Gå til innhold

Har jødedommen, kristendommen og islam samme gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, waco skrev:

Tja, som en overtroisk mann tenker jeg at det er en glede å glede andre. Ingen tvil om det.

Men hvorfor behøver Allah å bli tilbedt dersom han er så allmektig? Er det fordi han blir så sinna og straffelysten dersom ingen tror på han?

Det jeg liker best med religion er at man slutter å tro i det øyeblikket man dør.

Hva mener du med at vi skal leve evig? Fikk du ikke med deg at troen slutter når du dør?

Gud trenger ikke oss i det hele tatt. Oh jorden betyr ingenting for Han. Kloden er som en ring man har på fingeren, plasser den på ørkenen og avstanden til Han er som avstand mellom ringen midt i ørkenen og solen. 

Tilbedelse er det som gir fred og ro i sinn og sjel. Det er det Gud gjentatte ganger nevner i Koranen Han sier:" er det ikke med nevnelse av Gud at hjerter finner fred og ro!".

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, omarel skrev:

Da beklager jeg.

Hvis jeg skal bli religiøs og en god muslim.

Må jeg omskjæres for å akseptert av Allah? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Nå har jeg ikke lest tråden, så det er mulig jeg nevner noe som allerede er utredet, men jeg mener at religionene faktisk ikke har samme gud. For kristne er gud en treenighet. Gud består av tre aspekter som alle er en representasjon av gud. I islam er en slik treenighet synd, og i jødedommen er det helt uforståelig. For kristne er Jesus en del av treenigheten, og følgelig et aspekt ved gud selv. For jøder var Jesus en falsk messias, og for muslimer var Jesus en betydelig profet, men ikke guddommelig. Så det avvikende synet på treenighet, og på Jesus, medfører at jeg mener at vi ikke kan si at det er snakk om samme gud.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, waco skrev:

Hvis jeg skal bli religiøs og en god muslim.

Må jeg omskjæres for å akseptert av Allah? 

Om du ønsker å hengi deg til Gud så er det noe mellom deg og Han. Om du spør på et generelt grunnlag om omskjæring er et kriteriet for å bli muslim så er svaret, nei. 

Får at handlinger skal aksepteres for det neste liv så er Guds kriteriet at man ikke skal sette noen ved Hans side. 

For at Gud skal ha behag over en på denne jord må man gjøre godt med mennesker, de en skylder (foreldre), søsken, familie, naboer, fattige, trengende og de i nød osv.

I domme dag vil ens gode ord og handlinger bli avregnet med dårlige ord og handlinger, når alt er avstemt og avregnet rettferdig og man har gjort opp for gjeld (handlinger såvel som penger og ting) i vektskålen så entrer man paradiset. Så straff i helvetet og på jord er kun er form for renselse. I paradiset entrer man når man er ren fra synder og man har en ren sjel.

Omskjæring er kun påbudt av renslighetlige årsake på samme måte som svinekjøtt er forbudt av helsemessige årsaker og  alkohol er forbudt av samfunnsmessige årsaker. Dette er Guds pålagte forbud ment som barmhjertighet for de troende fra Gud, Den barmhjertige.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Overrasket skrev:

Nå har jeg ikke lest tråden, så det er mulig jeg nevner noe som allerede er utredet, men jeg mener at religionene faktisk ikke har samme gud. For kristne er gud en treenighet. Gud består av tre aspekter som alle er en representasjon av gud. I islam er en slik treenighet synd, og i jødedommen er det helt uforståelig. For kristne er Jesus en del av treenigheten, og følgelig et aspekt ved gud selv. For jøder var Jesus en falsk messias, og for muslimer var Jesus en ubetydelig profet. Så det avvikende synet på treenighet, og på Jesus, medfører at jeg mener at vi ikke kan si at det er snakk om samme gud.

Vi ser på Jesus som Guds utsending med profetier fra Gud i tillegg er han Nabi. Nabi er oversatt fra hebraisk og arabisk til profet, men meningen er noe helt annet i ordets egentlige betydning. Siden nabi ikke finnes i latin eller europeiske språk så har man brukt profet. Fra et teologisk definisjon så er den språklige definisjonen og teologiske definisjonen ganske ulikt.

Dette er i seg selv sterke indiser på at det er felles Gud i alle tre religioner. Vi bare definere Han ulikt.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.12.2017 den 18.16, LuxLucet skrev:

 

Sitat

I Koranen tilgir Gud direkte og kan forflytte seg selv uten komplisert former. 

Du: I kristendommen handler det ikke om at Gud ikke kan direkte tilgi, det handler om at Hans herredømme ble anklaget, og derfor måtte Han vise ovenfor universet at Hans styresett gir evig lykkelig og perfekt liv. Standarden i himmelen blir gjenspeilet i De Ti Bud. Denne loven kan aldri forandres, fordi det er dette som er styresettet i himmelen.

 

Jeg tar en ting av gangen:

Dette var nytt og Interessant, noe jeg ikke visste, og da tenker jeg på at Hans Herre dømme ble anklaget av Lucifer.

Fra mitt ståsted så setter denne historien et grunnlag for kristendommens treenighet slik jeg forstår deg. Men det er flere ting dette grunnlaget viser, og det er som følger:

- At Gud er avhengig av universet og det som er i det, da Gud må bevise sin fullkommenhet og stå til ansvar.

- At Gud alltid har blitt tvilt på av de som Han har skapt og kunne skue og hadde direkte relasjon til Han.

- At Gud skapte djevelen som sin likemann og er jevnbyrdig Gud.

- At Gud ble vurdert og måtte bevise seg for å stå over en dom.

- At universet er større enn Gud.

-  At Han ble anklaget av noe som er større eller lik Ham.

- At Gud er avhengig av Hans skapninger og deres formening om Han.

Er det slik dere definere Gud ut i fra premissene du la til grunn, at Gud, Den allmektige måtte bevise Sine ord og Sin lov?

Er det å forstå at himmelen som vi kaller paradis har de ti bud, samme lov som på universet og på jorden?

Er det å forstå ut i fra kristendommen og Bibelen at de ti bud kan brytes i himmelen eller hos Gud?

Der siste spørsmålet basere jeg på at det finnes jord, 7 himler som dere kaller himmel, paradis, helvetet og Guds trone.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omarel skrev:

Jeg tar en ting av gangen:

Dette var nytt og Interresant, noe jeg ikke visste, og da tenker jeg på at Hans Herre dømme ble anklaget av Lucifer.

Fra mitt ståsted så setter denne historien et grunnlag for kristendommens treenighet slik jeg forstår deg. Men det er flere ting dette grunnaget viser, og det er som følger:

- At Gud er avhengig av universet og det som er i det, da Gud må bevise sin fullkommenhet og stå til ansvar.

- At Gud alltid har blitt tvilt på av de som Han har skapt og kunne skue Han direkte.

-At Gud skapte djevelen som sin likemann og er jevnbyrdig Gud.

- At Gud ble vurdert og måtte bevise seg for å stå over en negativ dom.

- At universet er større enn Gud.

- At Han ble anklaget av noe som er større eller lik Ham.

- At Gud er avhengig av Hans skapninger og deres formening.

Er det slik dere definere Gud ut i fra premissene du la til grunn, at Gud, Den allmektige måtte bevise Sine ord og Sin lov?

Er det å forstå at himmelen som vi kaller paradis har de ti bud, samme lov som på universet og på jord?

Der siste spørsmålet basere jeg på at det finnes jord, 7 himler som dere kaller himmel, paradis, helvetet og Guds trone.

Dette blir for meg som om en i fullt alvor skulle diskutere julenissens gjøren og laden.

Nå får jeg vel en fatwa kastet etter meg.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, lurings skrev:

Dette blir for meg som om en i fullt alvor skulle diskutere julenissens gjøren og laden.

Nå får jeg vel en fatwa kastet etter meg.

Men men.

Så høye tanker du har om deg selv da!:fnise:

Anonymkode: 5bf45...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så høye tanker du har om deg selv da!:fnise:

Anonymkode: 5bf45...b17

Med sinna-muslimer vet man aldri. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, lurings skrev:

Med sinna-muslimer vet man aldri. :sleep:

Er det meg du sikter til😊? 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, omarel skrev:

Jeg tar en ting av gangen:

Dette er ganske omfattende, og kan være komplisert. Til og med ikke bibeltro kristne vet alt, fordi det ikke er alt som er gitt oss å vite; som feks hvordan Den Hellige Ånd "virker", for Han er også en person - en del av Guddommen (eller treenigheten som DKK navnga det).

9 timer siden, omarel skrev:

Fra mitt ståsted så setter denne historien et grunnlag for kristendommens treenighet slik jeg forstår deg. Men det er flere ting dette grunnlaget viser, og det er som følger:

- At Gud er avhengig av universet og det som er i det, da Gud må bevise sin fullkommenhet og stå til ansvar.

Gud er ikke avhengig av universet, men universet er avhengig av Han siden det er Gud som opprettholder alle ting.
Gud er ikke ansvarlig for at Lucifer valgte å synde, for dette var et fritt valg Lucifer (altså Satan) selv valgte.

9 timer siden, omarel skrev:

- At Gud alltid har blitt tvilt på av de som Han har skapt og kunne skue og hadde direkte relasjon til Han.

Gud har ikke alltid blitt tvilt på, men husk at før syndefallet så hadde ingen i det perfekte universet sett, hørt eller kjent til synd. Ingen hadde noen gang hørt en løgn fram til den tiden da Lucifer begynte å begjære en høyere posisjon, og spredte tvil blant englene. Han klandret Gud for å være urettferdig og forførte til slutt 1/3 av englene.
Om Gud hadde utslettet Lucifer den samme dagen som han begynte å synde, så hadde alle Hans skapninger tilbedt Gud av frykt - ikke av kjærlighet og fri vilje. Siden Guds styresett ble utfordret, måtte derfor Gud vise ovenfor hele skaperverket at Hans veier er rette og fører til evig liv og lykke, mens veien som Lucifer valgte - altså synden, og det å tjene seg selv - fører til fordervelse, sykdom og død.

9 timer siden, omarel skrev:

- At Gud skapte djevelen som sin likemann og er jevnbyrdig Gud.

Gud skapte ikke djevelen (for djevelen = Satan, som betyr motstander). Lucifer fikk tilnavnet djevelen/Satan etter hans fall. Gud skapte Lucifer helt perfekt - uten synd og ondskap, og Han innsatte Lucifer til å bli den vakreste og høyest rangerte engelen blant alle andre engler. Men Lucifer fikk aldri ta del i Guddommen, for det var kun for Gud  Selv - altså Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Lucifer har aldri vært likemann og jevnbyrdig som Gud, selv om han selv påstår det.

9 timer siden, omarel skrev:

- At Gud ble vurdert og måtte bevise seg for å stå over en dom.

Jeg skjønte ikke helt denne, beklager.

9 timer siden, omarel skrev:

- At universet er større enn Gud.

Viser til kommentar over :)

9 timer siden, omarel skrev:

-  At Han ble anklaget av noe som er større eller lik Ham.

Han ble anklaget først av Lucifer, en skapt engel, som på ingen måte er lik eller større enn Han.

9 timer siden, omarel skrev:

- At Gud er avhengig av Hans skapninger og deres formening om Han.

Gud er ikke avhengig av noen, men siden Guds styresett kun baserer seg på kjærlighet, så er det også nødvendig at - når Han først ble utfordret - viste ovenfor universet at Han har rett, og at Satans vei er feil - noe som allerede er bevist da Lucifer korsfestet Herrenes Herre og Kongenes Konge.

9 timer siden, omarel skrev:

Er det å forstå at himmelen som vi kaller paradis har de ti bud, samme lov som på universet og på jorden?

Ja, de ti bud er standarden i himmelen. Dersom disse budene ikke eksisterte i himmelen, så ville heller ikke Gud hatt noen som helst rettmessig grunn til å kaste Lucifer og hans falne engler ut av himmelen. Og angående oss mennesker - ingen kan dømmes uten ved lov, derfor må det være en lov siden hele verden skal stå framfor Guds domstol.

9 timer siden, omarel skrev:

Er det å forstå ut i fra kristendommen og Bibelen at de ti bud kan brytes i himmelen eller hos Gud?

Siden Lucifer ble utvist, så ja, det var mulig - men ikke nå lenger, eller når de frelste kommer til himmelen. For Herren skal utslette all synd, og synden skal ikke finnes mer. Bibelen sier at Lucifer begjærte å bli som Gud, og ville selv være Gud. Videre forførte han de andre med en løgnaktig tunge, og han er skyldig i å ha brutt hele loven.

9 timer siden, omarel skrev:

Der siste spørsmålet basere jeg på at det finnes jord, 7 himler som dere kaller himmel, paradis, helvetet og Guds trone.

Jeg vet ikke om jeg forstod deg riktig, men Bibelen nevner flere himler - til støtte for påstanden om at det finnes andre verdener og skapninger som vi ikke har noen interaksjon med. Himmelen = paradiset.
"Helvete" og ildsjøen vil være her på jorden når Jesus for en tredje gang kommer til jorden - men da med Den hellige stad (Det nye Jerusalem) og alle de frelste. Alle de som har nektet for å motta Guds frie gave vil være på utsiden av Staden i påvente av dommen. Sånn litt kort fortalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LuxLucet skrev:

Gud har ikke alltid blitt tvilt på, men husk at før syndefallet så hadde ingen i det perfekte universet sett, hørt eller kjent til synd. Ingen hadde noen gang hørt en løgn fram til den tiden da Lucifer begynte å begjære en høyere posisjon, og spredte tvil blant englene. Han klandret Gud for å være urettferdig og forførte til slutt 1/3 av englene.

Om Gud hadde utslettet Lucifer den samme dagen som han begynte å synde, så hadde alle Hans skapninger tilbedt Gud av frykt - ikke av kjærlighet og fri vilje. Siden Guds styresett ble utfordret, måtte derfor Gud vise ovenfor hele skaperverket at Hans veier er rette og fører til evig liv og lykke, mens veien som Lucifer valgte - altså synden, og det å tjene seg selv - fører til fordervelse, sykdom og død.

 

Poenget mitt er det du skriver at "at Gud måtte vise..." Det at Gud måtte vise gjør at Guds intigritet, Guddommelighet og Han selv, ikke er fullkommen da Gud måtte forsvare sin lov ovenfor de Han har skapt og i det Han har skapt.

At Guds styresett i det hele tatt ble utfordret av djevelen og englene gjør at posisjonen Hans kan være gjenstand for angrep. Dette er feil og det er det som setter hull i den kirkekristelige lære. Ikke Jesus opprinnelige lære!

Det er mye i jeg kan sette fingeren i beretningen som er direkte feil om Gud, og med all respekt for deg og din tro. For er det noen jeg respekter mest her på kg, så er det deg.

For at du skal forstå hva jeg mener om at det du sier er feil om Gud, så kan kanskje denne linken kan gi deg perspektiv på hvorfor jeg mener at det grunnlaget du lrgger til grunn gjør Gud en mindre allmektig Gud i kristen og monoteistisk sammenheng.

Når du har hørt den fult ut så håper jeg du forstår meg.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, LuxLucet skrev:

Gud er ikke avhengig av noen, men siden Guds styresett kun baserer seg på kjærlighet, så er det også nødvendig at - når Han først ble utfordret - viste ovenfor universet at Han har rett, og at Satans vei er feil - noe som allerede er bevist da Lucifer korsfestet Herrenes Herre og Kongenes Konge.

Dette åpner for mye tvil når du sier Guds styre baserer seg kun på kjærlighet. Da kan man spørre hvorfor Han da ikke skapte alt programmert med fullkommen kjærlighet og da slapp vi mennesker all ondskap og elendighet. En slik teologisk  forklaring åpner for mer tvil enn tro, og kanskje det er derfor ateisme er mer utbredt i vesten.

Man kan spørre spørsmål som hvorfor har Ikke Gud skapt en fullkommen jord med fullkomne mennesker og omgivelser.

Heldigvis har ikke jeg disse spørsmålene og ikke fristende er de å tenke på eller spørre. Derfor spør jeg om dette er den jødiske beretningen fra det gamle testamentet?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, omarel skrev:

Poenget mitt er det du skriver at "at Gud måtte vise..." Det at Gud måtte vise gjør at Guds intigritet, Guddommelighet og Han selv, ikke er fullkommen da Gud måtte forsvare sin lov ovenfor de Han har skapt og i det Han har skapt.

Jeg tror du gjør ting litt komplisert for deg selv. Jeg tror du også forstår at dersom noen anklager deg falskt, så gjør du det du må gjøre for å bevise din uskyld?

20 timer siden, omarel skrev:

At Guds styresett i det hele tatt ble utfordret av djevelen og englene gjør at posisjonen Hans kan være gjenstand for angrep. Dette er feil og det er det som setter hull i den kirkekristelige lære. Ikke Jesus opprinnelige lære!

Det er mye i jeg kan sette fingeren i beretningen som er direkte feil om Gud, og med all respekt for deg og din tro. For er det noen jeg respekter mest her på kg, så er det deg.

Nei, dette bevitner om at enhver skapning har fri vilje. Og med fri vilje, så kommer en konsekvens, og konsekvensen er at noen ville velge å ikke følge Herrens veier - noe som skjedde med Lucifer. Dette strider ikke imot Jesu lære.

20 timer siden, omarel skrev:

For at du skal forstå hva jeg mener om at det du sier er feil om Gud, så kan kanskje denne linken kan gi deg perspektiv på hvorfor jeg mener at det grunnlaget du lrgger til grunn gjør Gud en mindre allmektig Gud i kristen og monoteistisk sammenheng.

Når du har hørt den fult ut så håper jeg du forstår meg.

Gud blir ikke mindre av at fallet skjedde. Han er så stor og mektig at Han er den eneste Redningsmannen for alle oss fortapte.

19 timer siden, omarel skrev:

Dette åpner for mye tvil når du sier Guds styre baserer seg kun på kjærlighet. Da kan man spørre hvorfor Han da ikke skapte alt programmert med fullkommen kjærlighet og da slapp vi mennesker all ondskap og elendighet. En slik teologisk  forklaring åpner for mer tvil enn tro, og kanskje det er derfor ateisme er mer utbredt i vesten.

Så du sier at i Allahs verden så er ikke styresettet av kjærlighet? Da er jeg glad jeg ikke følger han. I himmelen som Herren har beredt for alle de troende, vil ikke egoisme, selviskhet, løgn og bedrag eksistere - men broderlig og fullkommen kjærlighet til hverandre.

Hvordan føler du deg dersom du kjøper en robot-hund som er programmert til å si at "jeg elsker deg"? Hadde du trodd på roboten? Hadde du følt ekte kjærlighet og at roboten mente det? Nei. Hvorfor? Fordi den er programmert. Gud ønsker ikke programmerte skapninger, Han krever ekte fullkommen kjærlighet som bare kommer gjennom fri vilje. Derfor tvinger Han ingen.
Dette åpner ikke for tvil, det åpner heller forståelsen av hvor god og kjærlig vår Gud er. Han lar de menneskene som Han elsker så uendelig høyt snu seg bort fra Han, fordi tvang er det motsatte av kjærlighet. Er det kjærlighet om en ektemann dreper sin kone fordi hun vil skille seg? Nei.

Det er fortsatt ondskap i denne verden, så hvorfor er ikke dette borte dersom Allah skapte alt så perfekt?

19 timer siden, omarel skrev:

Man kan spørre spørsmål som hvorfor har Ikke Gud skapt en fullkommen jord med fullkomne mennesker og omgivelser.

Heldigvis har ikke jeg disse spørsmålene og ikke fristende er de å tenke på eller spørre. Derfor spør jeg om dette er den jødiske beretningen fra det gamle testamentet?

Jorden ble skapt fullkommen, det samme ble mennesket. Men på grunn av synden, så ble vår natur fordervet, og det ble også jorden. Vårt valg er årsak til at vi og jorden er slik den er i dag. Heldigvis skal alt bli skapt på nytt, og jorden vil bli helt perfekt slik den var tiltenkt i begynnelsen - og denne gangen vil den bestå til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, LuxLucet skrev:

Verden ble skapt fullkommen, det samme ble mennesket. Men på grunn av synden, så ble vår natur fordervet, og det ble også jorden. Vårt valg er årsak til at vi og jorden er slik den er i dag. Heldigvis skal alt bli skapt på nytt, og jorden vil bli helt perfekt slik den var tiltenkt i begynnelsen - og denne gangen vil den bestå til evig tid.

Jeg tror ikke på arvesynden. Et nyfødt barn er helt uskyldig!

Anonymkode: e16d9...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.12.2017 den 16.09, LuxLucet skrev:

Jeg tror du gjør ting litt komplisert for deg selv. Jeg tror du også forstår at dersom noen anklager deg falskt, så gjør du det du må gjøre for å bevise din uskyld?

Med Guds storhet, makt, overlegenhet, hellighet mm. så skal Han bevise sin uskyld er menneskeliggjøring av Gud. Hadde du tatt deg bry med å høre på den linken jeg la til deg så skulle du har forstått poenget mitt mye bedre.  Men jeg regner med at du tror at du er hevet over det. 

På 15.12.2017 den 16.09, LuxLucet skrev:
Sitat

At Guds styresett i det hele tatt ble utfordret av djevelen og englene gjør at posisjonen Hans kan være gjenstand for angrep. Dette er feil og det er det som setter hull i den kirkekristelige lære. Ikke Jesus opprinnelige lære!

Det er mye i jeg kan sette fingeren i beretningen som er direkte feil om Gud, og med all respekt for deg og din tro. For er det noen jeg respekter mest her på kg, så er det deg.

Nei, dette bevitner om at enhver skapning har fri vilje. Og med fri vilje, så kommer en konsekvens, og konsekvensen er at noen ville velge å ikke følge Herrens veier - noe som skjedde med Lucifer. Dette strider ikke imot Jesu lære.

Det at djevelen har fri vilje som mennesker er jeg enig i og er i tråd med Guds lære i Koranen, men at at fri vilje påvirker Gud og at Gud må bevise sin lov?! Der mener jeg det går en grense på hva man kan si feil om Herren. Det i seg selv er en grunn til at Gud har sendt Koranen, som skal fortelle hva kristne og jøder sier feilaktig om Gud og Hans Guddommelighet!

På 15.12.2017 den 16.09, LuxLucet skrev:
På 14.12.2017 den 20.15, omarel skrev:

Dette åpner for mye tvil når du sier Guds styre baserer seg kun på kjærlighet. Da kan man spørre hvorfor Han da ikke skapte alt programmert med fullkommen kjærlighet og da slapp vi mennesker all ondskap og elendighet. En slik teologisk  forklaring åpner for mer tvil enn tro, og kanskje det er derfor ateisme er mer utbredt i vesten.

Så du sier at i Allahs verden så er ikke styresettet av kjærlighet? Da er jeg glad jeg ikke følger han. I himmelen som Herren har beredt for alle de troende, vil ikke egoisme, selviskhet, løgn og bedrag eksistere - men broderlig og fullkommen kjærlighet til hverandre.

Jeg sier at Guds verden er ikke kun basert på noe enkelt, alene og holdent av kjærlighet alene, men den er skapt med mer enn bare kjærlighet.

Dette er noe av det Gud har skapt vår verden med:

Hans vilje, allvitenhet, visdom, perfeksjonisme, kunst, rettferd, barmhjertighet, nåde, kjærlighet, ømhet, styrke, makt, forming, ære, dom, rettferd, styrke, kraft, medlidenhet, elsk og mer enn kun kjærlighet alene.

Gud er kompleks og fullkommen i motsetning til oss. Vi mennesker ikke er skapt fullkomne, da vi kan lide ulike fysiske lidelser så vel som psykiske. Derfor er ikke mennekse fullkommen. Det eneste som er fullkommen er Gud, En og Alene.

Det er kun etter døden og kun i paradiset/himmelen, de troende som er renset fra all synd på jordlivet, slik du så fint som du beskriver det: "som Herren har beredt for alle de troende, vil ikke egoisme, selviskhet, løgn og bedrag eksistere - men broderlig og fullkommen kjærlighet til hverandre."

På 15.12.2017 den 16.09, LuxLucet skrev:

Hvordan føler du deg dersom du kjøper en robot-hund som er programmert til å si at "jeg elsker deg"? Hadde du trodd på roboten? Hadde du følt ekte kjærlighet og at roboten mente det? Nei. Hvorfor? Fordi den er programmert. Gud ønsker ikke programmerte skapninger, Han krever ekte fullkommen kjærlighet som bare kommer gjennom fri vilje. Derfor tvinger Han ingen.
Dette åpner ikke for tvil, det åpner heller forståelsen av hvor god og kjærlig vår Gud er. Han lar de menneskene som Han elsker så uendelig høyt snu seg bort fra Han, fordi tvang er det motsatte av kjærlighet. Er det kjærlighet om en ektemann dreper sin kone fordi hun vil skille seg? Nei.

Hvis jeg vil ha og har behov for å programmere en robot til å adlyde og tilbe meg så har jeg som programmerer fri vilje til å gjøre akkurat hva jeg vil uten at jeg skal forholde meg til hva andre sier. Denne fri viljen har Gud og derfor skapte Han engler som intelligente vesener som kun adlyder Han.

De som ikke adlyder får frihet til gjøre sitt fram til dagen Han samler alle skapningene for regnskap. Dette inkludere også djevelen. Derfor hadde ikke Gud behov for bevise noe som helst! Det er ikke uten grunn det heter dommedag. Det er dagen det dømmes og dom vil sies av Den allmektige og Den rettferdige Gud. 

Når det gjelder engler som er skapt av lys i motsetning djevelen som er skapt av ild, så sier Guds sendebud at det er engler som tilber Han også i himmelen. Det er det engler tilber Han i sojod, dvs med pannen  på lavt grunn "bakkenivå" og det eneste de gjør i den posisjonen er å ære og glorifisere Gud Den allmektige uten å se opp. Den dag de omsider løfter blikket og skuer Herren så vil de si noe som,  ære være Din hellighet, vi har sannelig ikke tilbedt Deg den sanne tilbedelse Du fortjener. 

Dette jeg skriver kommer ikke fra kristendommen eller jødedommen, dette kommer fra Gud til Hans siste utsending profeten Mohammad. Det er dette som egentlig menes når Gud referer til at kunskap om Gud og Hans egenskaper er klargjort i Koranen, akkurat slik Gud sa til Moses:

In Deuteronomy 18, Moses stated that God told him: “I will raise up for them a prophet like you from among their brothers; I will put my words in his mouth, and he will tell them everything I command him.  If anyone does not listen to my words that the prophet speaks in my name, I myself will call him to account.” (Deuteronomy 18:18-19).

Gud elsker oss mennesker enten vi tror eller ej, På denne jord lever vi og Han tester oss hvem som er best i handlilnger og Gud vil selv stille oss til ansvar for det vi sier, gjør og skriver. På samme måte som han sier i overnevnte vers: "I myself will call him to account." Dette vil Han gjøre med deg, meg og alle Han har skapt med fri vilje. 

Og ja, Gud sier i Koranen: "Det er ikke tvang i religionen". Det vil si at våre liv tilhører Gud og alt vi lever for er religion og det er ikke tvang i noe som helst på denne jord, for det er Guds lov i religion og  i livet. 

På 15.12.2017 den 16.09, LuxLucet skrev:

Det er fortsatt ondskap i denne verden, så hvorfor er ikke dette borte dersom Allah skapte alt så perfekt?

Det er Gud som er perfekt, og verden er ikke skapt perfekt og heller ikke livet. Mennesket er ikke skapt perfekt og heller ikke englene. 

Englene er skapt av lys og det har sine egne naturlover som Gud har bestemt. Menneske er skapt av jord og vi har våre natulover som Gud har bestemt. 

Det er i det neste liv i paradiset at menneske lever et perfekt liv, med fred, harmoni, kjærlighet og broderlighet. Ikke i dette liv. Dette liver vil vi bli prøv på alt. Derfor har Gud den opphøyde sagt i Koranen:

"And We will surely test you with something of fear and hunger and a loss of wealth and lives and fruits, but give good tidings to the patient. Who, when disaster strikes them, say, "Indeed we belong to Allah , and indeed to Him we will return."Those are the ones upon whom are blessings from their Lord and mercy. And it is those who are the [rightly] guided.

"Or you think that you will enter Paradise without such (trials) as came to those who passed away before you? They were afflicted with severe poverty, ailments and were so shaken that even the Messenger and those who had faith with him said, 'When will the Help of Allah come?' Yes! Indeed Allah's help is close!" [Al-Qur'an 2:214]

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Med Guds storhet, makt, overlegenhet, hellighet mm. så skal Han bevise sin uskyld er menneskeliggjøring av Gud. Hadde du tatt deg bry med å høre på den linken jeg la til deg så skulle du har forstått poenget mitt mye bedre.  Men jeg regner med at du tror at du er hevet over det. 

Jeg beklager hvis jeg fornærmet deg på noen måte, det har ikke vært meningen. Jeg tror intet stort om meg selv, fordi jeg er i en håpløs tilstand. Det burde være klart utover enhver rimelig tvil at jeg ikke tror jeg er større enn Herren, når det er Hans ord jeg opphøyer her inne.
Når det gjelder linken din, så har jeg studert hvor islam stammer fra, og jeg vet hvem guden er. Jeg har ingen interesse av å fortsette å se på koranen, fordi - som du også sier - det er (din) guds direkte ord, og koranen er ikke slik som Bibelen som har profeti og symbolikk i seg, og som man trenger hjelp av Den Hellige Ånd til å forstå. På grunn av innholdet i Bibelen og hendelser profetert om forut sin tid, så vet jeg at Bibelen er av Gud og at Hans Ord er pålitelig, rett og solid.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Det at djevelen har fri vilje som mennesker er jeg enig i og er i tråd med Guds lære i Koranen, men at at fri vilje påvirker Gud og at Gud må bevise sin lov?! Der mener jeg det går en grense på hva man kan si feil om Herren. Det i seg selv er en grunn til at Gud har sendt Koranen, som skal fortelle hva kristne og jøder sier feilaktig om Gud og Hans Guddommelighet!

Husk at vi snakker om to forskjellige guder - jeg snakker om den kristne Gud, du snakker om den islamske. Disse to er helt forskjellige og kan aldri sammenlignes. De er som natt og dag. Det er for meg helt opplagt at dersom Gud hadde utslettet Lucifer fra første gang han syndet, så ville hele skapelsen ha vært lydig mot Gud av frykt. Gud har latt Lucifer og hans falne engler vise ovenfor seg selv, og de resterende hellige englene, at Lucifers vei fører til død.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Jeg sier at Guds verden er ikke kun basert på noe enkelt, alene og holdent av kjærlighet alene, men den er skapt med mer enn bare kjærlighet.

Dette er noe av det Gud har skapt vår verden med:

Hans vilje, allvitenhet, visdom, perfeksjonisme, kunst, rettferd, barmhjertighet, nåde, kjærlighet, ømhet, styrke, makt, forming, ære, dom, rettferd, styrke, kraft, medlidenhet, elsk og mer enn kun kjærlighet alene.

Gud er kompleks og fullkommen i motsetning til oss. Vi mennesker ikke er skapt fullkomne, da vi kan lide ulike fysiske lidelser så vel som psykiske. Derfor er ikke mennekse fullkommen. Det eneste som er fullkommen er Gud, En og Alene.

Det er kun etter døden og kun i paradiset/himmelen, de troende som er renset fra all synd på jordlivet, slik du så fint som du beskriver det: "som Herren har beredt for alle de troende, vil ikke egoisme, selviskhet, løgn og bedrag eksistere - men broderlig og fullkommen kjærlighet til hverandre."

Bibelen sier at vi mennesker ikke er i stand å forstå Guds dybde og Hans kjærlighet. På en forenklet måte sa jeg at himmelen styres av kjærlighet, fordi størst av alt er kjærligheten. Det betyr ikke at det ikke finnes visdom, kunst, rettferd osv.
Og himmelen vil heller ikke basere seg på dom, slik du nevner, for når Herren har skapt alle ting på ny, så har dommen allerede skjedd og den vil aldri mer oppstå.

Det vil være en liten rest av Jesu etterfølgere på denne jorden som ikke vil smake døden før Herren kommer igjen, og jeg kan således ikke si meg enig i at det kun er etter døden man blir renset fra all synd. De som står igjen når Jesus kommer, vil på et øyeblikk bli renset og få nye legemer.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Hvis jeg vil ha og har behov for å programmere en robot til å adlyde og tilbe meg så har jeg som programmerer fri vilje til å gjøre akkurat hva jeg vil uten at jeg skal forholde meg til hva andre sier. Denne fri viljen har Gud og derfor skapte Han engler som intelligente vesener som kun adlyder Han.

Nei, dette er helt feil. Å programmere et vesen er ikke å gi den fri vilje. Mener du virkelig at dersom du kunne programmere din kone til å elske deg, så er det hennes frie vilje fordi du som programmerte henne først har fri vilje?

Igjen ser vi forskjell på den islamske guden og Jesus. Jesus programmerte ingen engler til å tilbe Han, for dette strider imot Hans prinsipp og det strider imot selve kjærligheten selv. At noen blir tvunget til å adlyde noen er en egenskap av Satan og hans herredømme, for hans herredømme baserer seg på egoisme og selvopptatthet.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

De som ikke adlyder får frihet til gjøre sitt fram til dagen Han samler alle skapningene for regnskap. Dette inkludere også djevelen. Derfor hadde ikke Gud behov for bevise noe som helst! Det er ikke uten grunn det heter dommedag. Det er dagen det dømmes og dom vil sies av Den allmektige og Den rettferdige Gud. 

Hvorfor er det noen som ikke adlyder dersom man er programmert til å aldyde? Igjen kommer fri vilje inn.
Den kristne Gud beviser for hele skaperverket at Hans veier er rette, og hva som er forutsetningen for å kunne komme inn i himmelriket slik at verden aldri mer vil kunne bli utsatt for det fallet som skjedde for flere tusen år siden.
Og ja, det vil være en dommedag. Men det er ikke en rettferdig dersom Gud dømmer de som er programmert til å ikke adlyde - for slik må det jo være dersom de trofaste er programmert til å adlyde. Dette stemmer ikke overens med Bibelen.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Når det gjelder engler som er skapt av lys i motsetning djevelen som er skapt av ild, så sier Guds sendebud at det er engler som tilber Han også i himmelen. Det er det engler tilber Han i sojod, dvs med pannen  på lavt grunn "bakkenivå" og det eneste de gjør i den posisjonen er å ære og glorifisere Gud Den allmektige uten å se opp. Den dag de omsider løfter blikket og skuer Herren så vil de si noe som,  ære være Din hellighet, vi har sannelig ikke tilbedt Deg den sanne tilbedelse Du fortjener. 

Dette jeg skriver kommer ikke fra kristendommen eller jødedommen, dette kommer fra Gud til Hans siste utsending profeten Mohammad. Det er dette som egentlig menes når Gud referer til at kunskap om Gud og Hans egenskaper er klargjort i Koranen, akkurat slik Gud sa til Moses:

In Deuteronomy 18, Moses stated that God told him: “I will raise up for them a prophet like you from among their brothers; I will put my words in his mouth, and he will tell them everything I command him.  If anyone does not listen to my words that the prophet speaks in my name, I myself will call him to account.” (Deuteronomy 18:18-19).

Som du sier - det du skriver kommer ikke fra kristendommen, og således er det heller ikke relevant for Jesu etterfølgere.
Henvisningen til 5.Mosebok viser ikke til Mohammad, slik mange muslimer tror. Dette er vranglære.
Først står det "blant deres brødre" - altså israelittene, og blant dem fantes ingen muslimer. Moses hadde ledet Israel fram mot Kristus som den Profeten de skulle høre på. Det er Jesus som er Profeten, ingen andre.

På 15.12.2017 den 22.26, omarel skrev:

Gud elsker oss mennesker enten vi tror eller ej, På denne jord lever vi og Han tester oss hvem som er best i handlilnger og Gud vil selv stille oss til ansvar for det vi sier, gjør og skriver. På samme måte som han sier i overnevnte vers: "I myself will call him to account." Dette vil Han gjøre med deg, meg og alle Han har skapt med fri vilje. 

Og ja, Gud sier i Koranen: "Det er ikke tvang i religionen". Det vil si at våre liv tilhører Gud og alt vi lever for er religion og det er ikke tvang i noe som helst på denne jord, for det er Guds lov i religion og  i livet. 

Det er Gud som er perfekt, og verden er ikke skapt perfekt og heller ikke livet. Mennesket er ikke skapt perfekt og heller ikke englene. 

Englene er skapt av lys og det har sine egne naturlover som Gud har bestemt. Menneske er skapt av jord og vi har våre natulover som Gud har bestemt.


Det er i det neste liv i paradiset at menneske lever et perfekt liv, med fred, harmoni, kjærlighet og broderlighet. Ikke i dette liv. Dette liver vil vi bli prøv på alt. Derfor har Gud den opphøyde sagt i Koranen:

 

Den kristne Gud skapte alt perfekt, både jorden, englene og mennesket, men endringen og forbannelsen skjedde da vi syndet. Igjen ser vi stor forskjell fra islam og kristendom, og jeg må formane deg enda en gang - ikke bruk koranen om du vil forsøke å forstå kristendommen, eller fortelle hva bibelen/kristendommen virkelig sier, for koranen har ingen sannhet om den bibelske Gud. Ønsker du å forstå Bibelen, så må du lese den og be Den Hellige Ånd om veiledning.
Jeg tror på ingen måte at du har har noen onde intensjoner. Det er allikevel min plikt som kristen å forsvare Guds ord utifra det lys Han har gitt meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Når det gjelder linken din, så har jeg studert hvor islam stammer fra, og jeg vet hvem guden er. Jeg har ingen interesse av å fortsette å se på koranen, fordi - som du også sier - det er (din) guds direkte ord, og koranen er ikke slik som Bibelen som har profeti og symbolikk i seg, og som man trenger hjelp av Den Hellige Ånd til å forstå. På grunn av innholdet i Bibelen og hendelser profetert om forut sin tid, så vet jeg at Bibelen er av Gud og at Hans Ord er pålitelig, rett og solid.

Når du skriver at du har studert hvor islam stammer fra, så betyr det vranglære og kunnskapsløshet uten hold, men  en tilstand som du og dine likesinnede er fornøyd med. Dette er brutalt sagt, men jeg har hørt tilsvarende påstander, som om islam og Allah stammer fra det ene og det andre. Det er helt feil. Siden vi er på emne, om Gud det er samme Gud i jødedommen, kristendommen og islam, så blir det nok til ut ifra dine ord at resultatet er:

To mot en. Det vil si at jødedommen og islam tror på en og samme Gud, mens kristendommen etter Paulus vranglære tror på tre Guder i en Gud, som utgjør en Gud, med andre ord tre Guder. 

Flere jødiske rabbiner erkjenner at Allah i islam er den samme som Eloh. Rabbi Tovi Singer sier:, jødedommen og islam er veldig like, ikke at de er identiske, men like på kritiske områder.  "Muslims are praying to the true God" Han sier videre at man ikke skal høre på anti islamske propaganda som er "pøbler".

Rabbi Chaim Mintz sier  videre at: We have tha same God as the arabs, we belive in one God". Han referer også til den største jødiske rabbiner i deres historie, Moshe Feinsteins som sier: Allah er arabernes Gud, samme Gud som vi har".

I mitt opprinnelsens land, var det ganske mange jøder i byen vår. Der var det velkjent at vi ba til samme Gud, noe begge parter respekterte.

Så hvis du sier noe annet så vil jeg gjenta meg selv, ved å si  at det er basert på uvitenhet og dårskap som stammer fra islamofober og islamhatere som baserer sine såkalte fakta på usannheter uten hold i faglige fakta.

Så det at du sier at den kristne Gud og den islamske Gud er to ting og som natt og dag, så må jeg for all respekt fortelle deg at det er feil og hvis du sier det så sier du både mot paven og flere ledene kristne i den kristne kirken. 

Hvis du sier at det et to ulike Guder så betyr det også at disse eksisterer i to ulike dimensjoner, for disse er å finne også i koranene: Adam, Enoch, Noah, Abraham, Ismael, Isaac, Jacob, Joseph, Lot, Job, Aaron, Miriam, Moses, Joshua/Josue,  David, Solomon,  Ezra/Esdras,  Elijah, Elisha, Jonah/Jonas,  Ezekiel/Ezechiel, Daniel, Zechariah,  John, Jesus og mer

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Og himmelen vil heller ikke basere seg på dom, slik du nevner, for når Herren har skapt alle ting på ny, så har dommen allerede skjedd og den vil aldri mer oppstå.

Når Herren sier noe så er det ingen veil tilbake, det i seg selv en en dom. Hans ord er Hellig og opphøyd. Hans ord er kjærlighet, visdom, makt, dom og mer. Du kan heller ikke forutsi eller vite hva som Gud bestemmer i framtiden, hva Han vil skape eller ikke. Så dommen Hans er det han som rår over og ikke noe du råder over eller bestemmer over for framtiden. Du kan aldri si aldri om Herre, da det er Han som rår over dommen, aldri og alltid. 

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:
Sitat

Hvis jeg vil ha og har behov for å programmere en robot til å adlyde og tilbe meg så har jeg som programmerer fri vilje til å gjøre akkurat hva jeg vil uten at jeg skal forholde meg til hva andre sier. Denne fri viljen har Gud og derfor skapte Han engler som intelligente vesener som kun adlyder Han.

Nei, dette er helt feil. Å programmere et vesen er ikke å gi den fri vilje. Mener du virkelig at dersom du kunne programmere din kone til å elske deg, så er det hennes frie vilje fordi du som programmerte henne først har fri vilje?

Igjen ser vi forskjell på den islamske guden og Jesus. Jesus programmerte ingen engler til å tilbe Han, for dette strider imot Hans prinsipp og det strider imot selve kjærligheten selv. At noen blir tvunget til å adlyde noen er en egenskap av Satan og hans herredømme, for hans herredømme baserer seg på egoisme og selvopptatthet.

Du må lese den på nytt. Tor ikke du har forstått hva jeg skrev. Poenget mitt er at det er Guds vilje til å skape det han vil og hvem han vil. Han kan skape skapelser med fri vilje og skapelser uten fri vilje. Verken du eller jeg kan han noe formening om det!

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Hvorfor er det noen som ikke adlyder dersom man er programmert til å aldyde? Igjen kommer fri vilje inn.
Den kristne Gud beviser for hele skaperverket at Hans veier er rette, og hva som er forutsetningen for å kunne komme inn i himmelriket slik at verden aldri mer vil kunne bli utsatt for det fallet som skjedde for flere tusen år siden.
Og ja, det vil være en dommedag. Men det er ikke en rettferdig dersom Gud dømmer de som er programmert til å ikke adlyde - for slik må det jo være dersom de trofaste er programmert til å adlyde. Dette stemmer ikke overens med Bibelen.

For det første så har Herren skapt menneske med fri vilje og ingen menneske er skapt til å synde. Derfor vil alle mennesker bli dømt av Gud i dommens dag da det er Guds dom som vil falle etter at Han dømmer. De som er programmert til å adlyde vil ikke bli dømt for de har aldri syndet.

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Som du sier - det du skriver kommer ikke fra kristendommen, og således er det heller ikke relevant for Jesu etterfølgere.
Henvisningen til 5.Mosebok viser ikke til Mohammad, slik mange muslimer tror. Dette er vranglære.
Først står det "blant deres brødre" - altså israelittene, og blant dem fantes ingen muslimer. Moses hadde ledet Israel fram mot Kristus som den Profeten de skulle høre på. Det er Jesus som er Profeten, ingen andre.

For det første så har muslimer alltid eksistert i ordets forstand. Å være muslim fra et språklig perspektiv vil si å være hengiven ovenfor Herren. Sånn sett var Adam muslim, Enoch muslim, Noah muslim, Abraham muslim, Ismael muslim, Isaac ,muslim, Jacob muslim, Joseph muslim, Lot muslim, Job muslim, Aaron muslim, Miriam muslim, Moses muslim, Joshua/Josue muslim,  David muslim, Solomon muslim,  Ezra/Esdras muslim,  Elijah muslim, Elisha muslim, Jonah/Jonas muslim,  Ezekiel/Ezechiel muslim, Daniel muslim, Zechariah muslim,  John muslim, Jesus muslim og mer. De alle var hengivene til sin Herre, Gud, Skaperen av alt.

Muhammad stammer fra Ismael, og Ismeael er også arabernes stamfar på samme måte som Abraham er jødenes stamfar og arabernes stamfar. Det er det som menes at arabere og jøder et fettere og brødre. Dette er velkjent blant jødiske rabbinere og de lærde.

Så når Moses viser til "deres brødre" så viser han til broren til Isac, nemlig Ismael og da gjentar jeg meg selv. Ismael er arabernes stamfar. Guds siste religion til menneskeheten er islam, der Gud vil lære menneskeheten alt om Herren. Det som er satt i Mohammads munn er Guds ord. Åpenbart i Koranen. Koranens budskap er gjelder for deg, da vi lever i Koranens generasjon. 1/3 av Koranen inneholder alt om Herren, den allmektige, skaperen av all ting. Koranen er derfor meget relevant for både Jesu etterfølgere og etterfølgere av Moses da det er Herrens ord, uten avvik eller det minste forandring. 

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Det er Jesus som er Profeten, ingen andre.

Nå motsier du deg selv. Er Jesus nå blitt profet? Før var han Guds sønn ifølge deg og når har han blitt profet? 

Er du klar over at profet er oversatt fra ordet nabi. Vet du hva ordet nabi, betyr på arabisk og hebraisk. Vet du hva ordet og roten til nabi er? 

Hvis du sier at Jesus var nabi, så betyr det at han var på lik linje med Adam, Enoch, Noah, Abraham, Ismael, Isaac, Jacob, Joseph, Lot, Job, Aaron, Miriam, Moses, Joshua/Josue,  David, Solomon,  Ezra/Esdras,  Elijah, Elisha, Jonah/Jonas,  Ezekiel/Ezechiel, Daniel, Zechariah,  John mm.
 

På 16.12.2017 den 23.18, LuxLucet skrev:

Den kristne Gud skapte alt perfekt, både jorden, englene og mennesket, men endringen og forbannelsen skjedde da vi syndet. Igjen ser vi stor forskjell fra islam og kristendom, og jeg må formane deg enda en gang - ikke bruk koranen om du vil forsøke å forstå kristendommen, eller fortelle hva bibelen/kristendommen virkelig sier, for koranen har ingen sannhet om den bibelske Gud. Ønsker du å forstå Bibelen, så må du lese den og be Den Hellige Ånd om veiledning.

Du ber meg meg be Den Hellige Ånd?

Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor må jeg be DHÅ, når jeg kan be til Herren direkte, hvorfor må jeg gå indirekte til Herren via DHÅ. Er ikke Gud, Herren allmektig som er skaper av alt og alle ting? Kan ikke Herren veilede meg og veilede mitt hjerte til det som er sant og rett? Det er den indirekte veien som jeg ikke forstår med kristendommen.

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, omarel skrev:

Det er det jeg ikke skjønner, hvorfor må jeg be DHÅ, når jeg kan be til Herren direkte, hvorfor må jeg gå indirekte til Herren via DHÅ. Er ikke Gud, Herren allmektig som er skaper av alt og alle ting? Kan ikke Herren veilede meg og veilede mitt hjerte til det som er sant og rett? Det er den indirekte veien som jeg ikke forstår med kristendommen.

Det er ingen indirekte vei til Gud for kristne, for DHÅ, Jesus og Faderen er alle Gud. Om vi derimot ber en bønn til Maria, slik som noen gjør, vil det være riktig å si det er indirekte. Så der ER Gud som veileder ditt hjerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...