Gå til innhold

Trenger andres tanker og meninger om barnebidrag og samvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal prøve å gjøre meg så kortfattet som mulig. 

Mor krever bidrag, noe jeg mener hun ikke har rett til. Men jeg vil gjerne høre andres meninger om dette.

 

Gjennom privat ordning betaler jeg nå 1040kr i barnebidrag (50% av barnehagekostnaden) per måned til mor. Greit nok, men hun vil ha mer.

Jeg henter alltid i barnehagen, og mor henter hos meg kl18 hver dag. Og barnet overnatter alltid hos mor. (en diskusjon jeg ikke orker å ta...enda) Så, i våken tilstand, så har vi begge barnet ca 50/50. Og dermed mer eller mindre like utgifter. For å sette det på spisse: Det koster ingenting når barnet sover.

 

Jeg har et annet barn der jeg betaler 850kr i måneden i bidrag (kalkulert av NAV), og har henne annenhver helg.

Moren til det andre barnet krever nå 1500kr, selv om jeg har barnet mer eller mindre 50%.

Bidraget skal gå til mat og drikke. Alle middager skjer hos meg. Frokost og kveldsmat hos mor. Bidrag skal også gå til lek og fritid. Jeg har barnet ettermiddag, og mor kvelden. Så der har vi omtrent like utgifter. Bidrag skal også dekke transport. Hun leverer, og jeg henter. Like utgifter. Boutgifter: Både jeg og mor er begge single, og har barnet omtrent 50/50, så igjen, omtrent like utgifter...selv om mor betaler mer i husleie...men det er hennes eget valg, mener nå jeg. Bidraget skal også dekke klær. Jobben med innkjøp gjør mor. Greit nok. MEN, mesteparten av klærne barnet får arver hun fra storesøster...som jeg har betalt for allerede gjennom barnebidrag til den andre eksen min. Så her sparer mor mye penger.

Så vi har omtrent samme utgifter når det gjelder barnet, vi har omtrent 50/50 samvær (i våken tilstand vel og merke), og jeg betaler halvparten av barnehagen. Men mor vil ha mer. Nav kalkulerer bidrag etter overnattinger, og ikke timer...som for mitt tilfelle blir litt urettferdig, ettersom jeg timebasert har henne like mye...igjen i våken tilstand. Er ingen utgift når barnet sover.

Jeg er ikke i jobb og har hatt lav inntekt de siste to årene, og mye dagpenger hos NAV. Jeg studerer nå for å gjøre noe med denne situasjonen. Mor har fast jobb og tjener rundt 650000kr i året, får dobbel barnetrygd og skatteklasse2. Men hun har også en gjeldsordning...noe JEG ikke skal straffes for.

Jeg betaler som sagt 850kr i bidrag for storesøster, som jeg har kun annenhver helg pga avstand. For lillesøsteren, krever mor nå 1500kr. Og dette barnet har jeg 50%...igjen, i våken tilstand.

Mor presser, klager og kritiserer meg for alt...og det sprekker snart for meg.

Ønsker andres meninger...kvinner som menn. Ja, jeg kan få NAV til å kalkulere bidrag, men som sagt, de kalkulerer med overnattinger, som betyr at mor har 100%...selv om jeg har barnet 50%. Om hun får dette gjennom (100%), så kan jeg like godt slutte å ha barnet, om det skal være rettferdig økonomisk sett. Men da får jeg kritikk og negativitet slengt over meg for det også, for i moren sin jobb, så har hun ikke mulighet til å hente i barnehagen. Men, er det mitt problem? 

Konklusjonen er at jeg vil bare ikke at mor skal håve inn ufortjente penger, når vi begge har de samme barneutgiftene, og hun tjener mer enn dobbelt så mye som meg...når jeg er i jobb...noe jeg ikke har nå.

Mvh Frustrert mann

 

 

Anonymkode: 88973...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ha barnet hver annen helg er ikke 50%- 50% er 1 uke hos deg 1 uke hos mor eller like mange dager hos deg som mor.  Med barn #1 - Når henter du barnet?  Du har henne noen timer hver dag x 5 dager, ingen helger og ingen overnattinger.  NEI du har ikke dette barnet 50% heller.  Og når du sier dere har lik utgifter, hva mener du?  Om det eneste du bidrar til mor for barnet er å dekke 1/2 barnehagen og ingenting annet skjønner jeg hvorfor begge vil ha mer.  Hvis jeg var de ville jeg ha bare gått gjennom NAV slik at de får riktig betalt, og ikke det DU synes de burde få. 

Anonymkode: c7480...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og litt tips.  Bruk kondomer hvis ikke du vil ende opp med flere mødre som krever bidrag. 

Anonymkode: c7480...dd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha barnet hver annen helg er ikke 50%- 50% er 1 uke hos deg 1 uke hos mor eller like mange dager hos deg som mor.  Med barn #1 - Når henter du barnet?  Du har henne noen timer hver dag x 5 dager, ingen helger og ingen overnattinger.  NEI du har ikke dette barnet 50% heller.  Og når du sier dere har lik utgifter, hva mener du?  Om det eneste du bidrar til mor for barnet er å dekke 1/2 barnehagen og ingenting annet skjønner jeg hvorfor begge vil ha mer.  Hvis jeg var de ville jeg ha bare gått gjennom NAV slik at de får riktig betalt, og ikke det DU synes de burde få. 

Anonymkode: c7480...dd5

Jeg henter 15, og mor henter 18. Barnet legger seg senest 19.

Så mor har barnet en time hver dag, pluss en time om morgenen. 2 timer. Jeg har i 3 timer hver dag. Og når barnet sover, så koster det ingenting...utenom kanskje strøm. Og at mor ikke får sin fritid om natten, når hun selv sover, skal ikke jeg betale for. 

Bidrag skal gå til barnet, ikke henne. Vi spleiser på barnehagen, som er rettferdig. Utover det, så mener jeg at mine utgifter er høyere, siden mor egentlig bare står for frokost og kveldsmat. Etter mor henter, så er det tv, kveldsmat og ingen andre aktiviteter for barnet.

Alle andre utgifter, som bleier etc...der har vi like store utgifter. Hvorfor skal jeg betale deler av hennes bleieutgifter, mat etc, når jeg har de samme utgiftene selv, som jeg må stå for selv?

Endret av rayzor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var de ville jeg ha bare gått gjennom NAV slik at de får riktig betalt, og ikke det DU synes de burde få. 

Anonymkode: c7480...dd5

Med hun eldste så gikk JEG gjennom NAV. De kalkulerte med at jeg hadde betalt for mye i nærmere et år. Bidraget ble redusert med to tusen i måneden, samt at mor måtte etterbetale nesten 15000,-

Gjett hvem som klikket

Anonymkode: 88973...028

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og litt tips.  Bruk kondomer hvis ikke du vil ende opp med flere mødre som krever bidrag. 

Anonymkode: c7480...dd5

Blir for dumt, dessverre. 

Men ja, etter et langt liv (og samtaler med andre menn) så er faktisk kondom det tryggeste for å unngå slike kvinnfolk.

Og i disse metoo-dager, så våger nesten ikke vi menn å ta på dere lenger. 

Anonymkode: 88973...028

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i helgene? Regner med at barnet ikke er i barnehagen i helgene? Og det er mer ansvar å ha barn på nattetids enn kun søvn. Så det er en grunn til at nattestid teller mer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke på nav sin kalkulator hvor mye du evt må betale i bidrag. Men ordne med en samværsavtale hvor det står at du har barnet på dagtid og mor på natten(bufidir sin samværsavtale). Kanskje nav ser der at du har barnet ganske mye. Har du ikke barnet i det hele tatt i helene?

Anonymkode: d58b5...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bortebra skrev:

Og i helgene? Regner med at barnet ikke er i barnehagen i helgene? Og det er mer ansvar å ha barn på nattetids enn kun søvn. Så det er en grunn til at nattestid teller mer. 

Mer ansvar på nattestid? Ja, om barnet våkner ja. Og skulle det skje noe, så er jeg bare 5min unna med bil, og jeg har sagt jeg kan komme når som helst. Men jeg skal ikke betale for ansvar, men utgifter. Mor har bestemt at det KUN er hun som skal ha henne på overnatting...selv om barnet noenganger vil noe annet, og jeg har sagt at jeg selv ønsker en overnatting i ny og ne. Men å diskutere med henne om det, skaper bare hodeverk. Mor vil hva som er best for henne økonomisk, og ikke barnet virker det som.

Har hatt barnet på overnatting kun de gangene mor skal ut å farte på byen, julebord etc. Da er det liksom greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo sjekke på nav sin kalkulator hvor mye du evt må betale i bidrag. Men ordne med en samværsavtale hvor det står at du har barnet på dagtid og mor på natten(bufidir sin samværsavtale). Kanskje nav ser der at du har barnet ganske mye. Har du ikke barnet i det hele tatt i helgene?

Anonymkode: d58b5...29f

Jo, har barnet annenhver helg fra 08 til 18-19. Storesøster overnatter hos meg. Lillesøster blir da ofte vrang når mor henter. 

Endret av rayzor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha barnet om natten er jo en stor utgift.  Det er der boutgiftene for et ekstra soverom kommer inn. 

Endret av Puny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Puny skrev:

Å ha barnet om natten er jo en stor utgift det er der boutgiftene for et ekstra soverom kommer inn. 

Men hun sover i samme seng som mor. Ikke eget soverom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, rayzor skrev:

Men hun sover i samme seng som mor. Ikke eget soverom

Det tar jo ikke nav hensyn til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Puny skrev:

Det tar jo ikke nav hensyn til. 

Nettopp. Nav tar ikke hensyn til mye rart. 

Vi spleiser på barnehagen, og utover det har vi mer eller mindre identiske utgifter med barnet. Klær arver hun fra storesøster(som har en annen mor). Får NAV bestemme, så skal jeg dekke deler av hennes barneutgifter....selv om mine barneutgifter er identiske som hennes. Hva med meg? Og mor får lavere skatt og dobbelt barnebidrag i tillegg. Rettferdig?

Også tjener hun dobbelt så mye som meg (Når jeg er i jobb. Noe jeg ikke er nå). Huff, ja, stakkars henne.

Endret av rayzor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler at ikke mor handler på barnet sitt beste bør du kanskje begynne å prøve å gjøre noe med det.

Når det kommer fmtil barnebidraget, så sier du at du idag betaler 1040 I form av halve barnehageregningen. Så det er bare 460 det går opp. Så prøv å tenk om du vil svelge den og prøve å holde på et samarbeid om barnet, om enn det bare er så lenge som til dere får en ordning som kanskje er bedre for ungen. Eller sette deg på bakbeina helt sånn at samarbeidet blir dårligere. 

Anonymkode: 9ae85...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg helt vekk fra den økonomiske biten her. 

Men helt alvorlig, hva er det for en håpløs samværsordning dere har? Få med deg mor på familievernkontoret og få lagd en skikkelig samværsavtale umiddelbart!! 

Anonymkode: b8fc4...1cf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stusser litt på at du snakker om at dere har like utgifter. Hvis mor gjør ALLE innkjøp til barn og du står for å gi henne nedarvede klær så bidrar du jo strengt tatt aldri til noe nytt. Sko og lignende skal ikke barn arve. Hvorfor bidrar du aldri til å kjøpe klær? Ting barnet trenger? Kjøper du leker? 

Må si jeg blir litt uvel av deg. Du klager over latterlig lave summer egentlig. 1500kr i måneden for et barn? Det er uendelig langt fra å dekke det et barn koster, og nå tenker jeg ikke på middagen du så generøst betaler for barnet ditt 5 dager i uken. 3 timer hver uke x 15. Du har barnet 15 timer i uken, ikke 50%.

Du må enten sette foten ned og kreve 50/50 deling, en uke hver. Eller så må du bare innfinne deg med at 15 timer i uken faktisk ikke er noe særlig mye.

Sist men ikke minst. Det virker som om alt du bryr deg om er pengene barna koster deg. Det er ærlig talt litt trist. 

For å gjøre det enkelt for dere begge. Få en avtale gjennom nav, så ender dere opp med en sum begge blir nødt til å slå seg til ro med. Hvorfor ikke bare gå igjennom nav med det samme?

edit... 460kr mer enn du betaler nå. Er du virkelig villig til å gjøre deg vanskelig for en sånn sum? Det er barnet ditt det er snakk om. Gled deg til du får høyere inntekt. Da skal du se at 1500kr i måneden ikke var så ille likevel

Endret av altflyter
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mor har barnet 12 av 15 netter så vil jo mor ha behov for 2 soverom om ikke lenge. Barnet kan ikke sove i samme seng som mor på sikt. Ergo blir boutgiftene høyere (til sammenligning så klarer far seg på sofaen 2 netter annenhver uke, dersom det er nødvendig) 

Anonymkode: 2d3a6...27d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, rayzor skrev:

Nettopp. Nav tar ikke hensyn til mye rart. 

Vi spleiser på barnehagen, og utover det har vi mer eller mindre identiske utgifter med barnet. Får NAV bestemme, så skal jeg dekke deler av hennes utgifter....selv om mine utgifter er identiske som hennes. Hva med meg? Og mor får lavere skatt og dobbelt barnebidrag i tillegg. Rettferdig?

Dere får ha ordentlig 50/50 da, nav tar ikke hensyn til sånt. Du kan ikke argumentere med st mor og barn deler rom, det er jo vanligvis slik at de som har barnet på natten trenger ekstra boareal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du føler at ikke mor handler på barnet sitt beste bør du kanskje begynne å prøve å gjøre noe med det.

Når det kommer fmtil barnebidraget, så sier du at du idag betaler 1040 I form av halve barnehageregningen. Så det er bare 460 det går opp. Så prøv å tenk om du vil svelge den og prøve å holde på et samarbeid om barnet, om enn det bare er så lenge som til dere får en ordning som kanskje er bedre for ungen. Eller sette deg på bakbeina helt sånn at samarbeidet blir dårligere. 

Anonymkode: 9ae85...dd7

Ønsker samarbeid...men hun prøver å utnytte alle smutthull...ved å tvinge gjennom at hun har alle overnattinger, dermed 100%...selv om jeg har barnet hver dag jeg også. Jeg har omtrent ikke nåla i veggen, og mor tjener 650000 i året. 

Hva JEG føler når det kommer til urettferdighet, det driter hun i...som hun stadig sier. Så lenge loven er på hennes side, så kjører hun på...i "miste lappen" fart. Ok, hun har 100% samvær om man kun tenker overnatting, og ikke antall timer. Så, om jeg setter meg på bakbeina, og blir vrang selv...så kan jeg like godt unngå samvær. Hør meg riktig nå er dere snille...hun VIL ha ALLE overnattinger, som betyr 100% i NAV sine øyne...og dermed får hun full pott, økonomisk. Men jeg skal likevel bidra med mange timer hver dag. Rettferdig? Om NAV får bestemme, og at det samtidig skal være rettferdig økonomisk, så skal ikke jeg ha noe samvær. Økonomisk altså. Men det går selvfølgelig ut over barnet. Samtidig så klarer ikke mor hente i barnehagen på hverdagene...så der må jeg trå til hver dag. 

Men, om det skal være rettferdig ØKONOMISK sett, og hun fremdeles vil ha 100%, da trenger jeg ikke hente i det hele tatt i barnehagen. Hun er vrang mot meg...så hvorfor kan ikke jeg? Hva barnet vil gjennomgå er en annen sak. Tragisk. Men når mor er så vanskelig, da har jeg ingen annen løsning enn å slå hardt mot hardt.

Dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...