AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #1 Skrevet 16. desember 2017 Kan noen fortelle meg hvorfor 50/50 ikke er standard i dagens likestilte 2017? Hvorfor tviholder dere kvinner på ungene når dere vet at fedre er minst like gode til å ta vare på barn? Anonymkode: 468a0...dd1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #2 Skrevet 16. desember 2017 Det finnes for øvrig både dårlige mødre og fedre. Det handler heller ikke om likestilling, men hva som er best for barnet, og det er ikke alltid 50-50. Det er mange faktorer som spiller inn, både avstand mellom hvor foreldrene bor (skole-barnehage), at foreldrene klarer å samarbeide og ved eldre barn: hva barnet selv ønsker. 50-50 er heller ikke anbefalt hos veldig små barn/babyer. Anonymkode: d5cb9...5d9 23
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #3 Skrevet 16. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen fortelle meg hvorfor 50/50 ikke er standard i dagens likestilte 2017? Hvorfor tviholder dere kvinner på ungene når dere vet at fedre er minst like gode til å ta vare på barn? Anonymkode: 468a0...dd1 Som AB sier, mange faktorer avgjør! I min omkrets har det f.eks vært en overvekt av menn som har hatt barna mest, hvorpå kvinner har vært helgemamma. Hos en var det fordi far eide hjemmet til barnet, og foreldrene ønsket ikke at barnet skulle flytte fra hjemmet sitt samt at mor ikke hadde råd til stor nok bolig. De ønsket heller ikke 50/50 fordi barnet trenger stabilitet da det er sensitivt og responderer dårlig på denne typen løsninger. Dette er et eksempel.. det må jo kunne gå an å forstå at det handler om barna IKKE de voksne! Anonymkode: 79848...0da 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #4 Skrevet 16. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker said: det må jo kunne gå an å forstå at det handler om barna IKKE de voksne! TS: Det forklarer ikke hvorfor det beste for barna som regel er ensbetydende med at det er mor som vinner kampen om samvær. Mødre er ikke bedre enn fedre. Jeg vil faktisk si at vi fedre er noe bedre, da vi er flinkere til å slå håret løs og ha det morro med ungene. Anonymkode: 468a0...dd1 4
stan Skrevet 16. desember 2017 #5 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS: Det forklarer ikke hvorfor det beste for barna som regel er ensbetydende med at det er mor som vinner kampen om samvær. Mødre er ikke bedre enn fedre. Jeg vil faktisk si at vi fedre er noe bedre, da vi er flinkere til å slå håret løs og ha det morro med ungene. Anonymkode: 468a0...dd1 Det har kanskje med at på tross av likestilling så er det flere menn som stikker av fra ansvaret og ungene. 24
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #6 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Det forklarer ikke hvorfor det beste for barna som regel er ensbetydende med at det er mor som vinner kampen om samvær. Mødre er ikke bedre enn fedre. Jeg vil faktisk si at vi fedre er noe bedre, da vi er flinkere til å slå håret løs og ha det morro med ungene. Anonymkode: 468a0...dd1 Ja men derfor blir mange av dere tivolipappaer. Å ha ansvar for barn handler om mye mer enn å bare ha det moro. Anonymkode: 6a1d0...6af 18
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #7 Skrevet 16. desember 2017 24 minutter siden, AnonymBruker said: Å ha ansvar for barn handler om mye mer enn å bare ha det moro. TS: Jada, jeg vet det, men en kan ikke bare forholde seg til forpliktelser og alvor heller. Moren til sønnen min på 10 er så streng. Han må gjøre lekser med en gang han kommer hjem fra skolen, får ikke se på TV før klokken 18, får bare spille playstation i helgene, må være i seng kl 21, får ikke bruke trampolinen som jeg kjøpte til ham, får ikke være med meg på overnatting i villmarken osv. Helt psycho. Jeg mener at vi fedre er generelt mer laidback og mindre hysteriske enn mødre. Jeg tror også vi er bedre likt. Allikevel så trekker vi det korteste strået i samværskampen. Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: 468a0...dd1 1
Gjest Solstråletårer Skrevet 16. desember 2017 #8 Skrevet 16. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jada, jeg vet det, men en kan ikke bare forholde seg til forpliktelser og alvor heller. Moren til sønnen min på 10 er så streng. Han må gjøre lekser med en gang han kommer hjem fra skolen, får ikke se på TV før klokken 18, får bare spille playstation i helgene, må være i seng kl 21, får ikke bruke trampolinen som jeg kjøpte til ham, får ikke være med meg på overnatting i villmarken osv. Helt psycho. Jeg mener at vi fedre er generelt mer laidback og mindre hysteriske enn mødre. Jeg tror også vi er bedre likt. Allikevel så trekker vi det korteste strået i samværskampen. Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: 468a0...dd1 Du må kødde ikke sant. ??? Men da er det ikke mulig å få 50 50 til å funke. Dere er ikke enige om det basiske en gang.
Daraya Skrevet 16. desember 2017 #9 Skrevet 16. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jada, jeg vet det, men en kan ikke bare forholde seg til forpliktelser og alvor heller. Moren til sønnen min på 10 er så streng. Han må gjøre lekser med en gang han kommer hjem fra skolen, får ikke se på TV før klokken 18, får bare spille playstation i helgene, må være i seng kl 21, får ikke bruke trampolinen som jeg kjøpte til ham, får ikke være med meg på overnatting i villmarken osv. Helt psycho. Jeg mener at vi fedre er generelt mer laidback og mindre hysteriske enn mødre. Jeg tror også vi er bedre likt. Allikevel så trekker vi det korteste strået i samværskampen. Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: 468a0...dd1 Ja huff, tenk om hun også tvinger han å spise grønnsaker og vaske hendene etter dobesøk (sittende!!!). Barn trenger ikke foreldre som er kompiser. De trenger kjærlighet, veiledning og regler. 21
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #10 Skrevet 16. desember 2017 2 minutter siden, Solstråletårer said: Dere er ikke enige om det basiske en gang. TS: Nei, og hvem sin skyld er det egentlig? Er ikke jeg som er vanskelig. Anonymkode: 468a0...dd1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #11 Skrevet 16. desember 2017 1 minutt siden, Daraya said: Barn trenger ikke foreldre som er kompiser. TS: Det trenger ikke å være en motsetning mellom å være kompis og autoritetsfigur. Tro meg, jeg setter grenser jeg óg. F.eks får han ikke spise godteri i midtuken. Anonymkode: 468a0...dd1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #12 Skrevet 16. desember 2017 Fedre er forskjellig. Jeg kjenner en som ville ha 40 % samvær etter bruddet og det fikk han selv om mor var uenig og ville ha det meste av samværet. Han stod på sitt og mor kunne ikke nekte. Han kjøpte bolig like i nærheten. Jeg kjenner en som blindt godtok annenhver helg og bare signerte og som klager etterpå på hvor fæl mor er. Han lot svigerfaren ordne samværsavtalen(!) Og jeg kjenner en som i alle fall IKKE skulle ha 50-50, annenhver helg var mer enn nok for han. I praksis blir det sjeldnere for det er ofte en fest som lokker. Poenget er at det er ingen automatikk i at far får lite samvær så lenge han er en skikket far. Det kommer også an på hva han selv ønsker og faktisk går inn for i mekling osv. I det første tilfelle jeg nevnte var mor steil som et helvete, men far var både egnet og ønsket mer samvær, og alt lå til rette for det. Da hadde ikke mor noe hun skulle sagt heller. Anonymkode: d5cb9...5d9 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #13 Skrevet 16. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at det er ingen automatikk i at far får lite samvær så lenge han er en skikket far. TS: Jeg var/er en skikket far, men ble steamrolled i forhandlingene av sjarmerende og ikke minst manipulerende mor. Jeg fikk ikke 50/50 fordi jeg flyttet for langt fra de to, og at FVK mente det ville være en 'unødig belastning' å trekke guttungen ut av sitt nærmiljø! Bullshit! Han kunne da fort blitt godt kjent og fått nye venner hos meg. Men mor spilte på alle de riktige strenger og da hadde en ærlig sjel som meg null sjangs. Drittkjerring. Anonymkode: 468a0...dd1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 #14 Skrevet 16. desember 2017 Fordi det er helt jævlig å bli utsatt for. Prøv det selv i et par år. Anonymkode: d430e...d51 10
Gjest GoldenLioness Skrevet 16. desember 2017 #15 Skrevet 16. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jada, jeg vet det, men en kan ikke bare forholde seg til forpliktelser og alvor heller. Moren til sønnen min på 10 er så streng. Han må gjøre lekser med en gang han kommer hjem fra skolen, får ikke se på TV før klokken 18, får bare spille playstation i helgene, må være i seng kl 21, får ikke bruke trampolinen som jeg kjøpte til ham, får ikke være med meg på overnatting i villmarken osv. Helt psycho. Jeg mener at vi fedre er generelt mer laidback og mindre hysteriske enn mødre. Jeg tror også vi er bedre likt. Allikevel så trekker vi det korteste strået i samværskampen. Jeg skjønner det ikke. Anonymkode: 468a0...dd1 Var ikke mye psycho her. De fleste barn ønsker gode rutiner og en forutsigbar hverdag. Jeg elsker gaming selv, men jeg begrenser meg da man skal prioritere lek, læring og være ute i frisk luft. Er ungen syk eller om været er kjempedårlig så kan ungen både spille, se TV eller surfe. Mer alt for mange foreldre som setter ungen foran TV eller dataspill og ikke gidder å engasjere seg eller gjøre ting sammen med ungene. Helgene har ungen rett til å få være med på å bestemme hva det vil og alle parter må kunne kompromissere. Helgen er for å slappe av og hente seg inn og om vi ikke har store planer så ser jeg ikke noe grunn til at ungen ikke kan game. Mat mor ikke vil at du skal ta med ungen ut i villmarken kan jeg ikke forholde til meg da jeg ikke vet bakgrunnen deres, men når du har samvær så kan ikke hun bestemme hva du gjør med barnet ditt såfremt du ikke skal forlate landet.
Gjest GoldenLioness Skrevet 16. desember 2017 #16 Skrevet 16. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jeg var/er en skikket far, men ble steamrolled i forhandlingene av sjarmerende og ikke minst manipulerende mor. Jeg fikk ikke 50/50 fordi jeg flyttet for langt fra de to, og at FVK mente det ville være en 'unødig belastning' å trekke guttungen ut av sitt nærmiljø! Bullshit! Han kunne da fort blitt godt kjent og fått nye venner hos meg. Men mor spilte på alle de riktige strenger og da hadde en ærlig sjel som meg null sjangs. Drittkjerring. Anonymkode: 468a0...dd1 Det ER belastende for et barn å bli revet bort fra nærmiljøet. Du kunne holdt deg i nærheten og tenkt på barnets beste, ikke dine egne behov. Hadde vi gått fra hverandre så hadde fokuset blitt at ungen skulle være her fordi han trives utrolig godt og er veldig knyttet til barnehagen og de ansatte her. Den som bodde nærmest og mest tilgjengelig hadde hatt han mest, men ingen av oss ville uansett flyttet så langt unna at vi ikke kunne hatt mest mulig kontakt med ungen vår.
Gjest Coolaid Skrevet 16. desember 2017 #17 Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan noen fortelle meg hvorfor 50/50 ikke er standard i dagens likestilte 2017? Hvorfor tviholder dere kvinner på ungene når dere vet at fedre er minst like gode til å ta vare på barn? Anonymkode: 468a0...dd1 Nå er det ikke sånn at det alltid er best å ha delt omsorg for barn. For barnet er ikke 50/50 nødvendigvis en god løsning. Det innebærer flytting frem og tilbake, ustabilitet, to ulike hjem, kanskje mindre kontakt med venner osv osv. Voskne har en lei tendens til å tenke mer på seg selv enn barna. Nå det er sagt så er det overhode ingenting i veien for at menn og kvinner er likestillte og har like gode omsorgsevner. Voksne - tenk mindre på dere selv, mer på barna.
Gjest Coolaid Skrevet 16. desember 2017 #18 Skrevet 16. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Jeg var/er en skikket far, men ble steamrolled i forhandlingene av sjarmerende og ikke minst manipulerende mor. Jeg fikk ikke 50/50 fordi jeg flyttet for langt fra de to, og at FVK mente det ville være en 'unødig belastning' å trekke guttungen ut av sitt nærmiljø! Bullshit! Han kunne da fort blitt godt kjent og fått nye venner hos meg. Men mor spilte på alle de riktige strenger og da hadde en ærlig sjel som meg null sjangs. Drittkjerring. Anonymkode: 468a0...dd1 Tenker du mest på deg selv her eller barnet? Hvorfor flyttet du ikke nærmere barnets hjem og nærmiljø?
Gjest O.G. Skrevet 16. desember 2017 #19 Skrevet 16. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan noen fortelle meg hvorfor 50/50 ikke er standard i dagens likestilte 2017? Hvorfor tviholder dere kvinner på ungene når dere vet at fedre er minst like gode til å ta vare på barn? Anonymkode: 468a0...dd1 Fordi 50/50 bare fungerer der folk er forlikte.
heipådegsann Skrevet 16. desember 2017 #20 Skrevet 16. desember 2017 (endret) Hvis far og mor bor langt unna hverandre er det naturlig det ikke blir 50/50 med tanke på skole og barnehage. Hvis barnet er under 3(?)år vil det også være anbefalt med skjevfordeling pga tilknytning. Men hvis mor og far har lagt bruddet bak seg og greier å samarbeide (pluss at de ikke bor langt unna hverandre) vil kanskje 50/50 være å anbefale Selv vokste jeg opp med foreldre som ikke snakket sammen, og en helgepappa. Og for meg føltes til og med annenhver helg ut som for mye reising da det ble så mye amper stemning rundt det, og jeg syntes det var slitsomt. Endret 16. desember 2017 av heipådegsann 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå