Gå til innhold

Skal du si noe fint om en manns utseende?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ordboken

Så for guds skyld slutt å si "kjekkas".

1. For det første betyr ikke "kjekkas" det samme som "kjekk", snarere tvert imot betyr "kjekkas" faktisk noe svært negativt: "kjekkas"= en brautende, freidig person (sjekk selv: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html). Vil du virkelig kalle en attraktiv mann for "brautende" og "freidig" når det ikke har NOENTING med hva du EGENTLIG ønsker å beskrive, nemlig utseendet? Dette er det få som er klar over. Forståelig feil.

2. Kjekk er forferdelig svakt, og betyr i hovedsak masse andre ting, selv om det også kan brukes om utseende. Mener du at en mann er attraktiv, bruk heller et ord som uttrykker dette klart og tydelig og ikke et anonymt ord som kan tolkes på flere andre måter.

Det finnes flere ord å velge mellom, bare hør hvordan menn beskriver kvinner, og prøv å lære av det. På dette området er det mye å lære!!

Det at alle menn fra Kurt Nilsen til Brad Pitt kalles "kjekke" er ikke riktig bare fordi VG og Dagbladet etc. alltid skriver slik. Er man så lite variert i uttrykket mister man alle nyansene.

Sist men ikke minst, dette er bare en oppfordring, så ikke ta det som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ordboken
Neste blir "hvordan få et bedre sexliv" med Trygve Hegnar?

Er det ikke en skam at kvinner gir så dårlige komplimenter? Bør ikke dette endres?

Det er akkurat som om det var en almenn oppfatning at ordet "tøs" var positivt om kvinner, og at det ble hyppig brukt som kompliment om kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men herregud det er da ikke noen vanlig oppfatning at kjekkas er et kompliment vel? at du nettopp har oppdaget dette og så føler behov for å belære oss andre med noe jeg regner med de fleste var klar over er ikke akkurat å be om å bli lovpriset.

velkommen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er for eksempel en typisk kjekkas, og jeg håper for eventuelle guders skyld at ingen oppfatter det positivt.

Grunnen til at jeg er kjekkas, er at jeg har hørt (blant annet i Knut med deLillos) at de slemme gutene drar flest damer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men du er en kjekkas med selvironi, ikke noen selvhøytidelig eplekjekkas, derfor kan du tilgis det meste likevel. og fortsatt dra damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ordboken
men herregud det er da ikke noen vanlig oppfatning at kjekkas er et kompliment vel? at du nettopp har oppdaget dette og så føler behov for å belære oss andre med noe jeg regner med de fleste var klar over er ikke akkurat å be om å bli lovpriset.

velkommen etter.

Jo, det er faktisk en vanlig oppfatning at kjekkas er positivt.

Leser du ikke aviser og ukeblader?

Når det gjelder belæring, fikk du ikke med deg dette? "Sist men ikke minst, dette er bare en oppfordring, så ikke ta det som noe annet."

Kvinner er gjennomført dårlige til å gi komplimenter, og på det området trengs det utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ikke syt over denne tråden!! Syns det er en meget viktig og interessant debatt jeg. Og jeg har selvfølgelig også mitt å bidra med.

Derfor:

Hvis du skal gi en mann kompliment, så vær så snill, ikke kall ham dust. Selv om det er et søtt ord, sånn i seg selv, så betyr det at han ikke er spesielt klok, og det er jo ikke akkurat noe kompliment. Så jenter: skjerpings :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kvinner er gjennomført dårlige til å gi komplimenter' date=' og på det området trengs det utvikling.[/quote']

Mitt inntrykk er derimot at dette varierer veldig, avhengig av hvilke menn kvinnene omgås.

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ordboken
Hm.....Har høyrt at eg må aldri kalle dåke for "Søt"' date=' men kjekkas..... :-?[/quote']

Hva er det som er så vanskelig med å forstå med at "brautende" og "freidig" ikke er positive ord å bli beskrevet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ordboken

Nei, det er nettopp det som er poenget. Alle menn blir beskrevet som "kjekke" eller "kjekkas".

Til og med Hollywood sex-symboler som Pitt og Clooney osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er faktisk en vanlig oppfatning at kjekkas er positivt.

Leser du ikke aviser og ukeblader?

nei, jeg leser ikke ukeblader, og neppe de avisene du leser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo' date=' det er faktisk en vanlig oppfatning at kjekkas er positivt.[/quote']

Så hvis det er en vanlig oppfatning at kjekkas er positivt. Hvorfor klager du? De aller fleste mener det jo positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Devil's Spawn
Et kompliment er bra så lenge den som sier det mener det' date= altså bare ikke "hoster" opp noe. :)

I agree.

Derfor jeg svarte som jeg gjorde til trådstarter. Det virket litt eh... teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men Rattleshake; du og jeg har av åpenbare årsaker blit godt vant med å motta komplimente fra en hærskare av kvinner.

Andre har ikke det, av og til av like åpenbare årsaker. I sånne tilfeller er kanskje teoretisk teknikktrening en viktig start.

Forresten er du som vanlig usedvanlig raff i dag! *eksempel på rørende kompliment*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Forresten er du som vanlig usedvanlig raff i dag! *eksempel på rørende kompliment*

Vet ikke om rørt er ordet, men fnise og knise gjør jeg hver gang du gir meg det komplimentet. Du tar deg forresten utrolig godt ut i blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for guds skyld slutt å si "kjekkas".

1. For det første betyr ikke "kjekkas" det samme som "kjekk", snarere tvert imot betyr "kjekkas" faktisk noe svært negativt: "kjekkas"= en brautende, freidig person (sjekk selv: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html). Vil du virkelig kalle en attraktiv mann for "brautende" og "freidig" når det ikke har NOENTING med hva du EGENTLIG ønsker å beskrive, nemlig utseendet? Dette er det få som er klar over. Forståelig feil.

2. Kjekk er forferdelig svakt, og betyr i hovedsak masse andre ting, selv om det også kan brukes om utseende. Mener du at en mann er attraktiv, bruk heller et ord som uttrykker dette klart og tydelig og ikke et anonymt ord som kan tolkes på flere andre måter.

Det finnes flere ord å velge mellom, bare hør hvordan menn beskriver kvinner, og prøv å lære av det. På dette området er det mye å lære!!

Det at alle menn fra Kurt Nilsen til Brad Pitt kalles "kjekke" er ikke riktig bare fordi VG og Dagbladet etc. alltid skriver slik. Er man så lite variert i uttrykket mister man alle nyansene.

Sist men ikke minst, dette er bare en oppfordring, så ikke ta det som noe annet.

Språk handler også om kulturforskeller. Kjekkas har nok ulik betydning i ulike sammenheng og i ulike landsdeler, kjekkas :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...