AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #1 Del Skrevet 11. desember 2017 Er det noen regel for når man skal bruke det ene og ikke det andre? F.eks i setninger som: Sånt kan du ikke gjøre/slikt kan du ikke gjøre. Og i setningen over her, hva er forskjellen på å skrive sånt/slikt og sånn/slik? Eller: Sånn som hun holder på/slik som hun holder på. Dette er bare eksempler. Anonymkode: 8b368...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 11. desember 2017 #2 Del Skrevet 11. desember 2017 Muntlig oppfatter jeg dem likt, som to synonymer. Den eneste forskjellen er at jeg bruker sånn for å markere at jeg har fullført noe. Aldri slik. Men jeg skriver slik og nesten aldri sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 12. desember 2017 #3 Del Skrevet 12. desember 2017 Oftest er de synonymer, men ikke alltid. F.eks.: Fornøyd? Sånn passe. (Ikke slik). Derimot Det var slik en vakker dag (ikke sånn). Sånn regnes som litt mer muntlig enn slik. Slikt/sånt kan du ikke gjøre = (Noe som ligner på) dette kan du ikke gjøre Slik/sånn kan du ikke gjøre = Du kan ikke gjøre det slik, eller Du kan gjøre det, men ikke på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2017 #4 Del Skrevet 12. desember 2017 1 hour ago, GauteS said: Slikt/sånt kan du ikke gjøre = (Noe som ligner på) dette kan du ikke gjøre Slik/sånn kan du ikke gjøre = Du kan ikke gjøre det slik, eller Du kan gjøre det, men ikke på denne måten. Dette stemmer ikke. Endingen -t dreier seg om samsvarsbøying, ikke om ulik betydning. Anonymkode: 11953...307 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 12. desember 2017 #5 Del Skrevet 12. desember 2017 Ingen av delene er spesielt gode ord når man uttrykker seg skriftlig i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GauteS Skrevet 12. desember 2017 #6 Del Skrevet 12. desember 2017 50 minutter siden, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke. Endingen -t dreier seg om samsvarsbøying, ikke om ulik betydning. Anonymkode: 11953...307 Herre jemini! Javel, jeg får prøve: 1. Om slik står til substantiv, samsvarsbøyes det; slik lue, slikt vær, slike kjerringer. Betydning er av det eller det slag. 2. I en annen betydning, den slags, brukes bare slikt: Slikt hender ofte. Og slikt skal være lærer! 3. Determinativet kan også brukes som adverb, da brukes bare slik: Ikke skrik slik. Gjør det slik! Når det gjelder de to setningene som trådstarter spurte etter, så tilhører Slikt kan du ikke gjøre nr. 2 over, mens Slik kan du ikke gjøre er et eksempel på nr. 3. I ingen av disse setningene fins det et substantiv som slik skal bøyes i samsvar med, slik AB-en mener å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå