Gå til innhold

Hvor og med hvor mange skal du feire julaften i år?


Gjest Selfie

Anbefalte innlegg

Gjest Axl Rose

Planen var meg, mamma, mannen hennes, søsteren min, typen hennes og barna hennes. Broren min vil ikke komme når jeg er der. Han skal sitte alene så jeg vurdere å sitte alene hjemme hos meg så han får gå hjem å feire med de. Lenge siden han har vært hjemme så han fortjener å være sammen med alle igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal til foreldrene mine og vi blir 11 stk. Kjernefamilien, fetter med familie og svigerfamilie og besteforeldre.

Anonymkode: 9904d...987

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hjem til min mor å feire. Og blir kun oss på julaften. Ellers er store deler av familien døde, eller uaktuelt å feire med (uønsket i familien). 

Skulle gjerne hatt familie å feire med. :) 

Anonymkode: cb359...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe strengt system på det, men det viktigste er at både mannen og jeg får bestemme hvordan vi skal feire, og at vi gjør kompromisser. 

Jeg orker heller ikke storfamilie og tjohei hver eneste julaften, ofte vil jeg bare ha en fredelig julaften hjemme med barna og eventuelt besteforeldre som vil komme til oss. Men jeg vet også at mannen min setter pris på å feire jul i hjembygda si innimellom, så det tar jeg hensyn til.

Jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å pakke bilen full av gaver og kofferter, kjøre over glatte fjellveier, innlosjeres hos svigers og feire med ørten slektninger, småbarn og bikkjer, men en jul innimellom så går det jo greit. Generelt er vel gi-og-ta essensielt i et forhold. Ingen kan trumfe gjennom sin ideelle julefeiring hvert år, og ting kan bety mye for den andre, selv om man ikke ville valgt det selv. 

Anonymkode: 9f82a...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer hjemme hos oss selve og har åpent hus. I år kommer et sett besteforeldre, og en av våre brødre med sin lille familie. Vi blir 11.

Anonymkode: 7217a...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal hjem til mamma og vi blir 16 stk. Mamma, stefar, oss søsken med ektefeller og barn og min stefars søster med samboer.

gleder meg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal feire hos foreldrene mine, to brødre og bestemor. Jeg har en 3. bror med kone og tre barn som skal feire hos hennes foreldre og søster (som har mann og to barn). 

I fjor feiret jeg i usa med kjæresten og hans familie. Det var fint det også, men er glad for å være hjemme i år :) Familie er en fin ting. Skjønner ikke at du klager ... 

Anonymkode: f4c19...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer med mine foreldre, mine besteforeldre på begge sider, samt tanter og onkler. Blir flere på julaften enn vanlig, men det er bare koselig. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år feirer ungene med far, så vi blir 7 stk. På julaften. Til neste år skal vi feire i nytt hus, da blir vi en hel gjeng.

Endret av Lalunaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne faktisk også tenke meg å bare feire oss 3 i år. Vi skal feire sammen med familien hans i år siden vi har feiret med min familie 2 år på rad. Men det har vært så stor uenighet i familien hans om hvor vi skal være så jeg har ikke vært langt unna ved å si «dette gidder jeg ikke - vi feirer jul alene» men så ble folk enig til slutt.

Også feirer vi med familien min den 22/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Selfie skrev:

Jeg og mannen min er uenige. Jeg vil gjerne feire kun oss fire i familien (har to barn), evt med hans foreldre. Han vil feire med hele familien - to søstre med menn og barn, og hans foreldre. Pluss en oldemor. Fordi jeg insisterer på å bli hjemme på julaften, har det nå endt med at alle kommer til oss annethvert år...og da er jo ingen av oss fornøyde. Han vil ikke ha alle her, ikke jeg heller. Men så blir det sånn da, fordi de andre alle skal feire sammen hvert år så det er visst alle eller ingen. 

Derfor lurer jeg på hva som er vanlig.....hele storfamilien sammen eller kun kjernefamilien med en bestemor eller to?

 

(Annethvert år kommer mine foreldre til oss, da feirer hele hans familie sammen et annet sted)

Vi skulle egentlig feire alene i år, bare meg og min datter på seks :) Men så ville min kjære storesøster så gjerne feire med oss, så vi reiser bort til foreldrene våre. Så det blir 6 stk til jul. En rolig, koselig og fin julefeiring. Glad jeg slipper hele slekta på julaften. Det blir bare stress og ikke kos for min del :) Vi er alle forskjellige :)  Vi skal opp til resten av familien på nyttårsaften. Det blir en større familiefeiring, men akkurat det blir koselig å være mange på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer hos foreldrene mine, med dem, og i år også min tante. Det er en tante for mye... 

Jeg hater store besøk, og masse folk i julen er et mareritt. Jeg hater ståk og folk og styr og kaos, og liker at det er stille, rolig, og oversiktlig, og at gaveåpningen ikke tar timesvis, og ei heller er et kaos av at alle åpner pakker samtidig, og ikke tar en og en. 

Da jeg var ganske liten var det sånn feiring hos farmor og farfar, med masse onkler og tanter og haugervis av søskenbarn. Jeg hatet det dypt og intenst. Så har det vært et par år nå i voksen alder hvor min søster har hatt med mann og to barn og feiret hos mine foreldre også, og jeg hater det også, og var sjeleglad da de fant ut at de ikke orket reise så langt og heller ville feire hjemme hos seg selv. 

Ellers har julene vært hos mine foreldre, med min bestemor, kanskje tante om hun ikke er i "Syden", min søster, og hvert fjerde år også mine andre besteforeldre. Så ganske stille og rolig, altså. Fra neste år av blir det med samboeren min og vårt første barn også. 

Anonymkode: 97e09...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arkana skrev:

Vi feirer som vanlig hjemme hos oss selv. Min familie (dvs Mamma, kjæresten hennes og broren min) skal feire sammen med oss. mannens familie feirer aldri med oss så vi er enten med min familie eller bare oss fem. Hvis du og mannen din ikke blir enige må dere rett og slett bytte på hvordan dere feirer. Den som "fikk viljen sin" i fjor må gi seg i år.

I mine øyne har dere et luksusproblem. Jeg har liten familie og jeg kommer aldri til å forstå at noen klager på at de har stor familie og at det er for mange å feire med. Julen er familietid og selv om jeg synes jul bare oss i kjernefamilien er veldig koselig hadde jeg aldri sagt nei til stor familiefeiring.

Nåja, har du prøvd en stor familiefeiring noen gang...? Det er et mareritt, skal jeg si deg. Jeg hater det, og er sjeleglad det ikke er noe sånt hos oss for tiden. 

Anonymkode: 97e09...8dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3 søsken som etterhvert begynner å få VELDIG mange barn, så det er ikke aktuelt å samle alle sammen. Det blir bare slitsomt for barna som spriker alt for mye i alder(og de voksne selvsgt :P )

Jeg foretrekker julaften med en mindre kjerne, og de siste julaftenene har vi feiret bare oss 3(meg, mann og barn) pga jobb og at vi ikke har familie i denne byen+lite fri i jula. 

I år skal jeg ha ei venninne og samboer+nyfødt på besøk julaften, han har stor familie i annen by - men hun har lite/ingen kontakt med sin familie. Så det kan jo være at vi fortsetter å ha de på besøk en periode, hun har feiret med oss før her.

Jeg er vokst opp med stor familie, men foretrekker nok mer rolige former - har litt å gjøre med at jeg blir fort sliten og alt for mange voksne/barn på liten plass bare er slitsomt for alle. Det er bedre å dra i litt juleselskaper eller noe annet.

Anonymkode: ee971...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, har du prøvd en stor familiefeiring noen gang...? Det er et mareritt, skal jeg si deg. Jeg hater det, og er sjeleglad det ikke er noe sånt hos oss for tiden. 

Anonymkode: 97e09...8dc

Ja, det har jeg, f.eks. det ene året både min og mannens familie feiret med oss eller når vi innimellom har hatt andre julegjester. Det var veldig fint. :) Selvsagt et litt annet støynivå og aktivitet enn når vi er færre, men jeg kommer aldri til å være lei meg for å ha familie rundt meg. :hjerte: 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal feire første julaften i nytt hus :) Blir meg, sambo og barnet vårt og svigerinnen hans og hennes familie på 4. Hunden henger seg vel også på.

3 barn mellom 1 - 3 år er tidvis det komplette kaos, så forventer ikke noen rolig julemiddag her.

Anonymkode: 31bd2...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi feirer annethvert år med hans familie og min. Når vi feirer med hans familie er det begge svigerforeldrene mine og svigerinnen min. Nær vi feirer med min familie er det mine foreldre, min bror, to besteforeldre og innimellom en onkel eller tante. 

Liker begge deler like godt :)

Anonymkode: 6173b...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir 14 stk i år hos svigers. 6 barn og 8 voksne. Svoger og svigerinne med familien mannens foreldre.

Neste år blir vi 16 hvis alle kommer. 9 barn og 7 voksne. Bror og søster med familie og min far. 

Anonymkode: 3e207...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal feire jul hos foreldrene mine i hjembyen min, vi blir 19 stk på julaften. Både gleder og gruer meg ;) 

Anonymkode: 592e6...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...