Gå til innhold

Kan noen anbefale en flink dyretolk? Eventuelt en prest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig det samme kan skje om den får mye grønt å gnage på. Grønne blader som grønnkål har harde stengler. Virker ikke som høy er bra for den, og at det er derfor den ikke vil ha det.

Anonymkode: 8382b...892

Altså, at tennene slites, stenglene på grønne blad virker som de kan erstatte høyet til en viss grad.

Anonymkode: 8382b...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det samme kan skje om den får mye grønt å gnage på. Grønne blader som grønnkål har harde stengler. Virker ikke som høy er bra for den, og at det er derfor den ikke vil ha det.

Anonymkode: 8382b...892

 Men den må virkelig ha høy. Det regulerer magen i tillegg til å holde tennene korte. Veterinær sa att ingenting kan erstatte det. Men er det en spesiell type høy den vil ha? Jeg kjøpte en høyblanding med kamille, hvorfor vil den ikke ha det? Det er myke små strå. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Men den må virkelig ha høy. Det regulerer magen i tillegg til å holde tennene korte. Veterinær sa att ingenting kan erstatte det. Men er det en spesiell type høy den vil ha? Jeg kjøpte en høyblanding med kamille, hvorfor vil den ikke ha det? Det er myke små strå. 

Anonymkode: 76978...ab0

Og hvorfor spiser den grønnsaker den elsker så sakte når den er tydelig sulten? Har den vondt i munnen? 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

 Men den må virkelig ha høy. Det regulerer magen i tillegg til å holde tennene korte. Veterinær sa att ingenting kan erstatte det. Men er det en spesiell type høy den vil ha? Jeg kjøpte en høyblanding med kamille, hvorfor vil den ikke ha det? Det er myke små strå. 

Anonymkode: 76978...ab0

Ok, men det er ikke det jeg får. Jeg kan ikke fabrikere et behov for høy når jeg ikke får det opp. Den vil ikke ha høyblandingen med kamille fordi den ikke vil ha høy. Jeg kan ikke hjelpe mere enn det, beklager.

Anonymkode: 8382b...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor spiser den grønnsaker den elsker så sakte når den er tydelig sulten? Har den vondt i munnen? 

Anonymkode: 76978...ab0

Men hva mener du med grønnsaker, hva gir du den? Har du prøvd med salat og andre grønne blader? Frukt?

Anonymkode: 8382b...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du med grønnsaker, hva gir du den? Har du prøvd med salat og andre grønne blader? Frukt?

Anonymkode: 8382b...892

Den spiser gulrot. Litt paprika iblant. Gulrot er hardt, så det kan jo ikke være at den er for svak for pellets og høy. Da hadde den ihvertfall ikke klart å tygge gulrot. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, justcurious skrev:

Har du prøvd alfalfa-høy? Hvor lenge har den har vært syk? Spiser den ikke høy i det hele tatt?

Alfalfa var en god ide. Har høy med litt alfalfa i, men skal kjøpe rent alfalfa. Det inneholder jo masse næring. Den har vært syk i over to uker, og har ikke spist noe som helst høy hele den tiden. Har prøvd å klippe det opp i små biter, uten at det hjalp. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men det er ikke det jeg får. Jeg kan ikke fabrikere et behov for høy når jeg ikke får det opp. Den vil ikke ha høyblandingen med kamille fordi den ikke vil ha høy. Jeg kan ikke hjelpe mere enn det, beklager.

Anonymkode: 8382b...892

Jeg setter veldig pris på hjelpen din. Skjønner at du ikke bestemmer hva du får opp. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alfalfa var en god ide. Har høy med litt alfalfa i, men skal kjøpe rent alfalfa. Det inneholder jo masse næring. Den har vært syk i over to uker, og har ikke spist noe som helst høy hele den tiden. Har prøvd å klippe det opp i små biter, uten at det hjalp. 

Anonymkode: 76978...ab0

Ja, det er verdt et forsøk. Stakkars liten. Har den slipt tennene flere ganger før? Dette er jo ofte et tegn på tannproblemer hos kaniner, men forstod det sånn at du hadde undersøkt det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, justcurious skrev:

Ja, det er verdt et forsøk. Stakkars liten. Har den slipt tennene flere ganger før? Dette er jo ofte et tegn på tannproblemer hos kaniner, men forstod det sånn at du hadde undersøkt det? 

Tennene er slipt en gang, bare. Dyret er ungt, så har ikke trengt noe behandling før den ble syk nå. Det er tatt røntgen nav tennene, og de er blitt grundig undersøkt av to veterinærer, både med og uten narkose. Alt ser normalt ut. Derfor håper jeg en dyretolk kan finne ut om den har noen munn problemer som ikke er oppdaget. For det virker som det er munnen som er problemet. Eller psyken, at den har fått en sperre for høy og pellets. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, justcurious skrev:

Ja, det er verdt et forsøk. Stakkars liten. Har den slipt tennene flere ganger før? Dette er jo ofte et tegn på tannproblemer hos kaniner, men forstod det sånn at du hadde undersøkt det? 

Hva kunne du forresten kunnet gjort om det var en kanin? 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tennene er slipt en gang, bare. Dyret er ungt, så har ikke trengt noe behandling før den ble syk nå. Det er tatt røntgen nav tennene, og de er blitt grundig undersøkt av to veterinærer, både med og uten narkose. Alt ser normalt ut. Derfor håper jeg en dyretolk kan finne ut om den har noen munn problemer som ikke er oppdaget. For det virker som det er munnen som er problemet. Eller psyken, at den har fått en sperre for høy og pellets. 

Anonymkode: 76978...ab0

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kunne du forresten kunnet gjort om det var en kanin? 

Anonymkode: 76978...ab0

Jeg skjønner :/ Huff. Får håpe du finner ut av det. 

Det kommer jo an på. Jeg har hatt kanin(er) i noen år og har en del erfaring med sykdom. Har hatt en med tannproblemer som måtte slipe tennene regelmessig. Han sluttet å spise høy når jekslene ble for lange og måtte slipes, da spiste han bare pellets og grønnsaker og urter. Jeg ville sjekket tenner først og fremst, men det har du jo gjort. Hvilken dyreklinikk er det du går til da, kanskje de ikke har nok kunnskap om marsvin?

Jeg hadde faktisk en kanin som hadde problemer med tarmene/fordøyelsessystemet for to år siden. Etter utallige undersøkelser og runder med antibiotika fant vi aldri ut hva som feilte henne. Hun hadde også tannproblemer og måtte slipe de av og til. Hun hadde løs avføring hele tiden og var møkkete i baken, måtte bade henne, noe man egentlig aldri skal gjøre med kaniner. Hun ble aldri frisk, men døde etter hun våknet fra narkosen, som hun tydeligvis ikke tålte, siste gang vi var hos veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å fukte høyet du gir den? Raspe gulerot og blande innimellom siden den spiste det? 

 

Hesten min sluttet å spise høy uten at noe var galt, da laget jeg «spray» med melasse/vann og sprayet høyet med - for melasse syns hun var så godt. Viste seg at apetitten til hesten min var redusert pga mistrives- vi flyttet av andre grunner noen mnd. Etter- og som den spiste da. :) 

 

hsr den blitt mer ensom/alene de siste ukene fordi den har vært syk(holdt i eget bur eller lignende?)?

 

bare noen tanker - har aldri vært borti marsvin før :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious

Men, siden den har spist både pellets og høy før er det jo mest sannsynlig at den har et eller annet problem - vondt et sted, siden den ikke vil spise dette lenger. Rart om den plutselig ikke skulle like høy og pellets lenger. Det er nok ikke der det ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Alenia skrev:

Har du prøvd å fukte høyet du gir den? Raspe gulerot og blande innimellom siden den spiste det? 

 

Hesten min sluttet å spise høy uten at noe var galt, da laget jeg «spray» med melasse/vann og sprayet høyet med - for melasse syns hun var så godt. Viste seg at apetitten til hesten min var redusert pga mistrives- vi flyttet av andre grunner noen mnd. Etter- og som den spiste da. :) 

 

hsr den blitt mer ensom/alene de siste ukene fordi den har vært syk(holdt i eget bur eller lignende?)?

 

bare noen tanker - har aldri vært borti marsvin før :) 

Skal prøve å fukte høyet, god ide :) det rare er at den absolutt ikke har redusert matlyst. Den er like interessert i mat som før, den vil bare ikke ta det i munnen. Og iblant spytter den ut det den faktisk har begynt å spise på. Den har stått sammen med flokke. Prøver å holde en normal rutine for dem, for de blir fort stressa av nye forandringer.

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, justcurious skrev:

Men, siden den har spist både pellets og høy før er det jo mest sannsynlig at den har et eller annet problem - vondt et sted, siden den ikke vil spise dette lenger. Rart om den plutselig ikke skulle like høy og pellets lenger. Det er nok ikke der det ligger. 

Den går på smertestillende, så den skal ikke ha vondt. Den viste ingen tegn til smerte før heller, men veterinær ga den smertestillende i tilfelle. 

Hadde den ikke spist gulrot, så hadde jeg trodd at høy og pellets er for hardt å tygge. Men gulrøtter er jo enda hardere enn det. Det gir bare ingen mening. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal prøve å fukte høyet, god ide :) det rare er at den absolutt ikke har redusert matlyst. Den er like interessert i mat som før, den vil bare ikke ta det i munnen. Og iblant spytter den ut det den faktisk har begynt å spise på. Den har stått sammen med flokke. Prøver å holde en normal rutine for dem, for de blir fort stressa av nye forandringer.

Anonymkode: 76978...ab0

Og nettopp det er et tegn på at den har vondt et sted/ikke klarer å spise. Hvordan oppfører den seg ellers? Husk at byttedyr gjør alt de kan for å skjule smerte. Kaninen min var også kjempeinteressert i høy, han prøvde å spise det men klarte det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, justcurious skrev:

Og nettopp det er et tegn på at den har vondt et sted/ikke klarer å spise. Hvordan oppfører den seg ellers? Husk at byttedyr gjør alt de kan for å skjule smerte. Kaninen min var også kjempeinteressert i høy, han prøvde å spise det men klarte det ikke.

Den oppfører segv100% normalt. Leker med de andre, er aktiv og nysgjerrig. Går og løper helt normalt. Piper etter mat når jeg er på kjøkkenet. 

Anonymkode: 76978...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den går på smertestillende, så den skal ikke ha vondt. Den viste ingen tegn til smerte før heller, men veterinær ga den smertestillende i tilfelle. 

Hadde den ikke spist gulrot, så hadde jeg trodd at høy og pellets er for hardt å tygge. Men gulrøtter er jo enda hardere enn det. Det gir bare ingen mening. 

Anonymkode: 76978...ab0

Vet ikke hvordan det er med tennene til hamster, men hos kaniner er det i alle fall slik at de benytter jekslene til å tygge høy og når jekslene blir for lange klarer de da ikke å spise høy - men de kan likevel fint spise pellets, selv om dette er hardere, fordi de bruker andre tenner til å spise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...