50/50 eierandel i boligen selv om jeg har spyttet i flere millioner mer enn han. Dersom det en gang skulle gå skeis (noe jeg virkelig håper og ber om at det aldri gjør!) så er det bedre for barna at vi begge har råd til et lite rekkehus hver med plass til barna enn at jeg skal kunne sitte på en enebolig og far må flytte inn i en ettroms på Stovner. 

Når det er sagt så tror jeg absolutt ikke 50/50 er det beste for barna, med mindre det er de voksne som flytter på seg. Barna bør jo boende i en koffert, så det beste for barna er dersom de voksne tar ansvar for sine egne feilgrep, lar barna bo et sted og flytter inn og ut av barnas bolig selv (noe som selvsagt medfører utfordringer dersom den ene, eller begge, får ny partner, men barna er det viktigste oppi det hele og det er de voksne som er årsaken til bruddet) 

Anonymkode: f62c3...e40

Skrevet
På 16.12.2017 den 11.28, AnonymBruker skrev:

TS: Nei, ikke søren om jeg flytter fra der jeg bor nå til et lite bøttekott der hun bor. For noe annet har ikke råd til på Ullern. Hvorfor kan ikke heller hun flytte nærmere meg? Det er jo bare griseflaks for hun at hun har rike foreldre og det har ikke en stakkars arbeidersønn som meg.

Jeg har dog bestemt meg, etter å blitt stonewalled av henne i flere år, for å hyre advokat for å få 50/50. Nå er han 10 år og da har det nærhetsargumentet utgått. Vi har fått et veldig godt forhold selv om jeg bare får ham annenhver helg. Jeg er sikker på at han vil tilbringe mer tid med meg enn strenge mor, og det tror jeg vi nå skal få til!

Hvordan tenker du da at barnet skal gjøre det med skole? Skal han gå på to skoler? Hvis ikke, hvor lang tid må han bruke på å pendle til og fra skolen når han er hos den som bor lengst unna?

Skulle gjerne vært flue på veggen når du samtaler med sakkyndige hvir/når saken din kommer opp. Tenker du vil bli temmelig avkledd i de samtalene.

Anonymkode: 98124...5a7

• Liker 3
Skrevet
På 16.12.2017 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Mødre er ikke bedre enn fedre, men veldig ofte er det mor som tar seg av det meste når man bor sammen, og etter samlivsbrudd vil far plutselig ha hovedansvaret. Men dette er noe alle fedre burde tenke på fra dag en! Man hører og leser jo om fedre som ikke kan ta legging, ikke kan være en hel dag med barnet, aldri kan ta sykedager, ikke følger opp skole/barnehage osv. til stadighet. Men disse fedrene vil også plutselig ha 50% eller mer ved ett brudd. 

Hvis ALLE fedre hadde begynt med å ta minst 50% allerede mens man er sammen, så hadde det helt sikkert både blirr færre brudd OG flere fedre hadde fått hovedansvar!

Jeg har heldigvis en mann som har tatt sin del hele veien! Hvordan vi hadde gjort det ved ett eventuelt samlivsbrudd vet jeg ikke, men det hadde nok ikke blitt 50/50, da det ikke hadde vært det beste for vårt barn. Hun trenger mer stabilitet.

Anonymkode: f85f7...adc

Her var det virkelig gode poeng!!! 

Dette er sikkert kjernen til alle samværskonflikter mellom foreldre. 

Skrevet

Jo mer ts skriver jo mer forstår jeg hvorfor han aldri hadde fått hatt barnet 50/50. Det ville faktisk vært omsorgssvikt.

Anonymkode: 5b74f...459

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, _BuseMannen_ skrev:

fedre er ikke like gode til å ta vare på småbarn. damer er jo biologisk konstruert til det. likestilling er noe tull.

Dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 9fdac...f2b

Skrevet
På 16.12.2017 den 9.41, AnonymBruker skrev:

TS: Jada, jeg vet det, men en kan ikke bare forholde seg til forpliktelser og alvor heller. Moren til sønnen min på 10 er så streng. Han må gjøre lekser med en gang han kommer hjem fra skolen, får ikke se på TV før klokken 18, får bare spille playstation i helgene, må være i seng kl 21, får ikke bruke trampolinen som jeg kjøpte til ham, får ikke være med meg på overnatting i villmarken osv. Helt psycho.

Jeg mener at vi fedre er generelt mer laidback og mindre hysteriske enn mødre. Jeg tror også vi er bedre likt. Allikevel så trekker vi det korteste strået i samværskampen. Jeg skjønner det ikke.

Nå må jeg le. Synes du dette var galskap? Supre regler i hverdagen dette her. Du har tydeligvis ingen anelse om hvordan dette blir i praksis og har kun øvd som klovnepappa som gjør gøyale ting. Helt enig med deg at kvinner kan bli mer avslappet å gjøre morsomme ting. Man må ikke glemme å ha det litt gøy hver dag, men struktur er viktig i hverdagen. Hvis ikke barna får gjort lekser, spist og lagt seg i tide, blir det er styr etter hvert. Tror du trenger noen knagger å henge det på Ts. No offense. Villmarken høres kjempe gøy ut, jeg hadde elsket det som barn. Mulig du må vise litt mer ansvar før hun føler du er til å stole på og tar ansvar. 

Anonymkode: 5aa34...50e

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har hørt

Anonymkode: 9fdac...f2b

Er du en av dem som tror det norske kvinne håndballaget kan slå det norske mannlige håndballaget?

Ja biologi er noe herk :)

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, ItchyBitchySpider skrev:

Ressurssterke foreldre flytter ikke langt fra barnet for så å kreve at barnet pendler, snakker dritt om normal grensesetting som mor utøver eller er misunnelig på at andre mennesker har mer penger enn dem. 

Enig. Ressurssterke foreldre bosetter seg i kort gangavstand til hverandre. 🔆

Anonymkode: 5d627...6ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...