Gå til innhold

"Sånn" eller "slik"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen regel for når man skal bruke det ene og ikke det andre?

F.eks i setninger som:

Sånt kan du ikke gjøre/slikt kan du ikke gjøre.

Og i setningen over her, hva er forskjellen på å skrive sånt/slikt og sånn/slik?

Eller:

Sånn som hun holder på/slik som hun holder på.

Dette er bare eksempler.

Anonymkode: 8b368...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muntlig oppfatter jeg dem likt, som to synonymer.

Den eneste forskjellen er at jeg bruker sånn for å markere at jeg har fullført noe. Aldri slik. 

Men jeg skriver slik og nesten aldri sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftest er de synonymer, men ikke alltid. F.eks.: Fornøyd? Sånn passe. (Ikke slik). Derimot Det var slik en vakker dag (ikke sånn).  Sånn regnes som litt mer muntlig enn slik.

Slikt/sånt kan du ikke gjøre = (Noe som ligner på) dette kan du ikke gjøre
Slik/sånn kan du ikke gjøre = Du kan ikke gjøre det slik, eller Du kan gjøre det, men ikke på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GauteS said:

Slikt/sånt kan du ikke gjøre = (Noe som ligner på) dette kan du ikke gjøre
Slik/sånn kan du ikke gjøre = Du kan ikke gjøre det slik, eller Du kan gjøre det, men ikke på denne måten.

Dette stemmer ikke. Endingen -t dreier seg om samsvarsbøying, ikke om ulik betydning.

Anonymkode: 11953...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Endingen -t dreier seg om samsvarsbøying, ikke om ulik betydning.

Anonymkode: 11953...307

Herre jemini! Javel, jeg får prøve:

1. Om slik står til substantiv, samsvarsbøyes det; slik lue, slikt vær, slike kjerringer. Betydning er av det eller det slag.

2. I en annen betydning, den slags, brukes bare slikt: Slikt hender ofte. Og slikt skal være lærer!

3. Determinativet kan også brukes som adverb, da brukes bare slik: Ikke skrik slik. Gjør det slik!

Når det gjelder de to setningene som trådstarter spurte etter, så tilhører Slikt kan du ikke gjøre nr. 2 over, mens Slik kan du ikke gjøre er et eksempel på nr. 3. I ingen av disse setningene fins det et substantiv som slik skal bøyes i samsvar med, slik AB-en mener å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...