Gå til innhold

Svigerinne og svingersøster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at svigerinne både kan bety konen til broren din og søsteren til mannen din, og at svigersøster  ENTEN kan bety søsteren til mannen din eller konen til broren din, men ikke begge deler. Vil det i så fall si at svigersøster bare betyr søsteren til mannen din? Der jeg kommer fra brukes begge begrepene, men det er uklart hva som betyr hva. 

Anonymkode: 3f5ee...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordene betyr akkurat det samme. Begge ordene betyr begge deler. Personlig liker jeg ikke svigersøster-uttrykket; det virker litt umodent, men det er tydeligvis dialektforskjeller her. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ullvott said:

Ordene betyr akkurat det samme. Begge ordene betyr begge deler. Personlig liker jeg ikke svigersøster-uttrykket; det virker litt umodent, men det er tydeligvis dialektforskjeller her. 

Takk for svar! :)

TS

Anonymkode: 3f5ee...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vokabular heter begge deler svigerinne. Svigersøster har jeg aldri verken sett eller hørt bli brukt annet enn på KG. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører svigersøster innimellom, men jeg kan ikke si jeg liker det spesielt godt. Bruker selv alltid svigerinne. Uansett, begge ordene er tillatt, og begge betyr det samme :)

Anonymkode: 72f72...686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har fått det for seg at de to ordene beskriver ulike familierelasjoner bare fordi de selv bruker dem slik. Mulig det faktisk er slik i en og annen dialekt her til lands, det må man alltid ta høyde for, men offisielt betyr de to nøyaktig det samme og kan brukes om hverandre. Jeg ville aldri i verden ha konkludert med om en svigerinne/svigersøster var kone av bror eller søster av ektemann ut fra hvilket av de to ordene som ble brukt. Begge to åpner for begge deler.

Som andre her synes jeg også at "svigersøster" (og tilsvarende også "svigerbror") høres helt håpløst ut, særlig skriftlig, men det er visstnok tillatt i bokmål.

Anonymkode: e31e4...4bb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg omtaler min mann sine søstre som svigersøstre. De er som mine søstre også, og syns det virker «kaldere» med svigerinner.

Anonymkode: 131a0...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2017 den 23.35, Leo skrev:

I mitt vokabular heter begge deler svigerinne. Svigersøster har jeg aldri verken sett eller hørt bli brukt annet enn på KG. 

Jeg har sett/hørt det på KG, og fra bekjente som har lært norsk i voksen alder. Jeg trodde ærlig talt det bare var et dårlig forsøk på oversettelse av "sister in law", men har etter hvert lært meg at det (dessverre) er et fullt lovlig og riktig ord. :P 

Anonymkode: bc553...189

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker svigersøster til den jeg er nærmest med (søstra til mannen), og svigerinne til dama til broren min, da jeg ikke kjenner hu så godt

Anonymkode: 59714...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg omtaler min mann sine søstre som svigersøstre. De er som mine søstre også, og syns det virker «kaldere» med svigerinner.

Anonymkode: 131a0...752

Ville du kalt din manns brødre for svigerbror?

Anonymkode: 5b289...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svoger og svigerinne betyr det samme som svigerbror og svigersøster. De to første høres best ut 

Anonymkode: 70800...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grøsser når jeg leser svigersøster/bror, har kun sett det her inne. Mulig det er lov, men det høres/ser totalt idiotisk ut. Virker som et mye mer umodent og barnslig måte å si svigerinne/svoger på. 

Anonymkode: b0aeb...597

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du kalt din manns brødre for svigerbror?

Anonymkode: 5b289...faa

Ja, hvis han hadde hatt brødre så hadde jeg omtalt dem som svigerbrødre. 

Anonymkode: 131a0...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.12.2017 at 7:17 AM, GauteS said:

Overskriftas svingersøster må vel bety en søster som er swinger?

:fnise:

 

TS

Anonymkode: 3f5ee...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg omtaler min mann sine søstre som svigersøstre. De er som mine søstre også, og syns det virker «kaldere» med svigerinner.

Anonymkode: 131a0...752

For meg virker det også kaldere med svigerinne, men det kommer vel litt an på konteksten også. 

TS

Anonymkode: 3f5ee...88e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 12/16/2017 at 7:17 AM, GauteS said:

Overskriftas svingersøster må vel bety en søster som er swinger?

Det kan også bety en nonne, sykepleierske eller medlem av Marialogen/Rebekkalogen som er swinger. Nonner på sexklubber er dog en sjeldenhet.....

Anonymkode: f8f5f...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier svigerinne/svoger, men synes egentlig svigersøster/svigerbror høres bedre ut. Det passer bedre sammen med svigermor og svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 7.17, GauteS skrev:

Overskriftas svingersøster må vel bety en søster som er swinger?

Swingersøster og buksvoger - da har man det man trenger for interessante familieselskaper :):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så merkelig at folk har sterke, negative meninger om ordet "svingersøster". Det er mye rart her i verden.

Anonymkode: b5002...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...