Gå til innhold

Hva er smartest å gjøre mtp skatt neste år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

I 2018 vil jeg kun få utbetalt lønn jan og feb grunnet permisjon. Er innom tanken på frikort. Vil ha en plass mellom 30 - 33 000 utbetalt til sammens ila jan og feb. 

Men så kommer spørsmålet om feriepenger som skal komme i juni 2018. (Ca 30 000) Er dette noe jeg skal skatte for? Det vil da gå over frikortsgrensen på 55 000 kr. 

Bør jeg da bare skatte for jan og feb óg? Og heller få tilbake på skatten i 2019? 

Anonymkode: df81a...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger regnes som inntekt det året det blir utbetalt.

Dersom du vil ha en jevn beskatning, så tar du for januar og februar

Du sier du vil ha 30-33k utbetalt. Mener du at det er din bruttolønn? For når du sier utbetalt, så er det da nettolønn, altså etter skatt...

Anonymkode: d67cb...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forresten gå inn på skatteaten sine sider også endre skattekortet som kommer snart, da kan du sette inntekten til det du tror blir samlet inntekt for 2018. En god regel kan være å runde oppover.

Du vil vel egentlig ha mer enn bare jan+feb + feriepenger totalt i løpet av hele året??

Anonymkode: d67cb...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger er skattbar inntekt, men er trekkfrie ved utbetaling. 

Dersom du kun har inntekt i januar og februar + feriepengene, bør du TS høyde for skatten du må betale i januar/februar dersom du ikke vil ha baksmell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ulønnet permisjon resten av 2018 eller er det snakk om mammaperm? Foreldrepenger skal jo skattes av.

 

Anonymkode: 1c539...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...