Gå til innhold

Navnet Saskia


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner et par Saskiaer, men de bor i England.

Noen ganger må man bare innse at enkelte navn ikke fungerer like bra på norsk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er uheldig, fordi det ikke er selvforklarende ut fra skrivemåten hvordan det skal uttales på norsk. Med økende sammenfall mellom -ki, kj- og -skj ender dere fort opp med en bastarduttale. Hvordan tenker dere egentlig at det skal uttales?

Anonymkode: 3538a...964

Det uttales sånn som det skrives Sas-ki-a/ Sas-kia. Ser egentlig ikke at noe tyder på en annen uttale heller, tror det bør være et trygt navn å velge i Norge sånn sett alstå. Men det er jo veldig russisk i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ginny skrev:

Kjenner et par Saskiaer, men de bor i England.

Noen ganger må man bare innse at enkelte navn ikke fungerer like bra på norsk..

Det har jo en veldig norsk uttale da, rett frem. Fungerer dårligere på engelsk!

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, palamina skrev:

Det uttales sånn som det skrives Sas-ki-a/ Sas-kia. Ser egentlig ikke at noe tyder på en annen uttale heller, tror det bør være et trygt navn å velge i Norge sånn sett alstå. Men det er jo veldig russisk i mitt hode.

Nei, kombinasjonen ski uttales "sji" på norsk. 

Anonymkode: 0eea6...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer ikke uttale det. Men jeg assosierer det med østblokk prostituerte av en eller annen grunn. 

Anonymkode: fd330...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere Saskiaer i Nederland. Tipper Cornelis Vreeswijk har dette navnet derfra også.

Anonymkode: bc5f8...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttales det Saskia eller Sasjia? Eller på en annen måte? 

Anonymkode: 3ddfd...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, palamina skrev:

Det uttales sånn som det skrives Sas-ki-a/ Sas-kia. Ser egentlig ikke at noe tyder på en annen uttale heller, tror det bør være et trygt navn å velge i Norge sånn sett alstå. Men det er jo veldig russisk i mitt hode.

Men siden ki-lyden er på vei ut vil dere nok ende opp med mange som uttaler det Saskja/Sasja. Ser det er flere i tråden som tenker samme vei. 

Anonymkode: 3538a...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men siden ki-lyden er på vei ut vil dere nok ende opp med mange som uttaler det Saskja/Sasja. Ser det er flere i tråden som tenker samme vei. 

Anonymkode: 3538a...964

Greit nok at en del har begynt å kalle kino for sjino, jeg ser den. Men uttalen av Saskia måtte i så fall bli Sasjia da, "i"en vil uansett ikke forsvinne. Sasjia er også et pent navn, kanskje enda finere. :tommelsmil: Uansett ikke noe stort problem tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en hund eller katt. 

Jeg synes det blir for mye S-lyd, så jeg ser for meg at man spytter mens man sier der. Det er hardt og litt maskulint synes jeg.

Anonymkode: 12c53...239

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leser en bok der en av personene heter Alexander, som blir kalt Sasja. Handlingen foregår i Russland. Jeg tenker på det som et guttenavn. Men kanskje Saskia er et annet navn ?

Anonymkode: c1230...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt det før. Synes ikke det var pent :( Ville aldri kalt ungen min for det.

Anonymkode: 958f2...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som swastika på Engelsk når du leser det. For de som ikke vet det; swastika er hakekors på Englesk. 

Anonymkode: 93b9f...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...