Gå til innhold

Hunderase som passer for uerfarne hundefolk?


Gjest Xavia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du svensken - jeg skrev en kommentar til noe av det du skrev, og jeg tror heller ikke vi er uenige. Men i forhold til det å anbefale hunderaser osv tenkte jeg bare å "presisere" at jeg ikke ville anbefalt små hunder framfor store til folk som egentlig heller burde ha gullfisk når de tenker seg om.

Det var ikke meninga å ilegge DEG den oppfatningen at det var greit eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke bør skaffe seg hund når man ikke har noe erfaring, er det dummeste jeg har hørt. Vi hadde ingen erfaring da vi fikk vår labrador/rottweiler. Og det skal visst være en krevende hund (pga at han har rottweiler i seg), men som noen andre her nevnte, med litt sunn fornuft kommer man langt. Vi har fått en super hund.

Man kan lese seg til mye! En bør vel se an hva slags rase man vil ha, så innhente en del info, og prate med andre som har den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med litt sunn fornuft kommer man langt.

Man kan lese seg til mye! En bør vel se an hva slags rase man vil ha, så innhente en del info, og prate med andre som har den rasen.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det at man ikke bør skaffe seg hund når man ikke har noe erfaring' date=' er det dummeste jeg har hørt. [/quote']

Jeg vet ikke om du sikter til innlegg i denne tråden når du sier dette. Jeg er helt enig med deg i at man selvsagt ikke trenger å ha hatt hund før for å ha hund - hvor skal man begynne hen da, liksom... Men å være i stand til å forestille seg hva et hundehold, og hold av èn rase framfor en annen, kan innebære; såpass synes jeg man skal kunne kreve. Og så er det sikkert en fordel å låne/passe andre hunder for å få et inntrykk av hvor mye tid man bruker på dyret. Men igjen; det er slett ikke sagt at en førstegangs hundeeier er noen dårligere hundeeier enn en som "tror h*n vet alt" fordi man har hatt dyr hele livet.

Selv har jeg nå min første katt - mitt første kjæledyr i voksen alder - og det begynner å gå opp for meg at man ikke alltid kan forutse hvordan det vil bli å ha et dyr heller. Men så lenge man er innstilt på det, er interessert og seriøs og tar i mot kunnskap fra andre for at dyret skal ha det fint går det jo bra - og man kan glede seg over alt det nye man oppdager ved dyret sitt. Og så tror jeg faktisk mange debuterende hundeeiere er mer obs på signaler fra bikkja si enn stae gamle hundefolk;)

Og når det gjelder anbefalinger av rase mener jeg at det er mange hunder som ikke passer som familiehunder feks - først og fremst pga mosjons- og oppdragelsesbehov/psyke. I tillegg kan man gjøre oppmerksom på at mange hunder har handicap pga drøy avl; dogger som ikke får puste feks. Og ser man inni munnen på en bokser eller annen flatneset hund ser man at alle tennene er skrått plassert pga plassmangel. Greit å være oppmerksom på slike etiske tankekors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pepsan ik innlogget

Du, gjesten...Jag har då inte anbefalt det ena framfør det andra, bara några synspunkter och tips!

Antar att du syftar till meg, men måste bara sæga att jag absolutt inte tror jag vet allt bara før att jag haft hund hela livet. Tycker inte jag gett uttryck før det heller...

Men, pga frågan hær och just pga att jag faktiskt haft hund så delade jag bara MINA erfarenheter. Folk får gjøra presis som de vill, allt efter smak och behag, men nær frågan stælls måste man væl få svara utifrån sig sjælv??

Jag ær heller inte någon sta gammal hundægare eller vad du nu skrev...

Har andra djur också, katter och fågel, som jag aldrig haft førr och det går jættebra!

Førstagångsdjurægare ær helt sækert minst lika bra som folk som haft djur førr.

Vet inte om du missuppfattar med vilja eller bara har en dålig dag, jag menade oansett inget ont alls med det jag skrivit, førsøkte bara ge mina synspunkter på en fråga som stælldes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale en Cavalier King Charles Spaniel!

Det er nydelige hunder, rolige, snille, utholdene og ikke minst lette å oppdra.

KJøpte meg en slik i sommer - hadde aldri hatt hund før, og det har funka strålende.

Sjekk her for mer info:

http://www.home.no/ckcs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan få erfaring:

Ved valg av førstegangs kjæledyr er det viktig å sette seg inn i hva det krever.

Når man skal velge hunderaser må man se på hva en selv vil gjøre med hunden.

Spesielt pels, aktiviteter, turer, bruksområder. F.eks om man vil drive med utstilling, så er det litt dumt å kjøpe blanding, selv om dette kan være topp hunder! Om man ikke er villig til å børste og stelle pelsen flere ganger i uka så kjøper man ikke en rase med krevende pels.

Rase velgeren på canis kan være en god indikator for å finne forskjellige rase som kan passe med kriteriene, men den er ingen fasit. Les mer om de foreslåtte rasene, gå inn på oppdretter sider. Les FAQ, søk også på utenlandske sider, de har ofte mye bra å komme med.

Ikke bli skremt av at det står "anbefales ikke førstegangseiere", men respekter det. Dvs, finn ut hvorfor den ikke blir anbefalt, og vurder om disse egenskapene er noe du vil takle. Med en god oppdretter som stiller opp og andre kontakter med erfaring kan det gå bra likevel. Mye opp til deg om du sier fra om det oppstår problemer. Ikke la ting gå å skure i lengre tid.

Treff hundene du vurderer, ta kontakt med oppdrettere og dra å beøk dem, spør etter andre kjøpere og om du kan få kontakt med dem. Hør om noen med de rasene kunne tenke seg å la deg passe hunden et par dager. Det er en fin måte å bli kjent med rasene. Ikke glem at det finnes individuelle forskjeller.

Vær nøye med valg av oppdretter. Ta gjerne en som ikke er altfor langt unna, som følger opp valpekjøperen, gir råd og veiledning, aom har tid og vilje til å hjelpe ved problemer.

"Engasjer" deg i raseklubben, spør og grav om rasen, problemstillinger etc etc. Mange har egne forum, mange arrangerer hundetreff og egne rase utstillinger. Heng deg med der!

Dette er ting som jeg holder på med, siden jeg er førstegangshundeeier, og har valgt en rase som ikke blir anbefalt.

Tror det viktigste av alt er å bruke tid, ikke bare bestemme seg for at man har lyst på hund, NÅ. Jeg har nå lest, lett, spurt en del selv, lest på forum hva mange andre spør om, skal på hundetreff når det klaffer med hverdagen min, i snart to år, og det er fortsatt noen år igjen før det blir hund i huset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har ikke jeg tatt meg tid til å lese hele tråen, men jeg mener at som førte gangs hunde eier er det mange raser å velge i. Men det kommer ann på din personlighet og hva du skal bruke hunden til. Min første hund var en Golden Retriver.. Det og feks labrador/ cavelier king charles spaniel er stabile og lette hunder. Rottweiler er fin vist du er sta og utholdene, siden rasen ofte er sta (og veldig sterke psykisk)

Har man ikke hatt hund før kan det være greit med en voksen hund eller unghund, men dog ikke er problem hund som har hatt det vondt. Bruk mye tid på å veøge rase. Alle som har en rase hund mener (stort sett) at dette er den ultimatre rasen, så se deg rundt.

Husk også at enkelte raser krever mere mental stimmuli enn andre (feks jack russell og border collie)

Og finn en flink og seriøs oppdretter som vil gi deg god oppfølging om du velger valp. Meld deg på valpe kurs osv..

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med valget

Hmmm...tror du misforstod innlegget mitt. Jeg skal ikke velge meg hund, jeg har hund allerede jeg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Jeg synes det er viktig å velge en hund som man nesten kan se seg selv i. Å anse at en hund er aggressiv "by nature" er feil. Eier selv en dobermann og har hatt dobermann, rottweiler og schæfer i hele mitt lange 20 års liv :D

Når man velger hund, og vil ha en hund fordi man liker rasen, men har ikke noe særlig erfaring om hunder eller rasen anbefaler jeg å lese litt om rasen slik at du kan finne kjente sykdommer, og innstinkter. Mange hunder kan være stae og er ikke gla i barn. Finn ut hva du skal bruke hunden til! Utstilling krever intens stimulering av det mentale og god trening!

Ikke hør på alle som sier "de hundene er farlige", dette er fordommer! Hadde dem selv mot doberman ettersom jeg ble bitt av den ene vi hadde. Husk å sosialiser dyrene! Velger du for eksempel doberman er dette veldig viktig, ettersom at den knytter seg fort til en eier, og da kommer vakt innstinktet inn fortere enn du aner.

Bruker hunden min kun til kosing, og har aldri hatt en så tålmodig hund! Hunder jeg anbefaler for dem som ikke er særlig erfarne, men som vil ha en stor hund: Groendal eller Tervuren. Flotte og stolte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder jeg anbefaler for dem som ikke er særlig erfarne, men som vil ha en stor hund: Groendal eller Tervuren. Flotte og stolte hunder!

Hvofor anbefaler du de rasene? Er de ikke kjent for å være veldig krevende og utfordrende å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...