Gå til innhold

Når kan man slutte å spare penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om en har en nedbetalt bolig kan en vel ta opp lån på den i alderdommen. 

Har selv 8 mill på bok (arv)og har sluttet spare da jeg har lav lønning.

Anonymkode: 30608...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, makkapakka skrev:

jammen du trenger da vel ikke spare alt du har, et lite beløp kan jo gjøre sitt i lengda.

Men da er det jo ikke noe forskjell på det og spare litt hver mnd. eller masse en periode, derfor lurer jeg heller på beløp, ellers blir det meningsløst å diskutere.

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri, i dag må man nok belage seg på å spare til man dør. De unge i dag kan ikke regne med at det er noe pensjon igjen til de. Oljen er på vei ut, eldrebølgen kommer, og folk lever stadig lengre. Det kuttes og kuttes, i løpet av et par tiår er den nok nede i null.

Anonymkode: 675b2...852

Tror du skattene blir lavere også da? Eller blir dr bare å betale høye skatter for å fø på innvandrere?

Anonymkode: 53c0c...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags verdier da? 

Det blir det den enkeltes oppgave å finne svar på. Jeg har i hvert fall funnet ett godt svar, men det vil jeg selvfølgelig ikke røpe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Det blir det den enkeltes oppgave å finne svar på. Jeg har i hvert fall funnet ett godt svar, men det vil jeg selvfølgelig ikke røpe her.

Hvorfor vil du ikke dele det du har funnet ut av? Det hadde vært fint å få vite det😊

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil du ikke dele det du har funnet ut av? Det hadde vært fint å få vite det

Det var noen som i si tid ble intervjuet på NRK radio om parkering i Porsgrunn. Hun skjønte ikke hva folk klaga over, sa hun, for hun pleide å stå en bestemt plass som hun beskrev – ved kjøpesenteret Downtown. Der var det alltid plass, kunne hun fortelle.
Da hun skulle parkere neste dag, var det merkelig nok fullt der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bør man ha i baknk/fond/ nedbetalt bolig etc. før det er rimelig å slutte å spare systematisk til "en regnværs dag", pensjon osv?

Anonymkode: b5aaa...367

Nedbetalt bolig og 10 millioner? Det blir 300 tusen i året i 30 år. (62-92) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skattene blir lavere også da? Eller blir dr bare å betale høye skatter for å fø på innvandrere?

Kan ikke se for meg at det blir noe lavere skatt. Når oljeinntektene og tilhørende arbeidsplasser forsvinner, må underskuddet kompenseres. Da er det nok ikke rom for noe skattelette, heller tvert om. Regner med det blir en kombinasjon av betydelige kutt i velferd, og noe økte skatter og avgifter.

Anonymkode: 675b2...852

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, prt90 skrev:

Nedbetalt bolig og 10 millioner? Det blir 300 tusen i året i 30 år. (62-92) 

Og hvor får man 10 millioner fra innen man er 62?😅

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer ved å betale ned gjeld på hus. Sitter allerede med god egenkapital ved ett evt salg. Selge og kjøpe en leilighet håper jeg skjer allerede neste år og de pengene jg blir sittende igjen med skal få rente seg på konto frem til pensjonsalder.

Jeg skal klare meg utmerket med pensjonen jeg får.

Anonymkode: 6f19f...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor får man 10 millioner fra innen man er 62?😅

Anonymkode: b5aaa...367

Man sparer.

Sannsynligvis klarer man ikke å spare så mye, og må tåle å gå ganske kraftig ned i forbruk når man pensjonerer seg. Men spørsmålet van når man hadde «nok» og det vil jeg si er rundt 10 millioner. 

3 millioner vil gi ca 100.000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sparer ved å betale ned gjeld på hus. Sitter allerede med god egenkapital ved ett evt salg. Selge og kjøpe en leilighet håper jeg skjer allerede neste år og de pengene jg blir sittende igjen med skal få rente seg på konto frem til pensjonsalder.

Jeg skal klare meg utmerket med pensjonen jeg får.

Anonymkode: 6f19f...4a1

På konto taper de seg i verdig grunnet inflasjon.

Anonymkode: b5aaa...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal klare meg utmerket med pensjonen jeg får.

Er det bare en håndfull år igjen til pensjonsalder, går nok det bra. 
Men si at du er 40, f.eks. Da er det drøyt 30 år igjen til pensjonsalder, og du har ikke peiling på hva du vil få i pensjon (og hvor mye de pengene vil være verdt). Opparbeidede pensjonspoeng kan en tørke seg med, det pyramidespillet er gått fallitt. 
Du kan håpe at skattebetalerne er villig til å spandere såpass at du ikke direkte sulter ihjel, men en levestandard noe i nærheten av dagens (minste)pensjonister, kan du bare glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som de fleste her har glemt tjenestepensjonen sin? :klo:  alle snakker om folketrygden og privat sparing, men ikke glem at jobben deres også sparer for dere. Det er jo ikke nødvendigvis de største summene, men det blir litt av det også. Sett dere ordentlig inn i den og gjør nødvendige justeringer (feks hvis dere har innskuddspensjonsavtale; sjekk spareprofilen. Er du ung anbefales det å sette 100% aksjer og 0% renter, men hvis man er eldre anbefaler man en større andel renter for å minimere risikoen etc). Hvis dere har ytelsespensjon; sett dere ordentlig inn i den og sørg for at dere ikke bryter vilkårene etc.

Jeg er enig i at man må ta med i regnestykket at folketrygd-utbetalingen blir mindre og mindre og at det er den mest usikre delen av utbetalingene. Derfor er det ekstra viktig at man setter seg godt inn i tjenestepensjonen sin, samt tar ansvar for egen sparing.

I tillegg må man regne med at vi som er unge i dag må jobbe mye lenger enn det de gjør i dag. Levealderen forlenges også, og dette justerer staten på våre pensjonsutbetalinger slik at de minimerer pensjonskostnaden løpende.

Anonymkode: 1d8b3...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På konto taper de seg i verdig grunnet inflasjon.

Anonymkode: b5aaa...367

Ikke hvis de står på aksjesparekonto? Jeg har også en sparekonto med over 2% rente, så nei, det er ikke skrevet i stein at alle bankinnskudd taper seg i verdi.

Anonymkode: 1d8b3...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par i femtiårene med voksne utflyttede barn. De har to hytter, to biler, eier to leiligheter de leier, en gård de også leier ut, og bor i et nedbetalt hus. De er totalt gjeldsfrie... Mye flaks pga. arv, og en av de tjener veldig veldig godt. Den andre har en gjennomsnittlig lønn.

De «sparer» i så måte at de ikke bruker penger bare for å bruke de og går dermed i pluss, da de får inn mer enn de bruker. På leieinntekter og lønn.

DA kan du slutte å spare! Ellers vil jeg tro du alltid vil ha godt av å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kommer an på ambisjonsnivå. Men alle bør spare til de er gjeldfrie bortsett fra boliglån og studielån og har to-tre månedlønner på bufferkonto. 50% av Norges befolkning oppfyller ikke dette kriteriet. Om du da bruker resten av inntekten din, så vil du greie deg helt fint, men uten at du blir rik over tid. Har du ambisjoner om å ha litt penger når du blir eldre og kanskje hjelpe barn i etableringsfasen, bør du spare noen tusen kroner i måneden i tillegg til første punkt. Denne ekstra sparingen kan ta form av en kombinasjon av ekstra innbetalinger på studielån, boliglån og indeksfond.

Anonymkode: e4cb9...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært fornøyd om jeg hadde litt mer å leve for enn i dag i alderdommen og en buffer på ca 500 000.  Hadde jeg visst at jeg hadde det hadde jeg kanskje "sluttet å spare." Men en del sparing "gjør seg selv" da, så da blir det snakk om å ta ut utbytte eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...