Gå til innhold

Du som har blitt rik, er du lykkeligere enn før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den viktigste fordelen med god økonomi er at man har er bekymring mindre. Man blir litt lykkeligere.

(Jeg vil ikke kalle meg rik, men jeg har bra lønn.) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, stan said:

Livet har blitt lettere med nok penger. Det er mye bekymringer i å ikke vite om man har penger nok til neste lønning. 

Nå kan jeg betale alt av regninger. Jeg kan kjøpe alt jeg trenger. I tillegg har jeg penger til å kjøpe noe av det jeg har lyst på. 

Men samtidig er det som om penger ikke blir så viktig når man har nok. I stedet for blir tid og helse viktigere. 

Men det har nok noe med alderen å gjøre også. 

For noen år tilbake, så diskuterte jeg med en professor i sosiologi. Det var en meget interessant diskusjon rundt hva vi anser som viktig i dagens samfunn, eller dagens reelle valuta.

Hvor man tidligere hadde mye fritid med lite penger, har man i dag lite fritid men mye penger. Pengetrøbbel er annerledes i dag enn for åtti år siden, men samtidig er vi mye mer stresset og har betraktelig flere forpliktelser.

Hvor penger var samfunnets valuta før, er fritid dagens valuta.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke rik, men har adskillig mer å rutte med nå enn for noen år siden. 

Jeg er ikke lykkeligere, men har definitivt en mer avslappet holdning til ting. "Det ordner seg", liksom. Med *nok* penger kan man ta bedre valg, og således spare penger.

Dessuten vil jeg mene at det er enklere å faktisk bli rik, om man har en komfortabel økonomi med mulighet for gode investeringer. Det er en enorm forskjell på å ha akkurat nok, eller for lite, og å ha mer enn nok (og dermed muligheten til å "la pengene jobbe" selv).

Anonymkode: 5fcdf...96a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, penny_ skrev:

Om du hadde hatt perfekt helse, familie og gode venner, men ingen penger, så ville nok penger vært veldig viktig for deg. Det er jo viktig, men du har bare blitt så vant til å ha det at du sikkert ikke tenker over det.

Jo da.

Men jeg hadde det slik før. Egentlig var alt bra, men økonomien var bestandig trang. Og mye bekymringer rundt det å ha nok penger. Særlig etter at jeg fikk barn. Uten barn kan man skru ned bruken av penger nesten til null. Men med barn må det mat på bordet, klær og varme. 

24 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

For noen år tilbake, så diskuterte jeg med en professor i sosiologi. Det var en meget interessant diskusjon rundt hva vi anser som viktig i dagens samfunn, eller dagens reelle valuta.

Hvor man tidligere hadde mye fritid med lite penger, har man i dag lite fritid men mye penger. Pengetrøbbel er annerledes i dag enn for åtti år siden, men samtidig er vi mye mer stresset og har betraktelig flere forpliktelser.

Tror du har veldig rett.

Men samtidig kan penger kjøpe tid. Istedenfor å gjøre alt selv kan man la pengene jobbe, altså betale andre for å gjøre det man selv ikke har så lyst til. Så nå kan jeg heller bruke ettermiddagene på å kose med i hagen, siden noen klippet den for meg tidligere på dagen.

Det gir meg glede. Den som klipper tjener noen kroner. Naboene som slipper støyen fra klippinga blir også glade (klippinga skjer på dagtid når ingen av oss er hjemme.) Litt penger gir mye "glede".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stan said:

Tror du har veldig rett.

Men samtidig kan penger kjøpe tid. Istedenfor å gjøre alt selv kan man la pengene jobbe, altså betale andre for å gjøre det man selv ikke har så lyst til. Så nå kan jeg heller bruke ettermiddagene på å kose med i hagen, siden noen klippet den for meg tidligere på dagen.

Det gir meg glede. Den som klipper tjener noen kroner. Naboene som slipper støyen fra klippinga blir også glade (klippinga skjer på dagtid når ingen av oss er hjemme.) Litt penger gir mye "glede".

Exactly, men man må ha nok penger for å kunne kjøpe seg fritid, og dette krever - for de fleste - veldig mange timers arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Exactly, men man må ha nok penger for å kunne kjøpe seg fritid, og dette krever - for de fleste - veldig mange timers arbeid.

Ja, det er jo klart. Men nå kan jeg jobbe med noe jeg både liker og er god til, istedenfor å tusle rundt etter en gressklipper. Jeg er virkelig ikke glad i å klippe plen, men jeg liker å ha hage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, stan said:

Ja, det er jo klart. Men nå kan jeg jobbe med noe jeg både liker og er god til, istedenfor å tusle rundt etter en gressklipper. Jeg er virkelig ikke glad i å klippe plen, men jeg liker å ha hage. :)

Jeg ønsker meg hage og sånn gressklipper man kan kjøre rundt på. Det er så fantastisk avslappende.

Nå mente jeg ikke å prate om ditt liv, din økonomi og fritid, men det opprinnelige innlegget jeg siterte fikk meg til å tenke på den samtalen. Vi er jo et samfunn som kjøper oss ut av 'ubehageligheter', om vi kan definere det slik. Dess mer penger, dess mindre ubehageligheter. Men ofte er penger et resultat av hardt og tidkrevende arbeid (ihvertfall i begynnelsen).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke akkurat rik, men det er en frihetsfølelse å ha god økonomi. Jeg arvet penger som gjorde meg i stand til å kjøpe leilighet uten lån samt betale alt av studielån (jada sikkert ikke smart, men frihet er viktig).

Jeg har også byttet til en jobb med mye høyere lønn, og kan nå tillate meg mye reising samt ikke helt billige hobbier. Og bruker en del på dyrevern hver måned :)

Anonymkode: 4050c...90d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Katten.2.0 said:

Den mentaliteten i seg selv, der man tror man kjøper seg fri fra ubehageligheter og kjedsomhet, er noe av grunnen til at mange rike ikke finner lykke. Man tror at livet skal bli kjempebra om man lever som en 5-åring som har bursdag, dvs man forsaker alt som virker kjedelig og fråtser i "kaker". Men så er livet mer kompleks enn det- for de fleste uansett

Anonymkode: 5d0d0...e11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse på "bok". Hus,bil, ektemann. Ikke rørt pengene. Penger gjør ingen lykkelig. Bare litt enklere. Kommer av at jeg vet hva det er å ha dårlig råd. Snu på hver en krone, utsette regninger. Gå, istedenfor buss, ingen ferie osv. Selv om det er en stund siden, så glemmer en ikke det. Det er forskjellen på meg, og eks de som er født inn i en rik familie. De ser du ofte på instagram hvor det skrytes av egenpleie, klær, reiser, andenes og løshår. En overfladisk verden. De vet ikke noe annet. Svært få, om ingen har hatt en jobb. Eller golddiggere som gifter seg med en eldre riking. 

Jeg har aldri lagt ut noe på Facebook om reiser. Heller ikke på instagram. Jeg farger håret selv. Jeg jobber. Ikke noe lett jobb. Klær kjøpes på salg. Jeg vet at ting kan snu fort. Så har jeg helseplager. Vet ikke hvor lenge jeg klarer jobben. Tross kr på bok, jeg er ikke mere lykkelig. Jeg gleder meg over dagen, barna, familien. Barna, de får ting på salg. Ikke fra dyre butikker. De får ikke penger i øst og vest. De må jobbe for det. Trenger de noe, så får de et lån, som må betales tilbake.jeg tror mine barn er over snittet lykkelige. 

Anonymkode: be2b9...1d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Den mentaliteten i seg selv, der man tror man kjøper seg fri fra ubehageligheter og kjedsomhet, er noe av grunnen til at mange rike ikke finner lykke. Man tror at livet skal bli kjempebra om man lever som en 5-åring som har bursdag, dvs man forsaker alt som virker kjedelig og fråtser i "kaker". Men så er livet mer kompleks enn det- for de fleste uansett

Det tviler jeg ikke på. Dette er bare mine betraktninger om endringene i samfunnet, og holder selvfølgelig forferdelig mange nyanser som ikke kommer til synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Katten.2.0 said:

Jeg lurer på hvem dere mente at hadde så mye mer fritid før, jeg? Det var ikke bøndene, det var ikke industriarbeidere, det var iallfall ikke husmødrene. Det var nok en svært liten andel som hadde mer fritid for 80 år siden enn i dag. 

Anonymkode: 34b94...f61

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke rik, men fattig og syk. Selvsagt blir man lykkeligere som rik slik at man slipper å ha økonomiske bekymringer og man har råd til å kjøpe ting man trenger, eller bare har lyst på. Man har råd til ferie. Men jeg vil ikke si at man blir lykkelig punktum. Man kan fortsatt være rik og ulykkelig (men man hadde vært enda mer ulykkelig som fattig da).

Anonymkode: 71ce9...30e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har hatt det veldig fint med lite penger....jeg hadde til gjengjeld mye tid, og god fantasi. Slikt blir det opplevelser av. Men, jeg hadde også bekymringer rundt økonomi, og hvordan jeg skulle få pengene til å strekke til. Nå har jeg god økonomi. Og har innsett at jeg hadde rett da jeg hadde lite penger og forsøkte å roe meg selv ned ved å si at i "fremtiden vil du være glad for at du valgte å nyte livet og skape opplevelser." Jeg har det egentlig bedre nå, avslappet og lykkelig, selv om livet er mer forutsigbart, mer A4. Men jeg har aldri vært fattig, bare i perioder hatt lite penger. Hvis man har andre viktige ressurser, helse, kapasitet til å ta utdannelse, sosialt nettverk og muligheter til å skaffe seg jobb er det en selv som velger om man vil definere seg som fattig eller rik. Hva er rikdom? Jeg mener at det handler om mye mer enn økonomi.

Anonymkode: df9af...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange sier at penger ikke gjør dem lykkelige. Jeg kan ikke si meg helt enig i det. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye det er snakk om, både før og etter. 

Jeg har levd på grensen i noen unge, trange år. Det ble noen middager med ris (kun ris:) av og til, og det var jo litt stressende, selvfølgelig. Med fast jobb var etterhvert ikke dette noe problem, og bekymringen for de grunnleggende behovene var borte. Det var deilig, men kan ikke si at livet føltes lykkeligere. Så er det jo et stort spenn i inntekt der man har det man trenger og mere til, men man må fortsatt gå på jobb og være "bundet" til det livet man har, selv om det er helt ålreit. Det er der jeg er nå. Ingen grunn til å klage.

Jeg ser for meg de store summene, som ville gjort meg uavhengig av en arbeidsgiver. Da ville pengene åpnet for muligheter. Muligheter til å starte opp noe jeg virkelig ønsker å drive med, men som ellers vil være for dyrt/risikofylt. Mulighet til å fokusere på personlige veldedige prosjekter. Mulighet til å være nærmere familie/venner, både fysikk og tidsmessig. Mulighet til å ta skikkelig vare på og bruke masse tid på gamle, gamle bestemor. Dette ville gjort meg lykkeligere, og en uavhengig økonomi ville gitt meg muligheten til det. 

Så jo, jeg mener at masse penger kunne gjort meg lykkeligere enn en god+ økonomi, forutsatt at de ikke ble brukt på diamanter, biler og hus i holmenkollen. Har man bekymringer rundt helse, sosiale forbindelser, atomkrig og slike ting, vil de forbli uforandret selvsagt, men allikevel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.12.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Vil forresten legge til at jeg synes hele pengesystemet er en vits. Du har mange mennesker som sitter "ufortjent" på formuer, mens ærlige slitere aldri vil få en dritt. Samtidig fronter man en sterk ide om at alle som vil lykkes, og de som ikke lykkes fortjener situasjonen de er i. Det er motbydelig og hyklersk. Det er også frastøtende at du har mennesker som sitter med mye, og mange som sitter med nesten ingenting, og som regel er det som skiller disse to gruppene flaks. Min formue har krevd noe arbeid og innsats, men det var flaks at jeg kom i en posisjon der jeg hadde mulighetene. Jeg jobbet mye hardere de årene jeg jobbet som ufaglært, og jeg fikk bare spytt i trynet tilbake for det. 

Enig. Kapitalisme er et urettferdig system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er blitt mye lykkeligere med mye penger. Nå er jeg ikke rik,men nok til å ha hus, leilghet, hest , hund og fin bil alene. Sett bort fra det eksistensielle, sykdom, død, kjærlighet og sånn, så gjør penger deg lykkelig. å hevde noe annet er tull. 

Anonymkode: 56063...b91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Har to tanter som er millionærer, og de er ganske miserable. En onkel som har en bra jobb innenfor filmbransjen, men privatlivet er så som så - akkurat som kjendiser flest.

Anonymkode: 0bbac...068

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått litt høydeskrekk. Da jeg var forholdsvis fattig, alt jeg hadde var en liten arv på under 100k, var det liksom ikke så krise hvis alt gikk til helvete og livet gikk i grus. Man blir ikke hjemløs i Norge, man sulter ikke ihjel i Norge. Jeg var jo ikke kommet særlig langt fra startstreken uansett.

Nå er jeg livredd for at noe skal skje, som sender meg tilbake til start. Tenker mye på at jeg kan bli arbeidsledig og langvarig syk, og at NAV systemet blir strengere og strengere, sikkert også mer behovsprøvd etterhvert, at forsikringer ikke alltid gir utbetaling, iallefall ikke hvis NAV slår seg vrang. Det er noe uggent med tanken på å miste alt, og det blir verre jo mer man har å miste, helt til man virkelig er 100% set for life.

Anonymkode: 6b656...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...