Gå til innhold

UPS har fakturert for mye. Hva burde jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Her for et par uker siden kjøpte jeg et plagg på Italienske Ebay for 35 EUR, frakt kom på 42 EUR via UPS. Totalt blir dette 77 EUR / 734.50 NOK, og jeg må da betale 25% MVA av total sum, samt 10.6% Toll på selve plagget. 

Fikk i dag faktura på 441 kr, noe jeg syntes virket høyt. Tallene var som følger (med EUR/NOK kurs på 9.53937374):

Utleggsprovisjon 158 kr 

Utlegg toll 79 kr 

Utlegg MVA 204 kr 

Jeg ser at de har beregnet toll på totale beløp, noe som er feil. Toll skal bare beregnes på selve varen. 

Videre ser jeg at Momsen de har beregnet er 43 kr for høy. 

Nederst på faktura står det "Merk: Denne fakturaen kan inneholde et drivstofftillegg som beskrevet på ups.com". Pakken ble hentet opp på lokalt postkontor. 

Jeg har beregnet at denne fakturaen er ca 64 kr for høy. Er det noe jeg kan gjøre? For min del vel jeg betale så lite som overhodet mulig. Prinsippsak. 

Legger ved bilde av kalkyler: 

unEOfDN.png

Anonymkode: eabd5...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. Kommer ikke til å skje noe uansett. Dessverre.

Anonymkode: d85c0...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send dem en mail. Har gjort det selv flere ganger, det fungerer.

Anonymkode: 0150f...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Må betale toll på alt, vare+frakt

Anonymkode: dcc74...588

Det høres ikke riktig ut. 

Du betaler MVA på vare og frakt. Du betaler bare toll på varen som er tollpliktig.  

Satt på spissen: 

Dersom noen kjøper en genser til 10 kr, og betaler 9990 kr i frakt, så skal ikke denne personen betale 10.7% toll av 10000 kr (1070 kr), men bare toll på gjenstanden som er tollpliktig, altså genseren (1.070 kr)  

Men det skal nevnes at denne 350-grensen er hårreisende. Den oppfordrer kjøp fra Kina der selgere kan operere med 0 til 1 dollar frakt, da staten subsidierer frakten. I alle vestlige land må du betale minst 100 kr for få sendt en pakke, og ofte i grensen 200 til 300 kr om du skal ha sporing. Helt tullete at noen må betale 50%-100% av varens verdi i MVA, siden frakten er dyr. 

Anonymkode: eabd5...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det skal nevnes at denne 350-grensen er hårreisende. Den oppfordrer kjøp fra Kina der selgere kan operere med 0 til 1 dollar frakt, da staten subsidierer frakten. I alle vestlige land må du betale minst 100 kr for få sendt en pakke, og ofte i grensen 200 til 300 kr om du skal ha sporing. Helt tullete at noen må betale 50%-100% av varens verdi i MVA, siden frakten er dyr. 

Anonymkode: eabd5...16c

Jeg tror ikke det stemmer at Kina subsidierer frakten, men siden de sender i stort volum og det er mottakerlandet som må betale for distribusjonen til hver enkelt mottaker så slipper de å betale for det absolutt dyreste leddet. I praksis er det derfor nordmenn som sender noe med Posten/Bring som subsidierer Kinas eksport.

Anonymkode: 13ade...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Her for et par uker siden kjøpte jeg et plagg på Italienske Ebay for 35 EUR, frakt kom på 42 EUR via UPS. Totalt blir dette 77 EUR / 734.50 NOK, og jeg må da betale 25% MVA av total sum, samt 10.6% Toll på selve plagget. 

Fikk i dag faktura på 441 kr, noe jeg syntes virket høyt. Tallene var som følger (med EUR/NOK kurs på 9.53937374):

Utleggsprovisjon 158 kr 

Utlegg toll 79 kr 

Utlegg MVA 204 kr 

Jeg ser at de har beregnet toll på totale beløp, noe som er feil. Toll skal bare beregnes på selve varen. 

Videre ser jeg at Momsen de har beregnet er 43 kr for høy. 

Nederst på faktura står det "Merk: Denne fakturaen kan inneholde et drivstofftillegg som beskrevet på ups.com". Pakken ble hentet opp på lokalt postkontor. 

Jeg har beregnet at denne fakturaen er ca 64 kr for høy. Er det noe jeg kan gjøre? For min del vel jeg betale så lite som overhodet mulig. Prinsippsak. 

Legger ved bilde av kalkyler: 

unEOfDN.png

Anonymkode: eabd5...16c

Du kan ta en telefon til dem, men jeg tror ikke du vinner frem. Har du vært på toll.no og beregnet utgiftene i kalkulatoren der og lagt inn ups som leverandør av varene? Prøv den før du gjør noe annet. 

Anonymkode: bbe7f...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det ser ut som at man må betale MVA på Beløp + Tollbeløpet, da kommer jeg til riktig sum som der har gitt opp. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor tollbeløp blir beregnet på vare + frakt. Frakt i seg selv er ikke tollpliktig.

Anonymkode: eabd5...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så det ser ut som at man må betale MVA på Beløp + Tollbeløpet, da kommer jeg til riktig sum som der har gitt opp. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor tollbeløp blir beregnet på vare + frakt. Frakt i seg selv er ikke tollpliktig.

Anonymkode: eabd5...16c

Dette får du forklart på toll.no 

Den kalkulatoren er og grei å bruke før du trykker på bestill knappen ved netthandel. Fordi du da får opp hvor mye ekstra du må betale når totalprisen er over Nkr. 350.

(På facebook forstår ikke folk at de ikke kan handle for Danske kr. 350 uten å få toll og mva. når varene skal til Norge.)

Anonymkode: bbe7f...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at de flyttet grensen fra 200 til 350, er man nødt til å beregne frakt med i det man betaler i avgifter

Anonymkode: 9b834...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har handlet flere hundre ganger før fra utlandet, ofte fordi det er helt umulig å finne slike varer i Norge. 

Skjønner at MVA skal beregnes på frakt, men jeg forstår ikke hvorfor det skal beregnes TOLL på den totale summen. 

Dersom jeg f.eks kjøper en skjorte til verdi av 150 kr på Ebay, må ha den innen 2 dager, og da betaler f.eks 500 kr i express / over-night shippiping, så blir de 10.7% tollprosentene beregnet på 650 kr, men ikke 150 kr. Det er jo skjorten det er toll på, ikke hva du betaler i frakt? I et slikt tilfellet ville jo tollen vært 70 kr kontra 16 kr, bare fordi frakten er dyr. 

Men, ja, 350-grensen er utrolig frustrerende pga. frakten. Dersom man vil ha sporing eller ekspress frakt, så er det helt umulig å komme seg rundt denne grensen. Alt må sendes som brev. Faktisk virker det å være langt slakkere standarder for brev enn pakker, hva fortolling går. 

 

Anonymkode: eabd5...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...